Andet multimedie
bentjuul 3670
Fra Illustrator til InDesign
Fra : Morten Nielsen

Dato : 05-02-04 22:04

Har lavet et tekstlogo i Illustrator, gemt det som tiff. og vil gerne kunne
skalere det ned i InDesign... hvordan gør jeg det?

denmark_mnNOSPAM@hotmail.com

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-02-04 22:34

Morten Nielsen skrev:

> Har lavet et tekstlogo i Illustrator, gemt det som tiff. og vil
> gerne kunne skalere det ned i InDesign... hvordan gør jeg det?

Det var en mærkelig vej at gå. I det øjeblik du gemmer som TIFF,
smider du al vektordata ud og gemmer som opløsningsafhængig
bitmapgrafik. Hvorfor gemmer du ikke bare som EPS, AI eller PDF
og indsætter det direkte i InDesign? Du kan endda også copy/paste
direkte fra Illustrator til InDesign, hvis du ønsker at arbejde
videre med vektorgrafikken i InDesign med dens vektor-værktøjer.
Ja, du kan endda temmelig sikkert lave tekstlogoet direkte i
InDesign.

Madsen.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 05-02-04 23:42

Nå ja! Havde jeg helt svedt ud..
Et andet spørgsmål: hvis jeg nu vil lave et dokument med en anden
baggrundsfarve end hvid i InDesign, hvorledes gør jeg det?

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-02-04 00:39

Morten Nielsen skrev:

> Et andet spørgsmål: hvis jeg nu vil lave et dokument med en anden
> baggrundsfarve end hvid i InDesign, hvorledes gør jeg det?

Hvad har du prøvet?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-02-04 00:56

Morten Nielsen skrev:

> Et andet spørgsmål: hvis jeg nu vil lave et dokument med en anden
> baggrundsfarve end hvid i InDesign, hvorledes gør jeg det?

På samme måde som i Illustrator. Du kan lave en ramme og udfylde den
med den ønskede farve, som så placeres bagest. Du kan også udfylde
den billedramme, som dit vektorgrafik bliver indsat i med en farve.

Følgende er f.eks. en PDF lavet i Illustrator og indsat i InDesign
(med Ctrl + D), hvorefter selve billedrammen, som PDF-filen er
indsat i, er udfyldt med en blålig farve.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/indsat_pdf.jpg>.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 05-02-04 22:53

"Morten Nielsen" <denmark_mn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har lavet et tekstlogo i Illustrator, gemt det som tiff.

Hvorfor gemmer du ikke logoet som EPS inde i Illustrator? TIF er bitmap
(opbygget af pixels), mens EPS er vektor (opbygget af kuver). Det betyder at
du kan skalere logoet alt det du vil, uden det taber kvalitet.

> og vil gerne kunne
> skalere det ned i InDesign... hvordan gør jeg det?

Lav et billedfelt inde i InDesign (genvej F), vælg File > Place (genvej Ctrl
eller Æble + D). Find din EPS-fil og tryk Ok. Tilpas billedet til rammen
(genvej Ctrl + Alt + E). Du kan nu skalere billedet og rammen op og ned ved at
trykke Ctrl + Shift ned på samme tid, og så hive i hjørnet med musen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk