Safari og netbanker
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 04-02-04 22:31

Hejsa

Findes der et sted (på nettet) hvor man kan se hvilke netbanker man kan
bruge med sin Mac, og hvilke systemer der problemfrit kan bruges. Jeg
ved at Jydske netbank skulle fungere med alle systemer men har hørt at
det ikke virker med system 10.2 og Safari?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-04 22:37

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> ved at Jydske netbank skulle fungere med alle systemer men har hørt at
> det ikke virker med system 10.2 og Safari?

De har haft en flere måneders lang sludder om det på Mediamac.....ku´ du
ikke søge i deres forum? Og mener at kunne huske, at redaktionen lavede
en oversigt for nogen tid siden......
M.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-02-04 10:33

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> De har haft en flere måneders lang sludder om det på Mediamac.....ku´ du
> ikke søge i deres forum? Og mener at kunne huske, at redaktionen lavede
> en oversigt for nogen tid siden......

Og det gjorde de. En meget fornem liste, også mange andre spændende
artikler omkring problematikken... Tak for henvisningen

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 05-02-04 10:34

On Wed, 4 Feb 2004 22:36:40 +0100, Morten Lind wrote
(in message
<1g8nle2.1doy43q18exz1kN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>):

> De har haft en flere måneders lang sludder om det på Mediamac.....ku´ du
> ikke søge i deres forum? Og mener at kunne huske, at redaktionen lavede
> en oversigt for nogen tid siden......
> M.

Jeg kan oplyse at man også kan bruge BECs system nu. Det anvendes af en del
lokalbanker og mindre banker uden egen løsning. Jeg bruger det i forbindelse
med S|E|B.
Det ENESTE rigtige INTERNET-system er dog Jyske Netbank. Det simpelste og
mest sikre system (koderne genereres med meget kort livstid - andre banker
lagrer en id-fil på din Mac. Det er noget hø).

/Ulrich

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-02-04 13:04

Ulrich Oswald <MyName@netscape.net> wrote:

> On Wed, 4 Feb 2004 22:36:40 +0100, Morten Lind wrote
> (in message
> <1g8nle2.1doy43q18exz1kN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>):

Jeg ved ikke specifikt med 10.2 og Safari, men har selv lige tilkæmpet
mig en plads i Jyske bank, og hold da op hvor er det let og smertefrit.
Jesper Gylling påpegede også en anden detalje, nemlig at man ikke skal
installere noget som helst, hvilke man vist skal i andre netbanker. Det
medfører at man kan sætte sig ved hvilken som helst computer i verdenen
, og gå i banken. Kan man det med de andre banker?

Jeg synes at Jyske har været "modige" at understøtte Mac fra første
færd, det er faktisk år siden. De andre banker kommer haltende nu, og
alligevel er der vist en del problemer. Læste om at man i Danske
bank, skulle bilde sin Safari ind at den var en Explører!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-04 13:09

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> alligevel er der vist en del problemer. Læste om at man i Danske
> bank, skulle bilde sin Safari ind at den var en Explører!

Godt talt Lone. Du har nemlig fattet det.

En netbank er en bank, som kan bruges fra ALLE computere. Ikke noget med
en bestemt browser og et bestemt OS og først installere noget.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-02-04 17:28

> [...]

> mest sikre system (koderne genereres med meget kort livstid - andre banker
> lagrer en id-fil på din Mac. Det er noget hø).

Sparkasser, som har en løsning fra SDC <http://sdc.dk/sdcu/default.asp>
kaldet portalbank, virker næsten på Mac.

De har desværre også for vane kun at gide tale om Wintel maskiner, men
har faktisk virket på Linux en rum tid. Portalbank har to indgange: En
med en nøglefil, som skal oprettes på wintel, men som derefter kan
bruges på Linux boksen, eller man kan bruge deres "cafebank" hvor man få
tilsendt en engangs pinkode via SMS. (Nok en af de mest sikre metoder
jeg har hørt og læst om.)

Problemet er bare at det stiller nogle krav til java versionen, og
desværre giver den nyeste 1.4.2 nogle problemer på Linux såvel som på
Mac. Den ældre javaversion fra Apple mangler dog nogle egenskaber mht.
scripts som udelukker den til brug med portalbank.

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 10-02-04 23:13

> [...]

> mest sikre system (koderne genereres med meget kort livstid - andre banker
> lagrer en id-fil på din Mac. Det er noget hø).

Hej Ulrich; hvor morsomt at møde dig her også (jfr. Svanrevet)

Er enig i dine bem. og JNb, som endda kører tilpas hurtigt på Safari.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-02-04 22:24

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Jeg
> ved at Jydske netbank skulle fungere med alle systemer men har hørt at
> det ikke virker med system 10.2 og Safari?

Så har jeg gjort det umulige igennem lang tid... Jyske netbank kører
problemfrit med OS 10.2 og Safari, og i øvrigt også med Mozilla.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-02-04 02:09

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Så har jeg gjort det umulige igennem lang tid... Jyske netbank kører
> problemfrit med OS 10.2 og Safari, og i øvrigt også med Mozilla.

Super. Man skal nok ikke tro for meget på alle de løse rygter man høre
forskellige steder.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 07-02-04 12:04

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

Jeg har lige fået hul igennem til Arbejdernes Landsbank efter 8 års
diskriminering - f.eks.: jamen vores tekniske afdeling siger du sagtens
kan bruge vores netbank. Du skal bare et eller andet program, der hedder
Virtual PC...

Tom

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-02-04 12:45

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
> diskriminering - f.eks.: jamen vores tekniske afdeling siger du sagtens
> kan bruge vores netbank. Du skal bare et eller andet program, der hedder

Ja, det virker nu med Safari 1.2 og Java 1.4.2. (Virker også med Safari
1.1 og Java 1.4.1.)
I den nye version er det nu ikke hurtigere, synes jeg. Og det virker
lidt irriterende at man skal sidde og glo på en melding om at
log-på-vinduet ikke kan vises, vel vidende at man bare skal lade 12
sekunder gå; så er den der.

Oplever du ikke også den ventetid i A.L. når du skal "i banken"?

MartinP

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 07-02-04 14:54

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> sekunder gå; så er den der.
>
> Oplever du ikke også den ventetid i A.L. når du skal "i banken"?

jo, men AL har også altid været lidt bagefter med det hele...

Tom

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-02-04 15:16

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> o, men AL har også altid været lidt bagefter med det hele...

Til gengæld er de søde til at give kreditter!
mp

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-02-04 15:34

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> jo, men AL har også altid været lidt bagefter med det hele...

Undtagen med at indføre gebyr på en almindelig lonkonto... Der var de de
første.

mvh.
Kaj.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-04 17:00

On 2004-02-07, Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
> diskriminering - f.eks.: jamen vores tekniske afdeling siger du sagtens
> kan bruge vores netbank. Du skal bare et eller andet program, der hedder

Fik du dem til at sende det på en CD ?

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 08-02-04 22:12

> Fik du dem til at sende det på en CD ?

Nej, men de ville gerne låne mig pengene...

Tom

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-04 00:39

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Så har jeg gjort det umulige igennem lang tid... Jyske netbank kører
> problemfrit med OS 10.2 og Safari, og i øvrigt også med Mozilla.

Det er rigtigt nok, at Jyske Netbank virker under OS X 10.2, men med
Safari er der en lille skønhedsfejl: Man kan ikke se kurven over en
akties kurs de sidste måneder. Jeg bruger derfor Camino til Jyske
Netbank. Men har du ikke brug for den funktion, så fungerer Jyske
Netbank fint under Safari.
--
Henrik Münster
Esbjerg