Word 2000 : Shortcut
Fra : Mike Johnson

Dato : 16-01-04 10:24

Hej

Er der nogen som kan sige mig hvorfor man ikke kan bruge <ctrl>+<alt>+2 til
at vise @-tegnet ? (og ja jeg ved godt at man kan bruge <alt gr> tasten)

så vidt jeg kan se ser det ud til at Word har reserveret <ctrl>+<alt>+
1..2..3 til headings 1..2..3 (dog kan jeg kun får 1'eren og 3'eren til at
virke).

TIA

MJ

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-01-04 19:33

"Mike Johnson" <powerviper4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> så vidt jeg kan se ser det ud til at Word har reserveret <ctrl>+<alt>+
> 1..2..3 til headings 1..2..3 (dog kan jeg kun får 1'eren og 3'eren til at

Søg i hjælpen på genvejstaster, så kan du komme til at se dem alle. Derved
vil du også se, at ctrl+alt+2 ikke er reserveret til noget, så vidt jeg kan
se.
Det er alt+skift og alle tallene, der er reserveret til headings.
Den tekniske grund til at ctrl+alt ikke virker som AltGr hænger vist nok
sammen med, at det var under dos, at de havde samme funktion. Efter windows
m.m. er der blevet behov for alle mulige genvejstaster til andre formål,
ligesom man jo også har måttet lave ekstra taster til særlige formål.
Nogenlunde sådan mener jeg at have fået forklaret det en gang - men jeg er
ikke sikker.

Kurt

Fra : pre

Dato : 16-01-04 21:40

Løsningen kom fra Jan Kronsell - i gruppen for Word:

Fordi kombinationen allerede er genvej til noget andet i Word. Men du kan
nemt redfinere denne. Vælg Indsæt -Symbol. Find et tegnsæt med et @ i, fx
Times New Roman. Klik på Genvejstast og placer markøren i ruden Tryk på ny
genvejstast. Tryk Ctrl-Alt-2 og klik Tildel.

Jan

pre

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-01-04 00:47

"pre" <skrivtilgruppen@bredalsparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Times New Roman. Klik på Genvejstast og placer markøren i ruden Tryk på ny
> genvejstast. Tryk Ctrl-Alt-2 og klik Tildel.

Jeg er enig i Jans anvisning på at tildele kombinationen som genvej, men
hvor ser i, at den er brugt i word i forvejen? På de lister der kan generes
med genvejstasterne inde i word, findes kombinationen ikke?
Jeg kan også se, at når man vil bruge denne kombination, skriver der, at det
er en præfikstast - hvad betyder det?

Kurt

Fra : pre

Dato : 17-01-04 09:50

1: De fleste genveje er valgt ud fra mnemoteknik i det aktuelle sprog omend
man tilsyneladende har prøvet at holde de globale genveje så ensartede som
muligt.

2: Udtrykket præfiktast blev oprindelig lanceret i 2000 hvor de danske
accent´er kom ind i "alfabetet" så det ikke længere var et problem at
sortere tekster med å, é, m. fl.. Der opstod nye tastaturer hvor forskellige
tast-kombinationer var samlet i én tast. Teknikken byggede på VBA hvor det
var muligt at ændre funktionen af (næsten) alle taster. Et citat:

In Word you can type many accented characters by pressing Ctrl+accent
followed by the desired letter, where accent is ^ , ¨, ~, `, ´, and so on.
The accent keys used in this fashion are called prefix keys.
You can create your own prefix keys if you like. You could use the VBA
method if you like, or use Insert/Symbol, Shortcut Key. For an example,
Ctrl+Shift+G might be used to create Greek characters.

Evt. interesserede kan få mere tekst om emnet hos mig.