link til baggrundsgif?
Fra : Anette

Dato : 02-02-04 00:07

Hej,
er der mon nogen her på HTML.dk som kan hjælpe mig med dette
problem:
I en tabel har jeg en gif som definerer baggrundsfarven,
ovenpå baggrundfarve-giffen har jeg noget tekst.
Jeg kunne godt tænke mig at baggrundsgiffen også kunne fungere
som et link. Kan det lade sig gøre?
Koderne ser således ud:
no-repeat fixed">wsWebLab</td>
Mange tak for opmærksomheden og venlig hilsen Anette

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-04 00:33

Anette skrev:

> er der mon nogen her på HTML.dk

Måske er der nogen uden for HTML.dk der kan hjælpe dig. Hint - prøv
at læse <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> (som pt er nede
herfra, men formentlig virker hvis du læser dette fra html.dk)

> Jeg kunne godt tænke mig at baggrundsgiffen også kunne fungere
> som et link. Kan det lade sig gøre?

Generelt, nej. Baggrundsbilleder er kun til pynt - man kan ikke
sætte handlinger (fx links) på dem. Men du kan lave et link der
fylder hele det element som baggrundsbilledet dækker - så har du i
praksis samme effekt.

> no-repeat fixed">wsWebLab</td>

Ved at sætte blokvisning på et link-element (<a>), kan du få det
til at dække hele cellen i stedet for kun den tekst du har i
cellen.

Tillægsspørgsmål - har du i det hele taget brug for en tabel?
Tabeller er gode til at opstille tabulære data i, men ikke gode til
at lave sideinddeling med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anette

Dato : 02-02-04 00:48

Tak for dit svar Jens.
Hvis nu mit link hedder "side2.htm", hvordan skal jeg så formulere det
med blokvisningen?
no-repeat fixed">wsWebLab</td>
> Tillægsspørgsmål - har du i det hele taget brug for en tabel?
Ja jeg har bare brug for en tabel i denne situation.

Fra : Lobais

Dato : 02-02-04 14:48

Mon, 02 Feb 2004 00:32:32 +0100. skrev Jens Gyldenkærne Clausen:

> Generelt, nej. Baggrundsbilleder er kun til pynt

Det bliver alligevel rat med den nye xhtml så man kan sætte href på
alt. Når man laver sin side med <h1><span>h1</span></h1> fjerne teksten
og sætter bg på h1, vil folk forgæves klikke på overskriften når de
vil til forsiden.

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-04 00:44

Anette <anette@plana.nu> skrev :

>er der mon nogen her på HTML.dk som kan hjælpe mig med dette
>problem:

Jeg er ikke på html.dk, men i en nyhedsgruppe, som er offentlig
tilgængelig, hvor html.dk giver adgang til nogle få udvalgte.

>Jeg kunne godt tænke mig at baggrundsgiffen også kunne fungere
>som et link. Kan det lade sig gøre?

Nej.

Så skal du placere giffen med z-index og placere den bagerst i
stedet for at bruge den som baggrundsbillede.
--
Knud

Fra : Anette

Dato : 02-02-04 00:53

Tak for dit svar Knud
> Jeg er ikke på html.dk, men i en nyhedsgruppe, som er offentlig
> tilgængelig, hvor html.dk giver adgang til nogle få udvalgte.
Undskyld.
> Så skal du placere giffen med z-index og placere den bagerst i
> stedet for at bruge den som baggrundsbillede.
Hvordan formuleres det med z-index?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-02-04 10:18

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp