Atkins - hvor er han dog irriterende
Fra : Champion

Dato : 04-02-04 11:05

Er ved at læse Atkins Nye Kost revolution.
Gad vide hvorfor den mand ikke kan holde
sig til een vægtenhed?
Deciliter, spiseskeer, teskeer, glas, gram, styk i en pærevælling!
Broccoli måler han feks i deciliter, hvordan får man lige
broccoli-buketter ned i et decilitermål?
Eks. siden hvor han sammenligner kuhydratindhold i sin egen
mirakel-mel med alm. mel (s 447):
2 spsk Alm. hvidt mel
1/2 dl Atkins Bake Mix
- så er det jo virkelig nemt umiidelbart at sammenligne.

Godt jeg samtidig købte "Lækker mad uden kulhydrater"
Her er alt opgivet pr. 100g.
Til gengæld tror den kok, der har lavet forslag til
morgenmad, at tilsyneladende, at man kan få friske
jordbær året rundt - gad vide om han bor i Danmark?
Og hvorfor tror kokke altid, at man ligesom de,
elsker at stå i timevis i et køkken og lave mad?

Aheemm - ja, jeg skulle bare lige have lidt luft.
Ved godt at det ikke kan bruges til meget

Fra : Tove Kristensen

Dato : 05-02-04 10:37

"Champion" <spammers@goto.hell> skrev i en meddelelse news:4020c323$0> Er
> [...]
> elsker at stå i timevis i et køkken og lave mad?
>
> Aheemm - ja, jeg skulle bare lige have lidt luft.
> Ved godt at det ikke kan bruges til meget

Jeg er helt enig!
Hvad syntes du on bogen "Lækker mad uden kulhydrater" Er den værd at købe ?

Hilsen Tove

Fra : Champion

Dato : 05-02-04 22:13

Tove Kristensen wrote:
> Hvad syntes du on bogen "Lækker mad uden kulhydrater" Er
> den værd at købe ?

Smag og behag er jo forskellig Men:
Jeg købte først Atkins egen opskriftsbog:
"Dr. Atkins hurtige og nemme kogebog",
som er for amerikansk efter min mening.
Byttede den til "Lækker mad uden kulhydrater".
Den er ikke perfekt, mangler feks et index.
Men det er dansk mad, danske mål :)
og den indeholder en mere "praktisk" forklaring på,
hvordan lav-kulhydrat-kuren virker.
Bogen indeholder en 28 dages kur (med 40g kulhydrat pr dag),
som er udmærket, samt nogle frokost- og middagsretter.
Alt i alt, så synes jeg den er værd at købe,
om ikke andet så til inspiration.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-02-04 19:38

[Tove Kristensen | Thu, 5 Feb 2004 10:37:19 +0100]

>Hvad syntes du on bogen "Lækker mad uden kulhydrater" Er den værd at købe ?

Afhængig af dit udgangspunkt, ja. Ønsker du den fulde beskrivelse af
hvad og hvorfor, er Atkins nok den eneste der er helt grundig (han kan
til gengæld også være en pine at læse).

Inger Hvidtfeldts bog er langt enklere og nemmere fortalt - jeg synes at
den er lidt kedelig og overfladisk, og hendes kulhydrattabel har nogle
grove fejl, men det er stadig en bog der er værd at læse.

Skal du derimod "bare i gang" med det samme, og ikke ønsker de
dybdegående teorier, er det pt. nok den bedste bog på det Danske marked.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Champion

Dato : 08-02-04 11:09

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
> den er lidt kedelig og overfladisk, og hendes kulhydrattabel har nogle
> grove fejl, men det er stadig en bog der er værd at læse.

Giver dig ret i, at den er mere overfladisk.
Feks nævner hun overhovedet ikke, at fibre kan/skal
modregnes i kulhydratindholdet.
Hvilke grove fejl tænker du på?

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-02-04 19:33

[Champion | Sun, 8 Feb 2004 11:09:14 +0100]

>Feks nævner hun overhovedet ikke, at fibre kan/skal
>modregnes i kulhydratindholdet.
>Hvilke grove fejl tænker du på?

Dette var faktisk den primære; nemlig at hendes tabel indeholder
oplysninger der *medregner* kostfibre (uden at angive det).

En anden er at bogen ikke indeholder et indeks/stikordsregister.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-02-04 22:57

"Champion" <spammers@goto.hell> skrev i en meddelelse

> Gad vide hvorfor den mand ikke kan holde
> sig til een vægtenhed?
> Deciliter, spiseskeer, teskeer, glas, gram, styk i en pærevælling!

Sådan er det såmænd også i almindelige kogebøger og almindelige opskrifter
*S*

Et godt alternativ til både Atkins og "Lækker mad uden kulhydrater" er "Low
Carb" af Amanda Cross
Den kan købes billigt i bogklubben 12 bøger:

http://www.bogklubben.dk/cds/showpage.asp?nodeid=2683&inpBook=16071

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 05-02-04 23:49

En der kalder sig "Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com>
skrev:

>S?n er det s?nd ogs? almindelige kogeb?og almindelige opskrifter
>*S*

Men dette er i kulhydratoversigten bagerst... Den er sådan set rimelig
vigtig. Det har også irriteret mig at han måler mandler i
spiseskefulde (eller er det teskeer) og broccoli i buketter eller i
deciliter.

>Et godt alternativ til b? Atkins og "L?er mad uden kulhydrater" er "Low
>Carb" af Amanda Cross
>Den kan k?billigt i bogklubben 12 b?

Selvom Cross har farvebilleder af maden, så synes jeg ikke den er
bedre end lækker mad uden kulhydrater. - og opskrifterne bag i
atkinsbogen er heller ikke så gode. Det kan være at man skal skrive en
opskriftsbog selv...

En opskrift:
Blomkål
Broccoli
smør
piskefløde

Kog lige dele blomkål og broccoli møre. Hæld vandet fra. Tilsæt en god
klat smør og en tår piskefløde og mos godt ud med en gaffel eller en
kartoffelmoser. Server med et godt stykke kød - eller en gang
millionbøf.

Det er ikke så ringe!

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-02-04 09:03

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Selvom Cross har farvebilleder af maden, så synes jeg ikke den er
> bedre end lækker mad uden kulhydrater.

Farvebillederne er vigtige for mig. Vigtigere end opskrifterne faktisk *S*
Jeg vil hellere inspireres til mad end have detaljerede opskrifter. "Lækker
mad uden kulhydrater" opfylder derfor slet ikke mine ønsker til en kogebog.

> - og opskrifterne bag i
> atkinsbogen er heller ikke så gode.
> Det kan være at man skal skrive en
> opskriftsbog selv...

Hvis man (også) vil have smagsløgene inspireret via øjnene, er Atkins
opskrifter i hvert fald helt umulige.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-02-04 19:51

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 6 Feb 2004 09:03:11 +0100]

> [...]
>mad uden kulhydrater" opfylder derfor slet ikke mine ønsker til en kogebog.

Ej hvor spændende, du skrev noget jeg kunne tilslutte mig 100% :)

Nej, det var ikke for at pjatte - men blot for at understrege dit
argument - for hvad er det der giver os lyst til at lave mad efter en
bog.

Jeg selv laver ikke mad efter andres opskrifter, og kan sagtens udvikle
opskrifterne selv, så jeg havde brug for at vide de konkrete teorier bag
for at kunne udvikle mine egne opskrifter - derfor var Atkins bogen den
rette for mig.

Andre har brug for en bog der ikke nøler rundt i teorien bag, igen og
igen (som Atkins), men har brug for nogle ganske enkle retningsregler og
de første nemme opskrifter for at komme i gang, og til dem er "Lækker
mad uden kulhydrater" nok mere den rette bog.

Vil man hurtigt igang, ikke læse for meget teori, men have frække
opskrifter og flotte billeder, men med en måske noget uvidenskabelig
argumentation er Amanda Cross' "Low Carb" nok den rette bog - om ikke
andet er opskrifter i hvertfald ret lækre.

Det kommer nok også an på ens køn; jeg har anbefalet Amanda Cross' bog
til flere mænd der hurtigt følte at det var for meget "kvindemad" og
mere var til Atkins eller måske Inger Hvidtfeldt.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Champion

Dato : 06-02-04 10:56

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
er "Low
> Carb" af Amanda Cross
> Den kan købes billigt i bogklubben 12 bøger:

Aha - den vil jeg da lige kigge på

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-02-04 19:23

[Champion | Wed, 4 Feb 2004 11:04:56 +0100]

>Gad vide hvorfor den mand ikke kan holde
>sig til een vægtenhed?

Ja, jeg er ganske enig - hans kulhydrattabeller kan ikke bruges til
noget overhovedet; for det første er de i meget varierende måd, så
hvordan sammenligner man en kop blomkål (?) med 100 gram selleri?

Gør dig selv den tjeneste istedet at anvende Danmarks Fødevare- og
Veterinærforskning's fødevaredatabse, der er utroligt præcis og
omfattende:

www.foodcomp.dk

Bemærk dog at kostfribre er angivet, men medregnet under kulhydrater, så
du får netto kulhydrater ved at trække kostfibrene fra.

>Til gengæld tror den kok, der har lavet forslag til
>morgenmad, at tilsyneladende, at man kan få friske
>jordbær året rundt - gad vide om han bor i Danmark?

Det kan man jo også I meget stor grad, hvis man blot ikke forventer at
kunne købe det hele ét sted. Udover en masse abdre årsager, appelerer
Atkins jo også til den type mennesker der ønsker at tabe sig men også at
spise luksiøst imens.

>Og hvorfor tror kokke altid, at man ligesom de,
>elsker at stå i timevis i et køkken og lave mad?

Well, du kunne jo gøre som mange kokke selv gør derhjemme - tage den
"store" tur hveranden dag, og så blot lave dobbelt portion?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Champion

Dato : 08-02-04 11:21

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
>
> Bemærk dog at kostfribre er angivet, men medregnet under kulhydrater,

> du får netto kulhydrater ved at trække kostfibrene fra.

Yep - her mangler i hvert fald ikke noget
Bortset fra en liste med kun de oplysninger, som lige netop jeg skal
bruge,
til at hænge op på køleskabet

> Well, du kunne jo gøre som mange kokke selv gør derhjemme - tage den
> "store" tur hveranden dag, og så blot lave dobbelt portion?

Det er da en god mulighed.