Nye dk-domæner
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 21:07

Fra i dag d. 1. februar er der åbnet for .dk-domæner med æøå og andre
specialbogstaver. Jeg tænkte bare, at nogen her i gruppen måske var
interesserede. Der er jo mange, der roder med hjemmesider og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-02-04 21:56

> Fra i dag d. 1. februar er der åbnet for .dk-domæner med æøå og andre
> specialbogstaver. Jeg tænkte bare, at nogen her i gruppen måske var
> interesserede. Der er jo mange, der roder med hjemmesider og den slags.

Der har været åben for salg af domainnavne med æ,ø og å i et stykke tid,
så man skal nok være kreativ for at finde noget der "klinger godt", og
som ikke er snuppet.

Måske kan man fortsat købe www.rødgrødmedfløde.dk

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 22:30

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Der har været åben for salg af domainnavne med æ,ø og å i et stykke tid,
> så man skal nok være kreativ for at finde noget der "klinger godt", og
> [...]

Det nye er, at det er .dk-domæner, der kan fås med specialbogstaver. De
hidtidige domæner med specialbogstaver har været .nu-domæner, og hvad
ved jeg? Hvis du ikke tror mig, kan du se på:

<http://www.dk-hostmaster.dk/pdf/DK-udbudsrunde-januar-2004.pdf>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-02-04 22:45

> Fra i dag d. 1. februar er der åbnet for .dk-domæner med æøå og andre
> specialbogstaver. Jeg tænkte bare, at nogen her i gruppen måske var
> interesserede. Der er jo mange, der roder med hjemmesider og den slags.

Og hvordan vil du så have at en udlænding uden dansk keyboard skal kunne
få fat på dig ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 23:29

> Og hvordan vil du så have at en udlænding uden dansk keyboard skal kunne
> få fat på dig?

Jeg vil næsten tro, at f.eks. en tysker ville kunne klare det. Der er i
øvrigt ingen grund til det bebrejdende tonefald. Det er ikke mig, der
har fundet på reglerne. Hvem taster i øvrigt domæner ind? De står da i
adresselister, hotlists etc. Hvis en dansker tilmelder sig et eller
andet på en amerikansk hjemmeside, taster han jo selv "sørensen.dk",
eller hvad han hedder. Så har amerikanerne det jo allerede stående i
kartoteket lige til at klikke på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 01-02-04 23:46

On 01/02/04 23:28, in article 1g8i33c.135s7xwcxjwr8N%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> andet på en amerikansk hjemmeside, taster han jo selv "sørensen.dk",
> eller hvad han hedder. Så har amerikanerne det jo allerede stående i

Var lige inde og lede..
Efter et ..æ.. Domæne.. Fandt frem til at det var hostmaster DK der havde
købt det, så hamstret bliver der åbenbart !

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-02-04 23:49

Tom - nospam@fakemail.dk on 01/02/04 23:45 wrote:

> Var lige inde og lede..
> Efter et ..æ.. Domæne.. Fandt frem til at det var hostmaster DK der havde
> købt det, så hamstret bliver der åbenbart !

Hvis det var et by eller kommunenavn er de reserverede.

--
/peter

Fra : Tom

Dato : 02-02-04 00:01

On 01/02/04 23:49, in article BC4340F1.785DD%spam@kiil.net, "Peter Kiil"

<spam@kiil.net> wrote:

> Hvis det var et by eller kommunenavn er de reserverede.

Det var det ikke!
Tom

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 00:33

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Det var det ikke!

Det er det ellers mest. Men jeg har godt nok ikke pløjet listen igennem.
Er domænenavnet på listen?
<http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=302&action=cmsview&lang
uage=da&>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-02-04 07:47

> [...]
> andet på en amerikansk hjemmeside, taster han jo selv "sørensen.dk",
> eller hvad han hedder. Så har amerikanerne det jo allerede stående i

Det var på ingen måde ment bebrejdene, men derimod blot en oplysning,
som mange glemmer.

Internettet benytter det engleske alfabet, hvilket jeg synes er fint.
Det er nemt, alle kender det og man skal ikke kunne alle mulige
kryptiske genveje på sit tastatur.

Du gør dig ikke begreb om, hvormeget bøvl en underscore i en e-mail kan
skabe. Folk ved ganske enkelt ikke hvordan den tastes, men værre er at
man slet ikke kan se en underscore, da e-mail adresser som regel er
understreget.

HTML indeholder også kun det engelske alfabet og ligeledes gør mange
passwords.

Prøv at forestille dig nye franske domainer med:

accent agu og den anden
sirkonfleks
og c med 5 tallet på

(kan ikke huske hvordan de staves)

Hvormange tror du gider bruge til på sådan et site, som fx. står på et
visitkort ?

Excuse me, can I have your e-mail, please ? Yes, off course - it's very
easy:

garçonflutes (der skulle have været hustaget over u'et, men kunne ikke
lave det)@citröen.fr

Det er efter min mening en meget dårlig ide med andre bogstaver end de
engelske a-z på internettet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Karl Antz

Dato : 02-02-04 09:21

> Det er efter min mening en meget dårlig ide med andre bogstaver end de
> engelske a-z på internettet.

.... hvilket atter engang beviser at internettet er en amerikansk
opfindelse og at amerikanere for det meste altid har haft svært ved at
sætte sig ind i at der osse kan være andre tænkemåder end den
amerikanske
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 12:42

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> opfindelse og at amerikanere for det meste altid har haft svært ved at
> sætte sig ind i at der osse kan være andre tænkemåder end den

Dette udsagn er simpelthen så rigtigt, og er gældende i samtlige
forhold, og så kan de ikke forstå, at ikke ret mange bryder sig om
dem.....*GG*

Hæ....(Hér skulle have stået noget meget nedladende om amerikanere, men
jeg er for høflig til at sige det højt)

M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-02-04 14:08

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> dem.....*GG*
>
> Hæ....(Hér skulle have stået noget meget nedladende om amerikanere, men

Jeg synes at amerikanere er fantastiske. De har kampgejst, er visionære,
elsker at vinde, er kapitalister og er stolte af det.

Var det ikke for dem, så skrev vi russiske bogstaver i dag og havde
ingen frihed overhovedet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 14:47

> [...]
> elsker at vinde, er kapitalister og er stolte af det.
>
> Var det ikke for dem, så skrev vi russiske bogstaver i dag og havde

Hæ, sikke noget forstokket vrøvl, Jesper...... (og opfat det nu
kærligt....).......amerikanerne er da gode til det, du siger, og det
er også fint, MEN de har en LATENT fejl.......de er overfladigske,
arrogante og uden empati......de er sig selv nok og evner ikke at sætte
sig ind i andet end deres egen navle - undskyld, det havde jeg jo lige
skrevet - og det er en alvorlig fejl, hvis man vil være verdens Der
Führer.....

Naturligvis gælder dette ikke for samtlige amerikanere, men tag en puls
på alt, hvad der er amerikansk......

underholdning: overfladisk junk, der kun er produceret med det ene
formål at nikke folk i søvn, så de ikke bliver interesseret i deres eget
liv og egne forhold.....

Men naturligvis........Europæreren Cæcar havde jo samme holdning: Del og
Hersk - Brød og skuespil.......m.m.

Vi ser den samme tendens i dagens danmark.......:

Uddannelse er for eliten, for et oplyst folk er et farligt folk, og det
bryder kapitalisterne sig ikke om........

Hmmm.......måske "futte" over i politik.........

Men derfor har jeg da haft mange gode amerikanske venner og min holdning
er ikke møntet på personen: amerikaneren, men deres system.

Men du kan jo lave en udregning, når du får tid(for det tager laaaang
tid):

Tæl den tredie verdens befolkning og tildel dem alle det samme
energiforbrug, som den individuelle amerikaner bruger - og fortæl mig
så, hvor den energi skal komme fra.........eller er du tilhænger af A -
B - og C mennesker.......?.....(for det tror jeg ikke, du er.....)

Og til slut vil jeg da gerne vide noget om den frihed, du tror, du
har.....?

For hvis du mener, at frihed er friheden til at dø af sult i
rendestenen, ja, så har de frihed i Amerika og Australien og andre
sammenlignelige systemer, men friheden i vort land er da til at overse,
ikke......?

Hver mand sin bil - hver mand sit våben - hver kvinde sin gryde.......er
det det, du gerne vil......?.....

Nå pyt, Jesper - du fik lige trykket på en forlængst tilgroet
knap............

Kærlig hilsen
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-04 12:39

> [...]
> lave det)@citröen.fr
>
> Det er efter min mening en meget dårlig ide med andre bogstaver end de

........û..........
Må give Jesper ret.......medmindre man kan forestille sig, at alle de
sjove tegn blev "oversat" undervejs......så når danskeren skiver
Sørensen, kommer det af sig selv frem til modtageren som
Soerensen.....men det er nok for meget forlangt.

M.

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-02-04 23:58

In dk.edb.mac, jesper@gylling.net wrote:

> Og hvordan vil du så have at en udlænding uden dansk keyboard skal kunne
> få fat på dig ?

<skamløs selvpromovering>

Man går herhen:

   <http://blog.verture.net/services/transmo/>

</skamløs selvpromovering>

BOFH-excuse: short leg on process table

Fra : Lone Schmidt

Dato : 02-02-04 17:17

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> <skamløs selvpromovering>
>
> Man går herhen:
>
> <http://blog.verture.net/services/transmo/>
>
> </skamløs selvpromovering>

Det er ingen skam at være skamløs!
Du gør da heldigvis bare op med "Jantebanditten", den har altfor længe
været herskende

Puds du bare videre på glorien , du må selv bestemme hvilken, for
jeg er osse skamløs!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-02-04 11:55

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Fra i dag d. 1. februar er der åbnet for .dk-domæner med æøå og
> andre specialbogstaver.

Det er ikke helt uprolematisk med æøå m.v. Itpol.dk skriver:

"Det er ikke standardiseret, hvordan danske tegn skal fortolkes af
hverken af DNS, af webbrowsere eller af mailservere."

<http://www.it-pol.dk/sager/standarder/dk-domain>

Ved ikke om problemet er blevet løst.

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : René Mølsted

Dato : 03-02-04 19:36

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
>
> "Det er ikke standardiseret, hvordan danske tegn skal fortolkes af
> hverken af DNS, af webbrowsere eller af mailservere."

Det virker i hvert tilfælde
Safari skal opdateres med dagens opdatering (v/1.2 (v125)) og så virker det.
Eksempel:
www.mølsted.dk
bliver til.
www.xn--mlsted-bya.dk

René Mølsted

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-04 20:54

René Mølsted <molsted@mac.com> wrote:

> Det virker i hvert tilfælde
> Safari skal opdateres med dagens opdatering (v/1.2 (v125)) og så virker det.
> Eksempel:
> www.mølsted.dk
> bliver til.
> www.xn--mlsted-bya.dk

Du har sør'me ret. Min virker også nu. Sjovt nok virker den på arbejdet
på en Windows 2000 computer, men ikke på de nye computere med Windows
XP.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Mølsted

Dato : 03-02-04 22:53

Henrik Münster wrote:

> Du har sør'me ret. Min virker også nu. Sjovt nok virker den på arbejdet
> på en Windows 2000 computer, men ikke på de nye computere med Windows
> XP.

Jeg har også testet på en XP uden held (ej heller i en ældre Win98),
sjovt at største delen af danske brugere ikke kan se siderne, så er det
jo en god grund til at switch'e

Fidusen ligger i DNS (og browseren) der skal kende den acsii udgave af
specialtegn, der er åbenbart ikke alle browsere der er opdateret. Selve
DNS record'en hedder xn--mlsted-bya.dk.

--
René Mølsted
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-04 00:55

René Mølsted <rene@molsted.com> wrote:

> Jeg har også testet på en XP uden held (ej heller i en ældre Win98),
> sjovt at største delen af danske brugere ikke kan se siderne, så er det
> jo en god grund til at switch'e

Man skal ikke kaste med sten, når man selv hedder Mølsted
Det er ikke et spørgsmål om at switche, men om at få fat på et
domænenavn, man gerne vil have, før andre gør det. Så se du hellere at
købe mølsted.dk.

> Fidusen ligger i DNS (og browseren) der skal kende den acsii udgave af
> specialtegn, der er åbenbart ikke alle browsere der er opdateret. Selve
> DNS record'en hedder xn--mlsted-bya.dk.

Der er mange problemer med specialbogstaverne i URL'er nu. Da jeg kom på
nettet var der problemer med at skrive specialbogstaverne i brødteksten
i almindelige e-mail. Vi har bevæget os fra 7 til 8 bit tegnsæt, og nu
kommer Unicode, eller hvad det nu hedder, med endnu flere tegn. Det er
bare et spørgsmål om tid, før alle browsere, servere etc. vil være i
stand til at klare alle bogstaver. Og så slår vi til, vi der var hurtige
på aftrækkeren. Indtil da koster det kr. 75,- om året at eje et
domænenavn. Det overlever jeg nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Mølsted

Dato : 04-02-04 06:47

Henrik Münster wrote:
> [...]
> Det er ikke et spørgsmål om at switche, men om at få fat på et
> domænenavn, man gerne vil have, før andre gør det. Så se du hellere at

Jeg tænkte nu på at switch'e fra Microsoft til anden producent,
eksempelvis Mozilla/Netscape eller lign. der understøtter nutidens krav.
Jeg var lidt overrasket over at Safari ikke kunne inden gårsdagens
opdatering.
Jeg har skam købet mølsted.dk

> [...]
> stand til at klare alle bogstaver. Og så slår vi til, vi der var hurtige
> på aftrækkeren. Indtil da koster det kr. 75,- om året at eje et

Udover de 75,-/år kræver DK-Hostmaster at domænet er registreret på 2
godkendte DNS-servere, så hvis du ikke har betalt DK-Hostmaster 25.000,-
for at blive godkendt som zone-ansvarlig, og dermed er godkendt til at
drive DNS servere, så komme udgiften til DNS drift oveni (ja,
gratisdns.dk er nok.).

--
René Mølsted
mølsted.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-02-04 08:42

René Mølsted - molsted@mac.com on 04/02/04 6:47 wrote:

> [...]
> for at blive godkendt som zone-ansvarlig, og dermed er godkendt til at
> drive DNS servere, så komme udgiften til DNS drift oveni (ja,

Nu er det altså kun 500 for at blive zoneansvarlig. De 25000 er depositum
hvis man vil være registrator.
--
/peter

Fra : René Mølsted

Dato : 04-02-04 11:19

Peter Kiil wrote:
> [...]
> Udover de 75,-/år kræver DK-Hostmaster at domænet er registreret på 2
>

> Nu er det altså kun 500 for at blive zoneansvarlig. De 25000 er depositum

Du har ret Peter, det var også lidt tidligt

--

René

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-02-04 23:25

René Mølsted - molsted@mac.com on 04/02/04 11:19 wrote:

> Du har ret Peter, det var også lidt tidligt

Alt forladt
--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-04 20:55

René Mølsted <molsted@mac.com> wrote:

> Jeg har skam købet mølsted.dk

Det var ellers ledigt i går.

> [...]
> for at blive godkendt som zone-ansvarlig, og dermed er godkendt til at
> drive DNS servere, så komme udgiften til DNS drift oveni (ja,

Kr. 25.000,- er jo bare et greb i lommen for os vestjyder
--
Henrik Münster
Esbjerg