Hvornår kommer Apple med Tablet laptops ?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-02-04 19:02

Et par af mine bekendte studere på uni og leder efter en tablet pc, hvor man
kan skrive direkte på skærmen - hvilket er praktisk til tegninger, avanceret
matematik og andre ting.

Men kun tablet til wndows xp er kommet - er Apple ikke på vej med en tablet
udgave af deres Ibook - det ville være ideelt til studerende, der i forvejen
er flittige brugere af Ibooks ?

--
Kind Regards/venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-02-04 21:14

In article <1v5621f0rfgfw.1lkr5jpm1cgmh$.dlg@40tude.net>, Dr.Ralph wrote:
> Et par af mine bekendte studere på uni og leder efter en tablet pc, hvor man
> kan skrive direkte på skærmen - hvilket er praktisk til tegninger, avanceret
> matematik og andre ting.

Tegning kan klares med en tegneplade som den i Aldi. Matematik... det
ved jeg ikke helt, jeg tror stadig at matematikere vil bruge blyant
eller kridt. Hvad er de andre ting som du mener den er praktisk til ?

> Men kun tablet til wndows xp er kommet - er Apple ikke på vej med en tablet
> udgave af deres Ibook - det ville være ideelt til studerende, der i forvejen
> er flittige brugere af Ibooks ?

Hvor stor en success synes du at tablet pc har været?
Jeg kender ikke nogen der har en, eller bare har haft en.

JonB

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-04 12:03

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Hvor stor en success synes du at tablet pc har været?

Det tror jeg er et softwareproblem. Vi har en stående her (med XP på)
og hovedproblemet med den er at fordelene ved den er for små, rent
indtastningsmæssigt.

Der er klart perspektiv i tingen, men det skal i mine øjne være
sammenligneligt med en gammedags tavle med giffel førend det bliver
praktisk nok. Herudover er det vigtigt med høj opløsning så der kan
være meget på, selvom området ikke er så stort.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 02-02-04 22:22

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Der er klart perspektiv i tingen, men det skal i mine øjne være
> sammenligneligt med en gammedags tavle med giffel førend det bliver
> praktisk nok.

Det lyder ikke særlligt praktisk. Bruger du marmelade eller Nutella?

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-02-04 10:19

nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) writes:

> Det lyder ikke særlligt praktisk. Bruger du marmelade eller Nutella?

Undskyld. Jeg mente naturligvis "gaffel".

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-02-04 12:51

> Tegning kan klares med en tegneplade som den i Aldi. Matematik... det
> ved jeg ikke helt, jeg tror stadig at matematikere vil bruge blyant
> eller kridt. Hvad er de andre ting som du mener den er praktisk til ?

Æhhhh.......hvem slæber lige en wacom A5 eller A4 tegneplade med i skole, og
hvor praktisk syntes du selv lige det er at skulle have den OG en bærbar
liggende på et lille bitte skrivebord, hvor den bærbare i forvejen dårlig
nok kan ligge på ?

Det er vist meget længe siden du selv har gået i skole - endsige har
befundet dig i et Universitets lokale - har jeg ret ?

Jeg har selv en Wacon Intuos A5 plade herhjemme og den slæber jeg da ikke
med i skole - vi har dårlig nok borde at sidde ved i undervisningslokalerne
på Kbh uni - og har vi endelig er de så små, at man dårlig har plads til en
notebook og en stor lommeregner samt en kop kaffe.

Fordelen ved at kunne skrive dine noter direkte på skærmen er meget store.

Jeg læser f.eks lige nu PHD på Kbh universitet, og mine fag omfatter bla.
matematisk økonomi, hvor vi anvender matricer, bruger differential ligninger
og integraler samt anvender statistik.

Dette er meget svært at skrive ind i word på en notebook - men jeg vil da
gerne alligevel have mine noter ind i pc'en, så jeg scanner dem ind når jeg
kommer hjem. Dette kunen jeg undgå, hvis jeg havde en notebook, hvor jeg
kunne skrive direkte på skærmen - for mig at er talet pc'er geniale - intet
mindre - til studie brug.

Der vil altid være behov for almindelige notebooks, men til studie brug og
notebrug er der intet der slår en tablet pc.

> Hvor stor en success synes du at tablet pc har været?
> Jeg kender ikke nogen der har en, eller bare har haft en.

Den manglende succes skyldes, at tablet pc XP ikke er kommet til dansk sprog
endnu, og at de stadig er så dyre, at den markedsgruppe, som tablet pc i
STOR grad vil og BØR henvende sig til er studerende, og har ikke penge til
at give over 12.000 kr for en notebook.

De første tablet pc'er til unde 12.000 er allerede kommet - og Apple kunne,
hvis de ville, lave en Ibook til det beløb, og den ville blive et KÆMPE
GIGATISK hit blandt studerende over hele verden.

I dag er det svært at tage noter på en notebook, f.eks når man skal tegne en
kurve ind med punkter og forskellige små tegn på - her ville det være smart
hvis man lige kunne aktiverer den trykfølsomme skærm og så manuelt tegne
kurven direkte på skærmen - og så bagefter vende tilbage til almindeligt
tastatur brug igen.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 12:58

In article <1ksvuhfrx15i3$.773h9bzbhyvv$.dlg@40tude.net>, Dr.Ralph wrote:

> [...]
> liggende på et lille bitte skrivebord, hvor den bærbare i forvejen dårlig

Jeg tror ikke på ideen om en tablet pc, den er for stor og for
klodset.

> Det er vist meget længe siden du selv har gået i skole - endsige har
> befundet dig i et Universitets lokale - har jeg ret ?

HAHAHA, nej, du tager så absolut fejl, hvilket du tydeligt vil kunne
se hvis du så på min email adresse. Jeg studerer datalogi, og har
haft nogle matematik og fysik fag. Givet, det er mange år siden, men
jeg tror stadig ikke at der er noget der slår papir.

> [...]
> på Kbh uni - og har vi endelig er de så små, at man dårlig har plads til en
> notebook og en stor lommeregner samt en kop kaffe.

nu er det jo heller ikke meningen at du skal lave lektierne på KU, men
have dem lavet i forvejen og fremlægge det du har lavet.

> Fordelen ved at kunne skrive dine noter direkte på skærmen er meget store.

Jeg kan ikke se fordelen. Og hvad gør du når du løber tør for strøm?
Du kan låne en blyant, en kuglepind, eller papir, men ikke en tablet pc.

Optimalt så jeg gerne at forelæsningerne blev video optaget så man
kan se dem igen bagefter.

> Jeg læser f.eks lige nu PHD på Kbh universitet, og mine fag omfatter bla.
> matematisk økonomi, hvor vi anvender matricer, bruger differential ligninger
> og integraler samt anvender statistik.

det gør vi også på nogle fag på datalogi.

> [...]
> kunne skrive direkte på skærmen - for mig at er talet pc'er geniale - intet

Så lad være med at skrive dem ind i word, eller... lad være med at skrive
noter. Alt det som bliver gennemgået er alligevel forklaret i bogen, eller
også lægger forelæseren selv sine noter på nettet.

> Der vil altid være behov for almindelige notebooks, men til studie brug og
> notebrug er der intet der slår en tablet pc.

Det tror jeg bare ikke på.

> [...]
> STOR grad vil og BØR henvende sig til er studerende, og har ikke penge til

Måske, jeg tror stadig at folk vil foretrække et tastatur.

> De første tablet pc'er til unde 12.000 er allerede kommet - og Apple kunne,
> hvis de ville, lave en Ibook til det beløb, og den ville blive et KÆMPE
> GIGATISK hit blandt studerende over hele verden.

I dont think so

> [...]
> hvis man lige kunne aktiverer den trykfølsomme skærm og så manuelt tegne
> kurven direkte på skærmen - og så bagefter vende tilbage til almindeligt

Hvorfor skal man tegne den slags ind? det står jo i bogen, forelæsnings
noterne, eller også har man i forvejen lavet sine lektier til øvelsestimerne.

JonB

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-04 13:27

http://oldcomputers.net/osborne.html

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 13:43

In article <yu2fzdtmztd.fsf@luhmann.netc.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> http://oldcomputers.net/osborne.html

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00009MF9D/104-6560474-8955104?v=glance&s=toys&me=A3UN6WX5RRO2AG&vi=pictures&img=2#more-pictures

Papir og blyant er rigtig brugbare.

JonB

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-04 14:30

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00009MF9D/104-6560474-8955104?v=glance&s=toys&me=A3UN6WX5RRO2AG&vi=pictures&img=2#more-pictures

Pointen med tabletpc var netop at slippe for et åndet interface
(hvilket man må sige at den fremhævede dims besidder).

> Papir og blyant er rigtig brugbare.

Naturligvis. Hvad er der galt i at forsøge at få en computer til at
simulere papir og blyant?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-02-04 16:14

> Naturligvis. Hvad er der galt i at forsøge at få en computer til at
> simulere papir og blyant?

Nemlig, hvad er der galt i det :)

Det er dèt en tablet jo skal - give os et alternativ, så vi både har en alm.
laptop og kan aktivere skriftgenkendelse på den, og skrive direkte på
skærmen, for øjeblikket efter vende tilbage til alm. tastatur igen. Det er
hele ideen med det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 17:24

Hej

Dr.Ralph wrote:

> Nemlig, hvad er der galt i det :)

Der er blandt andet det galt, at folk ret og slet glemmer at skrive...
Det er ikke så længe siden, at det har været oppe at vende i DR, at -
"...efter at det er blevet mere og mere almindelig, at selv ret 'små'
børn på 10-12 år medbringer en bærbar i skole, så er deres håndskrift
blevet så elendig, at den oftest er ulæselig" - Desværre ikke helt
ordret citeret fra formanden for Lærerforeningen... - Og hvor har han ret!

> [...]
> laptop og kan aktivere skriftgenkendelse på den, og skrive direkte på
> skærmen, for øjeblikket efter vende tilbage til alm. tastatur igen. Det er

Det er muligt, det er 'idéen' bag dine tanker med en skrivefølsom skærm,
men det er jo så langt fra alle, der har brug for de finesser, og det
vil jo betyde, at en bærbar mindst vil blive 3-4000kr. dyrere, og en
ordentlig kvalitets maskine er såmænd dyr nok i forvejen.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-02-04 18:16

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> laptop og kan aktivere skriftgenkendelse på den, og skrive direkte på
> skærmen, for øjeblikket efter vende tilbage til alm. tastatur igen. Det er

Så er en eMate svaret, den genkender skam håndskrift ganske godt og har
samtidig et tastatur.
Den kan hente og sende mail via. modem, ethernet og skam også 802.11b
netværk, den er ikke vildt stor, og kan faktisk dække dit befon for at
notere .....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 21:57

In article <yu27jz5mwxn.fsf@luhmann.netc.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> (hvilket man må sige at den fremhævede dims besidder).

> Naturligvis. Hvad er der galt i at forsøge at få en computer til at

Det kan den ikke endnu, og jeg tror næppe at det sker før computeren
er tynd som papir, og ikke løber tør for strøm

JonB

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-02-04 10:19

> Det kan den ikke endnu, og jeg tror næppe at det sker før computeren
> er tynd som papir, og ikke løber tør for strøm

En papirblok, vel.

Den nuværende udvikling indenfor mobiltelefoner synes jeg viser
tydeligt at det ikke nødvendigvis er en umulighed, og at vi formentlig
ser en brugbar dims indenfor de næste 10 år.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-02-04 16:12

> Jeg tror ikke på ideen om en tablet pc, den er for stor og for
> klodset.

En Fujitsu 10.4" TFT på 1,4 kg med en batteritid på 6 timer er sgu' ikke
klodset.
Apple kunne lave det samme med en Ibook.

> [...]
> haft nogle matematik og fysik fag. Givet, det er mange år siden, men
> jeg tror stadig ikke at der er noget der slår papir.

Ideen med dette er jo, at der skal være et alternetiv til papir og blyant.
Det altenativ er IKKE en alm. notebook, men en symbiose af en alm. notebook
og en notebook, hvor amn kan skrive på skærmen - altså en tablet pc.

> nu er det jo heller ikke meningen at du skal lave lektierne på KU, men
> have dem lavet i forvejen og fremlægge det du har lavet.

Jeg taler ikke om at lave lektier.
Jeg taler om en forelæsning, hvor forelæseren forhåbentlig laver andet end
at gennemgå det, der i forvejen står i den bog, man selv har medbrgt og læst
i (forhåbentlig) Jeg talr om en forelæser, der krydrer sine timer med
detaljer, som han selv for egen regning tilføjer til det stof, vi gennemgår
fra bogen. Derfor tager man noter.
Ved virkelig ikke, hvad det er du har været vant til, men det lyder som om
du har haft nogle meget uinspirerede og dårlige lærere.

> Jeg kan ikke se fordelen. Og hvad gør du når du løber tør for strøm?
> Du kan låne en blyant, en kuglepind, eller papir, men ikke en tablet pc.

De nye fujitsu tablet pc's har batteritid op til 7 timer med den nye
Centrino processor. Apple vil vel kunne lavet noget tilsvarende med deres
Tablet Ibook.
Iøvrgigt har fujitsu netop opfundet nye typer batterier baseret på Methan,
der snart vil erstatte alm. typer batterier. Disse kan faktisk opfyldes på
farten, så man har ny energi.

> Så lad være med at skrive dem ind i word, eller... lad være med at skrive
> noter. Alt det som bliver gennemgået er alligevel forklaret i bogen, eller
> også lægger forelæseren selv sine noter på nettet.

Som jeg siger, jeg ved sgu' ikke hvad det er for nogle lærere du har, men
hvis de fuldstændig betonagtigt gennemgår alt, som det står i bogen, så
forstår jeg sgu' godt, at der er så meget pjækkeri på uni.

Undervisere bør tilsætte stoffet noget af deres eget, små ekstra tricks og
finesser, som det er værd at notere ned.

Hvad er det for iøvrigt for en forkvaklet generalisering det er du foretager
i dine argumentationer. Fordi DU oplever, at læren ikke tilføjer noget nyt
til stoffet, så skal du vel ikke diktere, hvordan JEG ønsker det, vel !

Jeg er af den type, der gerne vil have alt i min pc, så jeg ikke behøver
lede efter i ringbind rundt omkring.
Derfor ser jeg det smart i at kunne notere det hele i en pc. Så kan jeg
meget lettere finde rundt i det bagefter.

Men sådan er vi jo så forskellige..............

> Måske, jeg tror stadig at folk vil foretrække et tastatur.

Ja, men en kombination vil være den ideelle. Det er blot min pointe - så kan
man tegne egene tilføjelser ind i sine noter - dette er svært med en mus -
og man bliver fri for at medbringe en tegneplade, der fylder ekstra i
tasken.

> I dont think so

But I do, dear :)

> Hvorfor skal man tegne den slags ind? det står jo i bogen, forelæsnings
> noterne, eller også har man i forvejen lavet sine lektier til øvelsestimerne.

Som sagt din generalisering at tingene ryster mig.
Alt hvad en forelæser laver er langtfra skrevet på forhånd i bogen.
Jeg er selv underviser på UNI, og jeg gå da ikke eksemplarisk efter bogen,
så vile mine elever sgu' da falde i søvn og udeblive fra timerne.

Jeg tilføjer nyt og giver smarte fif, så de elever, der ikke har været der,
kan mærke det til eksamen.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-02-04 22:22

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Optimalt så jeg gerne at forelæsningerne blev video optaget så man
> kan se dem igen bagefter.

Så kan man også sove længe om morgenen

Universiteterne ville også være glade. Man kunne leje auditorierne ud
til overskudslagre.

Ønsket om video er faktisk begyndt at opstå, men som underviser er jeg
ikke begejstret. Det fratager mig muligheden for at vrøvle og køre ud af
en en tangent og ubevidst vil det også være mindre attraktivt at indgå i
diskussioner, hvor man går ud over pensum e.l. Risikoen er, at de
studerende udelukkende forholder sig til videoen frem for at forholde
sig til litteraturen.

--
Christian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 22:32

In article <1g8jut6.ifacd3znftjN%nospam@ebbesen.mail.dk>, Christian Bech wrote:

> [...]
> diskussioner, hvor man går ud over pensum e.l. Risikoen er, at de
> studerende udelukkende forholder sig til videoen frem for at forholde

Det var for at kunne bruge det bagefter til at gennemgå dagens forelæsninger.

JonB

Fra : Christian Bech

Dato : 08-02-04 23:42

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Det var for at kunne bruge det bagefter til at gennemgå dagens forelæsninger.

Jeg er godt klar over, at det var det du mente, men ikke alle er lige
samvittighedsfulde.

Desuden synes jeg, der er en vis pointe i at bevare notatteknik som
akademisk disciplin. Det er trods alt den studerende der skal
syntetisere viden.

--
Christian

Fra : Morten

Dato : 02-02-04 15:07

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> [...]
> liggende på et lille bitte skrivebord, hvor den bærbare i forvejen dårlig

tabletten skal da bare ha blåtand så notebooken kan blive i tasken

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-02-04 18:21

Morten wrote:

> tabletten skal da bare ha blåtand så notebooken kan blive i tasken

der er du sgu inde på noget som kunne være cool.... og det burde ikke
være ret svært at få fremstillet....

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 19:43

> [...]

> pc i STOR grad vil og BØR henvende sig til er studerende, og har ikke
> penge til at give over 12.000 kr for en notebook.

Det lillebitte danske marked er da ikke bestemmende for, om noget bliver
en succes. Tablet pc er ikke en succes noget sted i verden. I hvert fald
mener folk ikke, at fordelene opvejer prisen. Ellers ville de jo købe
den.
Personligt har jeg også meget svært ved at se fordelen ud over
til nogle meget specielle behov. Min Palm PDA giver også mulighed for at
tegne på skærmen, men jeg bruger det aldrig. Jeg mener, at Tablet pc er
et ekspempel på en af de ting, der lyder meget smart. Hvor mange siger,
at den er vel nok praktisk. Men når det kommet til stykket, så er den
alligevel ikke så anvendelig. Det gælder mange af Microsofts idéer. Se
på den transportable videoafspiller eller den lille køleskabsmagnet, der
kan vise baseball-resultater. Microsoft har penge nok til at spytte en
masse idéer ud. Slår de an, er det fint. Gør de ikke, så har Microsoft
råd til at bære tabet. Apple derimod har en vision, og deres produkter
er gennemtænkte.
Jeg så engang nævnt, at tablet pc ville være praktisk for læger.
Jeg kunne da ikke rende rundt på sygehuset med sådan en stor, tung ting
i den ene hånd. Jeg skulle jo hele tiden finde et sted at lægge den fra
mig. Men folk der går på f.eks. et lager og tæller op, de kunne måske gå
med sådan en og notere antallet af varer i lagerbeholdningen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-02-04 16:29

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Måske, jeg tror stadig at folk vil foretrække et tastatur.

Den diskussion var vi igennem for 20-25 år siden. dir c:\dos

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-04 21:26

Hej

Dr.Ralph wrote:
> Et par af mine bekendte studere på uni og leder efter en tablet pc, hvor man
> kan skrive direkte på skærmen - hvilket er praktisk til tegninger, avanceret
> matematik og andre ting.

Det tror jeg vi vil komme til at kigge langt efter. Jeg har ikke hørt
eller set noget til noget som helst af den slags fra Apples side... Men
OK, det kunne da i nogle tilfælde være en fordel, men det er jo nogt,
der er ret hård ved en LCD skærm, hvis ikke de er specielt bygget til det.

> Men kun tablet til wndows xp er kommet - er Apple ikke på vej med en tablet
> udgave af deres Ibook - det ville være ideelt til studerende, der i forvejen
> er flittige brugere af Ibooks ?

En løsning kunne jo fx. være en A5 eller A6 Wacom tablet til USB. De
fylder ikke meget og er nemme at tilslutte til en hvilken som helst
bærbar computer med USB. Og så er de nye moderne tablets jo ret så
avancerede modsat de lidt ældre modeller. - Og så er det trods alt
billigere at skifte en Wacom ud, endat skulle hn og hve enny skærm til
sin bærbare...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-02-04 12:55

> [...]
> OK, det kunne da i nogle tilfælde være en fordel, men det er jo nogt,
> der er ret hård ved en LCD skærm, hvis ikke de er specielt bygget til det.

De skal naturligvis være bygget som en PDA skærm, der kan holde til det.
Alternativt mkan man jo selv lægge noget tyndt beskyttelse ud over skærmen.

> [...]
> avancerede modsat de lidt ældre modeller. - Og så er det trods alt
> billigere at skifte en Wacom ud, endat skulle hn og hve enny skærm til

Læs venligst min kommen tar til forslget om en wacom tegneplade ovenfor.
Du kan da ikke slæbe rundt på en tegne plade OG en notebook, og regne med at
der er plads til at have dette liggende på et skrivebord, der befinder sig i
et typisk klasseværelse på Kbh universitet - der er sgu' dårlig nok plads
til notebooken alene.

Det tror da pokker, at udviklingen med tablet pc'en ikke er kommet længere,
hvis udviklingsgrupperne består af ældre folk, der ikke har set et typisk
klasseværesle i årtier :(

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-04 16:25

Hej

Dr.Ralph wrote:

> De skal naturligvis være bygget som en PDA skærm, der kan holde til det.
> Alternativt mkan man jo selv lægge noget tyndt beskyttelse ud over skærmen.

Og hvad vil du så bruge til det? - De plastfolietyper, der evt. kunne
bruges har desværre en slags lim på den side, der skal sættes på
skærmen, der vil ætse selve skærmen i løbet af kort tid, så det er altså
ikke noget, man bare lige gør...

> [...]
> et typisk klasseværelse på Kbh universitet - der er sgu' dårlig nok plads

Det har jeg læst, og jeg er absolut ikke enig med dig. Jeg har selv en
Wacom Intuos A5 Tablet, - den fylder ikke mere end en alm. A4 blok med
25 ark i - eller som en af de her clipboards, der også er ret populære -
med plads til en blok og en kuglepen... Min er en gammel model. De nye
har en langt mindre kant omkring, så de fysisk er mindre, - og hvis du
alligevel har en bærbar med, så har du den formentlig også i en taske
med såkaldte 'dokumentlommer. - Her kan en tablet sagtens sidde.

Godt nok har jeg ikke læst i København, men da kan jeg da love dig for,
at forholdene åÅrhu universitet ikke er bedre, hvad plads angår. Og hvis
man har sin bærbare stående lige foran sig, så kan man faktisk sidde med
tablet'en på knæene og krive / tegne i en langt mere ergonomisk korrekt
stilling. Skal du gøre det samme direkte på en skærm, skaluatsk haven
stående lidt til den ene side, så din arm, hånded og hånd får den
fysisk rigtige stilling. - Ellers risikerer du gankeelt at få meget
alvorlige problemer med dine arme og hænder! - Desuden er det de
færreste bærbare, hvor du kan lægge skærmen så langt ned, at du kan få
blot en nogenlunde korrekt håndstilling...

Det tror jeg faktisk, at vores 'Dr. Monster' vil give mig helt ret i..

> Det tror da pokker, at udviklingen med tablet pc'en ikke er kommet længere,
> hvis udviklingsgrupperne består af ældre folk, der ikke har set et typisk
> klasseværesle i årtier :(

Pladder og sludder. Hvis du tror, at computerudviklere er 'gamle mænd',
så må du vist til at revidere din mening. - Svjv. ligger
gennemsnitsalderen under 30, - men OK, hvis du selv er en grønskolling
på 15, så er der jo langt til en 'oldsag' på 30...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-02-04 18:05

Dr.Ralph wrote:

> De skal naturligvis være bygget som en PDA skærm, der kan holde til det.
> Alternativt mkan man jo selv lægge noget tyndt beskyttelse ud over skærmen.

Apple var jo på vej i den retning med eMate'en, som jo blev slagtet
sammen med resten af Newton linien:
http://www.everymac.com/systems/apple/messagepad/stats/emate_300.html

Hvorfor PalmOne bare har besluttet sig til at kaste håndklædet i ringen
forstår jeg heller ikke. Der var da netop et marked i
uddannelsessektoren som de måske kunne lave nogle interessante produkter
til. Et fullsize tastatur og en harddisk i en Palm med PalmOS 5 ville da
kunne gøre den til en ret kompetent Tablet PC, MP2 spiller, Video
afspiller, billedbrowser, email klient mv.

Sådan egentlig en lidt forbedret Clie:
http://sonyelectronics.sonystyle.com/micros/clie/

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-04 23:10

> Hvornår kommer Apple med Tablet laptops?

Når Helvede fryser til, som Steve Jobs plejer at sige
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-02-04 12:58

> Når Helvede fryser til, som Steve Jobs plejer at sige

Så må vi sgu' da håbe, at Steve Jobs nosser snart fryser til iskrystaller ,
så han kan fatte, hvor velegnet ideen er til studerende.

Men den kære Jobs har jo ikke gået i skole i århundrede, så han fatter som
alle andre ikke-studrende slet ikke de kæmpe fordele der ligger i en tablet
pc, hvis blot softwaren er lavet ordentligt.

Laver Apple en Ibook med tablet egenskaber, så kunne jeg sagtens finde på at
købe den - prompte, og mange af de mennesker jeg møder i universitets
miljøet er helt enige med mig - bare prisen kunne holdes under 12.000 kr for
den skrabede udgave, som Ibook ligger på i dag.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 19:43

> Så må vi sgu' da håbe, at Steve Jobs nosser snart fryser til iskrystaller
> , så han kan fatte, hvor velegnet ideen er til studerende.

Det var en vittig hentydning til Apples slogan, da iTunes til Windows
blev lanceret.

> Men den kære Jobs har jo ikke gået i skole i århundrede, så han fatter som
> alle andre ikke-studrende slet ikke de kæmpe fordele der ligger i en
> tablet pc, hvis blot softwaren er lavet ordentligt.

Jeg kan altså heller ikke se idéen i den. Og det lader til, at
computerkøberne er enige med Steve Jobs og mig. Ellers ville tablet pc
nok være blevet en succes. Mange synes også, at Apple skulle lave en
PDA. Men PDA-firmaerne går ikke særligt godt. Det er altså ikke et
særligt lukrativt marked. Og hvorfor skulle Apple kunne sælge en tablet,
når de andre ikke kan?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-02-04 21:19

> [...]
> PDA. Men PDA-firmaerne går ikke særligt godt. Det er altså ikke et
> særligt lukrativt marked. Og hvorfor skulle Apple kunne sælge en tablet,

Kors i røven, det er som at høre de første bemærkninger om internettet - for
hvad pokker skal det kunne bruges til.
Som at høre de første kommentarer til SMS på en mobiltlf - det bliver aldrig
en succes.

Iøvrigt er jeg slet ikke enig, mht til din vurdering af PDA'er.
Jeg har aldrig set flere bruge PDA'er end i dag.
papairkalendere er stadug værdifuld for nogle, men flere og flere ser det
smarte i at bruge elektronisk kalender.

Jeg har personligt smidt min papir kalender ud for år tilbage.

Tablet pc er ikke blevet en succes af 3 grunde.

1. Softwaren er endnu ikke god nok
2. De er for dyre - stadigvæk, men det vil blive ændret
3. Tablet pc'en er kun blevet produceret i 4-5 varianter - der skal mange
flere til og et bedre længerevarende batteri før den bliver en rigtig
succes.

Hvis ikke grundfundamentet er i orden, så er det svært at opnå succes.

For mig at se kan ingen argumenter overbevise mig om, at tablet pc'en ikke
er en død innovativ ide til studerende, der dagligt skriver side op og side
ned af noter fra tavlen.

Så kan folk komme emd alle mulige useriøse argumneter om, at man ikke bør
tage noter fra tavlen, når det står i bogen magen til - et tåbeligt
argument, der helt drejer sig udenom emnet. Hvis folk tager noter fra
tavlen, så skal man sgu' da ikke begynde at argumentere for, at de bare kan
lade være - det rager da ikke os hvad den enkelte elev gør- men istedet
prøve at løse problemet med at kunne bruge en notebook til noterne, noget
der er svært hvis man gerne vil tage noter i en matematik time eller
samfundsfag, hvor kurver og boxe tit bruges.

En sund vekselvirkning imellem at bruge tastaturet og tegne direkte på
skærmen er den optimale løsning.
På intet tidspunkt skal man KUN anvende den uergonomiske skærm - man skal
80-90% af tiden anvende tastaturet på den "normale" laptop for så i 10-20%
af tiden at anvende den trykfølsomme skærm til at skrive det på, dette er
umuligt/meget svært med alm. tastatur på en laptop.

Derfor tror jeg, at tablet pc'en indenfor 1-2 år vil være et alternativ, der
stadig vil eksistere side om side med alm. laptops - tablet pc'erne vil
altid være en niche på markedet af laptops, men en niche, man ikke kan komme
udenom.

Det samme gælder PDA'er der afgjort er kommet for at blive.
Samrtphones er mobiltlf med PDA egenskaber - disse er også kommet for at
blive.

OmApple vil satse på det eller ej, det er op til dem, men det kunne være
skægt, hvis de kom med Ibook Tablet laptop.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-04 22:32

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> Iøvrigt er jeg slet ikke enig, mht til din vurdering af PDA'er.
> Jeg har aldrig set flere bruge PDA'er end i dag.

Jeg vurderer ikke PDA'er. Jeg har da selv en Palm og er glad for den.
Jeg mener bare ikke, at producenterne klarer sig ret godt. Konkurrencen
er hård og fortjenesten i bund. Så er det et marked, man skal være
forsigtig med at kaste sig over.
At du ser mange bruge PDA har intet med det at gøre. Masser af
firmaer er gået fallit, selv om de egentlig solgte godt.

> [...]
>
> For mig at se kan ingen argumenter overbevise mig om, at tablet pc'en ikke
> er en død innovativ ide til studerende, der dagligt skriver side op og

Jamen jeg vil skam gerne være åben. Lad os da se, hvad fremtiden
bringer. Den kan ingen af os jo spå om. Personligt synes jeg bare ikke,
en tablet vil være praktisk. Selv en bærbar computer er klodset i mange
sammenhænge. Når jeg er på kursus eller kongres, så er der stort set
ingen tilhørere, der har computer eller lignende med. Men det er
selvfølgelig også nogle halvgamle læger. Foredragsholderne har
naturligvis deres foredrag som PowerPoint-præsentation. PowerPoint har
nemlig et jerngreb om det marked.

> [...]
>
> Om Apple vil satse på det eller ej, det er op til dem, men det kunne være
> skægt, hvis de kom med Ibook Tablet laptop.

Det er altid skægt, når Apple laver nyt. Apple har nemlig en utrolig
evne til at gøre tingene enkle, men alligevel avancerede. Men Apple er
forsigtig med at gå ind på nye markeder, hvor der allerede er hård
konkurrence. Og det synes jeg er fint. En del af min pensionsopsparing
står nemlig i Apple-aktier ;-9
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-02-04 22:05

In article <1g8jnhr.294qf51rpiu1tN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

[klip]

> [...]
> PDA. Men PDA-firmaerne går ikke særligt godt. Det er altså ikke et
> særligt lukrativt marked. Og hvorfor skulle Apple kunne sælge en tablet,

Er computer markedet specielt lukrativt? Nej vel.
Jeg kunne tro at grunden måske er at interfacet ikke er så stort
på en PDA, og at Apple derfor ikke kan skille sig ud.
En anden ting kunne være at pda markedet er mindre end computer markedet,
og der existerer allerede flere alternativer til windows.

Der er måske heller ikke den killer-application som en apple pda mangler.

JonB