postkasse i muren
Fra : Esther Raaby

Dato : 03-02-04 20:52

Vi skal have ny fordør, og vil ikke lave brevsprække i den, men istedet
få lavet brevsprække i muren,så vi er fri for at skal ud og tømme
postkasse,da forgangen går lige ud til fortovskanten.
Er der nogen der ved hvor man kan få en brevsprække til indmuring, eller
en postkasse.
Min mand har forhørt sig på et byggecenter i dag , men de kunne ikke
hjælpe ham.
Esther

Fra : Søren

Dato : 04-02-04 13:40

> [...]
> en postkasse.
> Min mand har forhørt sig på et byggecenter i dag , men de kunne ikke

Er den slags brevsprækker overhovedet lovlige længere ifølge postlovens
Brevkassebestemmelser. Eksisterende brevsprækker er vist lovlige, men man må
vist ikke opsætte nye af slagsen (selvom man egentlig bare flytter den
gamle).

Jeg mener at nye postinstallaioner skal placeres ved indgangen til parcellen
(grunden).

/Søren

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 04-02-04 14:26

> [...]
> gamle).
>
> Jeg mener at nye postinstallaioner skal placeres ved indgangen til

Hej

Det har du ret i Søren. Nye postinstallationer skal stå i skel.

Mvh.
Mette (der også er postbud)

Fra : H.S.

Dato : 04-02-04 14:48

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har du ret i Søren. Nye postinstallationer skal stå i skel.

Vores hus er fra 1968, og jeg mener at have hørt vi faktisk kan flytte vores
postkasse fra indkørslen og op til hoveddøren, hvis vi vil. Netop fordi
huset er fra før et bestemt år. Huse opført efter det år skal have
postkassen ved indkørsel.

Fra : Søren

Dato : 04-02-04 15:09

> [...]
> postkasse fra indkørslen og op til hoveddøren, hvis vi vil. Netop fordi
> huset er fra før et bestemt år. Huse opført efter det år skal have

Efter lidt søgning kan jeg læse at du har ret (reglen er at byggetilladelsen
er udstedt efter den 1/1 1973).
http://postdanmark.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=141&EXTRA_ARG=&host_id=42&page_id=6095616&query=villa

/Søren

Fra : Søren

Dato : 04-02-04 15:18

> Efter lidt søgning kan jeg læse at du har ret (reglen er at
> [...]
For lige at rette min egen dårlige formulering.

Hvis byggetilladelsen er fra før 1/1 1973 er man ikke underlagt de regler
der står i det nuværende regelsæt vedr. placering af postkasser.

/Søren

Fra : Søren

Dato : 04-02-04 14:50

> Det har du ret i Søren. Nye postinstallationer skal stå i skel.

Arrrh...De skal vel ikke ligefrem stå i skel vel ?. Bare ved indgangen til
parcellen, og på en måde så posten kan afleveres direkte fra offentlig vej.

/Søren

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 04-02-04 22:03

> Arrrh...De skal vel ikke ligefrem stå i skel vel ?. Bare ved indgangen til
> parcellen, og på en måde så posten kan afleveres direkte fra offentlig
vej.

Hej Søren

Som jeg har fået det af vide på arbejde, er det i skel, men for mit eget
vedkomne er jeg faktisk ligeglad, bare det er nemt at komme til postkassen
fra fortorv, vej eller lignende. Der er mange, der ikke helt kan forstå, at
en brevsprække ved husdøren er særdeles besværlig, da man ofte skal af
cyklen. Her tænker jeg nu ikke på dovenskab, men ren og skær tid - 1 minut
her og der, bliver til mange i løbet af dagen, når der er mange husstande,
der skal have post .

Mvh.
Mette

Fra : Jens Petersen

Dato : 04-02-04 22:11

Mette Nylander Sørup wrote:

> [...]
> her og der, bliver til mange i løbet af dagen, når der er mange husstande,

Brevbærere er vel timelønnede nu om stunder så det lyder mere som
dovenskab. Jo nemmere det bliver desto færre brevbærere skal der bruges.

Tænk i øvrigt på brugeren som skal ud og se efter posten og avisen, jeg
synes det er meget rart at jeg ikke skal starte dagen med at rende ud i
regnen for at se efter avisen.

--
Jens callto://jensep

Classic. A book which people praise and don't read. - Mark Twain

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 11:18

> Som jeg har fået det af vide på arbejde, er det i skel, men for mit eget
> vedkomne er jeg faktisk ligeglad, bare det er nemt at komme til postkassen
> fra fortorv, vej eller lignende.
Der står i Brevkassebestemmelsen ikke noget om at det skal være i skel.

> [...]
> her og der, bliver til mange i løbet af dagen, når der er mange husstande,
Der er ikke rigtigt noget argument eller hvad ? Er postbude ikke timelønnet.
?
Nu sider brevkassebestemmelsen i postloven at parceller fra før 1973 ikke
behøver...Om det så er besværligt eller ej for postbudet kan man vel som
parcel ejer være ligeglad med. Jeg syntes da også at det er besværligt at
jeg skal udenfor for at hente post min post...Det ville være nemmere hvis
jeg havde brevsprække i døren.

/Søren

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-02-04 14:06

In an article of 5 Feb 2000 Søren wrote:

> [...]
> jeg skal udenfor for at hente post min post...Det ville være nemmere hvis

Ja, og der er trods alt væsentlig flere postkasse/brevsprækkeejere, end der
er postbude ...

--
Uffe Holst

Fra : Calle.

Dato : 05-02-04 16:34

Uffe Holst wrote:

> [...]
> post...Det ville være nemmere hvis > jeg havde brevsprække i døren.
>
> Ja, og der er trods alt væsentlig flere postkasse/brevsprækkeejere,

Ja, og der er ledige nok til at ansætte, hvis postens ikke magter sin rute.

--
Calle

Fra : E.Jensen

Dato : 05-02-04 18:50

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Ja, og der er ledige nok til at ansætte, hvis postens ikke magter sin
rute.

> --
> Calle

Nu er det sådan, at de fleste af os danskere har godt af lidt motion - så en
tur eller 2 om dagen vil næppe betyde noget for den enkelte ....

Så medmindre man er bevægelseshandicappet er jeg ret sikker på, at det vil
være sundt med turen ud til postkassen en - to gange om dagen.

Derimod betyder det meget for postbudet, hvis man skal parkere postcyklen
mange gange på en dag - den er trods alt tung at håndtere med fuld
oppakning.

venlig hilsen

E. Jensen
(som ikke er ansat i PostDanmark) men altid har hentet sin post og dagens
avis ved skellet mellem indkørsel og offentlig vej.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-02-04 02:51

E.Jensen wrote:

> Nu er det sådan, at de fleste af os danskere har godt af lidt motion - så en
> tur eller 2 om dagen vil næppe betyde noget for den enkelte ....

Er det i orden at jeg har en brevsprække i hoveddøren når jeg har et
arbejde der giver masser af motion (mere end postbudet får)?

> Så medmindre man er bevægelseshandicappet er jeg ret sikker på, at det vil
> være sundt med turen ud til postkassen en - to gange om dagen.

Hvis man ligefrem har gavn af de to ture hver dag, står det da sløjt til
med formen

> Derimod betyder det meget for postbudet, hvis man skal parkere postcyklen
> mange gange på en dag - den er trods alt tung at håndtere med fuld
> oppakning.

Det er da bare et spørgsmål om at tilrettelægge arbejdet så det ikke
belaster bevægapparatet unødigt.

--
Jens callto://jensep

Why you do something is more important than how you do it!

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-02-04 08:36

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message

> Jeg mener at nye postinstallaioner skal placeres ved indgangen til
parcellen
> (grunden).

Og det bliver den vel også, hvis muren går helt ud til fortovskanten...

Keller

Fra : Søren

Dato : 05-02-04 11:13

> Og det bliver den vel også, hvis muren går helt ud til fortovskanten...

Ja selvfølgelig...Men det er de færreste huse der har muren så langt ude ved
fortovet...Postbudet skal kunne afleverer posten uden at træde så meget som
et skridt væk fra fortovet.

Men nu betyder det ikke noget for spørgeren, da huset er fra før 1973.

/Søren

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-02-04 08:11

> [...]
ved
> fortovet...Postbudet skal kunne afleverer posten uden at træde så meget

Det kan han/hun jo også:
<snip>
"da forgangen går lige ud til fortovskanten."
</snip>

> Men nu betyder det ikke noget for spørgeren, da huset er fra før 1973.

Enig, men der er tilsyneladende noget på vej. Var det 200 mio. der kunne
spares ved at placere postkasser ved vejen/nederst i opgangen? Disse penge
kan selvfølgelig kun findes på lønbudgettet til postslæberne. Men om
kunderne så er villige til den serviceforringelse det er (det drejer sig vel
om 100 kr. om året pr. husstand) er jo en anden sag...

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-02-04 08:13

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> wrote in message

> [...]
vel
> om 100 kr. om året pr. husstand) er jo en anden sag...

Dette er selvfølgelig forudsagt at alle, også dem med postkassen allerede
placeret ved vejen, betaler for at postbudet går helt op til de gamle huse.
Det kunne der nok godt blive lidt mukken over...

Keller

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-02-04 02:55

Carsten Keller wrote:

> Dette er selvfølgelig forudsagt at alle, også dem med postkassen allerede
> placeret ved vejen, betaler for at postbudet går helt op til de gamle huse.
> Det kunne der nok godt blive lidt mukken over...

Jeg betaler faktisk 50 kr om året for at kunne have renovationsstativet
mere end 5 m fra vejen.
Den ene krone om ugen giver jeg da gerne for det, og hvis jeg skulle
give to kroner for at have en brevsprække overlevede jeg nok også det.

--
Jens callto://jensep

We have a fine watch dog. Today he watched someone break in!

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 04-02-04 18:01

"Esther Raaby" <esther@raabyx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en postkasse.
> Min mand har forhørt sig på et byggecenter i dag , men de kunne ikke

Prøv ME-FA de plejer og kunne hjælpe
MVH
Henrik

Fra : Esther Raaby

Dato : 04-02-04 22:34

Vores forgang er muret helt ud til fortovskanten, og vores hus er fra
1907.
Esther