Kan man fortælle browseren at den ikke ska~
Fra : Tore

Dato : 05-02-04 15:17

Jeg har oprettet en hjemmeside for en forening hvis referater
ligger online. Da referaterne er hemmelige, kan der kun opnås
adgang til dem via en kode. Problemet er bare, at hvis man har
været inde og kigge på referaterne på en offentlig tilgængelig
computer, så husker Internet Explorer på denne computer url'en
til referaterne. Kan det undgås?

For at forhindre søgemaskiner i at finde dem har jeg brugt
robots.txt til at nægte søgerobotter adgang til biblioteket
referaterne ligge i, men det hjælper jo ikke på det andet...

Er der nogen der kan hjælpe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-02-04 15:29

Tore skrev:

> [...]
> været inde og kigge på referaterne på en offentlig tilgængelig
> computer, så husker Internet Explorer på denne computer url'en

Ikke uden serversideteknologi - fx asp eller php. Hvis du har
muligehed for at benytte et af de sprog, kan du lave en mere sikker
login-løsning.

I modsat fald må du bede dine brugere om at slette url-hukommelsen
i IE hvis de bruger den fra en offentlig maskine (hvis de ellers
får lov til det) - eller bede dem om ikke at benytte offentlige
computere til at tilgå de hemmelige sider.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tore

Dato : 06-02-04 15:10

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ikke uden serversideteknologi - fx asp eller php. Hvis du har
> muligehed for at benytte et af de sprog, kan du lave en mere sikker
> login-løsning.

Jeg kender lidt til asp, så det burde være muligt. Måske skulle jeg
flytte spørgsmålet over i dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
så..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-02-04 15:17

Tore skrev:

> Jeg kender lidt til asp, så det burde være muligt.

Fint - så er der ingen problemer. På html.dk's tutorial om asp kan
du se den basale teknik bag asp-login gennemgået:
<http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp>

> Måske skulle jeg flytte spørgsmålet over i
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp så..

Ja.

NB: Kig lige på siden her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> - afsnittet "Gælder der
nogle regler for nyhedsgrupperne?"

Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tore

Dato : 06-02-04 16:30

> [...]

> Fint - så er der ingen problemer. På html.dk's tutorial om asp kan
> du se den basale teknik bag asp-login gennemgået:

Cool. Jeg kan se, at session objektet sørger for, at man ikke bliver
lukket ind, hvis man ikke kan passwordet - selv om man har den
præcise url til referaterne. Det er jo fint. Mange tak :)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-02-04 10:31

Tore wrote :

> Cool. Jeg kan se, at session objektet sørger for, at man ikke bliver
> lukket ind, hvis man ikke kan passwordet - selv om man har den
> præcise url til referaterne. Det er jo fint. Mange tak :)

Husk blot på, at det kun beskytter ASP-sider. Hvis du har dokumenterne
liggende som fx Word-dokumenter, så beskyttes de ikke.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : jopa

Dato : 05-02-04 15:30

Tore <tore.rich@get2net.dk> skrev bla:
> [...]
> været inde og kigge på referaterne på en offentlig tilgængelig
> computer, så husker Internet Explorer på denne computer url'en

Ikke hvis dit login script bruger cookies.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk