/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Svensknøgle eller stjerne-/topnøgle
Fra : Pein


Dato : 22-04-01 14:43

Måske et lidt dumt spørgsmål:
Når man nu skal spænde bolten til bagakslen med 95 Nm, er det så ok at
nøjes med en svensknøgle selvom det måske er bedre med en top eller en
stjernenøgle, eller endnu bedre, en momentnøgle?
Bolten får jo lidt runde kanter med sådan en svensknøgle.

Jeg stod og kiggede på at een fra værkstedet spændte bagakslen fast, og
han stod med en svensknøgle. Jeg spurgte om det ikke var bedre med en top
eller en stjerne, men han svarede "Nej-nej, det er jo bare en lille
offroader. Den kører ikke bedre af at blive spændt hårdt."
Det var nu ikke en lille offroader, det var min TransAlp (186 kg. tør) og
95 Nm er 95 Nm uanset hvilken cykel det er. Men måske er det bare noget
fis at der står 95 Nm i manualen?
Og jeg havde godt nok undret mig lidt over hvor de runde kanter på bolten
kom fra, men det ved jeg nu.

Er det bare mig der er pernittengrynet?

Desuden burde de vel kunne justere kæden rimeligt rigtigt i første forsøg,
så man ikke kører derfra med en kæde der synger højlydt? Godt nok er den
slidt uens, men det er vel kun begyndere der ikke husker at checke det?
Og de var ikke engang blevet bedt om at justere kæden, så det var spild af
arbejdstimer (på min regning?)

Eller er jeg bare pernittengrynet igen?

Jeg begynder at undre mig meget, for jeg har ellers kun hørt godt om det
værksted.

Mvh. Niels Pein
(Ja-ja, jeg skal nok skrive en anmeldelse på DMCN, når jeg ved lidt mere.
Den skal jo være så korrekt som muligt)



 
 
Asger Steffensen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 22-04-01 15:47


"Pein" <niels@pein.dk> wrote in message
news:S9BE6.53338$o4.4442021@news010.worldonline.dk...
> Måske et lidt dumt spørgsmål:
> Når man nu skal spænde bolten til bagakslen med 95 Nm, er det så ok at
> nøjes med en svensknøgle selvom det måske er bedre med en top eller en
> stjernenøgle, eller endnu bedre, en momentnøgle?
> Bolten får jo lidt runde kanter med sådan en svensknøgle.
>
> Jeg stod og kiggede på at een fra værkstedet spændte bagakslen fast, og
> han stod med en svensknøgle. Jeg spurgte om det ikke var bedre med en top
> eller en stjerne, men han svarede "Nej-nej, det er jo bare en lille
> offroader. Den kører ikke bedre af at blive spændt hårdt."
> Det var nu ikke en lille offroader, det var min TransAlp (186 kg. tør) og
> 95 Nm er 95 Nm uanset hvilken cykel det er. Men måske er det bare noget
> fis at der står 95 Nm i manualen?
> Og jeg havde godt nok undret mig lidt over hvor de runde kanter på bolten
> kom fra, men det ved jeg nu.

Sikke noget fis!
Det er altid bedre med en fastnøgle (i form af en stjerne-gaffel nøgle eller
en topnøgle) end en skiftenøgle (som er den korrekte betegnelse for en
svensknøgle).
En skiftenøgle kan, hvis man er uheldig, "smutte", og som du rigtigt siger,
forårsage afrundede hjørner på sekskanten. Det gør en korrekt anvendt
fastnøgle ikke.
Og ja, hvis der står 95 Nm i manualen er det det korrekte at spænde med 95
Nm, uanset hvilken cykel vi snakker om. Det betyder så ikke, at cyklen måske
ikke kan køre med en anden tilspænding, men her taler vi om hvad der er det
korrekte, og det er (næsten) altid hvad fabrikken anbefaler. Og nogen steder
er måske også mere ømfindtlige end andre, fx. er det temmeligt væsentligt at
topbolte spændes med korrekt moment.

>
> Er det bare mig der er pernittengrynet?
>
> Desuden burde de vel kunne justere kæden rimeligt rigtigt i første forsøg,
> så man ikke kører derfra med en kæde der synger højlydt? Godt nok er den
> slidt uens, men det er vel kun begyndere der ikke husker at checke det?
> Og de var ikke engang blevet bedt om at justere kæden, så det var spild af
> arbejdstimer (på min regning?)
Afhængigt af hvor slidt kæden er, kan det være problematisk at justere den
præcist. Mit eget kædekit er på randen af udskiftning, og det støjer lidt
selvom jeg har justeret den så korrekt som muligt. Grunden er den, at man
justerer efter det strammeste sted, og så er det løseste sted naturligvis
for slapt når kæden er slidt.

>
> Eller er jeg bare pernittengrynet igen?
>
> Jeg begynder at undre mig meget, for jeg har ellers kun hørt godt om det
> værksted.
>
> Mvh. Niels Pein
> (Ja-ja, jeg skal nok skrive en anmeldelse på DMCN, når jeg ved lidt mere.
> Den skal jo være så korrekt som muligt)
Det glæder jeg mig til.

Asger
ZX-10



Claus Rittig (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-04-01 17:09

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
news:S9BE6.53338$o4.4442021@news010.worldonline.dk...

> Bolten får jo lidt runde kanter med sådan en svensknøgle.

Ja, han burde selvfølgelig bruge en fastnøgle, men en erfaren mekaniker kan
nu ofte spænde lige så precist med en svensknøgle uden at lave mere runde
kanter end med en fastnøgle - men du har da ret, det er en doven mekaniker
der bruger en svensknøgle.

> ...han svarede "Nej-nej, det er jo bare en lille
> offroader. Den kører ikke bedre af at blive spændt hårdt."

Momentet er ikke så vigtigt, jeg har faktisk aldrig nogensinde moment-spændt
en bagaksel, og jeg har behandlet mine bagaksler hårdt (og bøjet en) uden at
det nogensinde har givet problemer.

> 95 Nm er 95 Nm uanset hvilken cykel det er. Men måske er det bare noget
> fis at der står 95 Nm i manualen?

Nej, der skal jo stå noget. Men hvis det nu er 95nm +/- 20%, så kan han let
spænde den uden at bruge momentnøgle. Manualen skal selvfølgelig give et
fingerpeg, men det er kun bolte til cylinder, motorblok og topstykke der er
så kritiske at jeg bruger momentnøgle.

Rittig



Jøgen Mangor Iversen (22-04-2001)
Kommentar
Fra : Jøgen Mangor Iversen


Dato : 22-04-01 22:38

> Jeg stod og kiggede på at een fra værkstedet spændte bagakslen fast, og
> han stod med en svensknøgle. Jeg spurgte om det ikke var bedre med en top
> eller en stjerne, men han svarede "Nej-nej, det er jo bare en lille
> offroader. Den kører ikke bedre af at blive spændt hårdt."
> Det var nu ikke en lille offroader, det var min TransAlp (186 kg. tør) og

Det er sådanne oplevelser der får mig til at "dumpe" et værksted lige
med samme, uanset hvor flinke og omhyggelige de ellers er i mundtøjet.
Specielt efter at jeg mistede at baghjul på bimmeren, fordi det ikke var
spændt til moment (105 +/- 4). Jeg ejer ganske vist en skiftenøgle, men
jeg bruger den kun som vægtstang, når jeg ikke vil ødelægge mine
skruetrækkere.

>Er det bare mig der er pernittengrynet?
Så er jeg det også.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 (som bliver pillet af og sat på igen i morgen.
Helvedes til mas med at skifte en fastgroet stoplyskontakt)

Peter Sindrup (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 23-04-01 14:38

"Jøgen Mangor Iversen" <mangor@12move.dk> wrote in message
news:3AE34F34.87AB80C6@12move.dk...
> --
> Jørgen Mangor Iversen
> BMW K100RS med EML GT2000 (som bliver pillet af og sat på igen i morgen.
> Helvedes til mas med at skifte en fastgroet stoplyskontakt)

Hvad i himlens navn er GT2000?

Peter
BMW K100RS med K1100 kåbe og fælge



Asger Steffensen (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 23-04-01 16:59


"Peter Sindrup" <psi@netdesign.dk.com> wrote in message
news:3ae43066$0$5729$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> "Jøgen Mangor Iversen" <mangor@12move.dk> wrote in message
> news:3AE34F34.87AB80C6@12move.dk...
> > --
> > Jørgen Mangor Iversen
> > BMW K100RS med EML GT2000 (som bliver pillet af og sat på igen i morgen.
> > Helvedes til mas med at skifte en fastgroet stoplyskontakt)
>
> Hvad i himlens navn er GT2000?
>
EML er vist et sidevognsfabrikat, så mon ikke der er tale om en Grand
Tourismo sidevogn med 2 liters motor?

Asger
ZX-10 (helt standard, med undt. af en lille bagagebærer i rustfrit stål)



Peter Sindrup (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 23-04-01 17:22

Asger Steffensen skrev i meddelelsen
<9lYE6.133$677.10638@news.get2net.dk>...
>>
>EML er vist et sidevognsfabrikat, så mon ikke der er tale om en Grand
>Tourismo sidevogn med 2 liters motor?


Tak
Man sætter sgu' da ikke sidevogn på en K100RS.

>Asger
>ZX-10 (helt standard, med undt. af en lille bagagebærer i rustfrit stål)

Peter
BMW K100RS _uden_ sidevogn, men med et par fornuftige sidetasker.



origo@earthling.net (24-04-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 24-04-01 18:42


"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> wrote in message
news:3ae5b62a$0$5729$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Man sætter sgu' da ikke sidevogn på en K100RS.
Hvorfor ikke?

JS



Asger Steffensen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 24-04-01 19:02


"Peter Sindrup" <psindrup@netdesign.dk.com> wrote in message
news:3ae5b62a$0$5729$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> Asger Steffensen skrev i meddelelsen
> <9lYE6.133$677.10638@news.get2net.dk>...
> >>
> >EML er vist et sidevognsfabrikat, så mon ikke der er tale om en Grand
> >Tourismo sidevogn med 2 liters motor?
>
>
> Tak
> Man sætter sgu' da ikke sidevogn på en K100RS.
>

Hvorfor egentlig ikke? Den kan vel nok trække det, og hvis man nu får børn
og gerne vil beholde BMW'en.


Asger
ZX-10



Jøgen Mangor Iversen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Jøgen Mangor Iversen


Dato : 24-04-01 22:50

> > Tak
> > Man sætter sgu' da ikke sidevogn på en K100RS.
> >
>
> Hvorfor egentlig ikke? Den kan vel nok trække det, og hvis man nu får børn
> og gerne vil beholde BMW'en.
>
>
> Asger
> ZX-10
Lige netop! Efter et par år fandt jeg ud af at mine dejlige 2 unger ikke
skal opfattes som et alternativ til ar køre MC. Med en stor sidevogn fra
EML kan det sagtens kombineres. Og ungerne elsker det! Den store skal i
børnehaveklasse efter sommeren, og bliver sikker den sejeste knægt på
hele skolen, når de andre ser ham ankomme hver morgen i det lilla lyn.

Og jo. Man sætter da sidevogne på hvad som helst. FJ1100 er meget
normalt, BMW og Goldwing selvfølgelig. Oh jeg har hørt rygter om Ducati!
Indrømmet: K100RS har ikke en optimal kørestilling til sidevogn. Men jeg
mangler lige at få de sidste par stumper hjem, så kommer der et stort
bredt cruiser styr på. Så kan jeg sidde ret op bag min store Secdem
vindskærm. Jeg har efterhånden vænnet mig til at tumle den med det lille
smalle sportsstyr. Men jeg er efterhånden ude over den værste ungdom, og
ryggen vil gerne aflastes hvis jeg skal køre mere end en time til
halvanden.
--
Jørgen

Asger Steffensen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 25-04-01 17:02


"Jøgen Mangor Iversen" <mangor@12move.dk> wrote in message
news:3AE5F509.854075A8@12move.dk...
> > > Tak
> > > Man sætter sgu' da ikke sidevogn på en K100RS.
> > >
> >
> > Hvorfor egentlig ikke? Den kan vel nok trække det, og hvis man nu får
børn
> > og gerne vil beholde BMW'en.
> >
> >
> > Asger
> > ZX-10
> Lige netop! Efter et par år fandt jeg ud af at mine dejlige 2 unger ikke
> skal opfattes som et alternativ til ar køre MC. Med en stor sidevogn fra
> EML kan det sagtens kombineres. Og ungerne elsker det! Den store skal i
> børnehaveklasse efter sommeren, og bliver sikker den sejeste knægt på
> hele skolen, når de andre ser ham ankomme hver morgen i det lilla lyn.
>
> Og jo. Man sætter da sidevogne på hvad som helst. FJ1100 er meget
> normalt, BMW og Goldwing selvfølgelig. Oh jeg har hørt rygter om Ducati!
> Indrømmet: K100RS har ikke en optimal kørestilling til sidevogn. Men jeg
> mangler lige at få de sidste par stumper hjem, så kommer der et stort
> bredt cruiser styr på. Så kan jeg sidde ret op bag min store Secdem
> vindskærm. Jeg har efterhånden vænnet mig til at tumle den med det lille
> smalle sportsstyr. Men jeg er efterhånden ude over den værste ungdom, og
> ryggen vil gerne aflastes hvis jeg skal køre mere end en time til
> halvanden.
> --
Der er ikke meger RS tilbage, hva'?


Asger
ZX-10



Peter H. Hasselbalch (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter H. Hasselbalch


Dato : 23-04-01 13:59

Snip...

Bruger kun fastnøgler selv. Bruger også momentnøgle - men mest fordi jeg
alligevel har den......

Snip...
> (Ja-ja, jeg skal nok skrive en anmeldelse på DMCN, når jeg ved lidt mere.
> Den skal jo være så korrekt som muligt)

Ser frem til den

P.s. And I _will_ haunt you until I receive it......
P.P.s. Quicklink: http://www.hasselbalchs.dk/DMCN/Anm_form.asp
--
Mvh
Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4
Red. DMCN Forh. Anm. Sider

Ny Email: Peter@Hasselbalchs.dk.....





Peter Sindrup (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Peter Sindrup


Dato : 24-04-01 09:55


"Pein" <niels@pein.dk> wrote in message
news:S9BE6.53338$o4.4442021@news010.worldonline.dk...
> Måske et lidt dumt spørgsmål:
> Når man nu skal spænde bolten til bagakslen med 95 Nm, er det så ok at
> nøjes med en svensknøgle selvom det måske er bedre med en top eller en
> stjernenøgle, eller endnu bedre, en momentnøgle?
> Bolten får jo lidt runde kanter med sådan en svensknøgle.

En svensknøgle er for mig en "nødnøgle" som kun bruges hvis der ikke er
andre muligheder.
Den burde være totalt bandlyst på ethvert seriøst værksted.

> Er det bare mig der er pernittengrynet?

Overhovedet ikke.
Ville aldrig sætte mine ben på et værksted der brugte svensknøgler til andet
end at lukke øl med.

> Desuden burde de vel kunne justere kæden rimeligt rigtigt i første forsøg,
> så man ikke kører derfra med en kæde der synger højlydt? Godt nok er den
> slidt uens, men det er vel kun begyndere der ikke husker at checke det?
> Og de var ikke engang blevet bedt om at justere kæden, så det var spild af
> arbejdstimer (på min regning?)

Ikke enig. Skal kæden justeres, er det noget man gør automatiskt. Men
arbejdet skal selvfølgelig være udført ordentligt.

> Eller er jeg bare pernittengrynet igen?

Find dig et andet værksted

> Jeg begynder at undre mig meget, for jeg har ellers kun hørt godt om det
> værksted.

Hmnnn...

> Mvh. Niels Pein
> (Ja-ja, jeg skal nok skrive en anmeldelse på DMCN, når jeg ved lidt mere.
> Den skal jo være så korrekt som muligt)

Det ser vi frem til. .-)

Peter

>



Søren L Hansen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 24-04-01 15:00


Peter Sindrup <psi@netdesign.dk.com> wrote in article
<3ae53f8b$0$5730$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...
> Ville aldrig sætte mine ben på et værksted der brugte svensknøgler til
andet
> end at lukke øl med.

Og jeg ville slet ikke benytte et værksted der lukker øl... har man åbnet
dem kan man også drikke dem, basta.

--
Søren


Mikkel Christensen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 24-04-01 15:02

Søren L Hansen <lindholt@person.dk> wrote in article
<01c0ccc6$ca62aff0$837010ac@pc2316>...
>
> Peter Sindrup <psi@netdesign.dk.com> wrote in article
> <3ae53f8b$0$5730$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...
> > Ville aldrig sætte mine ben på et værksted der brugte svensknøgler til
> andet
> > end at lukke øl med.
>
> Og jeg ville slet ikke benytte et værksted der lukker øl... har man åbnet
> dem kan man også drikke dem, basta.

Hohoho, og man må kun få øl hvis man selv kan åbne den

--
Mikkel

Søren L Hansen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 25-04-01 09:12


Mikkel Christensen <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> wrote in
article <01c0ccc7$1d868fd0$977110ac@pc2651>...
>
> Hohoho, og man må kun få øl hvis man selv kan åbne den
>

Hvilket giver mig lejlighed til en status:
Der er ikke flere øl i vores værksted. hmmmm
Måske skulle man dykke i TODIFF-kassen
--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk
"Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
good", J.B. Lenoir


Mikkel Christensen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 25-04-01 09:39

Søren L Hansen <lindholt@person.dk> wrote in article
<01c0cd5f$58c0a020$837010ac@pc2316>...
>
> Hvilket giver mig lejlighed til en status:
> Der er ikke flere øl i vores værksted. hmmmm
> Måske skulle man dykke i TODIFF-kassen

Nu har jeg jo uheldigvis lejet bilen ud for sommeren, men hvis du henter
betaler jeg halvdelen

--
Mikkel

Claus Rittig (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 25-04-01 15:46

"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
meddelelse news:01c0cd63$2a7f8330$977110ac@pc2651...
> Søren L Hansen <lindholt@person.dk> wrote in article
> <01c0cd5f$58c0a020$837010ac@pc2316>...
> >
> > Hvilket giver mig lejlighed til en status:
> > Der er ikke flere øl i vores værksted. hmmmm
> > Måske skulle man dykke i TODIFF-kassen
>
> Nu har jeg jo uheldigvis lejet bilen ud for sommeren, men hvis du henter
> betaler jeg halvdelen

ARHJ, Hvor er det synd for jer! Jeg er lige kommet hjem fra Dyskland her for
en halv time siden med 7 kasser øl, 2 kasser vin, 1 kasse bøller, 18 liter
Cola og en helvedes masse slik!

Rittig




Rune Larsen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 25-04-01 13:49


"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:01c0cd5f$58c0a020$837010ac@pc2316...

> Måske skulle man dykke i TODIFF-kassen

Og apropos denne, hviordan går det med at få de to wankers herover?

/Rune



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste