FAQ-svar om favicon - kritik modtages
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-01-04 23:06

Hej Folks

Jeg har revideret mit gamle FAQ-svar om favicon en del, der var en del
i, som jeg var blevet ret træt af at se på

<http://html-faq.dk/1015.asp>
(html-faq.dk - Favicon - logo, ikon, eller minibillede i adresselinien)

Hvis nogen har kritik, tilføjelser eller rettelser, sådan så det kan
blive et rigtigt godt FAQ-svar, så modtages de med tak.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-04 23:44

Jesper Brunholm skrev:

> Hvis nogen har kritik, tilføjelser eller rettelser, sådan så
> det kan blive et rigtigt godt FAQ-svar, så modtages de med
> tak.

Først og fremmest - fornemt arbejde. Der er rigtig meget godt i
artiklen. Jeg har taget artiklen ovenfra og ned, og kommenteret
hvad jeg fandt værd at kommetere. Her er hvad jeg nåede frem til:

- Overvej at vise IE's standardikon på siden.

- Gode illustrationer, men billedteksterne mangler padding.

- Måske var det en ide at vise et favicon i IE (dels fordi de
fleste trods alt benytter IE, og dels fordi IE har det med at være
drilsk mht. favicons)

- Hvorfor er underoverskrifterne h4 og ikke h2? Vel ikke på grund
af standardstørrelsen (den er jo til at ændre

- I mine øjne er underoverskrifterne i øvrigt for små - de skiller
sig næsten ikke ud fra brødteksten. Til gengæld ville jeg
foretrække at der var væsentligt mindre mellemrum fra en overskrift
til det overskriften dækker.
(det er formentlig noget generelt for html-faq.dk - har ikke
tjekket det).

- Jeg synes ikke man skal skrive webadresser helt ud på en html-
side ("png2Ico (http://www.winterdrache.de/freeware/png2ico/)" )
Lav linket direkte på programnavnet eller fjern i det mindste
"http://" fra det viste link.

- Teksten "Velafprøvet kode til det formål:" forsvinder næsten
mellem den foregående brødtekst og den efterfølgende kodeblok.
Fremhæv den og lav en tom linje før overskriften. Lidt margen til
kodeblokken ville også være rart.

- Umiddelbart efter kodeblokken starter du næste afsnit med "type".
Det virker forvirrende fordi der ikke startes med stort. Det er
ikke en løsning at skrive "Type", fordi parameteren i eksemplet er
skrevet med småt (og i xhtml også skal skrives med småt), men du
kan fx skrive "Parameteren "type" behøves..."

- [Pedantkommentar]: Livrem og seler - ikke Livrem + seler.

- Afsnittet "Hvorfor virker det ikke" - det er lidt indforstået at
det er IE der fejler. Afsnittet er din lovede opfølgning på
indledningens "Explorer 5+, [...] m.fl.) i svingende grader - det
vender jeg tilbage til." Derfor bør du indlede "hvorfor"-afsnittet
med at fortælle hvordan det med de svingene grader skulle forstås
(fx at IE har det med at drille, mens det virker i de fleste andre
browsere).

- Overvej en titel på linket se "ikonet i browservinduet." - hvis
det ikke virker i en browser, vil brugeren måske blive forvirret
over et link til en tom/ikke-fungerende side.

- Det er næppe alle der umiddelbart forstår sætningen her:
"Favicon er cache-baseret i Explorer, så hvis du slår caching fra,
ryger favicon!" Prøv at uddybe den lidt så begyndere også kan være
med.

- Overvej titler på de sidste links i artikeltekten. Der linkes jo
ikke til html.dk's forside eller til OSS'ens startside, men til
specifikke undersider. En forklarende title-parameter på de to
links vil give brugeren (bedre) mulighed for at se hvad han kan få
ud af at klikke på linket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-01-04 18:59

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> - Overvej at vise IE's standardikon på siden.

God idé - jeg tænkte at det kunne alle jo nok se, men nu er det der

> - Gode illustrationer, men billedteksterne mangler padding.

Jeg synes det var ok uden, men det er nok bedre med.

> - Måske var det en ide at vise et favicon i IE (dels fordi de
> fleste trods alt benytter IE, og dels fordi IE har det med at være
> drilsk mht. favicons)

Se, _det_ tænkte jeg ikke var nødvendigt - hvis folk ikke tror på det
kan lade sig gøre, så tror de vel også at vi bare manipulerer et
screendump? - nå - det er omvendt dejligt bekræftende at se et
screendump af at skidtet virker, så det kom også med.

> - Hvorfor er underoverskrifterne h4 og ikke h2? Vel ikke på grund
> af standardstørrelsen (den er jo til at ændre

Ehh - jo - jeg ville ikke ændre på en standard-formattering som jeg ikke
selv havde lavet, jeg overvejede sågar at lave overskrifterne strong,
men _der_ blev jeg aligevel slået af min egen tumpethed. Short of long:
nu har jeg lavet let moddet h2.

> [...]
> sig næsten ikke ud fra brødteksten. Til gengæld ville jeg
> foretrække at der var væsentligt mindre mellemrum fra en overskrift

Det kan der være noget om - det tror jeg kommer op på et "ledermøde"

> [...]
> side ("png2Ico (http://www.winterdrache.de/freeware/png2ico/)" )
> Lav linket direkte på programnavnet eller fjern i det mindste

Det skyldtes at jeg havde et andet link på og - nå - lang forklaring -
du havde i hvert fald ret!

> [...]
> mellem den foregående brødtekst og den efterfølgende kodeblok.
> Fremhæv den og lav en tom linje før overskriften. Lidt margen til

jeg havde tænkt noget lignende, så det har jeg gjort noget ved nu.

> [...]
> kan fx skrive "Parameteren "type" behøves..."
> - [Pedantkommentar]: Livrem og seler - ikke Livrem + seler.

Jeg har gjort lidt ved begge dele

> - Overvej en titel på linket se "ikonet i browservinduet." - hvis
> det ikke virker i en browser, vil brugeren måske blive forvirret
> over et link til en tom/ikke-fungerende side.

Jeg kan ikke lige forestille mig en browser som ikke engang kan vise en
*.ico-fil, kan du det? Men den kan selvfølgelig være sat til at håndtere
det på en anden måde...

> [...]
> "Favicon er cache-baseret i Explorer, så hvis du slår caching fra,
> ryger favicon!" Prøv at uddybe den lidt så begyndere også kan være

Det var nok en god idé. Jeg skrev det så kort fordi jeg tænkte at hvis
man ved hvordan man slår caching fra på sine sider, så kan man også
forstå det, og ligeledes hvis man slår caching fra i browseren...

> [...]
> specifikke undersider. En forklarende title-parameter på de to
> links vil give brugeren (bedre) mulighed for at se hvad han kan få

Point taken - du har helt ret.

Jeg har også arbejdet lidt på valideringen - som du anførte så holder
det slet ikke hvis siden ikke validerer, fyha mig!

Tak for grundig kritik, jeg er sikker på at det hjælper betragteligt!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-04 23:54

Jesper Brunholm skrev:

> Hvis nogen har kritik, tilføjelser eller rettelser, sådan så
> det kan blive et rigtigt godt FAQ-svar, så modtages de med
> tak.

En lille ekstrakommentar - siden validerer ikke... Der er sikkert
smuttet noget i redigeringen, men den slags skal nok helst ikke
forekomme på en OSS/FAQ-side om html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen