Udsalgs fup
Fra : Popeye

Dato : 29-01-04 18:46

Jeg fik forleden denne mail fra DYKKERCENTRETS

Tilbud til Divers Club medlemmer
EKSTRA gode tilbud samt minimum 10% rabat på alt.

Lørdag den 31. januar er sidste dag med januarudsalg. Der er stadig rigtig
mange gode tilbud tilbage, så kig ind tidligt på dagen.

Alle medlemmer af Dykkercentrets kundeklub inviteres derfor til
slutspurt på udsalget lørdag den 31. januar kl. 1000 til 1400
i Dykkercentret på Frederiksberg.

Denne dag får du EKSTRA gode tilbud - liste udleveres på dagen -
og minimum 10% rabat på alt, der ikke allerede er nedsat.

Nedenstående priser KUN denne lørdag 31. januar. Vi skal have ryddet op
inden de nye modeller kommer hjem og bare for at nævne et par af de rigtig
mange gode tilbud:
Mynox 7 mm. semi-dry dragt 995,- (Spar 800) 2*8 liter 300 bar 4395,- (Spar
1590)
Aqualung tørdragt 3795,- (Spar 1790) BC-vest 1495,- (Spar 1190) Rygsæk 345,-
(Spar 300)
Sea & Sea MX-5 1595,-(Spar 6000) Citizen Promaster ur 2395,- (Spar 1600) Sæt
bestående af BC-vest, regulator og manometer samlet KUN 2695,- (Spar 1730)
MANGE flere kanontilbud på dagen - Kig ind.
De bedste tilbud er i begrænset antal, så kom fra morgenstunden.

Rabat på alt og de specielle tilbud KUN når du medbringer denne invitation
modtaget via e-mail.

Kig ind og gør et kup

Er det bare mig der har studset lidt over DYKKERCENTRETS mail med deres
udsalg med hensyn til

Sea & Sea MX-5 1595,-(Spar 6000)

Det kamera har da aldrig nogen sinde kostet 7.595 kr. eller det bare mig der
ikke kender priserne.

Det giver ikke særlig meget tillid til deres priser.

Peter

"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Henrik

Dato : 29-01-04 20:41

> [...]
der
> ikke kender priserne.
>
> Det giver ikke særlig meget tillid til deres priser.

Nej - i mine øjne er og bliver DYKKERCENTRET et fuskersted, hvor kun nye
elever og uvidende handler. Jeg har personligt aldrig oplevet at blive talt
ned til i den grad, som jeg har oplevet det der - ikke engang i Frankrig,
hvor man kan opleve arrogancen i sin fuldendthed!

Når man så samtidig benægter at man nogensinde vil lave e-handel, eller at
man har slægtskab med Scuba Direct - ja, så er man i mine øjne berettiget
til at få sine skolepenge tilbage.

Og nej, jeg har heller aldrig set Sea & Sea MX-5 til kr. 7.595,- men mon
ikke de lever efter mottoet "går den, så går den"???

Og nu vi taler om udsalg - så var jeg lige en tur forbi Aqua Sport - et sted
jeg iøvrigt finder kompetent og sagligt hvad angår deres personale - det de
kaldte udsalg i starten af januar, var vist også en sandhed med
modifikationer......men i disse tider gælder alle kneb for at lokke kunderne
i butikken, og det er vel i og for sig ok.

Henrik

Fra : Hans_evald

Dato : 30-01-04 11:54

Ja jeg så det nu som en taste fejl. For det er jo tilladt at tænke !!!
eller er det ikke det i dette forum.

Fra : Campione

Dato : 02-02-04 08:54

Det kan ikke siges for tit. Branchen er måske lidt flosset i kanten, men
tåberne inde i DC tager alle priserne. Værst er ejerens (efter min mening)
notorisk løgnagtige påstande om, at man skal skifte alt sit udstyr
øjeblikkeligt for fortsat at kunne dykke med nitrox. Tilfældigvis sælger de
som de eneste det godkendte udstyr..... fortsæt selv føljetonen med din egen
historie.

/Steen

Hans_ewald: du har da ret i at når det er for godt til at være sandt, er det
det nok heller ikke. Men det ændrer bare ikke ved, at man sagtens kunne
mistænke butikken for at lave sådan et trick med vilje.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-02-04 14:53

Campione wrote:
>Værst er ejerens (efter
> min mening) notorisk løgnagtige påstande om, at man skal skifte alt
> sit udstyr øjeblikkeligt for fortsat at kunne dykke med nitrox.

Det er jo ikke helt løgn, hvis du vil gøre det lovligt vel at mærke.

Fra : Henrik

Dato : 02-02-04 17:43

"Jonas Lüttichau" <j@FJERNDETmagnetix.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke helt løgn, hvis du vil gøre det lovligt vel at mærke.

Øhh?? Med fare for at rage kastanier ind i ilden - hvor står det?? Jeg er
ikke bekendt med nogen dykkercentre/klubber som stiller krav om det -
forudsat at det materiel man benytter er i O2 service.

Mvh

Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-02-04 18:17

"Henrik" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Øhh?? Med fare for at rage kastanier ind i ilden - hvor står det?? Jeg er
> ikke bekendt med nogen dykkercentre/klubber som stiller krav om det -
> forudsat at det materiel man benytter er i O2 service.

Hvis du fulgte lidt med ville du vide at der er kommet en bekendtgørelse om
brug af EAN. Der var i Sportsdykkeren en artikel om dette for ca ½ år siden
( ny ventilstørrelse og rens af alt udstyr > 21 % ilt ) Søfartsstyrrelsen
har for nyligt i dykkerrådet foranlediget af brancheforeningen meddelt at
der ikke er nogen overgangsordning så ligemeget hvad så har DC ret.
Heldigvis er der ikke nogen der tager denne bekendtgørelse seriøst (
undtaget brancheforeningen og søfartsstyrrelsen )

Allan Hansen

Fra : Campione

Dato : 03-02-04 13:37

Hej Allan.

Hvad betyder det at have ret. Betyder det at vi alle skal skifte vores
udstyr, hvis vi fortsat vil dykke nitrox eller andre blandede gasser?
I så fald vil jeg gerne være lidt dramatisk og erklære nitroxdykningen for
død i Danmark. Hvis de regler vi begge refererer til ikke bliver ændret kan
jeg i hvert fald ikke forestille mig de bliver håndhævet.
Jeg er - som det ret tydeligt fremgår af mit oprindelige indlæg - generelt
ikke så pjattet med DC. Det er bare endnu et irritationsmoment når sælgere
derinde fra sælger udstyr til (oftest uerfarne) dykkere med den
hovedbegrundelse at alt andet er ulovligt til nitroxdykning :(

Et helt andet spørgsmål må være, når ingen af os to tager bekendtgørelsen
seriøst, hvad sker der så forsikringsmæssigt, når vi får DCS efter et
nitroxdyk?

/Steen

Fra : Claus Larsen

Dato : 03-02-04 16:09

"Campione" <morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
.
> [...]

for
> død i Danmark. Hvis de regler vi begge refererer til ikke bliver ændret

Jeg kan oplyse at der på DSF's Instruktørkonference blev oplyst at DSF har
rettet henvendelse
til søfartsstyrelsen vedrørende dette. Hvor man forsøger at få
bestemmelserne ændret til at
eksisterende udstyr godt kan bruges blodt det sættes i O2 service.
Og at søfartsstyrelsen ikke var totalt afvisende over for dette.
Men som loven er i dag så skal udstyret være med de nye gevind størrelser
til Nitrox.
(endnu en krum agurk fra EU)

> Et helt andet spørgsmål må være, når ingen af os to tager
bekendtgørelsen
> seriøst, hvad sker der så forsikringsmæssigt, når vi får DCS efter et
> nitroxdyk?

Ved det ikke: Men hvis dit udstyr ellers er O2 serviceret så kan jeg ikke
forestille mig at
nogle kan lægge til grund at det var på grund af gevindstørrelsen du fik
DCS

Finder det for øvrigt morsomt at DC. som en af de første er på plads med
de nye standarter inden for Nitrox
Da man netop fra denne kant altid har haft meget imod Nitroxdykning.
Men hvad ! nu kan der jo pludseligt spindes guld på det.

Hilsen Claus

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-02-04 17:28

Claus Larsen wrote:
> [...]
> Og at søfartsstyrelsen ikke var totalt afvisende over for dette.
> Men som loven er i dag så skal udstyret være med de nye gevind størrelser

Bertel Haarder om krumme agurker:
"Nu er der bare det ved det, at disse regler ikke er kommet fra EU men
fra Danmark. Vi har haft sådanne regler siden 1919. Det var Danmark, der
foreslog reglerne, idet vi som sædvanlig havde det mål, at få de danske
regler gjort til fælleseuropæisk standard!"

Dansk Standard om udviklingen af en standard, http://www.ds.dk/165:
Hvis der opstår behov for en ny standard, undersøger Dansk Standard
mulighederne for at nedsætte et standardiseringsudvalg.

Udvalgets medlemmer vil ofte komme fra:

* Erhvervslivet
* Interesseorganisationer
* Forsknings- og uddannelsesinstitutioner
* Myndigheder

Man kan altså være med, når standarden skrives, men det er jo nemmere at
være fornærmet og råbe "krum agurk" bagefter.

--
Mvh.

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 13:53

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og at søfartsstyrelsen ikke var totalt afvisende over for dette.
> Men som loven er i dag så skal udstyret være med de nye gevind

Hej, som jeg forstod det på DSF's Instruktørkonference så er der tale om to
standarter, hvor den ene går på producenternes O2 service af udstyret fra
forbrikken og den anden går på de nye gevind.

og som jeg forstod det er der ingen overgang periode på O2 service, men lige
med de nye gevind var der 5år's over gangs periode.

så det betyder jo at produkcenten kan O2 servicer alle de ventiler osv de
har ligende på lager, og så kan de lovlig bruges og sælges de næste 5 år.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-02-04 18:38

Morten Dall skrev:
> [...]
om to
> standarter, hvor den ene går på producenternes O2 service af

Det er EN 13949.

> og den anden går på de nye gevind.

Det er EN 144

> og som jeg forstod det er der ingen overgang periode på O2 service,
men lige
> med de nye gevind var der 5år's over gangs periode.

Citat fra EN 144-3:2003 (De nye nitrox-ventiler):

Introduction

In recognition of the very high number of valves using threads of
existing national design and the high costs that would be caused by the
unnecessary early replacement of these, it is acknowledged that a 5 year
transitional period will be required to phase in valves using the thread
described in this standard. During the ensuing period valves may be
supplied with threads to the existing national design or to the standard
described herein.

Citat slut.

> så det betyder jo at producenten kan O2 servicere alle de ventiler osv de
> har ligende på lager, og så kan de lovlig bruges og sælges de næste 5 år.

4 år, standarden er fra Februar 2003.

Det er ærgerligt at vi sportsdykkere ikke har en interesseorganisation,
det havde rigeligt været pengene værd. Om det så havde kostet 300000 kr
at påvirke de standarder her, så var de 50,- pr dykker godt investeret.

--
Mvh.

Flemming

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 20:18

"Flemming Jensen" <flemming_jensen@operamail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det havde rigeligt været pengene værd. Om det så havde kostet 300000 kr
> at påvirke de standarder her, så var de 50,- pr dykker godt investeret.

Hej Flemming

Tak for dit udemærkede indput
I følge sportsdykkeren nr. 2 april 2003
Står der at At EN 250 har fået det tillæg at flaskeventil samt første og
andet trin
skal være mærket
"Nitrox" "O2" eller "Nitrox/O2"
Så er spørgsmålet om vi selv kan mærke udstyret eller dette skal være
gjordt fra producentens side. Ved du noget om dette ??

Hilsen Claus

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-02-04 11:28

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl.dk> wrote in message news:<4023e85d$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> Så er spørgsmålet om vi selv kan mærke udstyret eller dette skal være
> gjordt fra producentens side. Ved du noget om dette ??

Jeg kan ikke huske hvad de skrev i sportsdykkeren, og mit eksemplar er
doneret til CO2-neutral fjernvarmeproduktion.

Hvis det er dit eget udstyr, må du skrive hvad du vil. Men, jeg vil
gøre dig opmærksom på at EN 13949 kræver mere end mærkning.

Formålet med de nye nitrox regler er, at du skal købe nyt udstyr - Så
det kan du lige så godt gøre først som sidst.

--
Mvh.

Flemming

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 20:05

> [...]
lige
> med de nye gevind var der 5år's over gangs periode.

Du har nok ret Morten
Men i følge sportsdykkeren nr 2 april 2003 står både EN 250 og EN 144-3
beskrevet
derefter står der
CITAT: Dette betyder at det udstyr som vi i øjeblikket benytter til Nitrox
ikke vil være
lovligt ned mindre det opfylder ovenstående krav.

> så det betyder jo at produkcenten kan O2 servicer alle de ventiler osv
de
> har ligende på lager, og så kan de lovlig bruges og sælges de næste 5
år.

Igen i følge sportsdykkeren

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-02-04 21:06

> [...]
> udstyr, hvis vi fortsat vil dykke nitrox eller andre blandede gasser?
> I så fald vil jeg gerne være lidt dramatisk og erklære nitroxdykningen for

De ( DC ) har ret i reglerne. At der ikke er nogen der i praksis har tænkt
sig at efterleve dem er åbentlyst, men nitrox-dykning i klubregi må være sat
årtier tilbage. At indføre endnu en ventil standard er dog "dybt ånsvagt" og
iltservice af udstyr mellem 22-40 % er skudt langt over målet. Mit gæt er at
nitrox fortsætter fra garagen hvor den også var 10 år før branchen og
organisationerne begyndte deres omklamring

> [...]
> derinde fra sælger udstyr til (oftest uerfarne) dykkere med den
> hovedbegrundelse at alt andet er ulovligt til nitroxdykning :(

Jeg køber da "dimser" i DC fra til til anden ( ærgeligt at de ikke har
rodehjørnet mere ) men kunne nu aldrig finde på at hente vejledning der.

> Et helt andet spørgsmål må være, når ingen af os to tager bekendtgørelsen
> seriøst, hvad sker der så forsikringsmæssigt, når vi får DCS efter et
> nitroxdyk?

Vi bruger da nitrox til at undgå DCS. Gammelmandsgas
Man får jo ikke DCS fordi ventilen er M25 i stedet for M26 ( shit kan man få
en M25 DIN i et M26 nitrox gevind ? ) eller fordi regulatoren ikke er i
iltservice ved EAN32. Det kan umuligt have betydning.

Allan Hansen, Man burde jo tro at iltbrænde var en dagligdags begivenhed når
nu i tusindvis af værksteder, produktioner, laboratorier og hospitaler o.a.
daglig anvender 100 % ilt !!!

Fra : Campione

Dato : 04-02-04 08:17

Hej igen.

Jeg er enig i dine betragtninger om den praktiske virkelighed, men jeg er
sikker på at man _ikke_ kan konkludere som du gør her:

> Man får jo ikke DCS fordi ventilen er M25 i stedet for M26 ( shit kan man

> en M25 DIN i et M26 nitrox gevind ? ) eller fordi regulatoren ikke er i
> iltservice ved EAN32. Det kan umuligt have betydning.

Hvis man dykker med udstyr der ikke er lovligt til den pågældende aktivitet
er alle andre rimelighedsbetragninger formodentlig ubetydelige. Uden vi skal
starte forfra på den, så synes alle vel heller ikke dommen i
CMAS-instruktør-sagen fra august sidste år er ubetinget rimelig/fornuftig.

Dykkerhilsner fra Steen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 04-02-04 17:18

"Campione" <morthorst@hotmail.com> wrote in message

> [...]
aktivitet
> er alle andre rimelighedsbetragninger formodentlig ubetydelige.

Dykkerflasker m.m. er omfattet af:
Direktiv 97/23/EF - om indretning af trykbærende udstyr omfatter
beholdere og rørledninger som udsættes for et tryk på mere end 0,5 bar.

Set fra fabrikantens side, er der tre forudsætninger, der (som
hovedregel) skal være opfyldt, for at der skal gives erstatning.
A: Der skal være lidt et tab.
B: Fabrikanten skal have handlet anderledes end han burde i den
pågældende situation.
C: Der skal være en årsagssammenhæng mellem tabet og det fabrikanten har
gjort (eller undladt at gøre).
- Når en skade eller et tab kan henføres til bestemte fejl og mangler i
en maskines eller et udstyrs indretning.
- Når en skade eller et tab kunne være undgået, såfremt fabrikanten
havde gjort opmærksom på faren.

Citater fra http://www.maskinsikkerhed.dk

Det er naturligvis sagsøgeren der skal bevise at forudsætningerne er
opfyldt.

--
Mvh.

Flemming

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-02-04 20:00

> Jeg er enig i dine betragtninger om den praktiske virkelighed, men jeg er
> sikker på at man _ikke_ kan konkludere som du gør her:

> få

Der har været dykket med EAN før dykkercentre og organisationer kunne
tilbyde noget som helst. Det har foregået som garage-mix uden problemer.
Først i de senere år er det blevet "implementeret" i flere dykkerklubber.
Ansvarsmæssigt må klubberne/bestyrelserne have ryggen fri så der er krav om
nitrox-kurser. Tilsvarende med "blender-funktionen". Flere klubber har haft
deres egne interne uddannelser men specielt efter de ulykkelige ulykke med
erstatningskravet mod klub/instruktør/DSF er der krav om blender certifikat.
Klubberne kommer nu også til, hvadenten der anvendes oxygen-dekantering
eller continious flow, at stille krav om at ventilerne er M26 og alt er i
ilt-service. Dette må sætte udviklingen med nitrox i klubregi år tilbage.
Vi er pt. på vej med at få EAN fra garagen til klubben, men jeg kan ikke
forstille mig at vi vil administrere dette "idioti". Mit gæt er at EAN
fortsætter fra garagen og er den enkeltes ansvar.
Med hensyn til ulykker vil der ved en "dødsulykke" komme en konfiskation af
udstyret fra myndighederne. Her kunne måske nok komme påtale om en manglende
M26 ventil eller en manometerslange der ikke var i ilt-service. Jeg kan ikke
forstille mig, selvfølgelig afhængig af dødsårsagen, at det har betydning af
ansvar. Ved udvikling af DSC med efterfølgende behandling der måske medfører
varige mén kan man jo ikke finde tilbage til udstyr der blev brugt for
måneder siden

> [...]
> starte forfra på den, så synes alle vel heller ikke dommen i
> CMAS-instruktør-sagen fra august sidste år er ubetinget rimelig/fornuftig.

Nu er det jo ikke klubbens ansvar hvilket udstyr der anvendes af de enkelte
dykkere. Hvis klubben/bestyrelsen/instruktørerne/dykkerlederen har gjort
opmærksom på det enkelte medlems "ulovlige aktivitet" som de var vidende om
så kan der ikke placeres ansvar her.

Det er jo egentligt sjovt med dette årlige oxygen-service. Og hvem skal så
kvalitetsmæssigt foretage dette og til hvilken pris ( 5-800 Kr ? ) Flere
dykkercentre kræver i forvejen en årligt inspektion ( pris ? ) for at ville
fylde luft. For 14 dage siden havde vi en elev der havde købt en brugt
flaske privat. Den var i årlig inspektion hos et kendt dykkercenter ( sidst
dec 2003, højst en måned før ). Vi registrede den i vores flaske samling og
fandt ved inspektion jævn rust i hele flasken med store områder hvor der var
deciderede boble-rust så man ikke kunne se evt. tærringer. Ydermere var der
i under foden et tæringsområde igennem malingen og flaskens galvanisering.
Helt sjovt var det at der var en klistermærkat på foden der fortalte at
denne flaske var inspiceret ( dec 2003 ) og der ikke var fundet rust eller
tærringer der havde betydning

Allan Hansen, med Lasse Spang Olsen: Under de 7 have, med i bagagen på
skiferie.

Fra : Campione

Dato : 05-02-04 08:30

langt det meste af vejen :)

Hvorfor du så skulle reducere troværdigheden af et ellers godt indlæg med de
sidste to linjer må stå i det uvisse :)

Gloryhunter meets Gloryhunter - capisce?

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-02-04 18:24

> Hvorfor du så skulle reducere troværdigheden af et ellers godt indlæg med
de
> sidste to linjer må stå i det uvisse :)
> Gloryhunter meets Gloryhunter - capisce?

Jamen har vi været uenige...
Jeg glæder mig faktisk til at læse bogen, specielt om de berømte dykninger
på Flying Interprise. Jeg har læst i Jan Uhre's bog fra 1954 hvor han
skriver om de mystiske dykninger og bjærgninger på Flying Enterprise året
før foretaget med dykkerskibet Rosto ( Rosto der sammen med Artiglio
forsøgte at bortsprænge et amerikansk ammunitionsskib. efter forgæves at
have forsøgt mange gange blev Artiglio liggende ved sidste sprængning
istedet for at sejle i sikker afstand ligesom Rosto. Resultat tusinder af
tons ammunition sendte Artiglio til "himmels". Mennesket havde udfordret
skæbnen- og tabt ! ) Det italienske bjærgningsselskab bjærgede på samme tid
skattene fra Egypt ( 130 m dybde ) og fra en belgisk damper ( kun på 90
meters dybde ! ) med elfenben og diamanter ( de fandt ikke diamanterne ! ).

Allan Hansen, snart med bog , dunkelbeer og ski på

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 20:07

Hvorfor ikke søge en mere sandfærdig historie, fx ved at rekvirere premiere
udgaven af "Beyond The Blue", et nyt engelsk magasin med fokus på dybe vrag.
Her er bl.a. en artikel af Leigh Bishop, der, i modsætning til Lasse Spang
Olsen, rent faktisk har dykket på vraget. Se mere her:
http://www.deepimage.co.uk/home_pages/beyondtheblue-freeoffer.htm

Venlig hilsen/best regards

Thomas Larsen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-02-04 16:57

Allan Hansen wrote:

> Hvis du fulgte lidt med ville du vide at der er kommet en bekendtgørelse om
> brug af EAN. Der var i Sportsdykkeren en artikel om dette for ca ½ år siden
> ( ny ventilstørrelse og rens af alt udstyr > 21 % ilt )

Det er ikke en bekendtgørelse, det er en standard. Dem er der iøvrigt
mange af, her er hvad jeg umiddelbart kune finde med relevans for
sportsdykkere:

DS/EN 12628:1999 Dykkerudstyr. Kombinerede opdrifts- og
redningsanordninger. Funktions- og sikkerhedskrav, prøvningsmetoder

DS/EN 13319:2000 Dykkerudstyr. Dybdemålere og instrumenter, der
kombinerer målingen af dybde og tid. Funktions- og sikkerhedskrav,
prøvningsmetoder

DS/EN 13949:2003 Åndingsudstyr - Dykkerudstyr - Trykflaskeapparat til
komprimeret Nitrox eller oxygen - Krav, prøvning, mærkning

(Vedr.: Artiklen i Sportsdykkeren. DSF stiller strammere krav end
standarden.)

DS/EN 14143:2003 Åndingsudstyr - Kredsløbsapparat til dykning - Krav,
prøvning, mærkning

DS/EN 142:2002 Åndedrætsværn - Bidemundstykker - Krav, prøvning, mærkning

DS/EN 144-3:2003 Åndedrætsværn - Trykflaskeventiler - Del 3:
Ventilafgange for Nitrox- og oxygen-dykkerblandinger

DS/EN 1809:1998 Dykkerudstyr. Afbalanceringsveste. Krav og prøvningsmetoder

DS/EN 1972:1997 Dykkerudstyr. Snorkler. Sikkerhedskrav og prøvningsmetoder

DS/EN 250:2000 Åndingsudstyr. Dykkerudstyr. Trykflaskeapparat. Krav,
prøvning, mærkning

EN 14153-1:2003 Fritidsdykkerservice. Sikkerhed relateret til
minimumskravene for træning af fritidsdykkere. Del 1. Niveau 1. Opsynsdykker

EN 14153-2:2003 Fritidsdykkerservice. Sikkerhed relateret til
minimumskravene for træning af fritidsdykkere. Del 2. Niveau 2.
Selvstyrende dykker

EN 14153-3:2003 Fritidsdykkerservice. Sikkerhed relateret til
minimumskravene for træning af fritidsdykkere. Del 3. Niveau 3. Dykkerleder

prEN 14225-1:2002 Dykkerdragter - Del 1: Våddragter, krav og
prøvningsmetoder

prEN 14225-2:2002 Dykkerdragter - Del 2: Tørdragter, krav og
prøvningsmetoder

prEN 14413-1:2002 Fritidsdykkerservice - Sikkerhed relateret til
minimumskravene for træning af fritidsdykkerinstruktør.Del 1 - Niveau 1

prEN 14413-2:2002 Fritidsdykkerservice - Sikkerhed relateret til
minimumskravene for træning af fritidsdykkerinstruktør.Del 2 - Niveau 2

prEN 14467:2003 Fornøjelses dykkerservice - Krav til leverandører af
fornøjelsessvømmedykning

--
Mvh.

Flemming

Fra : Michael Lancaster

Dato : 03-02-04 18:01

Du glemmer at nævne at man skal betale for at få udviklet en dansk standard,
eller at deltage i møder omkring en standard. Beløbene ligger fra (kun
deltagelse i møder) 80 - 100.000 kr og alle rejseomkostninger mv. skal man
selv dække. DSF har betalt for og deltaget i udviklingen af EU standard for
rekreativ dykning. Rådet for større dykkersikkerhed blev inviteret og deltog
i et møde, hvor det blev oplyst at standarden næsten var færdig og vedtaget
men hvis vi ville være mede kunne vi slippe med et mindre beløb (30.000)
næste møde var i karibien, vi skulle selv afholde alle omkostninger med
mødet.

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-02-04 20:43

> Det er ikke en bekendtgørelse, det er en standard. Dem er der iøvrigt
> mange af, her er hvad jeg umiddelbart kune finde med relevans for
> sportsdykkere:

Du har ret. Dybt i bunken af af blade fandt jeg Sportsdykkeren april 2003
der i en artikel omtaler de 2 standarder EN 250 og dens tillæg og EN 144-3.

Allan Hansen