asr og fejlbesked ved restore af dmg-fil p~
Fra : Jonas Voss

Dato : 02-02-04 13:00

Undskyld det lange subjekt, men det er det det går ud på.

Jeg har lavet en dmg-fil af en OS X installation jeg gerne vil
distribuere til en håndfuld klienter over netværk.

Jeg har brugt asr fra kommandolinien til at oprette dmg-filen, og har
fulgt man-siderne slaviskt.

Jeg kan snildt restaurere dmg-filen på en sekundær harddisk jeg har
siddende i æsken her, men når jeg smider dmg-filen på en filserver og
fodrer asr med en http-adresse som kilde, så får jeg følgende
fejlbesked:

Validating target...done
Validating source...couldn't validate source - internal error.

Med debug-flaget sat, får jeg lidt mere at vide:

Validating target...done
Validating source...DIAttachImage: DIHLDiskImageAttach failed 999

Hvilket kun er en lille smule mere informativ end den første fejlbesked.

Der kommer godt nok også meget andet debug-information, men det er
desværre ikke lige 'human readable', andet end jeg kan antyde en
fejlmeddelelse der måske kan bruges til nogt:

2004-02-02 12:21:27.663 asr[1280] _threadResultsError is 999
2004-02-02 12:21:27.663 asr[1280] connectToFramework: terminating proxy
DIAttachImage: DIHLDiskImageAttach failed 999

Jeg har googlet til jeg blev blå i hovedet, og kan ikke finde nogle
umiddelbare svar på hvad der kan være galt. Nogen der har nogen idé om
det?

Det har virket tidligere, for et halvt år siden, mmed en .dmg-fil lavet
på samme måde, men jeg kan ikke få det til at spille.

--
~/j

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-02-04 13:31

Jonas Voss - voss@null.dk on 02/02/04 13:00 wrote:

> [...]
>
> Det har virket tidligere, for et halvt år siden, mmed en .dmg-fil lavet
> på samme måde, men jeg kan ikke få det til at spille.

Brug Carbon Copy Cloner. I preferences har du mulighed for at clone til en
dmg-fil og samtidig forberede denne til brug med ASR. Det har jeg aldrig
haft problemer med.

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-02-04 14:16

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Brug Carbon Copy Cloner. I preferences har du mulighed for at clone til en
> dmg-fil og samtidig forberede denne til brug med ASR. Det har jeg aldrig
> haft problemer med.

Ah ja, det glemte jeg lige at skrive. Jeg har prøvet med en
CCC-produceret dmg-fil, den giver samme fejl. Jeg synes det er rimelig
sært.

Tak for forslaget, men desværre afprøvet allerede. Med flere forskellige
dmg'ere.

--
~/j

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 02-02-04 22:14

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> sært.
>
> Tak for forslaget, men desværre afprøvet allerede. Med flere forskellige

Du skrev at restore kører via http? Jeg bruger selv NetBoot/NetRestore,
hvor dmg-filerne hentes via afp på en Mac OS X 10.2 Server, men havde i
starten problemer med rettighederne på det share, hvor dmg-filerne
ligger (det var godt nok før restore kørte via NetBoot).

Rettighederne er: root:admin rwxrwxr--
NetRestore logger ind med en standard bruger som så kun har read-only
adgang. Jeg kan ikke på stående fod huske hvad ejer/rettigheder, der
oprindeligt var sat op - er i privaten nu

Det kunne være der gælder nogle lignende rettighedsforhold for http,
selv om jeg ikke har afprøvet det? Er der en fordel med http i forhold
til f.eks. afp? Afp skulle gerne være hurtigere end http.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-02-04 03:54

In dk.edb.mac, tvegaard@*ud*myrealbox.com wrote:

> [...]

> selv om jeg ikke har afprøvet det? Er der en fordel med http i forhold
> til f.eks. afp? Afp skulle gerne være hurtigere end http.

Se, det er godt at høre. Jeg har netop fået pakken med OS X Server, og
skal have sat den op i løbet af ugen. Det er også meningen det skal køre
fra en OS X Server med afp, men indtil jeg får sat den op, har jeg ikke
andre muligheder over netværk en http.

Tak for oplysningen med rettighederne på sharet, det skal nok vise sig
brugbart når jeg får den sat op. Har aldrig pillet ved serveropsætning
før, så jeg har brug for al den hjælp jeg kan få (:

BOFH-excuse: Did you pay the new Support Fee?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-02-04 22:12

> [...]

> brugbart når jeg får den sat op. Har aldrig pillet ved serveropsætning
> før, så jeg har brug for al den hjælp jeg kan få (:

Der findes et ganske udmærket introducerende dokument "Rapid Image
Deployment", som kan downloades her:
<http://www.vcs.u52.k12.me.us/RID/index.htm>

Der er nogle detaljer i dokumentet som ikke er relevante, hvis man
f.eks. har en eksisterende DHCP-infrastruktur, men der er mange gode
tips, når man er løbet sur i Apples admin. manual.

Jeg skal selv have færddigdokumenteret den nuværende opsætning, men da
der står 7 Dell-servere og venter på at blive smidt i et rackskab, så
går der nok et par uger før jeg bliver færdig med teksten

Men spørg endelig - det er nu ikke så svært. Næste projekt bliver at få
automatisk navngivning af klienter til at fungere via nogle shell
scripts, der afvikles af NetRestore.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jonas Voss

Dato : 03-02-04 23:29

In dk.edb.mac, tvegaard@*ud*myrealbox.com wrote:

> Der findes et ganske udmærket introducerende dokument "Rapid Image
> Deployment", som kan downloades her:
> <http://www.vcs.u52.k12.me.us/RID/index.htm>

Tak, er nedlastet.

> Der er nogle detaljer i dokumentet som ikke er relevante, hvis man
> f.eks. har en eksisterende DHCP-infrastruktur, men der er mange gode
> tips, når man er løbet sur i Apples admin. manual.

Og det lyder som om jeg er typen der kunne komme til at løbe sur i den.

> Jeg skal selv have færddigdokumenteret den nuværende opsætning, men da
> der står 7 Dell-servere og venter på at blive smidt i et rackskab, så
> går der nok et par uger før jeg bliver færdig med teksten

Ingen hast, jeg vil med glæde vente på din skrivelse.

> Men spørg endelig - det er nu ikke så svært. Næste projekt bliver at få
> automatisk navngivning af klienter til at fungere via nogle shell
> scripts, der afvikles af NetRestore.

Uh, lyder spændende. Jeg glæder mig meget til at få sat det her op så i
det mindste NetInstall virker, det er lidt trættende, at skulle gå rundt
med een FW-disk og installere det samme dmg på alle maskinerne. Det
tager lidt tid. (:

BOFH-excuse: Feature was not beta tested