Padi-specialties under DSF
Fra : KC

Dato : 03-02-04 19:36

IANTD og TDI er medlem af DSF. DSF har derfor ulejliget sig med at gennemgå
disse organisationers nitroxuddannelse og anderkender herefter disse.

Verdens suverænt største sportsdykkerorganisation er ikke medlem af DSF og
DSF anerkender ikke PADI basic nitrox specialty.

I vores klub håndhæves dette strengt, så medlemmer der har erhvervet Padi
nitrox grunduddannelse kan ikke dykke med iltberiget luft i klubregi og ej
heller få ekstra ilt i deres flasker i klubben.

Håndhæves det tilsvarende i andre DSF-klubber???

KC

PS. jeg har taget begge uddannelser for at kunne tale med om forskellen....
eller rettere den manglende forskel.

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-02-04 19:47

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller få ekstra ilt i deres flasker i klubben.
>
> Håndhæves det tilsvarende i andre DSF-klubber???

Jeg dykker med PADI Basic EANx og det har aldrig givet mig problemer.

Så vidt jeg husker giver PADI Basic EANx adgang til
Nitrox advanced uddannelsen både hos CMAS, TDI og IANTD.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 03-02-04 19:57

Hejsa Klaus

> [...]
> nitrox grunduddannelse kan ikke dykke med iltberiget luft i klubregi og ej
> heller få ekstra ilt i deres flasker i klubben.

Hvad er årsagen til dette ?

Som du selv siger er Padi jo ikke ligefrem en miniput klub :)

> PS. jeg har taget begge uddannelser for at kunne tale med om
> forskellen.... eller rettere den manglende forskel.

Nu er jeg selv Enriched Air Diver og har aldrig haft problemmer med at leje
en flask med Nitrox. Men bare af nysgerrighed hvad er forskellen på disse
uddannelser ? Hvis der altså er nogen.

Med venlig hilsen
Søren Reinke
www.bluehorizons.dk Skandinaviens nye Rejse og Dykkermagasin

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 23:37

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
leje
> en flask med Nitrox. Men bare af nysgerrighed hvad er forskellen på disse

DSF's argument er at de to uddannelser ikke kan samenlignes, da man i PADI
ikke kan lave deco dyk og det kan man i de andre systemer.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : KC

Dato : 03-02-04 23:39

Gør man det i TDI??

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 23:56

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Gør man det i TDI??

det ved jeg ikke, i følge DSF gør man

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-02-04 05:57

IANTD og TDI tillader kun ikke-dekompressions dyk på basic nitrox niveau....
Såe....... der er nogle der trænger til at få pudset læsebrillerne.

Mvh
Johnny Christensen
Padi, Iantd og Tdi instruktør

Fra : Henriksen\(8200\)

Dato : 03-02-04 20:00

> [...]
> nitrox grunduddannelse kan ikke dykke med iltberiget luft i klubregi og ej
> heller få ekstra ilt i deres flasker i klubben.

Det er sku da lige før man bræker sig.
Så kan i jo sidde med jeres stjerner og Royal øl og gå glip af en masse gode
dykkeroplevelser med nogle dykker, hvis intention kun er at komme ud og få
nogle fede oplevelser og som ikke går så meget op i religion.

Til alle der dykker, også dem med stjerner på
De bedste dykkerhilsner
Henriksen.

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 03-02-04 20:10

KC wrote:
> Verdens suverænt største sportsdykkerorganisation er ikke medlem af
> DSF og DSF anerkender ikke PADI basic nitrox specialty.

.... og jeg som trodde Norge var den siste Sovjet-stat...

Fra sidelinjen kan jeg bare observere at DSF er en middelalder-organisasjon,
og klarer ikke helt å skjønne hvorfor klubbene (dere) ikke gjør opprør.

Ole Martin Pedersen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-02-04 22:27

"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> skrev i en
meddelelse news:401ff2d7$1@news.broadpark.no...

> ... og jeg som trodde Norge var den siste Sovjet-stat...
>
> Fra sidelinjen kan jeg bare observere at DSF er en
middelalder-organisasjon,
> og klarer ikke helt å skjønne hvorfor klubbene (dere) ikke gjør opprør.

Så er der vist blevet misinformeret nok.
Skal vi lige få lidt fakta på bordet, inden vi endnu
engang smider med den kendte jord og vand blanding

DSF er en interesseorganisation , som alle danske dykkerklubber
kan melde sig ind i. Eneste krav er at der er mindst 11 medlemmer
og at vedtægterne er forenelige med forbundets virke.

Jeg er medlem af en klub i Gundsø, hvor der er et overvældende
flertal af PADI uddannede dykkere, men det forhindrer os
ikke i at være medlem af forbundet og få del i de fordele det giver
os. Flere, inklusive mig selv, er PADI EANx dykkere og det giver
os ingen problemer i forhold til forbundet.

Det er den enkelte klub under DSF som vælger hvordan de vil håndtere
andre certifikater. Der er intet som forhindrer en klub under DSF i,
at acceptere andre certifikater.

Hvis KC's klub ikke anerkender PADI's EANx certifikat, så er det ikke
fordi forbundet påbyder dem dette, men fordi det er sådan flertallet i
deres klub ønsker det.

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 03-02-04 23:38

Meget interessant Søren....
Argumentet i vores klub er nemlig ikke som du remser det op. Der følger vi
et DSF-notat fordi holdningen er at det kræver forbundet, hvis det er
forkert er det jo meget interessant.

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-02-04 23:42

> Meget interessant Søren....
> Argumentet i vores klub er nemlig ikke som du remser det op. Der følger vi
> et DSF-notat fordi holdningen er at det kræver forbundet, hvis det er
> forkert er det jo meget interessant.

Hvad er det for et notat ?

Hvem har forfattet det og hvornår ?

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 03-02-04 23:48

Fra DSF har jeg fået tilsendt følgende:

Der er sket en interessant ting mere på nitroxområdet i 1996. Det er at de
to organisationer TDI (Technical Divers International) og IANTD
(International Association of Nitrox and Technical divers) har meldt sig
ind i CMAS. I Teknisk Kommité har vi derfor gennemgået disse organisationers
uddannelsesstandarder for at sammenligne niveauet på deres certifikater med
niveauet på CMAS certifikaterne for nitroxdykning. Det førte til følgende
sammenligning:

TDI Nitrox Diver
CMAS Basic Nitrox Diver

TDI Nitrox Instructor
CMAS Basic Nitrox Instructor

IANTD EANx Diver
CMAS Basic Nitrox Diver

IANTD Advanced EANx Diver
CMAS Advanced Nitrox Diver

IANTD EANx Instructor
CMAS Basic Nitrox Instructor

Altså en beslutning I CMAS TC I 1996.

Venlig hilsen

Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 00:01

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Fra DSF har jeg fået tilsendt følgende:

notatet fortæller hvilke certifikater der kan sidestilles, feks i tilfælde
af at man vil vider uddanne sig, det siger intet om at man ikke må dykke med
andre certifikater.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-02-04 00:00

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Fra DSF har jeg fået tilsendt følgende:
> Der er sket en interessant ting mere på nitroxområdet i 1996. >
<snip equivalens>
> Altså en beslutning I CMAS TC I 1996.

Tjaaa, hvad kan jeg sige, boller fra Koberg.

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive et brev til TU i DSF og lige høre
deres mening om PADI EANx, evt. hvad anbefalingen er her i 2004
Hvis det ser fornuftigt ud, så kan du jo tage det med til næste
generalforsamling og bruge det som argument for at få ændret
praksis i jeres klub.

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-02-04 08:26

> [...]
med
> niveauet på CMAS certifikaterne for nitroxdykning. Det førte til følgende

Dette er jo intet andet end en cross-over aftale mellem TDI-IANTD og CMAS.
Det har jo intet at gøre med PADI basic nitrox at gøre. Der er jo noget galt
i jeres klub hvis i tolker det til, at man ikke kan dykke EAN i klubben med
PADI basic nitrox. Og helt ærligt havde DSF nitrox uddannelser i 1996 ?

Allan Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-02-04 20:16

> [...]
> heller få ekstra ilt i deres flasker i klubben.
> Håndhæves det tilsvarende i andre DSF-klubber???

Jeg måtte lige tjekke datoen ( 1.april ! ). Er der ikke en misforståelse et
eller andet sted i jeres klub ?

Allan Hansen

Fra : KC

Dato : 03-02-04 21:08

Argumentet er: "vi følger DSF's regler da vi er medlem af DSF".....

Er Delfinen virkeligt den eneste klub med det "gode" argument..???

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-04 23:46

> Argumentet er: "vi følger DSF's regler da vi er medlem af DSF".....
>
> Er Delfinen virkeligt den eneste klub med det "gode" argument..???

Hej KC, i vores klub dykker vi bare løs, de fleste har PADI Nitrox basic
kursus, da det har været lidt svært at få fat i CMAS instruktør.

men det argument Delfinen bruger, kan de godt glemme, DSF har ingen regler
der siger at man skal være CMAS dykker for at dykke, eller at det skal have
et CMAS nitrox kursus.

så du kan hilse og sige at DE kan glemme det, det er jeres klub regler der
begranser dig,

DSF er meget interaseret i at klubber tager alle dykker ind uanset hvad de
er uddannet inden for.

det som DSF siger er "dyk efter det du er uddannet til", hvilket i det
konkrete tilfælle vil sige at dem der er CMAS Basic Nitrox må lave deco
dykning på Nitros, og det må dem der er PADI ikke,

så hvis bestyrelsen i Delfinen bruger DSF som argument, så brug 10 min på at
læse DSf regler og brug der efter dem til at spærke bestyrelsen tilbage i
stenalderen hvor de kommer fra.

MVH Morten Dall Darmer

Fra : Claus Larsen

Dato : 04-02-04 16:39

Hej KC

Det der ligger i de omtalte aftaler mellem IANTD. / TDI. / CMAS. er kun
ved viddereudannelse
Det vil sige at hvis men er i besiddelse af et Basic Nitrox certifikat fra
en af disse organisitioner kan man direkte starte på eks. Advance Nitrox
inden for CMAS og visa-versa.
Er du derimod uddannet i "basic Nitrox " inden for Padi kan du ikke starte
på CMAS advance Nitrox.
Med hensyn til praktisk dykning der ligger inden for din uddannelse CMAS,
Padi Whatever.
Så er der ingen hindringer ud fra et DSF synspunkt.
Hilsen

Claus Larsen
CMAS Nitrox Instruktør

Fra : Niels

Dato : 03-02-04 21:23

KC wrote:
> [...]
> Klaus Christensen
> Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
> CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Bare nysgerrig, hvorfor håndhæves dette strengt, når du netop selv
skriver om manglende forskel?

Mvh. Niels