macnyt - hacket?
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-01-04 20:28

Er de blevet hacket??

Hvis ja: Hvilken server køres den på? (har hørt at OSX-server skulle
være ekstrem sikker)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-01-04 20:36

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Er de blevet hacket??
>
> Hvis ja: Hvilken server køres den på? (har hørt at OSX-server skulle
> være ekstrem sikker)

Det ser næsten sådan ud.

Et opslag på
<http://uptime.netcraft.com/up/graph>
siger: "4D_WebSTAR_S/5.3.0 (MacOS X) on MacOSX "

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Michael Holm

Dato : 29-01-04 21:31

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Et opslag på
> <http://uptime.netcraft.com/up/graph>
> siger: "4D_WebSTAR_S/5.3.0 (MacOS X) on MacOSX "

jeg tænkte at de havde haft fysik indbrud el. lign. altså i reallife
ikke i cyberspace :) - ikke at jeg ved noget :(
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - skal du rejse? http://www.danfae.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-04 23:23

Michael Holm wrote:

> jeg tænkte at de havde haft fysik indbrud el. lign. altså i reallife
> ikke i cyberspace :) - ikke at jeg ved noget :(

Er der ikke en som lige kan kontakte Power Palle, så vi kan få
en officiel version...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-01-04 07:11

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Er der ikke en som lige kan kontakte Power Palle, så vi kan få
> en officiel version...
PP oplyser vist ikke offentligt, ssh var lukket, og derfor er det jo
interessant for os, men også for folk med gustne bagtanker, at få at
vide hvordan det er brudt ind.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 30-01-04 18:42

Det er vist noget med tekniske problemer med databasen....

Fra : Palle Bo Nielsen

Dato : 30-01-04 22:39

On 2004-01-30 18:41:51 +0100, "Morten" <non@non.dk> said:

> Det er vist noget med tekniske problemer med databasen....
>

> "Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> wrote in message

Hejsa,

Lad mig give noget kort afklarende information.

Macnyt er p.t. taget offline da der er indikationer på, at der har været
ubudne gæster på serveren. Således er der gået signifikante datamængder
tabt som desværre ikke står til at redde.

Jeg har dog arbejdet hårdt på, at reetablere Macnyt og sitet er oppe at
køre igen i (næsten) fuld målestok. Sitet bliver dog først offentligt
tilgængelig i morgen efter yderligere nogen tests etc.

Ved samme lejlighed skifter Macnyt noget af det grundlæggende software ud.
Eksempelvis kan nævnes, at WebSTAR får stokken og ind kommer Apache.

Macnyt drives fortsat på en Mac OS X Server dog nu opgraderet til v10.3
inkl. alle sikkerhedsopdateringer m.v.

Det er håbet, at vi nu har lukket så mange døre som muligt således, at
lignende aktiviteter ikke kommer til at gentage sig.

På nuværende tidspunkt er Macnyts log-filer ikke analyseret færdig, hvorfor
der endnu ikke kan konkluderes omkring årsagerne til de sidste par dages
hændelser.

Håber, at det kastede lidt lys over sagen

PowerPalle

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 31-01-04 00:00

Palle Bo Nielsen <powerpalleFJERN@STOREpowerpalleBOGSTAVER.dk> wrote:

> Håber, at det kastede lidt lys over sagen

Tak skal du ha' - glæder mig til I kommer op igen, og til evt at høre
nærmere.

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-01-04 23:22

Michael Holm wrote:

> jeg tænkte at de havde haft fysik indbrud el. lign. altså i reallife
> ikke i cyberspace :) - ikke at jeg ved noget :(

Det kan også være at de har brugt root-kodeordet "secret"

--Martin