/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
trådløst: jeg ved så lidt
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 02-02-04 21:24

Et rigtigt begynderspørgsmål:

Jeg har adsl (m adsl-modem leveret af udbyder, som ikke leverer routere)
- og overvejer trådløst. Har set på en Belkin ADSL Wireless Router
(802.11g + b komp) - er anbefalet til macbrug (Airport extreme). Har
ikke brug for modem i routeren (tror jeg, da jeg vel kan forbinde
routeren til modem'et)

Spørgsmålet er så: Skal alle mine mac'er have trådløst, eller kan den
der står ved nuværende modem stadig nøjes med Ethernetkabel?

Eller formuleret på en anden måde: Er der mulighed for at trække
Ethernetkabel enten fra modem'et eller fra den trådløse?

Håber det er formuleret forståeligt...

på forhånd tak

Martin


--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

 
 
Peter Kiil (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 02-02-04 21:28

Martin Ammentorp - martin@xyzammentorp.org on 02/02/04 21:24 wrote:

> Et rigtigt begynderspørgsmål:
>
> Jeg har adsl (m adsl-modem leveret af udbyder, som ikke leverer routere)
> - og overvejer trådløst. Har set på en Belkin ADSL Wireless Router
> (802.11g + b komp) - er anbefalet til macbrug (Airport extreme). Har
> ikke brug for modem i routeren (tror jeg, da jeg vel kan forbinde
> routeren til modem'et)
>
> Spørgsmålet er så: Skal alle mine mac'er have trådløst, eller kan den
> der står ved nuværende modem stadig nøjes med Ethernetkabel?
>
> Eller formuleret på en anden måde: Er der mulighed for at trække
> Ethernetkabel enten fra modem'et eller fra den trådløse?
>
> Håber det er formuleret forståeligt...

Nap sådan en her:

http://www.caslonshop.dk/page_productinfo.asp?id=BEFW11S4

Den virker fint sammen men Mac'er, og har indbygget 4 ports 10/100 Mbit
switch til dine ikke trådløse maskiner. Og så er den billig

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.


Henrik Lindskou (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 02-02-04 22:21

Martin Ammentorp wrote:

> Et rigtigt begynderspørgsmål:
>
> Jeg har adsl (m adsl-modem leveret af udbyder, som ikke leverer routere)
> - og overvejer trådløst. Har set på en Belkin ADSL Wireless Router
> (802.11g + b komp) - er anbefalet til macbrug (Airport extreme). Har
> ikke brug for modem i routeren (tror jeg, da jeg vel kan forbinde
> routeren til modem'et)
>
> Spørgsmålet er så: Skal alle mine mac'er have trådløst, eller kan den
> der står ved nuværende modem stadig nøjes med Ethernetkabel?
>
> Eller formuleret på en anden måde: Er der mulighed for at trække
> Ethernetkabel enten fra modem'et eller fra den trådløse?
>
> Håber det er formuleret forståeligt...
>
> på forhånd tak
>
> Martin
>
>

Apples Airport har en ekstra ethernet udgang, og kan dermed det du
efterspørger.

Se i øvrigt Station2 22:45 omkring trådløs sikkerhed.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Thomas Bjorn Anderse~ (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 03-02-04 00:19

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

> ja, jeg så det ikke selv, men min mand er ret oprevet efter de udsendelser
> og har fortalt, hvordan men kan lave svidel med det. Hvordan ser det ud
> med <Apple airport?
> Haad kan man bruge som sikkerhed osv.

Det er meget nemt at slå det til. Så se at få det gjort, hvis du/I
bruger trådløst udstyr. Der er /ingen/ grund til at køre med åbne
netværk som privatpersoner.

På en Apple basestation gøres det ved at vælge Airport basen og klikke
på knappen "Name and Password". Hvis det er muligt, vælges "WPA
Personal", og ellers "128 bit WEP".

På klientsiden kan man bruge Keyring til at huske kodeordet, så
slipper man for selv at skulle indtaste det.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Morten (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 03-02-04 00:21

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Apples Airport har en ekstra ethernet udgang, og kan dermed det du
> efterspørger.

ikke den oprindelige, men derfor kan den godt det Martin ønsker
alligevel. Den skal "bare" kunne brigde mellem kabel og trådløs

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Henrik Lindskou (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 03-02-04 00:59

Morten wrote:

> Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:
>
>
>>Apples Airport har en ekstra ethernet udgang, og kan dermed det du
>>efterspørger.
>
>
> ikke den oprindelige, men derfor kan den godt det Martin ønsker
> alligevel. Den skal "bare" kunne brigde mellem kabel og trådløs
>

Extreme har da ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Morten (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 03-02-04 02:05

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Extreme har da ?

ja, men der er osse 3. generation.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Thomas Bjorn Anderse~ (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 03-02-04 07:22

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:

[..]

> Tak for svaret det er gemt, Sakl man tolke det derhen at når man gør som
> overfor beskrevet, så er man rimmelig sikker, sammenlignet med en
> alm.opkobling med en Mac på nettet?

Kort fortalt: ja.

Ved 128 bit WEP kryptering er der en lille risiko for, at nogle kan
bryde krypteringen, men i praksis tager det så mange timer (endog
dage) at de fleste "hackere" vil gå videre til et andet netværk.

Der er mig bekendt ikke den samme type svaghed ved WPA krypteringen.
WPA kan dog kun anvendes af Airport Extreme eller IEEE 802.11g
udstyr.

Endnu en gang: Det er så nemt, så husk nu at gøre det

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Karl Antz (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 03-02-04 10:16

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Der er mig bekendt ikke den samme type svaghed ved WPA krypteringen.
> WPA kan dog kun anvendes af Airport Extreme eller IEEE 802.11g
> udstyr.

se dog dette her fra TidBITS:

"Apple's recent AirPort 3.3 software update extends a new, robust
security option to users of the original AirPort Cards as long as they
are running Mac OS X 10.3 Panther. The new security standard, known as
WPA (Wi-Fi Protected Access), repairs holes in WEP (Wireless Equivalent
Privacy), an earlier standard that allowed, among other problems, an
encryption key to be cracked with relative ease with freely available
software. AirPort 3.3 is available via Software Update or from the link
below, which also offers additional information. It's an 8.5 MB
download."

Hele artiklen findes her:

<http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-715.html>
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Thomas Bjorn Anderse~ (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 03-02-04 10:21

karl@antz.dk (Karl Antz) writes:

> Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:
>
>> Der er mig bekendt ikke den samme type svaghed ved WPA krypteringen.
>> WPA kan dog kun anvendes af Airport Extreme eller IEEE 802.11g
>> udstyr.
>
> se dog dette her fra TidBITS:
>
> "Apple's recent AirPort 3.3 software update extends a new, robust
> security option to users of the original AirPort Cards as long as they
> are running Mac OS X 10.3 Panther.

Fantastisk! Nu er der altså ingen undskyldning for hverken at
opgradere til Panther eller at køre uden WPA


--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Hanne Hertzog (02-02-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 02-02-04 23:34

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> writes:
>>
>
>Apples Airport har en ekstra ethernet udgang, og kan dermed det du
>efterspørger.
>
>Se i øvrigt Station2 22:45 omkring trådløs sikkerhed.

ja, jeg så det ikke selv, men min mand er ret oprevet efter de udsendelser
og har fortalt, hvordan men kan lave svidel med det. Hvordan ser det ud
med <Apple airport?
Haad kan man bruge som sikkerhed osv.
Håber vi får nogen diskussioner om dette, så man kan blive lidt klogere.

Hilsen Hanne,
der ikke har trådløst endnu.


MartinAJ (02-02-2004)
Kommentar
Fra : MartinAJ


Dato : 02-02-04 23:55

Martin Ammentorp wrote:
> Et rigtigt begynderspørgsmål:
>
> Jeg har adsl (m adsl-modem leveret af udbyder, som ikke leverer routere)
> - og overvejer trådløst. Har set på en Belkin ADSL Wireless Router
> (802.11g + b komp) - er anbefalet til macbrug (Airport extreme). Har
> ikke brug for modem i routeren (tror jeg, da jeg vel kan forbinde
> routeren til modem'et)

Jeg synes jeg for et par uger siden læste noget om at Belkins trådløse
basestationer var af dårlig kvalitet. Jeg husker ikke hvor. Jeg har selv
købt en Linksys WRT54G router som kører både 802.11b og 802.11g. Den har
også en 4 ports switch indbygget på 10/100 mbit. Jeg gav vidst omkring
700 kroner for den. Og den har rigeligt med sikkerhed indbygget. Så vidt
jeg læste mig til indeholder den samme chipsæt som Apples egen airport
extreme basestation.

Nu er der mange (én i denne tråd) som sværger til Apples egen trådløse
basestation. Den er i forhold til hvad man får meget, meget dyr.

> Spørgsmålet er så: Skal alle mine mac'er have trådløst, eller kan den
> der står ved nuværende modem stadig nøjes med Ethernetkabel?
>
> Eller formuleret på en anden måde: Er der mulighed for at trække
> Ethernetkabel enten fra modem'et eller fra den trådløse?
>
> Håber det er formuleret forståeligt...

Tja... Mit setup er følgende: Jeg befinder mig på et netværk i en
andelsboligforening hvor der et sted i huset står en router til en
adsl-forbindelse. Forbindelsen til routeren proppes ind i en af
Linksys'ens switch-porte. I en af de andre swotch-porte forbinder jeg
min stationære pc (ikke-mac) og via den trådløse forbindelse har jeg
tilsluttet den bærbare mac. Begge mine maskiner og min linksys-dims har
faste ip-numre. Det er ikke nødvendigt, men sådan er vores specifikke
netværkspolitik (nok også bedst i øvrigt).

Så svaret på dit spørgsmål er vel: Ja. Og du kan vel plugge routeren
direkte i adsl-stikket.

Og når du har besluttet dig og købt -- og løber ind i
konfigurationsproblemer -- hjælper vi gerne. Også med sikkerhed. Hvor
bor du i øvrigt? hæhæhæ gratis internet hæhæhæ .


--Martin


Hanne Hertzog (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 03-02-04 01:16

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> writes:
>"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> writes:
>
>> ja, jeg så det ikke selv, men min mand er ret oprevet efter de
>udsendelser
>> og har fortalt, hvordan men kan lave svidel med det. Hvordan ser det ud
>> med <Apple airport?
>> H
v
>ad kan man bruge som sikkerhed osv.
>
>Det er meget nemt at slå det til. Så se at få det gjort, hvis du/I
>bruger trådløst udstyr. Der er /ingen/ grund til at køre med åbne
>netværk som privatpersoner.
>
>På en Apple basestation gøres det ved at vælge Airport basen og klikke
>på knappen "Name and Password". Hvis det er muligt, vælges "WPA
>Personal", og ellers "128 bit WEP".
>
>På klientsiden kan man bruge Keyring til at huske kodeordet, så
>slipper man for selv at skulle indtaste det.
>
>Thomas
>--
>Thomas Bjorn Andersen
>
Tak for svaret det er gemt, Sakl man tolke det derhen at når man gør som
overfor beskrevet, så er man rimmelig sikker, sammenlignet med en
alm.opkobling med en Mac på nettet?
Hilsen Hanne.
>


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"lær mere om fotografering, men kun for sjov"


Martin Ammentorp (03-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 03-02-04 14:46

Tak til alle for de fine svar - og links.

Jeg ved nu en del mere

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste