Er mit kort mon brændt brændt af?
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 01-02-04 15:03

*Kort:

Mit grafikkort er et Matrox Millennium G550, jeg kører Win2k med alle
service packs. Jeg satte et RGB-kabel, som sad i kortets TV-out mens
computeren var tændt, i en antenne-modulator. Computeren frøs, og
grafikkortet kunne ikke findes. Efter en afinstalleret driver og en masse
drivere var væk/afinstalleret fik jeg det op at køre.

Af og til, typisk efter 1-2 timers brug, fryser computeren, og må
genstartes. Alternativt er der ét eller andet der går galt med opdateringen
af billedet, så det kommer til at se ud som på
http://www.zip.dk/privat/gfx/stor.jpg (hjørne vist på
http://www.zip.dk/privat/gfx/closeup.jpg - der vises ca. 4 linie tekst og
et grønt link). Hvis jeg skifter til et andet program, opdateres
skærmbilledet, men viser igen noget i samme stil.

Spørgsmålet lyder så: Hvad kan der være galt? Har jeg brændt mit grafikkort
af ved at sætte et RGB-kabel, der var sluttet til dets TV-out, i
antennemodulatoren?

*Hele historien:

For nyelig fik jeg en TV-modulartor, som kan lave mit Matrox
Millennium G550's RGB TV-out-signal om til noget mit gamle fjernsyn kan
forstå. Modulartoren er en lille kasse, der tager et RBG-kabel og de to
stereokanaler i den ene ende, og sender et antennesignal ud i den anden.

Alt virkede fint.

På et tidspunkt havde jeg haft modulatoren koblet fra, men skulle sætte den
til igen, og for at spare tid slukkede jeg ikke computeren - jeg tænkte at
det jo var et analogt stik og at modulatoren ikke burde generere noget
signal.

Da jeg satte RGB-stikket i, frøs computeren dog. Computerskærmen blev sort,
mens TV-out-billedet kunne ses på TV'et. Da jeg genstartede kunne mit
bundkort ikke finde grafikkortet - beskeden lød "System failed VGA test".

Det havde jeg prøvet før, og her hjalp det jævnfør Message-ID:
<3eec4494$0$5147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> at tage kortet ud og sætte
det i igen.

Efter at have gjort det en 4-5 gange, og den sidste tørret kortets kontaker
af med et stykke køkkenrulle, virkede det tilsyneladende. Dets
standardindstillinger mht. dual screen var dog væk, og da jeg forsøgte at
genetablere dem ramte jeg åbenbart en indstilling min skærm ikke kunne
klare, og der var åbenbart ingen vej tilbage. I Win2k fejlsikret tilstand
prøvede jeg at sætte skærmopløsningen ned, men når jeg startede normalt kom
Matrox software og ændrede det - den loadede nemlig ikke i fejlsikret
tilstand.
Enden blev her, at jeg afinstallerede Matrox software og drivere, og
geninstallerede det. Jeg ved ikke hvad der gik galt, for pludselig virkede
hverken netkort eller en stak andre divices. Efter en del besvær fik jeg
det meste til at virke igen.

Problemet er nu:
[...]

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve kortet i andre maskiner, og jeg har
ikke reinstalleret alt. Jeg har endnu ikke reproduceret fejlen på min
Linux-installation, men den er så periodisk at man ikke kan konkludere at
den så kun er Windows-relateret.

--
Simon Mikkelsen

Vær med til at udvikle statistiksystemet ZIP Stat
som Open Source, se http://sourceforge.net/projects/zipstat/

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 20:56

Simon Mikkelsen wrote:

> [...]
> Har jeg brændt mit grafikkort af ved at sætte et RGB-kabel, der var
> sluttet til dets TV-out, i antennemodulatoren?

Måske.
Det lyder lidt som om der er en fejlspænding på kappen til det kabel.
PC'en er vel, som de fleste her i landet, ikke tilsluttet jordforbindelse?

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 01-02-04 21:44

D. Sun, 01 Feb 2004 20:55:32 +0100 syntes "Jens C. Hansen [Odense]"
<"[usenet]±[greylion]=[dk]"> at dk.edb.hardware.grafikkort skulle vide at
<401d5988$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>.

>Måske.
>Det lyder lidt som om der er en fejlspænding på kappen til det kabel.

RGB-kablet? Siden det første problem har modulatoren ikke været sat til.

>PC'en er vel, som de fleste her i landet, ikke tilsluttet jordforbindelse?

PC'en er faktisk tilsluttet jord - jeg har sørget for at trække jord til
computeren, og købt 2 stk. 6-stiksfordelere med jord, så der er til alle de
apparater, som er tilsluttet computeren, der kan bruge det.

Jeg glemte forøvrigt at nævne i den første mail, at hvis jeg bare sætter
win2k i dvale (hvor RAM'en gemmes på disken) og starter med det samme igen,
forsvinder fejlen på billederne (indtil de kommer igen). Det kunne måske
tyde på, at det ikke er en software/driver-fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 01:42

Simon Mikkelsen wrote:

> [...]
> computeren, og købt 2 stk. 6-stiksfordelere med jord, så der er til alle de
> apparater, som er tilsluttet computeren, der kan bruge det.

Ok, så er den mulighed udelukket.

> [...]
> forsvinder fejlen på billederne (indtil de kommer igen). Det kunne måske
> tyde på, at det ikke er en software/driver-fejl.

Tjah. Var det mit grafikkort, så ville jeg gøre følgende:

Sætte det i en anden PC, og se om det laver samme problem.
Hvis det gør - defekt grafikkort, næste stop genbrugsstationen.

Hvis det ikke gør - formatere og installere Windows helt fra bunden.

I nogle tilfælde skal man installere chipset-drivere _før_
grafikkortdriveren, for at få et stabilt system.

Hvilket bundkort har du?

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 02-02-04 11:51

D. Mon, 02 Feb 2004 01:42:16 +0100 syntes "Jens C. Hansen [Odense]"
<"[usenet]±[greylion]=[dk]"> at dk.edb.hardware.grafikkort skulle vide at
<401d9cba$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>.

>I nogle tilfælde skal man installere chipset-drivere _før_
>grafikkortdriveren, for at få et stabilt system.
>
>Hvilket bundkort har du?

Det er et Asus A7N8X Deluxe/GD, nForce2.