Lister med flere kolonner
Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 29-01-04 02:45

Hej Alle

Se først og fremmest link:
http://linuxparatodos.net/linux/screenshots/gnome-screenshots/gnome-gaim.jpg

Kig i det vindue der er åbent der hedder EDITOR DE QUENTAS

Der er en liste med flere kolonner hvor man sansynligvis kan markere
hele rækken hen ved blot at klikke et sted på rækken. Nu ved jeg godt
det er i Linux og jeg arbejder for tiden i Windows.

Hvordan laver man noget ligende i VB6.0?
Jeg har normalt styr på at lave lister men kun med en kolonne.
Hvordan laver man en bred liste med f.eks. 4 kolonner hvor det der
står i listen kommer til at stå korrekt under feltnavnene og hvor man
kan vælge hele rækken ved klik?

Er der tale om 4 enkeltkolonnelister der er sat op af hinanden eller
kan det faktisk godt lade sig gøre på en bedre måse?

Steven.

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 29-01-04 08:11

"Steven Nybo Andersen" <ingen@mail.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> hele rækken hen ved blot at klikke et sted på rækken. Nu ved jeg godt
> det er i Linux og jeg arbejder for tiden i Windows.

Det er jo nok ikke en 'liste', men et grid - et databaseudtræk, der som
regel vil indeholde et antal rækker og kolonner.

Grids er nok den type kontrol, der findes i flest udgaver - MSFlexGrid er
bare en af dem. Der findes et utal af grid-OCX'er (ActiveX) til VB6, som
hver især kan prale med speciel funktionalitet. Så valget af grid kommer i
høj grad an på, hvilket arbejde det skal udføre.

Prøv at kigge dig lidt omkring på nettet. Selv har jeg haft stor glæde af en
OCX kaldet Janus GridEx 2000 - det fås også i en -NET-version
Se http://www.janussys.com
- et eksempel på min brug af det på
http://www.ctcmodel.dk/images/nymat.gif - heraf fremgår det også bl.a. at
kolonnerne kan indeholde tjekbokse, dropdownlister m.v. og at der kan
sorteres på kolonner m.v.

God jagt!

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 29-01-04 08:35

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge dig lidt omkring på nettet. Selv har jeg haft stor glæde af
en
> OCX kaldet Janus GridEx 2000 - det fås også i en -NET-version
> Se http://www.janussys.com

Rettelse: Linket herover virker vist ikke,
Prøb: http://www.janusys.com/janus/library/
ActiveX-kontrollen er beskrevet nederst på siden.

Sorry!

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 29-01-04 15:19

> [...]
> http://www.ctcmodel.dk/images/nymat.gif - heraf fremgår det også bl.a. at
> kolonnerne kan indeholde tjekbokse, dropdownlister m.v. og at der kan

Hej Jens

Hvad er det for en kontrol der ligesom indeholder resten, jeg tænker på den
der ligner databasevinduet i access, hvor grupper er placeret til venstre.
På din figur set jeg til højre din grid, til venstre for den et tree og til
venstre for træet er så den jeg spørger til?
VH AZ

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 29-01-04 15:32

"Anders Zuschlag" <xzuschlag@nyraad.net> skrev i en meddelelse
at

> Hej Jens
> Hvad er det for en kontrol der ligesom indeholder resten,

Det er en freeware-ting fra et firma, der hed Ariad - firmaet findes ikke
mere, men du kan stadig hente en del OCXer på adressen:
http://www.ariad-software.com/downloads/index.asp

Der er en række freeware-kontroller på adressen - den, vi taler om her,
ligger en 'pakke', der hedder 'Cyotek Simple UI Controls', som faktisk
indeholder en hel del 'sjove' (og nyttige!) ting.

I øvrigt er der en lignende 'button bar'-kontrol med Janus GridEX 2000 - men
den pakke koster jo altså!

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 29-01-04 16:02

> [...]
> indeholder en hel del 'sjove' (og nyttige!) ting.
>
> I øvrigt er der en lignende 'button bar'-kontrol med Janus GridEX 2000 -

Hej Jens
Tak, fin lille pakke. Jeg ser dog nu, at det ikke helt er den kontrol, som
jeg regnede det for at være. Den jeg tænker på, kan køre den nederste grå
vandrette bjælke helt op til den øverste, eller helt ned, ligesom i access
"du ved". Ved du om den findes freeware et eller andet sted?

VH AZ

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 29-01-04 16:23

> Hej Jens
> Tak, fin lille pakke. Jeg ser dog nu, at det ikke helt er den kontrol, som
> jeg regnede det for at være.

Det var faktisk også løwn, det jeg fortalte - viser det sig. Sorry.

Den kontrol, du har set i min app. var også fra Ariad, men ligger i en
pakke, der hed "Ariad Interface Controls 1.3" - den kan jeg ikke finde til
download nogen steder mere, og jeg mener i øvrigt heller ikke at den var
freeware. Men generelt tror jeg, at kontrol-typen generelt kaldes 'Button
Bar' rundt omkring, så et par Google-søgninger kan måske bringe dig på
sporet.

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 29-01-04 16:58

>Men generelt tror jeg, at kontrol-typen generelt kaldes 'Button
> Bar' rundt omkring, så et par Google-søgninger kan måske bringe dig på
> sporet.
OK tak for'et

AZ

Fra : Lasse Eskildsen

Dato : 29-01-04 16:02

> Er der tale om 4 enkeltkolonnelister der er sat op af hinanden eller
> kan det faktisk godt lade sig gøre på en bedre måse?
>
> Steven.

Hej Steven,

Du kan evt. også bruge listview til dette. Du tilføjer den til toolboxen ved
højreklik på toolboxen ->Components og sætter flueben ved Microsoft Common
Controls 5.0

--
Lasse

Fra : preben nielsen

Dato : 29-01-04 20:10

> [...]
godt
> det er i Linux og jeg arbejder for tiden i Windows.

Du bruger et ganske almindeligt standard ListView i report mode og
sætter det til FullRowSelect. Ikke alle de der special-grids til
sådan en simpel ting. Og ja, der kommer også scrollbars....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 30-01-04 01:56

On Thu, 29 Jan 2004 20:10:17 +0100, "preben nielsen"
<prel@post.tele.dk> wrote:

>Du bruger et ganske almindeligt standard ListView i report mode og
>sætter det til FullRowSelect. Ikke alle de der special-grids til
>sådan en simpel ting. Og ja, der kommer også scrollbars....

Det var lige det jeg sad og tænkte. Ville også være liudt ked af at
have en database rodet ind i projektet for at få en menu man kunne
vælge ting

MEn kan listview laves som på billedet, med flere felter og hvordan
gør man dette. Normalt ville jeg da mene at den som standard kun har
eet felt eller hvad?

Det jeg er interesseret i er at lave en liste som er programgenereret
(altså programmet genererer listen løbende og opdaterer den også)
Den skal havde flere felter og skal have overskrifter oven over
felterne, præcist som på billedet.

Hvordan bærer jeg mig ad.

Steven

Fra : preben nielsen

Dato : 30-01-04 06:49

> [...]
hvordan
> gør man dette. Normalt ville jeg da mene at den som standard kun

Nej, nu forveksler du ListView med ListBox ! ListBox er en liste
med kun een kolonne, et ListView kan have så mange kolonner du
ønsker.

Åben din Stifinder. Vinduet til højre er et ListView og kan vise
data som Store Ikoner, Små Ikoner, Detaljer (kolonner med
overskrifter) og vistnok flere andre måder. Det du ser når din
Stifinder er i "Detaljer" mode er jo netop en liste med flere
kolonner, hver med overskrift. Når du programmerer skal du således
sætte dit ListView i "Detaljer" mode, og det hedder report-mode i
VB.

> [...]
også)
> Den skal havde flere felter og skal have overskrifter oven over

Du finder nogle eksempler på nettet. Der er tusinder. Start evt.
her http://www.planet-source-code.com/vb/default.asp?lngWId=1 og
skriv f.eks. "Listview example" i søgeboksen øverst.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 30-01-04 07:51

Mange tak for alle svarene fr alle personer der svarede.

Jeg vil kigge nærmere på det og vende tilbage hvis noget driller.

Steven.