hvordan konfigureres et VPN?
Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 29-01-04 20:09

Kære NG,

jeg har en G5 og en bærbar PC, som begger sidder på et trådløst netværk
i den opgang, hvor jeg bor. Er det rigtigt forstået, at den nemmeste
måde at få dem til at tale sammen på, er via VPN, og i så fald, hvordan
gøres dette?

På forhånd tak

Tom

Fra : Morten

Dato : 30-01-04 11:22

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> jeg har en G5 og en bærbar PC, som begger sidder på et trådløst netværk
> i den opgang, hvor jeg bor. Er det rigtigt forstået, at den nemmeste
> måde at få dem til at tale sammen på, er via VPN,

Nej.

På din G5:

Server:
-------
Åben SystemIndstillinger, vælg "Deling", slå Windows fildeling til.
Dine homemapper samt mappen /Users/Shared er nu tilgængelige som
netværksdrev på PC'en.

Klient:
-------
For at forbinde til din PC åbner du et finderviundue i kolonne viev,
vælger "Netværk" og bruser dig frem til din PC og dennes shares.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 31-01-04 09:53

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> For at forbinde til din PC åbner du et finderviundue i kolonne viev,
> vælger "Netværk" og bruser dig frem til din PC og dennes shares.

Hej Morten,

tak for dit svar, men så simpelt er det tilsyneladende ikke; det havde
jeg prøvet og det eneste der står under Finders netværk er: Servers og
herunder min mac.

Vi (i opgangen) forbinder os til nettet via accespoints, så vi er vel
ikke i direkte netværk med hinanden, eller hvad? Det var derfor jeg
troede, at mine to maskiner skulle finde hinanden via en tunnel på
nettet, men selvfølgelig, hvis de kan forbindes direkte via det lokale
netværk, er det da smartere.

Som det ses, ved jeg ikke en flyvende f** om, hvad jeg snakker om, så
enhver hjælp modtages med kyshånd.

Tom

Fra : Morten

Dato : 01-02-04 13:55

> [...]

> tak for dit svar, men så simpelt er det tilsyneladende ikke; det havde
> jeg prøvet og det eneste der står under Finders netværk er: Servers og

er smb serveren på din PC aktiveret? er i på samme subnet? er der en
aktiv firewall?

> Vi (i opgangen) forbinder os til nettet via accespoints, så vi er vel
> ikke i direkte netværk med hinanden, eller hvad?

Det kommer helt an på om i er på samme subent, hvis ikke i er på samme
subnet, skal du bruge æble+K og skrive:

smb://ip_nummer_på_den_maskine_du_vil_forbinde_til.

Gemmer i jer osse bag hver jeres router skal skal i sætte
portforwarding op på smb serverens port (139)

> Det var derfor jeg
> troede, at mine to maskiner skulle finde hinanden via en tunnel på
> nettet, men selvfølgelig, hvis de kan forbindes direkte via det lokale
> netværk, er det da smartere.

Det kan de - og vpn er som sagt noget _helt_ andet.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-01-04 17:00

> [...]

> i den opgang, hvor jeg bor. Er det rigtigt forstået, at den nemmeste
> måde at få dem til at tale sammen på, er via VPN, og i så fald, hvordan

VPN er en krypteret tunnel fra en maskine til en anden. Mange bruger
dette mellem arbejdspladsen og hjemmet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 31-01-04 17:38

> VPN er en krypteret tunnel fra en maskine til en anden. Mange bruger
> dette mellem arbejdspladsen og hjemmet.

den er jeg med på. Mit spørgsmål var om det var den bedste måde og i
hvordan det konfigureres.

Tak for hjælpen

Tom

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-01-04 18:03

> den er jeg med på. Mit spørgsmål var om det var den bedste måde og i
> hvordan det konfigureres.

Du blander tingene sammen.

VPN bruges for at kryptere de data, der går mellem ens arbejdscomputer
og ens hjemme computer. Fx. kan en ADSL laves til at håndtere VPN.
Grunden til at man gør det, er at data kører mellem 2 routere - altså
ude på det offentlige net.

Du sidder bag samme router på et LAN med dine 2 maskiner - derfor er der
ingen grund til VPN.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Lone Schmidt

Dato : 01-02-04 15:44

> VPN er en krypteret tunnel fra en maskine til en anden. Mange bruger
> dette mellem arbejdspladsen og hjemmet.

Hvad er forskellen mellem SSH og VPN? Det er måske det samme, hvor det
bare er med forskellige styresystemer?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-02-04 18:58

In article <1g8hi8v.18gkrjc1r9m944N%mailloneFJERN@netscape.net>, Lone Schmidt wrote:

> Hvad er forskellen mellem SSH og VPN? Det er måske det samme, hvor det
> bare er med forskellige styresystemer?

Nej, der er en forskel. Du kan sammenligne SSH og SSL. Begge dele er krypterede
forbindelser hen over et existerende netværk. VPN står for Virtuelt Privat Netværk.
Det skaber et helt virtuelt netværk. Forskellen er at selvom du kan tvinge data
via ssh eller ssl, så vil du i et VPN ikke skulle gøre noget specielt, men bare
bruge computeren som normalt

JonB

Fra : Platte Povl

Dato : 02-02-04 16:06

Tom Søgaard-Jensen wrote:
> [...]
> i den opgang, hvor jeg bor. Er det rigtigt forstået, at den nemmeste
> måde at få dem til at tale sammen på, er via VPN, og i så fald, hvordan

vpn er en god, sikker måde at forbinde til hinanden på.. korrekt sat op
er det gennemsigtigt for brugerne, og er derfor populært og
brugervenligt. det er den bedste måde at sikre at det der flyder henover
et trådløst netværk ikke bliver læst af andre jeg kender til - hvis i
har brug for den slags, så bør i absolut bruge det, selvom netværket er
privat, har passwords, wep og hvad der ellers måtte være.

har aldrig brugt vpn mac os x <-> windows, men se evt.:
http://www.oreillynet.com/pub/wlg/1907?page=last&x-maxdepth=0

du må meget gerne melde tilbage og fortælle hvordan du får det til at
spille.