At holde liv i sin basilikum
Fra : anders

Dato : 02-02-04 14:07

Hej

Hvordan holder man liv i sin basilikum?

Jeg har for gud ved hilken gang købt frisk basilikum da jeg stod for at
skulle bruge noget. Her to dage efter er den ikke mange potter p.. værd.

Jeg synes da jeg er god til at vande den. Gi'r jeg den måske for meget?
Holder de bare ikke to dage?
Hvad gør I for at holde liv i dem?

mvh
anders

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-02-04 14:31

Basilikum kræver meget varme og lys. Derfor er det om vinteren svært at
holde den i lige i længere tid i køkkenvinduet, der står på klem og med
nedrullede persienner

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-02-04 15:31

1"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle bruge noget. Her to dage efter er den ikke mange potter p.. værd.
>
> Jeg synes da jeg er god til at vande den. Gi'r jeg den måske for meget?

Hvis du tør købe mere basilikum kunne du prøve at dele planten og sætte
halvdelen i en anden potte. Jeg gætter på, at rødderne har så lidt plads i
den potte, du har købt, at planten dør. Jeg deler mine basilikumplanter, når
jeg køber dem... så holder de lidt længere.

Venlig hilsen Dikte
---
www.fadervor.net - den første side på dansk for børn om bøn
www.dikte.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-02-04 15:46

"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse

> Hvordan holder man liv i sin basilikum?

Klipper den af lige over rødderne og sætter stænglerne i vand i stedet for.

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-04 16:13

"anders" <tox@xot.denmark> wrote in message
> [...]
> skulle bruge noget. Her to dage efter er den ikke mange potter p.. værd.
>
> Jeg synes da jeg er god til at vande den. Gi'r jeg den måske for meget?

vi vander vores krydderurter ca 2 gange om ugen det gælder basilikum,
timian, citronmelisse og lign de bliver ikke plantet om eller noget bare
stillet på en tallerken på køkkenbordet, også hoder de sig fint, op til 2
mdr har vi klaret

Fra : Peter Græbe

Dato : 02-02-04 17:45

anders skrev:

> Jeg har for gud ved hilken gang købt frisk basilikum da jeg stod for at
> skulle bruge noget. Her to dage efter er den ikke mange potter p.. værd.

Frøs den på vej hjem?
Basilikum kreperer, når det er koldt.

--
Mvh. Peter Græbe

Fra : Heidi

Dato : 02-02-04 18:10

anders wrote:
> [...]
> værd.
>
> Jeg synes da jeg er god til at vande den. Gi'r jeg den måske for

Jeg har som regel samme problem - har læst at det tit skyldes for meget
kulde, og det er de ikke glade for.
Prøv evt. at købe dem på planteskoler i stedet for, i sæsonen, og se om
ikke de holder noget længere. Eller prøv evt. at så dem selv (har dog
ikke forsøgt).
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Carina

Dato : 02-02-04 19:12

"anders" <tox@xot.denmark> wrote in message
> Hej
>
> Hvordan holder man liv i sin basilikum?

Planter den om. Jo mere plads den får, jo større bliver den.

Varme og lys er også vigtige faktorer. Den jeg deler og sætter ud om
sommeren får så stærke stængler at de skal klippes over. Og der er basilikum
til frisk pesto 3-4 gange om ugen.

VH
..Carina

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-02-04 19:21

Carina wrote:

> [...]
>
> Varme og lys er også vigtige faktorer. Den jeg deler og sætter ud om
> sommeren får så stærke stængler at de skal klippes over. Og der er basilikum

Wow! Kan du få frisk pesto 3-4 gange om ugen året rundt fra een
basilikumsplante?

/David

Fra : Carina

Dato : 02-02-04 20:05

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> Carina wrote:

Og der er basilikum

> Wow! Kan du få frisk pesto 3-4 gange om ugen året rundt fra een
> basilikumsplante?

Nej, men jeg kan godt se det lød sådan. Om sommeren. Den dør med vejret.

VH
..Carina

Fra : Bovbjerg

Dato : 05-02-04 11:01

Jeg har en teori om, at leverandøren gør et eller andet ved planten så den
dør i løbet af en uges tid. På den måde kan omsætningen jo øges væsentligt.
Jeg har dog ikke noget at have dette i, men har prøvet næsten alt for at få
dem til at gro uden held.

m.v.h.
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-04 18:18

"Bovbjerg" <"j.bovbjerg@*ekskl*.mail.dk"> skrev i en meddelelse

> Jeg har en teori om, at leverandøren gør et eller andet ved planten så
den
> dør i løbet af en uges tid.

Den deler jeg med dig.

> Jeg har dog ikke noget at have dette i, men har prøvet næsten alt for at

> dem til at gro uden held.

Igen, prøv at klippe dem af lige over rødderne og sæt stilkene i vand. De
holder sig bedre og begynder typisk at danne nye rødder. Mine gode
erfaringer med dette trick er med til at underbygge vores fælles teori: Der
er tilsat ét eller andet skidt, der ikke længere påvirker planterne, når de
er afklippede og dermed ikke længere i kontakt med den originale jord/de
originale rødder.

--
-Jens B.

Fra : Christian

Dato : 06-02-04 22:49

Så dem selv.

Jeg bestiller hvert år omkring denne tid frø hos Impegta i sverige
(http://www.impecta.se/)

Udover de er temmelig sjovt selv at drive sine krydderurter og meget
billigere, så er smagen også mere markant and dem man køber. Desuden har de
en masse sorter man ikke kan få i danske butikker. De gror desuden fint i
krukker, hvis man ikke har en have.

Men pas på der ikke går larver i, de kan rydde fem krukker basilikum på 2-3
nætter det skete for mig sidste år... det gjorde mig så bitter at jeg
spiste et par stykker som hævn. De smagte egentlig udemærket, selv om
konsistensen var lidt smattet

-Christian

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-02-04 22:10

On Fri, 6 Feb 2004 22:48:47 +0100, "Christian"
<nobody@nothing.nowhere> wrote:

>SÃ¥ dem selv.
>
>Jeg bestiller hvert år omkring denne tid frø hos Impegta i sverige
>(http://www.impecta.se/)

Det lyder ikke så tosset. De har en KOLLEKTION KRYDDVÄXTER til 159
SEK, den ser ud til dække det enhver begynders behov.

Hvordan gør du, en gang blomster spaunum i nogle potter, noget vand
også godt med lys og varme?

mvh
Anders