Hjælp til G4 + musik søges!
Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-04-01 07:48

Er der nogen der kan hjælpe? Det haster.

Jeg har fået dette fra een i Århus, der aldrig har haft Mac før og nu har
købt udstyr for mange penge, men kan ikke få det til at virke. Er der en
behjertet, musik intresseret macmand/kvinde, som kan hjælpe vedkommende
lidt? Der hvor han har købt det, er der ingen hjælp at få(

"Vi er to sanglærere , der har fået logic gold og vi kan ikke få det til
at virke. Vi er meget interesseret i midi filer for -di vi har en orkester
box virtuoso 2000 så eleverne kan synge til orkester, det er en god
træning når de senere skal stå på scenen og synge. Vi har ofret mange
penge på at få det til at fungere og har næsten opgivet.
Vi har en Mac G 4 dual så vi vil være meget taknemmelige hvis der er nogle
der kan hjælpe os"
- slut

Send en mail til mig og så formidler jeg videre kontakt. De er ikke på NG
(endnu), men måske kommer de det senere

Hilsen Hanne
Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-04-01 10:26

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> (endnu), men måske kommer de det senere
>
> Hilsen Hanne
> Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Kære Hanne
Hils venligst mine to ukendte kolleger i Århus og ønsk dem tillykke med,
at de er kommet på rette vej med musik og IT. Forhåbentlig er der nogen,
der vil hjælpe dem igang. Med nogle få gode råd og tips bør vejen frem
være ryddet for sten og torne - dette naturligvis under forbehold over
for det aktuelle program, som jeg har ikke har kendskab til. Programmer
som Logic og Cubase kan så frygteligt meget, at det kan være svært at
overskue alle mulighederne og få dem til at udføre ganske simple
opgaver. Det, som de to er igang med, kunne -iflg. min erfaring -
gennemføres med et mere simpelt program, f.eks. Musicshop, Band-In-A-Box
eller et nodeskrivningsprogram.
At få hul igennem med midi-opsætning og OMS er et spørgsmål om at følge
vejledningen slavisk.
Hvis det er et spørgsmål om at få computeren til at tale med den
eksterne hardware, kunne man prøve at droppe den. Vælg QuickTime som
synthesizer og sæt en almindelig forstærker til computerens lydudgang.
Mere skal der jo ikke til.
At der ikke er hjælp at hente hos forhandleren, synes at bekræfte min
fornemmelse af, at den musikalske hardware-branche (synthesizere osv.)
deværre er Windows-orienteret.
Der er et seriøst firma i Århus, der mig bekendt sælger musikalsk
hardware og software til begge platforme:
New Music, Vesterport 8, 8000 Århus C., 87328700, info@newmusik.dk
Endvidere kan man måske spørge efter interessefæller på byens
musikkonservatorium og musikskole. Og så vidt jeg ved har Dansk Institut
for Elektroakustisk Musik adresse i Århus. Og dér er der ganske sikkert
nogen, der bruger Mac.
I det aktuelle projekt kan de to lærere måske have interesse i at vide,
at man kan hente midifiler samt tekster med den nyeste pop og rock på
www.musikforum.dk mod betaling af et beskedent kontingent. Jeg har selv
praktiseret noget lignende.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-01 16:50

Hej Ove, Hanne m.fl.

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> eksterne hardware, kunne man prøve at droppe den. Vælg QuickTime som
> synthesizer og sæt en almindelig forstærker til computerens lydudgang.

Man skal være ualmindelig varsom med at sætte en almindelig forstærker til en
computers lydudgang, hvis man ikke er 100% sikker på udgangens tekniske status!

Man skal vide _nøjagtig_ udgangens specs - spænding - modstand, tolerance osv.,
og om det er en fast eller variabel udgang. Hvis det er en fast udgang, og man
vil sætte den til en alm. forstærker, skal man sikre sig at flg. er overholdt.

Ubalancerede tilslutninger.
Fast udgang: Spænding: 0.775/50kohm max output 1v/50kohm +/- 10% max!
Variabel udgang: Spænding 0,6v/47kohm, max output 1v/47kohm -10%/+5% max!
(målt efter DIN 45500/IEC 4557)

Balancerede udgange.
Fast udgang: Spænding 1v/10kohm +/- 10%
Variabel udgang: Spænding: mindst 1v/10kohm - max 2v/100kohm +3/-6% max.!
(målt efter DIN 45507/IEC 4552/4557)

Kommer du over disse værdier er risikoen for at brænde computeresn udgangstrin
og forstærkerens indgangstrin af, og det er ikke nogen billig affære at skifte
disse dele. For en ganske alm. HiFi forstærker kan det let dreje sig om op til
2000kr. for indgangstrinnet. Og vi véd jo, hvad det koster at sende en computer
til rep. hos en forhandler.

En langt bedre løsning vil være at anskaffe sig en lille 4-8-kanals mixer med
en god indgangsregulering med høj tolerance på +/- 2v v/ -40db og med MIDI
tilslutning. Sådanne mixere til digitalt brug kan i dag fås til meget billige
penge i fx. Alesis. Evt. kan et MIDI-keyboard også bruges, - både Yamaha og
Casio har software og drivere til Mac. - Det gælder for øvrigt også for Yamahas
små mixere, - her er der også software til Mac.

> [...]
> deværre er Windows-orienteret.
> Der er et seriøst firma i Århus, der mig bekendt sælger musikalsk
> hardware og software til begge platforme:

Prøv også Dansk Audioteknik i Klostergade, tlf. 8613 6822. De har en ekspert,
der arbejder udelukkende med computere og udstyr til musikbrug.

> [...]
> I det aktuelle projekt kan de to lærere måske have interesse i at vide,
> at man kan hente midifiler samt tekster med den nyeste pop og rock på

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-04-01 18:27

Erik Richard Sørensen [kml.ers@mail1.stofanet.dk] skrev:

> Man skal være ualmindelig varsom med at sætte en almindelig forstærker til en
> computers lydudgang, hvis man ikke er 100% sikker på udgangens tekniske
> status!

Jeg har aldrig vidst at man skulle være "ualmindelig varsom" med det. Jeg må
jo bare være en rigtig møghund siden der aldrig har været nogle problemer
med at tilslutte hverken 4400 eller G4 til forstærkere, båndoptagere, MD?

MVH Jonas

--
I have an answering machine in my car. It says, "I'm home now. But leave a
message and I'll call when I'm out."

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-04-01 21:27

Jonas Voss <=are.you@ready.dk> wrote:

> [...]
> må jo bare være en rigtig møghund siden der aldrig har været nogle
> problemer med at tilslutte hverken 4400 eller G4 til forstærkere,

Jeg har det som Jonas, men vil selvfølgelig ikke modsige, at man skal
være opmærksom på, hvad der foreskrives. Umiddelbart kan jeg ikke
forstå, at computeren skulle tage skade af kapaciteten i det udstyr, den
sender til; jeg kunne forstå det, hvis det var den modsatte vej. Til
hjemmebrug har jeg en Behringer-mixer til knap 1.000 kr., der lige netop
har plads til at samle computer, midikeyboard, lydmodul, båndoptager,
hovedtelefoner og et sæt ordninære Dallas computerhøjttalere med
indbygget forstærker.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-04-01 02:44

Hej Ove

Problemerne er ikke så meget spænding/styrke, hvis modtageren kan behandle
signalet. Risici'erne opstår primært ved at signalet overstyres - enten i
udgangen - computeren - eller i modtageren - forstærkeren.

Mange komponenter kan tåle langt mere end de står normeret til, hvis isgnalet
er _rent_, men bare en lille forvrængning på mindre end 0.001% - svarende til
ca. 1,8db, hvis det var i niveau, men den forvrængning forstærkes ved
modtagerens indgangstrin til ca. 1000 gange højere, hvilket svarer til at du
får en forvrængning / overstyring på ca. 1% istedet for. Ved en så stor
variation vil indgangstrinnet ikke kunne følge med i de forskydninger, der er
i frekvensbilledet. - Forvrængning er først og fremmest forskydninger i
frekvenskurverne. Når det sker kommer der en 'feedback' spænding på
indgangstrinnet, der ca. 10-dobler det signal, der videreforarbejdes i
indgangstrinnets overgang til selve forstærkertrinnet, og det er der ingen
forstærkere, der kan holde til.

- Den brænder simpelthen af! - og i det øjeblik det sker, sendes der en
returstrøm tilbage gennem kablet. Og det er den 'returstrøm', der får
computerens udgang til at brænde af, pga. de særdeles kraftige strømstyrker og
skæve frekvenser, der ved en sådan 'afbrænding' opstår. Fx. bruger mange
moderne forstærkere MOSfet indgangstrin. Disse trin har en spænding, der
ligger meget tæt på 5000 volt, og når de brænder af går det så hurtigt, at de
færreste sikringskredsløb kan nå at slå fra for at undgå netop returstrømmen
til den enhed, der 'føder' trinnet.

Du har en Behringer mixer. Det er en af de små mixere, der har den højeste
tolerance overhovedet. Hvis det er den model, jeg tænker på, så er den
normeret til +2v ved -20db på linieindgangene, hvilket svarer til ca. 5-6v ved
+3db. Og det er særdeles godt! - Og hvis man ellers justerer sine signalkilder
til linieudgangenene til fx. tape, så vil man aldrig få problemer.

- Og så lige et lille tip. Hvis man kører linie ud fra en mixer til fx. DAT,
så sæt signalet til -9db - og ikke til -3db eller 0db, så vil tolerancen blive
endnu højere, og man undgår samtidig forvrængninger i div. optagelser på bånd
eller CDR audio optagere.

Og Ove, den måde du gør det på med en lille mixer, vil jeg mene er 'den
rigtige' måde.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-04-01 00:58

Hej Jonas

- Eller også har du været god til ikke at overstyre din output gain fra
computerens til forstærkerens indgang....-)

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-04-01 17:01

Erik Richard Sørensen [kml.ers@mail1.stofanet.dk] skrev:

> Hej Jonas
>
> - Eller også har du været god til ikke at overstyre din output gain fra
> computerens til forstærkerens indgang....-)

Pyha, så er der heldigvis noget jeg er god til

MVH Jonas
--
I intend to live forever - so far, so good.
­ Steven Wright

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-04-01 18:27

Hanne Hertzog [hanne@enterpol.dk] skrev:

> [...]
> (endnu), men måske kommer de det senere
>
> Hilsen Hanne
> Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Hej Hanne

Du kan også prøve at poste din forespørgsel til
news:dk.kultur.musik.produktion - måske er der nogen dér der kan hjælpe

MVH Jonas
--
When I was crossing the border into Canada, they asked if I had any firearms
with me. I said, "Well, what do you need?" -- Steven Wright

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-04-01 21:13

Kære allesammen,

Som sædvanlig står en hel stribe af macfolk klar til at hjælpe Det
giver en ekstra krølle på hverdagen.
Tak allesammen.
Jeg vidersender det hele også de mail jeg har fået i mailboxen.
Der er så mange gode råd, at mon ikke de snart er godt igang?
Og at det ender med at han bliver lykkelig for sin mac??
Han har selvfølgelig været så klog) at han har meldt sig ind i
MacBruger, hvilket afstedkommer en Cd med database med en masse dejlig,
hjælpsomme medlemmer, samt ShareWare med bl. a. MacSoup, så kan han snart
tilmelde sig relevante NG'er og få masser af kontakter og lærdom

Bedste hilsen Hanne

Skal du sejre, skal du slås med dig selv