Mælk slanker!
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-04 12:52

Mælk tager fedtet

Nye forskningsresultater viser, at magre mejeriprodukter ikke bare
hjælper med at holde vægten. De kan ligefrem slanke

læs mere: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=304692

-----------------------------------

Kunne være man skulle begynde at drikke mælk igen

Fra : Faithless

Dato : 30-01-04 18:54

> læs mere: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=304692

Hvis man skal holde sig til magre mælke produkter, hvad er det så man taber
sig af. Er det at man spiser mere magert end man plejer, eller er det at man
indtager mere kalcium.

Det lugter lidt af et privat sponsorat fra Arla, men kunne da godt tænke mig
at se hele rapporten

Faithless

Fra : Nicolai

Dato : 30-01-04 19:30

"Faithless" <no@mail.com> wrote in message

> [...]
taber
> sig af. Er det at man spiser mere magert end man plejer, eller er det at

Om man taber sig af at spise mere magert end man plejer, har vist ikke noget
at gøre med den artikel, eftersom der kan læses:

"Et dansk studium fra Den Kongelige Veterinære og Landbohøjskole viser, at
kalk i mælken binder fedtcellerne, så de i stedet for at opmagasinere sig på
sidebenene, ryger med ud med den almindelige afføring."

> Det lugter lidt af et privat sponsorat fra Arla, men kunne da godt tænke
mig
> at se hele rapporten

Ja, de bliver i hvert fald ikke kede af det. Jeg er mere betænkelig ved at
Arne Astrup er koblet på det.

> Faithless

Nic

Fra : Faithless

Dato : 30-01-04 19:41

> [...]
> kalk i mælken binder fedtcellerne, så de i stedet for at opmagasinere sig

> sidebenene, ryger med ud med den almindelige afføring."

Det er det her fra artiklen jeg hentyder til "Arne Astrup understreger dog,
at man skal holde sig til de magre mejeriprodukter, hvis man vil tabe sig."

Men hvis jeg kan spise/drikke som jeg plejer og spise lidt kalcium og undgå
at fedtet sætter sig på sidebenene, så køber jeg lidt kalcium i morgen.(c;

Faithless

Fra : peet_dk

Dato : 30-01-04 21:36

"Faithless" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvis jeg kan spise/drikke som jeg plejer og spise lidt kalcium og
undgå
> at fedtet sætter sig på sidebenene, så køber jeg lidt kalcium i morgen.(c;

Tænkte faktisk på det samme Lad os se når rapporten "kommer ud".

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-02-04 13:13

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse
> Mælk tager fedtet
> Nye forskningsresultater viser, at magre mejeriprodukter ikke bare
> hjælper med at holde vægten. De kan ligefrem slanke

USA er det land i verdenen, der indtager flest mejeriprodukter - lav selv
din konklussion.

Fra : Nicolai

Dato : 03-02-04 14:20

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in message

> "peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse
>
> USA er det land i verdenen, der indtager flest mejeriprodukter - lav selv
> din konklussion.

Det var da en underlig måde at konkludere på. Har du overhovedet læst
artiklen?

USA er det sted i verden hvor der bliver indtaget flest burgere. Mælken kan
nok ikke udrette mirakler, så det afhænger vel af hvad man ellers spiser ved
siden af og fedtindholdet i de mejeriprodukter man indtager. Indtaget på den
korrekte måde, kan det vel godt tænkes, at mælk/kalcium kan hjælpe mod
fedtet som undersøgelsen har vist.

Men det er da klart, hvis man drikker ½ ltr skummetmælk og spiser 5 poser
chips, at det nok ikke slanker. Men det har artikklen heller ikke påstået.

Nic

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-02-04 17:09

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse
> Det var da en underlig måde at konkludere på. Har du overhovedet læst
> artiklen?

Jeg har læst én artikel, og i den stod der ikke under hvilke forhold mælken
slanker. Faktisk kunne den ikke bruges til andet, end at sætte en masse
diskussioner igang. Det skulle ikke undre mig, at forholdet mad/mælk er
sådan, at hvis man undlod mælk, at man næppe ville tage ret meget på. Jeg er
ret sikker på, at der findes overvægtige mennesker, som dagligt drikker
mælk, og vi må konkludere, at de så ville tage på, hvis de byttede mælken ud
med vand? Det skulle ikke undre mig, hvis der et eller andet sted, er en
mejeriproduk-producent, der har smidt penge efter den undersøgelse.

Fra : Nicolai

Dato : 11-02-04 19:40

> [...]

mælken
> slanker. Faktisk kunne den ikke bruges til andet, end at sætte en masse

Nej, men det er vel også det den skal. Derfra går man så videre til at
undersøge mere. Der er jo ingen herinde, som farer ned og køber 100 ltr
skummetmælk.

> [...]
> ret sikker på, at der findes overvægtige mennesker, som dagligt drikker
> mælk, og vi må konkludere, at de så ville tage på, hvis de byttede mælken

Ja, vi er jo nok enige om, at mælk ikke er eller bliver et mirakelmiddel i
kampen mod overvægt. Så havde den nok vist en effekt allerede nu. Men det er
da sjovt, hvis mælken har de egenskaber. Derfra kan man så isolere og sige,
kan vi trække et stof ud af mælken og evt. bruge den mod overvægt, i en
større dosis. Evt. kunne det vise sig, at være en fordel, omend en lille en,
at drikke mælk til de måltider som indeholder mest fedt, hvis mælk har de
egenskaber.

Men det er da altid spændende, hvad en grundigere undersøgelse kan vise.

> Det skulle ikke undre mig, hvis der et eller andet sted, er en
> mejeriproduk-producent, der har smidt penge efter den undersøgelse.

Var det ikke også Astrup som var indblandet? Alt hvad han er med i, er jeg
skeptisk overfor på forhånd.

Nic

Fra : peet_dk

Dato : 03-02-04 19:43

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
-klip-
> USA er det land i verdenen, der indtager flest mejeriprodukter - lav selv
> din konklussion.

Tsk, Tsk... Tror du de bliver fede fordi de drikker 10 liter mælk om dagen?
Nej.. Det er nok den ½L milkeshake de drikker!

Fra : Bjarne Krog

Dato : 04-02-04 18:53

On Tue, 3 Feb 2004 19:43:24 +0100, "peet_dk" <no@spam.com> wrote:

>"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
>-klip-

Hmm tja måske, men de har som andre har skrevet, nok haft snablen i
noget andet også, men jeg er enig i at mælk ikke slanker.
Hvis vi skal finde et sted at mælk slanker, så er det på vores
knogler.
Ja du læste rigtigt, for det er af min og mange andres mening at mælk
udhuler vores knogler og giver knogle skørhed, så der kan det være at
vi kan tabe nogle kg, ved at indtage kalveføde.

Hilsen Bjarne Krog

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-02-04 19:37

"Bjarne Krog" <nospam@blivrask.dk> wrote in message

> Ja du læste rigtigt, for det er af min og mange andres mening at mælk
> udhuler vores knogler og giver knogle skørhed,

.... og hvor i alverden får du det fra?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Bjarne Krog

Dato : 10-02-04 12:05

On Wed, 4 Feb 2004 19:36:30 +0100, "Mikkel Gybel Jensen"
<mgj@tiscali.dk> wrote:

>"Bjarne Krog" <nospam@blivrask.dk> wrote in message

>... og hvor i alverden får du det fra?

Undersøg hvor der er mest knogleskørhed (lande) og hvor der er minst.

Du ved at knogleskørhed er grundet at knoglerne mister fylde ikke? og
hvorfor mister den fylde..........

Tjek nu bare ud hvor der er mest og mindst knogleskørhed, og så kan du
bagefter under søge om hvilke af de respektive lande der drikker mest
mælk, og så har du din helt egen undersøgelse igang

Det ville da være pudsigt at hvis du fandt frem til at USA, Norge og
Danmark høre til de lande der drikker mest mælk, for alle ved jo at
det er her der er flest forekomster af knogleskørhed.

Spørg evt. Radio doktoren Carsten Vang Hansen

Hilsen Bjarne Krog

Fra : Nicolai

Dato : 10-02-04 17:30

> [...]
> Danmark høre til de lande der drikker mest mælk, for alle ved jo at
> det er her der er flest forekomster af knogleskørhed.

Det er da meget nemmere hvis du beviser din påstand, i stedet for at
opfordre os andre til at en masse arbejde, som i sidste ende kan være
tidspilde. Jeg har altid hørt, at mælk/kalcium modvirker netop
knogleskørhed, - men jeg ved også at man har en anbefalet mængde og hvad der
sker hvis mængden overskrides, ved jeg ikke.

Men jeg ser da frem til nogle beviser og ikke bare løse påstande. At påstå,
at der er sammenhæng mellem højt indtag af mælk og høj forekomst af
knogleskørhed ud fra en statistik og ikke en undersøgelse som tager højde
for en masse faktorer, er da useriøst.

> Hilsen Bjarne Krog

Nic

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 10-02-04 17:51

"Bjarne Krog" <nospam@blivrask.dk> wrote in message

> Undersøg hvor der er mest knogleskørhed (lande) og hvor der er minst.

Hvad beviser det? det er formentlig også de lande, hvor kvinder lever længst
og dyrker mindst motion

> Du ved at knogleskørhed er grundet at knoglerne mister fylde ikke? og
> hvorfor mister den fylde..........

Ja, det må du hellere fortælle mig, for det har ikke det mindste med indtag
af mælk at gøre IMO.

> mælk, og så har du din helt egen undersøgelse igang

Ja, og vi ved allesammen hvordan den slags korrelationsundersøgelser
fortæller en masse om - netop! - korrelation, men meget lidt om
årsags-virkningssammenhænge

> Spørg evt. Radio doktoren Carsten Vang Hansen

Han er nok den sidste jeg ville stole på i forbindelse med noget der bare
mindede om en videnskabelig og saglig undersøgelse... Mere useriøs og
tendentiøs læge skal man lede længe efter.

- Mikkel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-04 18:55

> Han er nok den sidste jeg ville stole på i forbindelse med noget der bare
> mindede om en videnskabelig og saglig undersøgelse... Mere useriøs og
> tendentiøs læge skal man lede længe efter.

Han er ikke læge.

Mvh Maria

Fra : insideout

Dato : 10-02-04 19:35

> Han er ikke læge.

Selvfølgelig er han læge "Carsten Vagn-Hansen" og han kommer fra Aabenraa
hvor han havde sin egen praksis, sammen med sin kone Joan og sine mange børn
sang og spillede de gennem 80 erne og blev kaldt "Den syngende lægefamilie".

At han så nu er gået hen og blevet bindegal og sandsynligvis har spist for
mange kalk tabletter er en helt anden sag.

Mvh
Henrik
--
Startvægt den 19-05-03 på 155 kg og frem til den 05-01-04 har jeg haft
et samlet jojo vægttab på i alt 8 kg.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-02-04 23:57

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ... og hvor i alverden får du det fra?

http://www.osteoporose-f.dk/index.asp?fil=http://www.osteoporose-f.dk/information/er_maelk.asp

Her er et udgangspunkt for videre debat om mælks betydning for udvikling af
knogleskørhed.

Personligt har jeg ikke drukket mælk i mange, mange år. Og selv ikke en evt.
slankende effekt vil kunne drive mig til at drikke mælk.

Mvh. Lisbeth