Skærme
Fijala 3554
Viewsonic VP181s og den "krystalagtige" be~
Fra : JSB

Dato : 24-01-04 15:42

Jeg afprøver pt. en Viewsonic VP181s, idet jeg stadig er lidt i tvivl om,
hvorvidt denne model er SKÆRMEN for mig. Mit valg står pt. imellem VP181s
samt andre gode 18"-19" TFT skærme, herunder måske Viewsonic VP191s?

Kravet til min kommende skærm er:

- God kontrast
- God og naturtro farvegengivelse
- Højderegulerbar og solid fod (skærmen skal stå på en skranke)
- DVI
- Gerne mulighed for at benytte Windows XP med ClearType sat til

Hvad der bringer mig i tvivl om VP181s er primært følgende:

- det "krystalliske" skær, som skærmen (eller dens belægning) har, som
tydeligt ses på specielt ensfarvede lyse flader. Mathias nævner det i et
indlæg d. 24/9-2003. Umiddelbart virker det på mig meget generende.
- Flere NG-indlæg nævner problemet med ordentlig visning med ClearType slået
til under Windows XP!

Mit indtryk af skærmen er ellers overvejende positivt. Specielt kontrasten
og farverne på skærmen er ganske fine på nær nogle lyse, grålige nuancer,
jeg har konstateret skærmen har svært ved at vise (bl.a. farven #f3f3f3)

- - -

Hvordan forholder det sig med Viewsonic VP191s?
Udover at læse at der benyttes et andet panel (PVA), er skærmen så
sammenlignelig i billedkvalitet? Iflg. Prad.de får VP191s/b en ganske
udmærket test - ja, faktisk bedre end VP181s/b, såvidt jeg kan vurdere - se
links nedenfor.

Er der den samme "krystalagtige"-belægning på en VP191s som ved VP191s?

http://www.prad.de/new/tests/vp181b.html
http://www.prad.de/new/tests/vp191b.html

VH
Jesper

Fra : JSB

Dato : 24-01-04 18:30

Et tillægsspørgsmål:

På hvilken måde er billedet via DVI bedre end brug af den analoge
tilslutning på en Viewsonic VP181s (jeg har desværre kun analog på mit
Matrox Millenium G450-grafikkort)?
Er det ligefrem så meget bedre, at jeg evt. bør købe nyt grafikkort?

VH
Jesper

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 24-01-04 21:15

> [...]
> Matrox Millenium G450-grafikkort)?
> Er det ligefrem så meget bedre, at jeg evt. bør købe nyt grafikkort?

Næh... Jeg kører analogt her (da jeg er en af de uheldige med en DVI indgang
der er stået af).
Men jeg ville da ønske jeg kunne kunne køre rent digitalt - mest af princip
og fordi DVI kabler er "mindre" (læs: tyndere) end de analoge.

/Rolighed

Fra : Jesper Martsum

Dato : 26-01-04 01:40

Det krystalagtige skær som de ser på VP1181s/b er gældende på alle IPS
Paneler fra LG-Philips. Jeg har en 19" iiyamy med 25 ms IPS panel fral
LG-Philips Og der er den samme krystallinske effekt, ikke lige så tydeligt,
men der er der.
Efter hvad jeg har hørt er det gældende for alle IPS Paneler.
På den aanden side du får det maksimalt største tonale omfang. Dder er ingen
skærme der når IPS paneler til sokkeholderen hvad angår den mest korrekte
gengivelse fra dybt sort til højlys , de erganske simpelt istand til at at
gengive så at sige alle 255 gråtoner hvor de kun mister den sidste5-10%
mørke nuance før sort afængig af hvad gamma instilling du fore trækker. Alt
ialt der er ingen andre skærmtype der på nuværende tidspunkt kan måle sig
med IPS.

Fra : TS

Dato : 26-01-04 09:18

"Jesper Martsum" <jesper-martsum@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Paneler fra LG-Philips. Jeg har en 19" iiyamy med 25 ms IPS panel fral
> LG-Philips Og der er den samme krystallinske effekt, ikke lige så

Hej
Hvad er det for en skærm du har? Det skulle vel ikke være Prolite 481 S/B/W?

Såfremt, hvad har du af erfaringer med den i f.rks. spil?

mvh TS

Fra : Jesper Martsum

Dato : 29-01-04 00:14

Jo det er lige præsic iiyama Prolite E481/s
Min erferinger er, at denne skærm er den umidellbart bedste til spil og
naturtro farvegenvivelse. Hvissåfremt man skaber sig en ny ICM color profil
gennem Adobe Photoshop Gamma instillinger sam Displaymate monitor program
som kontrolinstans.
Per default er farverne for lyse til min smag, men andre kan jo have andre
præferancer end jeg har.
Alt i alt en fremragende skærm

Jesper

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-01-04 00:33

On Thu, 29 Jan 2004 00:14:28 +0100, "Jesper Martsum"
<jesper-martsum@privat.dk> wrote:

>naturtro farvegenvivelse. Hvissåfremt man skaber sig en ny ICM color profil
>gennem Adobe Photoshop Gamma instillinger

Iflg. Madsen, hvis ekspertise jeg værdsætter, understøtte Adobe Gamma
ikke tft-skærme.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jesper Martsum

Dato : 29-01-04 06:49

Det er rigtigt som udgangspunkt, forstået i den forstand at der ikke er en
brugerdefineret indstilling til TFT skærme, men kun for eksempel til
Trinitron fosforbelægninger. Men det er ikke det samme som at sige at du
ikke er istand til at justere gamme på en TFT gennem programmet.
Derfor skriver jeg jo netop også, at du er nødt til at have et program som
Display Mate til at kontrollere de gamme juseringer du foretager.
Gør du det på denne måde får du ifølge min mening den bedste farvegengivelse
jeg har oplevet på en TFT skærm, og jeg har efterhånden afprøvet en del,
bl.a Hyundai Q17, Viewsonic VP171s, Viewsoniv VP181s og tilsidst en iiyamy
e481s som efter min bedste overbevisning er den bedste skærm til dato, når
jeg har foretaget en gammajustering gennem Adobe

Jesper

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-01-04 20:20

> [...]

> Paneler fra LG-Philips. Jeg har en 19" iiyamy med 25 ms IPS panel
> fral LG-Philips Og der er den samme krystallinske effekt, ikke lige så

Jeg troede ikke de var begyndt at lave 19" IPS paneler. Hvilken Iiyama er
det at du har? Og ved du tilfældigvis hvilke andre 19" der har IPS?

Flemming

Fra : Thomas Madsen

Dato : 29-01-04 14:59

Jesper Martsum skrev:

> [...]
> gråtoner hvor de kun mister den sidste5-10% mørke nuance før sort
> afængig af hvad gamma instilling du fore trækker.

Har du Photoshop installeret Jesper? Hvis du har, kunne jeg godt
tænke mig at du foretog en lille test, da jeg er spændt på at høre
resultatet...

Madsen.

Fra : Jesper Martsum

Dato : 30-01-04 00:53

Ja det har jeg. Hvilken test tænker du på

Jesper

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-01-04 02:19

Jesper Martsum skrev:

> Ja det har jeg. Hvilken test tænker du på

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan din skærm opfører sig
når du foretager følgende test.

Start med at oprette et RGB-dokument med samme størrelse som
skærmopløsningen (altså 1280 x 1024, for VP181s' vedkommende).
Udfyld det dokument med sort (R=0, G=0, B=0) og lav en markering
inde midt i dokumentet med det firkantede markeringsrammeværktøj.
Kør dokumentet op i 100 % størrelse (Ctrl + Alt + 0), skjul alle
paletter ved at trykke på Tab-tasten, tryk på F-tasten et par
gange for at se dokumentet i fuld skærm og skjul så markeringen
med Ctrl + H. Du skulle nu gerne se en helt sort skærm.

Tryk nu Ctrl + M for at bringe dialogboksen for Kurver (Curves)
op på skærmen og klik på punktet nede i venstre hjørne af selve
diagrammet (0,0). Det punkt repræsenterer, som du sikkert ved,
den sorte. Når punktet er valgt, skulle der gerne stå 0 i Input
og 0 i Output. Stil markøren i Output-feltet (ved at klikke i
feltet en enkelt gang) og træk dialogboksen så langt udenfor
skærmen som overhovedet muligt. (Hvis du trækker den ned i højre
hjørne af skærmen, kan dialogboksen næsten komme helt udenfor
det synlige skærmareal).

Prøv så at trykke en enkelt gang på pil-op på dit tastatur.
Det vil hæve det markerede område fra niveau 0 til 1. Kan du se
nogen forskel i det markerede område? Altså, bliver det lysere
ifht. det der ikke er markeret? Hvad sker der når du trykker en
gang mere på pil-op? Bliver det markerede område en tand lysere
igen?

På min Viewsonic VP201s ser det sådan her ud:

Fra niveau 0 til 1: Det markerede område bliver lysere.
Fra niveau 1 til 2: Ingen ændring.
Fra niveau 2 til 3: Det markerede område bliver lysere.
Fra niveau 3 til 4: Ingen ændring.
Fra niveau 4 til 5: Det markerede område bliver lysere.
Fra niveau 5 til 6: Ingen ændring.

Sådan fortsætter det hele vejen op til niveau 15. Efter niveau
15 kan jeg se forandring i det markerede område for hver enkelt
tastetryk på pil-op, men jeg ser desværre også farveændringer
fra niveau 15 og opefter. Det sker ikke på alle niveauer, men
nogle niveauer er ikke neutrale. Nogle er brunlige og andre går
over i grønlige farver. På en perfekt skærm, burde alle niveauer
være 100 % neutrale og der burde også være mulighed for at se
ændringer i flere niveauer, end hvad jeg kan se på min TFT.

Dermed ikke sagt at en TFT ikke kan bruges til noget som helst
fornuftigt, for selvfølgelig kan den det. Jeg er også vild med
den helt kulsorte, som den sorteste sorte har på et IPS-panel,
og dermed den enormt høje kontrast, men jeg vil vove den påstand,
at der stadig er et stykke vej op til top-CRT'erne og også selvom
paneltypen hedder IPS eller S-IPS.
Jeg tvivler på at du kan finde en TFT, som kan vise dig ret meget
mere end 128 niveauer (ud af de 256 mulige). Forleden foretog jeg
den samme test på en 23" Apple Studio Display og den reagerede
stort set på samme måde som min Viewsonic VP201s. Faktisk er der
meget stor lighed i billedkvalitet imellem Apples Studio Display
og VP201s, så jeg er ret sikker på, at Apple også bruger IPS eller
måske S-IPS-paneler i deres Studio Displays.

Madsen.

Fra : Jesper Martsum

Dato : 30-01-04 14:37

Jeg har nu foretaget den test du bad om og kan fortælle følgende.
Alle værdier fra 0-15 er synlige
fra 15-50 stadig perfekt
fra 50-104 kan der måske være en tedens til lidt gulagtig misfarvning, men
det er en skønssag og da jeg kører med sRGB, som iiyama er istand til, som i
forvejen har en ifølge min mening lidt varmere tone er jeg ikke sikker på
der er tale om misfarvning.
Fra 104 og resten af vejen er den perfekt og som sagt alle 255 niveauer er
synlige med piletasterne i den test som du bad mig lave.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-01-04 16:56

Jesper Martsum skrev:

> Alle værdier fra 0-15 er synlige fra 15-50 stadig perfekt

[..]

> Fra 104 og resten af vejen er den perfekt og som sagt alle 255
> niveauer er synlige med piletasterne i den test som du bad mig
> lave.

Det lyder dæleme godt nok utroligt. Og du siger at det er et IPS-
panel som sidder i den? Hvis det virkelig er rigtigt, så er det
da snart ikke til at være med mere, for så er der ikke kun forskel
på de forskellige paneltyper. Så er der også himmelvid forskel på
samme paneltyper fra forskellige producenter.

Madsen.

Fra : Jesper Martsum

Dato : 30-01-04 17:08

Ifølge iiyama hjemmeside er det et 25Ms IPS panel som E481S er udstyret med,
og det bekræfter de spil jeg har spillet da også. Ikke nogen trailing i
Unreal 2, UT 2003, Call Of Duty, etc. som jeg kan få øje på.

Jeg tror ikke det er forskellen på paneltyperne, men det kan derimod jo
sagtens være forskellen på den elektronik som styrer panelet. Bl.a. har jeg
jo muligheden for sRGB, det ved jeg ikke om du har på din Viewsonic.
På min tidligere VP181s var der i det mindste ikke den mulighed.
Grunden til skiftet til iiyamaen skete på grund af svigt på DVI indgangen på
min VP181s.
Grafikkort ATI 9800 Pro

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-01-04 17:26

Jesper Martsum skrev:

> [...]
> udstyret med, og det bekræfter de spil jeg har spillet da også.
> Ikke nogen trailing i Unreal 2, UT 2003, Call Of Duty, etc. som

Ok. Panelet i min Viewsonic har samme specs.

> Jeg tror ikke det er forskellen på paneltyperne, men det kan
> derimod jo sagtens være forskellen på den elektronik som styrer
> panelet.

Det kan være ja. Det kan også være et spørgsmål om skærmstørrelsen,
men jeg ved det ikke. Jeg undrer mig blot over at din skærm klarer
sig så godt sammenlignet med skærme som f.eks. Apples Studio Displays,
som pt. regnes for nogle af de bedste fladskærme på markedet blandt
grafikere og lignende folkefærd.

> Bl.a. har jeg jo muligheden for sRGB, det ved jeg ikke om
> du har på din Viewsonic.

Jeg har ikke mulighed for at vælge sRGB, men skærmens farveskala er
større end sRGB. Jeg har mulighed for forskellige farvetemperaturer.
Man kan vælge imellem 5000, 5400, 6500 og 9300K. Derudover kan man
vælge en Custom-indstilling, hvor man selv kan definere en farve-
temperatur. Jeg kører dog med standardindstillingen som er 6500K.

> Grunden til skiftet til iiyamaen skete på grund af svigt på DVI
> indgangen på min VP181s.

Det problem tyder VP201s heldigvis ikke på at have. Jeg har endnu
ikke hørt om problemer med DVI-indgangen på den model, så vidt jeg
husker.

> Grafikkort ATI 9800 Pro

Matrox Parhelia her.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-01-04 17:53

Jesper Martsum skrev:

> Jeg tror ikke det er forskellen på paneltyperne, men det kan
> derimod jo sagtens være forskellen på den elektronik som styrer
> panelet. Bl.a. har jeg jo muligheden for sRGB,

Hov, vent nu lige lidt. Hvis jeg tildeler sRGB eller konverterer
dokumentet til sRGB i Photoshop, kan jeg også se forskel fra hver
eneste tryk på pil-op fra niveau 0 op til omkring niveau 20 eller
deromkring. Derefter er der nogle niveauer, hvor jeg kun ser en
forskel på hver andet tryk, men generelt er der flere synlige trin
i sRGB end i Adobe RGB(1998), som jeg normalt bruger som arbejdsrum.

Hmm, den skal der lige tygges lidt på, men jeg kunne forestille
mig at årsagen er, at skærmens farveskala er tættere på sRGB end
på Adobe RGB(1998), men jeg er ikke sikker.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 30-01-04 23:15

Thomas Madsen skrev:

> [...]
> dokumentet til sRGB i Photoshop, kan jeg også se forskel fra hver
> eneste tryk på pil-op fra niveau 0 op til omkring niveau 20 eller

Okay. Jeg må bide i det sure æble og trække mine udtalelser tilbage.
Det er tilsyneladende et specielt Adobe RGB(1998)-tilfælde, som jeg
pt. ikke kan forklare, men det er ret tydeligt at det kun sker når
dokumentet er i Adobe RGB. Det har sikkert også været årsagen på den
23" Apple-skærm jeg prøvede testen på sidst, for dér var Photoshops
arbejdsrum også stillet til Adobe RGB.

På den anden side er jeg nu mere rolig, for så er der altså alligevel
ikke så stor forskel på de forskellige IPS-paneler, som man kunne
frygte.

Madsen.

Fra : Jesper Martsum

Dato : 30-01-04 23:47

Det er jo altid rart at kunne finde en mulig forklaring, men nu er det mig
der er nysgerrig, finder du så stadig de samme farvefejl efter at du
konverterede til sRGB

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-01-04 00:12

Jesper Martsum skrev:

> Det er jo altid rart at kunne finde en mulig forklaring, men nu er
> det mig der er nysgerrig, finder du så stadig de samme farvefejl
> efter at du konverterede til sRGB

De er knap så voldsomme som i Adobe RGB. Jeg kan dog ikke sige
mig helt fri for dem. De er ret tydelige at se, hvis jeg tager
farveforløbsværktøjet og vælger et sort til hvidt farveforløb,
slår rastersimulering fra i indstillingsmenuen og laver et forløb
på tværs af hele dokumentet (og igen ser det i 100 % størrelse).
Så er der tydelige tynde brunlige og grønlige striber i forløbet.
På CRT'en står det samme forløb 100 % jævnt og helt neutralt grå
hele vejen fra sort til hvid.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-02-04 21:23

Jesper Martsum skrev:

> Det er jo altid rart at kunne finde en mulig forklaring, men nu er
> det mig der er nysgerrig, finder du så stadig de samme farvefejl
> efter at du konverterede til sRGB

Og nu er jeg nysgerrig igen. :)
Ser du også forskel fra niveau 0 til 1, 1 til 2, 2 til 3 osv. hvis du
slår Skærm-RGB til oppe i menuen Vis > Korrekturopsætning > Skærm-RGB
(eler View > Proof Setup > Monitor RGB på engelsk) inden du kører det
sorte punkt op inde i Kurver / Curves ?

Madsen.

Fra : Jesper Martsum

Dato : 02-02-04 20:58

Så har jeg prøvet din anden test.

Desværre er det aften og min skærm er justeret til dagslys, så du må tage
resultatet med forbehold.
Om aftenen starter jeg først med at kunne se forskel med piletasterne i sRGB
fra niveaue 4-5
Med din opsætning til RGB kan jeg først se forskel fra 9 og opefter

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-02-04 17:01

Jesper Martsum skrev:

> Så har jeg prøvet din anden test.

Og tak for det. :)

Madsen.

Fra : JSB

Dato : 27-01-04 17:33

Jeg har nu taget en beslutming og købt en Viewsonic VP181s. Samlet må jeg
herefter sige: WAUW.
Skærmen er tilsluttet et Club3D Radeon 7000 DVI - det spiller bare. Tekst og
farver står virkelig fint - og jeg har efterhånden vænnet mig til det
"krystallagtige".

5 ud 5 stjerner her fra

KH