Driv hus
Fra : Chriz

Dato : 05-02-04 20:44

Hej

Jeg har et muret udhus med tegl tag på ca 30 m2 som egetligt skulle
rives ned, men nu har jeg fået den ide at det istedet kan laves til
drivhus. Efter at have fjernet tegltaget står de murede mure og
tagspærene tilbage. Er der mon nogen der har forslag til hvordan der kan
laves et "glas" tag oven på ? Konstruktions ideer? Gode links, - og
ikke mindst matrialevalg ? Taler noget for enten glas eller plastic

Alle råd er velkomne

Chriz

Fra : //zigge

Dato : 06-02-04 12:00

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse

> Er der mon nogen der har forslag til hvordan der kan
> laves et "glas" tag oven på ? Konstruktions ideer? Gode links, - og
> ikke mindst matrialevalg ? Taler noget for enten glas eller plastic

Det nemmeste (og måske bedste) er selvfølgeligt at tage knoglen og ringe
efter et firma der laver udestuer efter specialmål...
Men hvis du vil lave en gør-det-selv løsning, så vil jeg anbefale dig at
lave taget i glas. Fordelene er mange ved glas over plastic. Plast vil
uanset typen nedbrydes af de ultraviolette stråler i sollyset og med tiden
blive skørt og mat i farven. Endvidere ridses plast nemmere end glas.
En konstruktion jeg har haft held med flere gange, er en lidt brugt, men
meget robust, konstruktion, hvor glasset hviler direkte på spærene og er
presset fast imellem gummiglaslister og en galvaniseret jernliste.

__
__( )___ <---skrue
|___| | | |___| <----- jernbånd
___|x|_ | | _|x|_________ <---liste
______| | | |__________ <---glas
__|x|______|x|__ <---liste
| |
| |
| |
| |
| spær |
|_____________|

45x95mm regler er fine til spær og jeg har efter de er sat op primet med tre
gange Henpitox fra Hempel og derefter malet to gange med TræFix fra
Hjem&Fusk. Den løsning kræver blot at man klatter lidt Træfix på en gang
hver andet år for at holde det ved lige.

Jernlisten er en 3x30mm galvaniseret liste, hvor jeg bore et Ø5mm hul for
hver ca 25 cm.

Nu er der jo flere muligheder for at skaffe glas. Man kan købe nye
drivhusglas eller man kan skaffe sig genbrugsglas mange steder.
Jeg har nemt ved at opstøve brugte termoruder og de er nemme at skille ad,
hvis man varmer dem godt op først og så bruger en stanley-kniv til at skulle
dem af med.
Jeg plejer at lave ruderne/spærene med 40cm imellem, da det er let at skaffe
glas der kan passe i den bredde.

Når de skal sættes i, så lægger jeg en fed pølse fugemasse langs hver
inderside af spæret og taglægger forsigtigt glasset henover, med et overlap
på ca. en cm. I selve overlappet giver jeg det nederste glas en tynd pølse
glasscilicone. Til kant"listen" bruger jeg det billigste ikke acrylfug jeg
kan få fat i. Det er som regel noget sort snask fra Hjem&Fusk
Når alt glasset er lagt op, lader jeg det hele hvile til dagen efter og
lægger igen pølser af fug, denne gang ovenpå glasset over de første fuger.
Nu kan listen forsigtigt skrues til. Man skal ikke spænde den vildt meget,
bare nok til at fugen komme ud imellem glasset og listen. Der skal helst
bruges rustfri skruer for at undgå ruststriber på glasset.

Der er selvfølgeligt mange ting i at lave sådan et hus selv. Men jeg
begyndte at lave dem efter at jeg så en bekendts hus, der var lavet
udelukkende i taglægter. Det havde stået i 20 år uden et eneste knækket
glas. Bevares, det var begyndt at blive lidt "mullent" i bunden af listerne,
men det var langt fra rådnet. Trædrivhuse eller drivhuse i sten og træ, er
efter min mening langt bedre end dem i aluminium. De er hyggeligere at se
på, har et bedre klima. Og man undgår at skulle skifte glas efter selv en
lille storm.

Ang. glas. Man kan købe færdige drivhusglas i mange materialer og varianter.

Der er to typer glas; alm. vinduesglas og sikkerhedsglas:
Sikkerhedsglasset, har den fordel at hvis det smadre, så bliver det
øjblikkeligt til noget der minder om groft salt og man kan derfor ikke skære
sig (ret meget) på det. Ulempen er at hvis man bruger det i taget og der
smadre en, så har man glas granulat på 5 kvadratmeter nedenunder. Så jeg vil
sige at man skal sætte det i sideruderne, hvor børn risikere at falde ind i
glasset, og det ikke spredes så meget nedenunder. Og så bruge alm. glas til
taget, hvor der ikke er så mange børn, men hvor det er nemt at rydde op
efter en nedfalden gren.
Af plast er der efter min mening kun en type der er egnet. Det hedder SAN
plexiglas, og er meget stærkt og smidigt. Man kan få det i mange farver.
Bla. gennemsigtigt, hvid eller kobberfarvet.

Mvh
//zigge

Fra : Chriz

Dato : 06-02-04 16:47

Hej Zigge

Tak for fin info. det var langt mere end jeg havde regnet med !!

Jeg vi studere det grundigt når jeg går i gang med det og muligvis maile dig
hvis jeg løber ind i problemer.

mvh

Chriz

Fra : //zigge

Dato : 06-02-04 17:20

> [...]
>
> Tak for fin info. det var langt mere end jeg havde regnet med !!
>
> Jeg vi studere det grundigt når jeg går i gang med det og muligvis maile

Du skal da være velkommen.

Mvh
//zigge