Skærme
Fijala 3554
Skærm, der ikke hyler ved hvid baggrund.
Fra : Jean Balmisse

Dato : 23-01-04 10:25

Hej. Jeg har netop købt mig en ny 19" Samsung SyncMaster 957MB, som
udskiftning for min lidt ældre LG Flatron 795. Grunden til jeg skiftede var,
at LG'en udsender en ret højfrekvent lyd når man ser sider, med hvid
baggrund eller bare bruger alm. tekstbehandling. Jeg tænkte, at det nok var
fordi den var lidt gammel og købte så den her Samsung. Problemet er bare at
den udsender præcis samme lyd, når man ser sider med hvid baggrund.

Er der andre, der kender til dette problem, og endnu bedre; er der nogle,
der kender en skærm, som ikke gør det ?(Skal man virkelig have en LCD?).

Mhv.

Jean C

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-01-04 14:03

Jean Balmisse skrev:

> Er der andre, der kender til dette problem, og endnu bedre; er der
> nogle, der kender en skærm, som ikke gør det ?

Årsagen til at den hyler er, at en eller flere af spolerne inde
i skærmen ikke er isoleret godt nok. Problemet har været nævnt
mange gange her i gruppen. En løsning skulle være at sprøjte lak
på spolen, men det er nu nok bedst at tage den med til en Radio/
TV-forretning eller lignende og få deres værksted til at gøre det.
Jeg kan ikke forestille mig at det koster ret mange håndører at
få det gjort.

Se evt.:
http://www.google.dk/groups?as_q=lak%20hyler&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=dk.edb.hardware.skaerm&as_scoring=d&lr=&hl=da

> (Skal man virkelig > have en LCD?).

Den hyler i hvert tilfælde ikke, men det er der nu også mange
CRT-skærme der ikke gør. Det er typisk lavpris-skærmen der
hyler, er min erfaring. Det samme er tilfældet med TV. Mit
21" Luxor TV til 1500,- gør det også.

Madsen.

Fra : Jean Balmisse

Dato : 23-01-04 16:18

Hmm, jeg har nu prøvet at give spolen ved strømforsyningen en omgang, og de
6 spoler der sidder umiddelbart bag billedrøret, men der synes ikke at være
den store forskel. Er der flere/andre spoler man skal give?

/Jean

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-01-04 17:36

Jean Balmisse skrev:

> Er der flere/andre spoler man skal give?

Hmm, det tør jeg ikke sige. Jeg er ikke klar over, hvilke spoler det
præcist kan være tale om. Hvis der ikke kommer en forbi som kender
svaret her i gruppen, så prøv evt. gruppen: <news:dk.teknik.tv+video>.

Madsen.

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 24-01-04 09:43

Problemet med 'hylen' kan også opstå hvis strømforsyning ikke er kraftig
nok.
Man kan ofte opleve det ved fjernsyn med billeder med meget lys.
Lys kræver meget kræft.
Så det er på 'billige/dårlige' skærme der ikke har en ordentligt
dimensioneret strømforsyning.

mvh
TK