Funktioner som parametre
Fra : (Per Røn

Dato : 04-02-04 09:40

Hvordan vil man egentlig parameteroverføre funktioner i Java, således at
eksempelvis en funktion integrer vil tage en vilkårlig funktion f, der
returnerer et reelt tal, og returnere integralet af det inden for
angivne grænser?

I pascal vil man jo bare gøre:

function integrer (function f: real; start, slut: real): real;

- mens man i C ville skrive noget i retning af:

float integrer (f, start, slut);
float (*f)(), start, slut;

--
Per Erik Rønne

Fra : Soren Kuula

Dato : 04-02-04 10:35

Per Rønne wrote:
> [...]
> eksempelvis en funktion integrer vil tage en vilkårlig funktion f, der
> returnerer et reelt tal, og returnere integralet af det inden for

interface Function {
double f (double x);
}

class sin implements function {
double f (double x) {return Math.sin(x);}
}

class exp implements Function {
double base;
exp (double base) {this.base = base;}
double f (double x) {return Math.pow(base,x);}
}

osv. . . .

Brug et interface .. .

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : kgc

Dato : 04-02-04 10:40

> [...]
> eksempelvis en funktion integrer vil tage en vilkårlig funktion f, der
> returnerer et reelt tal, og returnere integralet af det inden for
Jeg kunne forestille mig at indkapsle funktionen der skal være parameter
i et objekt. Lav f.eks. et interface:

interface Function {
public double virkPaa(double x);
}

og hav så metoden integrer:

public static double integrer(Function f, double a, double b) {
//når jeg på et tidspunkt skal kende en funktionsværdi i x:
f.virkPaa(x);
}

Så kan du definere funktioner:

public class Square implements Function {
public double virkPaa(double x) {
return x*x;
}
}

og kalde:

double areal = integrer(new Square(),a,b);

Kan den idé bruges? (Jeg har ikke prøvet at kompilere, så der kan meget
vel være fejl. Afhængig af situation, kan du muligvis have virkPaa
static (hvis du ikke skal oprette funktioner dynamisk fra en parser el.
lign.), men ikke-static er nok mest fleksibelt.

Mvh. Kasper

Fra : Mike

Dato : 04-02-04 14:53

In article
<1g8mk8w.bgfr1u1q702k0N%per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>, Per
Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> [...]
>
> function integrer (function f: real; start, slut: real): real;
>
> - mens man i C ville skrive noget i retning af:

Du smider da bare et object med, der implementerer den givne funktion.

/Mikael

Fra : (Per Røn

Dato : 14-02-04 16:24

Mike <mcvfdkFJERN_DETTE@yahoo.dk> wrote:

> In article
> <1g8mk8w.bgfr1u1q702k0N%per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid>, Per

> Du smider da bare et object med, der implementerer den givne funktion.

Ja, jeg tror det er løsningen.

En superklasse, som definerer en dummy funktion. Nedarvning til flere
forskellige klasser, der overskriver denne metode.

Brugt i forbindelse med en java-opgave i numerisk integration. Som skal
kunne klare flere forskellige funktioner, der returnerer en double, og
som skal klare integralet af disse funktioner, fra a til b, med flere
forskellige metodikker. Hver metodik vil implementeres i hver sin
klasse, der nedarver fra samme superklasse, og hver eksempelvis
trigonometrisk funktion vil også skulle implementeres i hver sin klasse,
som også nedarver fra samme superklasse.

Det hele burde kunne klares fra samme superklasse, selv om det muligvis
vil være pædagogisk lettere for dem at regne med to forskellige
superklasser.

Ja, en opgave i numerisk integration til et programmeringshold.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 14-02-04 18:40

Per Røn ne wrote:

> [...]
> trigonometrisk funktion vil også skulle implementeres i hver sin klasse,
> som også nedarver fra samme superklasse.

Spørg evt. google om Strategy pattern.

Ulrik Magnusson