Start af virksomhed
Fra : Anders Ebbesen

Dato : 22-04-01 13:55

Halløj,

I har sikkert svaret på spørgsmålet før, men hvordan starter man smartest en
virksomhed?

Jeg har før haft startet et par små virksomheder, men der har ikke været
nogen større omsætning, så dem har jeg lukket igen.

Anyway, jeg har kigget på www.toldskat.dk, som jeg absolut ikke synes ligger
inde med nævneværdige oplysninger - det kan være det er mig der bare ikke
kan finde dem.

Jeg har allerede kunder i folden og som det ser ud lige nu, vil jeg have en
omsætning på 30-50.000 om måneden. Vil jeg få samme ud netto, som hvis jeg
var lønmodtager med samme løn, eller mere?

Umiddelbart vil mine udgifter være meget lave, jeg arbejder hjemmefra og vil
således have meget begrænsede omkostninger - max. 2-3.000 om måneden regner
jeg med.

Jeg skal naturligvis momsregistreres, men hvordan med min egen løn, kan jeg
bare trække penge ud af firmaet løbende, og hvordan gør jeg det rent teknisk
set?

Der er kommet en slags "virksomhedsskatteordning", hvad går det ud på? (har
kigget på www.toldskat.dk uden at finde ét eneste ord om den).

Man kan efter sigende få gratis rådgivning i n timer efter opstart, hvad er
det for noget?

På forhånd mange tak for hjælpen,

--
Anders Ebbesen
John Milton: "Freedom, baby... is never having to say you're sorry."

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 22-04-01 15:19

"Anders Ebbesen" skrev:

> [...]
> omsætning på 30-50.000 om måneden. Vil jeg få samme ud netto, som hvis jeg
> var lønmodtager med samme løn, eller mere?

Der er som udgangspunkt ingen forskel i beskatningen hvad enten din indkomst
er overskud af egen virksomhed eller er lønindkomst hvis overskuddet er lig
med løn.

> [...]
jeg
> bare trække penge ud af firmaet løbende, og hvordan gør jeg det rent

Ja - du trækker bare pengene ud af virksomheden og over til dig selv. Du
beskattes af overskuddet uanset hvor meget du hæver.

> Der er kommet en slags "virksomhedsskatteordning",

Ja - den er tilbage fra 1987.

>hvad går det ud på?

Som selvstændig erhvervsdrivende kan man vælge at blive beskattet efter
personskatteloven (PSL) eller virksomhedsskatteloven (VSL). Ved beskatning
efter PSL skal overskuddet
beskattes på samme måde som almindelig lønindkomst.

Såfremt man har anrettet sin virksomhed således at der kan sondres mellem
privatøkonomi og virksomhedsøkonomi, og i øvrigt lever op til betegnelsen
selvstændig (selvstændigt erhvervsdrivendes virksomhed er normalt
kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves virksomhed med det
formål at indvinde økonomisk udbytte) kan man beskattes
efter VSL. Dette medfører at man har mulighed for at blive "normalt"
beskattet af året private hævninger, mens resten af overskuddet bliver
a´contobeskattet med 30%. Den del af overskuddet som ikke hæves kaldes
opsparet overskud, som kommer til fuld beskatning i det år hvor det
opsparede overskud hæves. Derudover er virksomhedsskatteordningen en fordel
hvis man har store renteudgifter i virksomheden, idet disse har en
skatteværdi på 63% mod normalt ca. 32%.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : perhl

Dato : 22-04-01 16:17

"Anders Ebbesen" <anders@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> I har sikkert svaret på spørgsmålet før, men hvordan starter man smartest
en virksomhed?

Tag et kig på Erhvervsfremme Styrelsens virksomhedsguide på
http://www.virksomhedsguide.dk - der er gode informationer om dette.

--
Best regards,
Per Henrik Lausten