lovgivning vedr salg af motorcykel
Fra : John

Dato : 22-04-01 13:48

Hej Gruppe

Er der nogen i gruppen der kan fortælle mig lidt om reglerne omkring salg af
bike til / fra private ?

Her tænker jeg specielt på garanti - hvor lang tid og hvor meget garanti er
man forpligtet til at give..

Kan køber komme tilbage med en smadret maskine og forlage pengene tilbage...

Håber der er nogen der ved noget eller kan give nogle link til nogen der ved
noget...

Er der nogen der ligger inde med en slutseddel til et evt. salg / køb.

MVH

John

Fra : Jan Petersen

Dato : 22-04-01 21:14

> bike til / fra private ?

Her handler det om privatsalg - så ingen regler

> Her tænker jeg specielt på garanti - hvor lang tid og hvor meget garanti
er
> man forpligtet til at give..

Ingen ting - blot det er angivet på slutsedlen - købt som beset, og evt.
prøvet

> Kan køber komme tilbage med en smadret maskine og forlage pengene
tilbage...

Nej - Lige så snart han har skrevet under er maskine og ansvar købers.

Med hensyn til slutseddel - så er der en eller anden BMW klub der har en
Word skabelon - Andre der har link'et?

Mvh Jan Petersen

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 22-04-01 21:56

"Jan Petersen" <jan_petersen@Xe-box.dkX> wrote in message
> [...]
> >

> Nej - Lige så snart han har skrevet under er maskine og ansvar købers.
>
> Med hensyn til slutseddel - så er der en eller anden BMW klub der har en

Jeg poster en i dk.binaer.motor nu.

Henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-04-01 22:36

Jan Petersen wrote:
> salg af
> >
> Her handler det om privatsalg - så ingen regler

Passer ikke!

> er
> >
> Ingen ting - blot det er angivet på slutsedlen - købt som beset, og evt.
> prøvet
Forkert! Kunden har et års _reklamationsret_! Det vil sige at hvis sælger
tilfældigvis 'glemte' at fortælle at gearkassen var næsten død da han
solgte den, så har kunden ret til kompensation.
Købt som beset duer ikke, heller ikke selvom kunden har skrevet under på et
stykke papir, hvor der står at mc'en er købt som beset.
Sælger skal altså fortælle alle fejl og mangler til kunden. Derfor er det
en god ting at få det med på kontrakten, så kunden ikke kan komme og kræve
penge for en skade han var blevet gjort opmærksom på. Eller også kan
handlen gå tilbage, men så skal kunden betale x antal kr for de km han har
kørt.

> tilbage...
>
> Nej - Lige så snart han har skrevet under er maskine og ansvar købers.

Forkert. Hvis det er fejl/mangler som var på mc'en og køber ikke blev gjort
opmærksom på det, så har køberen ret til kompensation etc.

> Med hensyn til slutseddel - så er der en eller anden BMW klub der har en
> Word skabelon - Andre der har link'et?

En sådan duer næppe til mere end inspiration, hvis man skal inkludere nogle
småfejl for at sikre at kunden ikke kommer rendene bagefter med en stak
værkstedsregninger :-/

Det er ikke så nemt at være sælger længere, men så er det til gengæld
sværere at blive snydt når man køber noget :-|
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jan Olsen

Dato : 23-04-01 00:52

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Passer ikke!

Dette er rigtigt uanset som man er privat eller er forhandler gælder
købeloven....denne kan ses på ministeriets hjemmeside.

mvh

Jan

Fra : Jacob

Dato : 23-04-01 07:26

"Jan Olsen" <jango@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er rigtigt uanset som man er privat eller er forhandler gælder
> købeloven....denne kan ses på ministeriets hjemmeside.

Gælder og gælder - købeloven er deklaratorisk, dvs. den finder kun
anvendelse for så vidt ikke andet er aftalt, jf. § 1. Man kan altså godt
fravige den ved en klar aftale.

Undtagelsen til hovedreglen er, hvis der er tale om et forbrugerkøb (se
definitionen heraf i § 4a). Her bliver visse paragraffer præceprive =
ufravigelige, jf § 1, stk. 2.

I dette tilfælde er det tale om et cicilkøb (handel ml. to private). Dvs.
undtagelsen til hovedreglen finder _ikke_ anvendelse, og købeloven kan
derfor godt fraviges ved hjælp af den nærmere aftale om købets indgåelse.

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Albert

Dato : 23-04-01 10:08

> Dette er rigtigt uanset som man er privat eller er forhandler gælder
> købeloven....denne kan ses på ministeriets hjemmeside.

Klippet fra netop denne side :
(http://www.fs.dk/pj/bil1.htm#NÅR%20DU%20INDGÅR%20AFTALEN)

Du må gøre op med dig selv, om du vil købe bil af en privat person eller hos
en bilforhandler. Kun når du køber bil af en forhandler, er du beskyttet af
lovens regler om forbrugerkøb. (Købeloven: Justitsministeriets
lovbekendtgørelse nr. 28 af 21. januar 1980 med senere ændringer)

mvh Albert

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-04-01 01:14

Albert wrote:

> [...]
> beskyttet af lovens regler om forbrugerkøb. (Købeloven:
> Justitsministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 21. januar 1980 med senere

Svjh. er der da kommet nye regler siden 1980.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Thomas

Dato : 23-04-01 06:20

Prøv at kigge forbi http://www.forbrugerstyrelsen.dk/ her kan man se hvad
man skal, gøre i forbindelse med salg af brugt bil.. det samme gælder for
MC.
Her er også forslag til slutseddel.

mvh
Thomas