Nybegynder
Fra : Lars Okkerstrøm

Dato : 02-02-04 16:23

Hej.
Jeg er lige begyndt på et CMAS** kursus, og skal have købt et komplet
dykkerudstyr.

Da der jo er et "hav" af mærker & modeller at vælge imellem, ville jeg lige
prøve at spørge her...

Det jeg søger, at råd fra folk med erfaring med de forskellige mærker.
Spørger man i butikkerne, har de jo altid selv det bedste mærke...

Det er også vigtigt for mig, at reservedelsprisen ikke er skyhøj, så man
ikke bliver blanket helt af, når udstyret skal til service.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-02-04 16:45

Lars Okkerstrøm wrote:
> Det jeg søger, at råd fra folk med erfaring med de forskellige mærker.
> Spørger man i butikkerne, har de jo altid selv det bedste mærke...

Vores elever som har købt vinge hos Ocean dive explorers har vist fået en
udemærket service og også nogle fine priser.

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 02-02-04 20:58

Lars> Hej. Jeg er lige begyndt på et CMAS** kursus, og skal have
Lars> købt et komplet dykkerudstyr.

Lars> Da der jo er et "hav" af mærker & modeller at vælge imellem,
Lars> ville jeg lige prøve at spørge her...

Der kan skrives mange indkæg om dette emne, og jeg har selvfølgelig
mine egne favoritter - men det vil jeg ikke! Jeg vil istedet anbefale
dig, at du tager en af de erfarne rotter fra din egen klub med ned til
en butik eller rådspørger dig med "rotten" inden du køber brugt - brug
din klub og træk lidt på dens medlemmer - så får du nok den bedste
vejledning og samtidig har du lige fået dig en ny ven, som nok vil
give lidt gode råd til at tilpasse udstyret til netop dit behov, og
som følger sig en lille smule ansvarlig for dit indkøb...

Held og lykke med indkøbet og med uddannelsen!

Karsten
Aalborg sportsdykkerklub, aalborgdyk.dk

Fra : KC

Dato : 03-02-04 19:03

Hej Lars!

Vi har alle været i din situation - måske vil andre ikke indrømme det, men
jeg indrømmer gerne at jeg blev snydt så det driver da jeg købte mit første
udstyr. Det var måske ikke sælgerens intention at snyde mig, men jeg anede
jo ikke hvad der ville udvikle sig til, at være det helt rigtige for mig.
Siden har jeg med stor succes gentaget fejlindkøbene og derfor utroligt
mange gange skiftet udstyret. Faktisk så mange gange at Darwin kunne skrive
en tyk bog om det.

Jeg forsøger at hjælpe folk i din situation ved, at skrive en masse om emnet
www.kcdk.com - men inden du klikker ind på mine sider skal du vide, at
jeg også jeg sælger sportsdykkerudstyr!!!! så nogen vil helt sikkert mene,
at jeg ikke er neutral når jeg anbefaler noget frem for noget andet - men du
må tæppebombe mig med spørgsmål om produkter - blot du beder andre vurdere
mine råd, så jeg ikke beskyldes for fejlrådgivning.

Desværre er noget af det vigtigste inden man anskaffer udstyr, at vide
præcist til hvad det skal bruges, og det p.... svært når man er ny!

(reklame: ivørigt vil jeg anbefale dig at læse Jarrod Jablonskis bog om
fundamental rigtig dykning inden du bruger en masse penge)

Håber du kan bruge rådene til noget.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Michael [DiversNet.d~

Dato : 04-02-04 17:50

Hejsa!!

Fin side må man da sige!!

Mvh
Michael

Fra : jhyden

Dato : 07-02-04 20:24

Køb billigt og gerne brugt kvalitet. Du ender alligevel med at skifte
det meste ud over en årrække. Jo simplere udført, jo bedre - dvs undgå
mange plasticspænder, vedhæng m.m. og gå efter kraftige, hele stropper,
rustfrit stål.

Skulle jeg selv nu som ny købe NYT udstyr kunne konfigurationen se sådan
ud:

rustfri stålbagplade med enkeltflaskeadaptor og enkeltflaske wing (lige
så billig som bcd og mere holdbar)
15L flaske (Faber) uden reserveventil
Apeks DS4 1. trin + ATX 50 2. trin+ ATX40 octopus
stål manometer
Deep-timer til håndled (Uwatec)
kompas til håndled (Suunto)
Våddragt i perfekt pasform og med dobbeltmanchetter
Jetfin-kopi finner (glem de fancy hårde finner)
maske, der passer
BILLIGST MULIG snorkel
blybælte med rustfrit stålspænde

Ovst har flere fordele:
A. Stor holdbarhed.
B. Rimelig pris - også på reservedele.
C. med bagpladen kan du senere skifte til dobbeltsæt, hvis du vil dykke
dybt/nitrox eller bare sikrere
D. Du behøver blot 1 apeks 1.trin mere, så har et godt regulatorsæt mere
til backup på dobbeltsættet.

Ovst. vil kunne købes for ca. 11.000. Billigere, hvis du kan finde noget
af det brugt, men stadig mange penge. Nogle anbefaler, at man begynder i
tørdragt, da de fleste skifter til tørdragt alligevel, Så er prisen
højere på kort sigt, men selvfølgelig lavere på lang sigt. Jeg vil nu
anbefale en våddragt til begyndere.

http://www.kandu.dk/