Lyddæmpende vinduer - virker det?
Fra : jones_net

Dato : 03-02-04 14:14

Hejsa

I "min" ejerforening snakkes der om at skifte de eksisterende vinduer
ud med lydisolerende/energidæmpende vinduer - Blokken ligger ud til
Ringgaden i Århus, som er meget trafikeret.
Der er nogle få af de gamle vinduer, som er punkteret (måske 5 ud af
150), men ellers er de gamle (15-20 år vil jeg tro) trævinduer i OK
stand.

Kan det betale sig at få vinduerne skiftet, med henblik på at få
mindsket støjen fra gaden? Mindskes støjen overhovedet, eller er det
bare salgsgas?

Hvis det hjælper, er det så 7.000 til 10.000,- per vindue værd? (alle
har enten 2 eller 3 vinduer)

Håber I vil dele jeres erfaringer

/J

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-02-04 15:20

jones_net wrote:
> [...]
> bare salgsgas?
>
> Hvis det hjælper, er det så 7.000 til 10.000,- per vindue værd? (alle

Der er jo flere måder at gøre det på.

Min broder der bor inde i Kbh har fået monteret en slags
forsatsvinduer. De ligner dannebrogsvinduer (det er de yderste så
derfor) sidder 10cm fra de rigtige og er meget dekorative.

Svoger har sat thermoruder med forskellig glastykkelse i. De lyddæmper
ganske meget. Aner ikke hvad koster.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : jones_net

Dato : 03-02-04 16:28

> [...]
> derfor) sidder 10cm fra de rigtige og er meget dekorative.
>
> Svoger har sat thermoruder med forskellig glastykkelse i. De lyddæmper

Det skal være en komplet udskiftning, så "forsats-løsningen" går desværre
ikke.

/J

Fra : Goodman

Dato : 03-02-04 16:58

Egentlige lyddæmpende vinduer virker imponerende. Jeg var engang
"sejlet agterud" i Miami lufthavn, og blev indkvarteret i et
lufthavnskotel. Det var fantastisk at se maskinerne gå op lige udenfor
vores vinduer - uden at vi kunne høre det.
Benny

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 03-02-04 20:08

jones_net skrev:

> [...]
> Der er nogle få af de gamle vinduer, som er punkteret (måske 5 ud af
> 150), men ellers er de gamle (15-20 år vil jeg tro) trævinduer i OK

Det er jo noget af en udgift, at få skiftet sine gl. termoruder
til lydruder. Jeg kan godt forstå, I gerne vil have dæmpet støjen
fra trafikken. Men I skal være klar over, det (måske) ikke bare er
gjort ved at skifte til lydglas.

Det kan godt være, at karme og rammer ser fine ud. Men de 15-20 år
gamle tætningslister er sikkert blevet "trætte", og bør udskiftes,
så støjen ikke slipper ind her.

> Kan det betale sig at få vinduerne skiftet, med henblik på at få
> mindsket støjen fra gaden?

Hvis støjen er meget irriterende, kan det vel altid betale sig.
Personligt kunne jeg ikke leve med for meget trafikstøj.

> Mindskes støjen overhovedet, eller er det
> bare salgsgas?

Jeg tror nu ikke, det er salgsgas. Fjerne støjen fuldstændig kan
ikke sådan lade sig gøre. Noget i min familie fik nye vinduer,
med lydglas. Jeg må indrømme, det var forbavsende så godt
trafikstøjen blev dæmpet.

Jeg synes du skulle hentet PDF-filen "kortognyversion1.pdf",
hvor der bl.a. står noget om lydglas:
<http://www.glasindustrien.org/Web/Site/Publikationer?PHPSESSID=76342bd991e0aaab46dd7a68bc7ae78d>

Hvis linket ikke virker, må du "klistre" det sammen igen. Det
ser noget langt ud

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : jones_net

Dato : 03-02-04 22:56

> [...]
>
> Det kan godt være, at karme og rammer ser fine ud. Men de 15-20 år
> gamle tætningslister er sikkert blevet "trætte", og bør udskiftes,

Hele rammen skal også udskiftes - til plastic.

Tak for linket - det virkede fint

/J

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 08-02-04 16:04

Hej

Jeg bor på Randersvej i Århus, så jeg kunne sagtens være plaget af
trafikstøjen! Men da vi købte vores hus var der allerede isat støjdæmpende
vinduer - og de virker!
Vi har stue mod vejen, og har flere gange siddet ved spisebordet, og fået
følgende spørgsmål af gæster som var her første gang:
Det er da hovedvejen er det ikke?!
Hvad vinduerne koster ved jeg ikke, men jeg er sikker på, at det er pengene
værd!
Hilsen
Hanne Pedersen