Erfaringer med G4 iBook og garageband efte~
Fra : Franz Berliner

Dato : 02-02-04 10:03

Hejsa

Er der nogle i gruppen der har erfaringer med at benytte Garageband på
G4 iBook 12"?

Jeg kunne godt tænke mig en billig bærbar til musikbrug, men blev
afskrækket af anmelderser der fortalte hvor processor og ram krævende
Garageband er, selv med relativt få spor, og endte med en stationær.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-02-04 11:18

On Mon, 2 Feb 2004 10:03:03 +0100, Franz Berliner wrote
(in article <bvl3o9$dgj$1@sunsite.dk>):

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-02-04 12:04

On Mon, 2 Feb 2004 11:17:38 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <bvl844$2boh$1@news.cybercity.dk>):

> On Mon, 2 Feb 2004 10:03:03 +0100, Franz Berliner wrote
> (in article <bvl3o9$dgj$1@sunsite.dk>):

Forresten kan jeg godt svare lidt på det. Her er en artikel med links i
bunden til noget musik indspillet med GarageBand. Jeg skrev og spurgte om
komponisten John Fortt troede, at en iBook var nok:

»Thanks! I got the vocals in using a FireWire mobile interface from M-Audio
(there's also a more affordable one using USB).
http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=mobileinterfaces

Depending on which model you go with, it would run between $250 and $500.
There are probably more affordable ways to do it that I'm not aware of.

As for whether the iBook is powerful enough, I'd say definitely. It's
probably a little more powerful than my old Power Mac G4 667 MHz, even
though the Power Mac architecture is a bit more advanced than the iBook.

--Jon«

Og han skrev om sin computer, at efter 8 komplekse tracks begyndte den at
vise sin alder.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-02-04 12:07

On Mon, 2 Feb 2004 12:04:23 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <bvlarp$2g7n$1@news.cybercity.dk>):

> [...]
> bunden til noget musik indspillet med GarageBand. Jeg skrev og spurgte om
> komponisten John Fortt troede, at en iBook var nok:

Og her er linket:

<http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/business/technology/personal_t
echnology/7716103.htm>

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-02-04 12:36

David Blangstrup wrote:

> [...]

Tak for det
Det var faktisk den samme artikel der havde afskrækket mig, men af en
eller anden grund havde jeg fået arkiveret i hukommelsen at det var en
800mhz maskine med 1gb ram han havde testet det på - og udsigten til kun
at kunne køre 7-8 spor lød ikke så behagelig. Det lyder lidt rarere at
det var en endnu ældre maskine der var baggrund for testen

Jeg har købt en 1ghz eMac til at prøve det af på, men har ikke modtaget
mit keyboard og iLife pakke endnu. eMac'en er vel ikke specielt meget
hurtigere end en iBook G4 - hvis forskellen overhovedet er mærkbar. Så
hvis det kører eMac'en skulle det vil også fint kunne køre på en iBook G4.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-02-04 15:06

On Mon, 2 Feb 2004 12:35:34 +0100, Franz Berliner wrote
(in article <bvlcmc$t90$1@sunsite.dk>):

> [...]
> hurtigere end en iBook G4 - hvis forskellen overhovedet er mærkbar. Så
> hvis det kører eMac'en skulle det vil også fint kunne køre på en iBook G4.

Du må endelig melde tilbage, jeg er meget interesseret. Ja, det ville være
surt at købe en iBook G4 12" og så ikke kunne køre GarageBand. Jeg kan huske
med musik at der altid skulle mere power til.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-02-04 13:15

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Du må endelig melde tilbage, jeg er meget interesseret. Ja, det ville være
> surt at købe en iBook G4 12" og så ikke kunne køre GarageBand. Jeg kan huske
> med musik at der altid skulle mere power til.

Nu har jeg så fået iLife pakken, samt et USB keyboard og har haft tid
til at lege lidt med det.

Setup'et er:

eMac 1ghz m. 640 mb ram.
USB Keyboard
Lille audiomixer
El-guitar
Garageband

Alting fungerer dejligt enkelt. Bare i med keyboardet og man kan begynde
at bruge de forskellige software instrumenter. Det samme gælder rigtige
instrumenter. Guitaren plugges bare i og en af de predefinerede
amp-simulatorer vælges.

Jeg har lavet en ca. 3 minutter lang sang som består af 6 software
instrument tracks, 1 guitar track og 4 loop tracks. Hvis jeg opretter
flere spor og prøver at afspille begynder jeg at få meldinger om at
harddisken ikke er hurtig nok til at afspille det hele i realtime, og at
det anbefales at jeg muter nogle spor.

Hvis jeg prøver at indspille et software instrument mere får jeg en
"System overload" melding. Dvs. at processoren ikke er hurtig nok til at
afspille flere instrumenter på samme tid.

Jeg har en ekstern 200GB Lacie firewire disk på arbejde som jeg vil
prøve at sætte på, og se om den kan klare nogle flere spor. Det kan jo
være den er hurtigere end den interne disk.

Så opsummeringen må blive:
Dejligt program. Ekstremt nemt at gå til og lydene er rigtig gode. Til
gengæld sætter programmet meget store krav til hardwaren. Hvis man skal
udnytte det fuldt ud med mange softwareinstrumenter er det nok noget med
en G5 og et par hurtige diske.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-02-04 13:36

On Sat, 7 Feb 2004 13:14:54 +0100, Franz Berliner wrote
(in article <1g8se28.14xqvg2kqfmy8N%stuff@kampp.dk>):

> [...]
> gengæld sætter programmet meget store krav til hardwaren. Hvis man skal
> udnytte det fuldt ud med mange softwareinstrumenter er det nok noget med

Tak for det! Dvs. at man godt ville kunne køre 4 spor på en iBook G4 12" uden
problemer?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-02-04 16:09

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Tak for det! Dvs. at man godt ville kunne køre 4 spor på en iBook G4 12" uden
> problemer?

Ja, det vil jeg mene.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 07-02-04 13:01

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> gengæld sætter programmet meget store krav til hardwaren. Hvis man skal
> udnytte det fuldt ud med mange softwareinstrumenter er det nok noget med

Indtil videre fungerer det fint med seks softwareloops på en 733DA med
1.25GB RAM, men jeg har endnu ikke afprøvet klaviaturet, så det er da
muligt, at når man laver en 3/4 minutters melodi, den får åndenød
M.