Andet multimedie
bentjuul 3670
Problemer med "gridnet" i ps / eps filer .~
Fra : kralle_28

Dato : 02-02-04 18:13

Jeg arbejder "professionalt" med at fremstille digitale kort i GIS
(Mapinfo), og har flere gange skullet sende kort ( i ps / eps format)
til trykning.

Problemet er bare at der temmeligt ofte opstår et "transperent"
gridnet på kortene (som ofte tematiske DK kort), som især er tydelige
når kortene er blevet trykt i publikationerne.. (Det firma vi får
trykt publikationer hos har også problemet, så det er ikke nok at
bruge deres driver.. Desværre..)
Jeg har selv en formodning om at problemet ligger i at GIS systemet
grundlæggende arbejder i raster (i print sammenhæng vel at mærke!) og
at PS jo er vektor, og at det er i den forbindelse at det går
galt..Jeg har prøvet at eksperimentere med forskellige drivere uden
det helt store held..

Det skal måske lige siges at jeg dumper udskrifterne direkte til fil.

Er der andre der har haft samme problem, og som muligvis kender en
løsning på det??

På forhånd tak

Christian

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-02-04 18:59

On 2 Feb 2004 09:13:12 -0800, christianhelring@hotmail.com (kralle_28) wrote:

> [...]
>Jeg har selv en formodning om at problemet ligger i at GIS systemet
>grundlæggende arbejder i raster (i print sammenhæng vel at mærke!)

Hvis der er raster i kortet INDEN det bliver printet, kan det godt være
problemet. Så skal du sørge for at kortet er i nøjagtigt samme DPI som den
Imagesetter/CTP, som trykkeriet bruger, fx 2540 dpi.

>og
>at PS jo er vektor, og at det er i den forbindelse at det går
>galt..Jeg har prøvet at eksperimentere med forskellige drivere uden
>det helt store held..

PS er også bitmap, dvs. det er bare en PostScript printfil.

Kurt Brixen

Fra : kralle_28

Dato : 07-02-04 18:32

christianhelring@hotmail.com (kralle_28) wrote in message news:<b9c5d1fd.0402020913.2a238a09@posting.google.com>...
> [...]
>
> Det skal måske lige siges at jeg dumper udskrifterne direkte til fil.
>
> Er der andre der har haft samme problem, og som muligvis kender en

Nobody.. ? Har prøvet at poste den i en .ps gruppe, men kunne heller
ikke få megen hjælpe der - primært fordi ingen kendte de pågældende
programmer (Mapinfo & ArcGis)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-02-04 13:43

On 7 Feb 2004 09:32:07 -0800, christianhelring@hotmail.com (kralle_28) wrote:

>Nobody.. ? Har prøvet at poste den i en .ps gruppe, men kunne heller
>ikke få megen hjælpe der - primært fordi ingen kendte de pågældende
>programmer (Mapinfo & ArcGis)

Jeg har ellers skrevet dette svar 2/2, men det er ikke på Google, da jeg normalt
sætter X-No-Archive til yes:

Fra : kralle_28

Dato : 08-02-04 23:09

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote in message news:<tkbc20toa5e9hvd7b2a5nh4st266anf5c0@4ax.com>...

> [...]
> Imagesetter/CTP, som trykkeriet bruger, fx 2540 dpi.

> PS er også bitmap, dvs. det er bare en PostScript printfil.

Tak for svaret! Jeg prøver at se om dette kan løse problemet..!