Slibning af knive
Fra : Rene Nielsen

Dato : 29-01-04 00:19

Hej alle, jeg håber ikke jeg er alt for off-topic..... jeg leder efter
noget info omkring slibning af køkkenknive, kort fortalt , hvordan gør
man og hvad skal der bruges... ?

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Fra : Thïngmand

Dato : 29-01-04 09:04

Få din lokale slagter til det - du kan ikke gøre det selv og hvis han
overhovedet skal have noget for det, så er det småpenge...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Marco

Dato : 29-01-04 09:34

"Rene Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev:

> Hej alle, jeg håber ikke jeg er alt for off-topic..... jeg leder efter
> noget info omkring slibning af køkkenknive, kort fortalt , hvordan gør
> man og hvad skal der bruges... ?

Jeg bruger en våd karborundumsten med 2 finheder - den "grove" side først.
Kører æggen i cirkler i ens vinkel. Skifter kniven fra side til side, så der
til sidst ikke er flere grater på æggen.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter Olesen

Dato : 29-01-04 12:15

Der er vel ingen der kender en omvandrende skærsliber ?????????????

Bortset fra deres personlige duft, er de bare dygtige til det med knive.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-04 19:16

> [...]
der
> til sidst ikke er flere grater på æggen.

Man kan også med lidt fingerfærdighed bruge en bænksliber eller sågar en
vinkelsliber(lille), det giver en hulslibning der er superskarp, men måske
ikke den mest holdbare, men det kan strygestålet gøre noget ved, især de
keramiske, der næsten kan slibe en kniv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-01-04 19:58

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> men måske ikke den mest holdbare, men det kan strygestålet gøre noget
> ved, især de keramiske, der næsten kan slibe en kniv.

Man kan også lynhurtigt få ødelagt en kniv ved slibning på maskine, f.
eks. ved overophedning, ligesom der fjernes alt for meget materiale.
Håndslibning er bedst og sikrest.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-04 01:16

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev
> Man kan også lynhurtigt få ødelagt en kniv ved slibning på maskine, f.
> eks. ved overophedning, ligesom der fjernes alt for meget materiale.
> Håndslibning er bedst og sikrest.

Ja det kan man, men jeg skrev 'med lidt fingerfærdighed', herunder at undgå
at overophede/fjerne for meget. Håndslibning er sikrest, mest holdbart, men
ikke skarpest.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-01-04 07:55

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>
> Ja det kan man, men jeg skrev 'med lidt fingerfærdighed', herunder at
> undgå at overophede/fjerne for meget. Håndslibning er sikrest, mest

Åh jo, korrekt håndslibning er skarpest. Kig på æggen med en lup!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-04 01:28

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev

> Åh jo, korrekt håndslibning er skarpest. Kig på æggen med en lup!

Jeg skal ikke kigge, jeg skal skære.....

Et stemmejern (og alle andre instrumenter, der skal være superskarpe) er
hulslebne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 31-01-04 03:20

> Et stemmejern (og alle andre instrumenter, der skal være superskarpe) er
> hulslebne.

Hverken barberblade, høvljern eller skalpeller er hulslebne. Det er ganske
enkelt noget pladder!
En skarp æg er en æg, hvor ruheden er meget lille og kanten er en skarp
vinkel og ikke en radius.
Fordelen ved at hulslibe er at man får en lille slibeflade nær æggen når man
skal finslibe den. Der skal ikke fjernes ret meget materiale og slibningen
er hurtigt overstået.
Jo spidsere vinkel man sliber i (10-15 grader) jo skarpere en æg. Men
samtidig ikke særlig holdbar. Sliber man en mere stump vinkel (25-30 grader)
er æggen mindre skarp, men meget mere holdbar.
For at tage en historie fra det virkelige liv, så så jeg engang en der tabte
et nyslebet høvljern så uheldigt ned over sin fod så han måtte på skadestuen
og sys. Manden havde træsko på!
Et maskinhøvljern som det jeg fortæller om, er slebet i en flad vinkel på 35
grader, og måler 4x30 cm og 5mm tykt. Det vejer vel en 3-400 gram. De er
ikke hulslebne - men skarpe.. meget skarpe.

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-04 10:14

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev

> Hverken barberblade, høvljern eller skalpeller er hulslebne. Det er ganske
> enkelt noget pladder!
> En skarp æg er en æg, hvor ruheden er meget lille

Ruhed kan skam være en stor fordel til visse ting, især i husholdningen.

>.....og kanten er en skarp
> vinkel og ikke en radius.

Det kan du ( i ) have ret i, at den i alle tilfælde er, om ikke andet så
hvis man kigger på den med en lup.

> [...]
man
> skal finslibe den. Der skal ikke fjernes ret meget materiale og slibningen

Her skrev jeg at hulslibning giver det skarpeste. Det modererer jeg så til:
nemmest og bedst at slibe (igen) / bruge strygestål på, og dermed i
gennemsnit og i praksis den skarpeste kniv.

> Jo spidsere vinkel man sliber i (10-15 grader) jo skarpere en æg. Men
> samtidig ikke særlig holdbar.

Det har jeg også været inde på. En blød kniv er også nemmest at gøre skarp,
men den er det ikke så længe.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 31-01-04 10:40

> Ruhed kan skam være en stor fordel til visse ting, især i husholdningen.

Mhjaaa...
Hvis man vil save frosne ting. Til kød, grønt og brød er det en ubetinget
fordel med en skarp kniv der laver et rent snit. Hvis kniven er "flosset"
vil den save maden og f.eks. kød får en flosset overflade der bløder saften
ud under tilberedning, brødet og frugt/grønt bliver hurtigere tørt.

Mvh
//zigge

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-01-04 11:08

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev

> Jeg skal ikke kigge, jeg skal skære.....

En maskinsleben æg er meget ru og takket, den er som nyslebet udmærket
til at skære tomater fordi den river overfladen i stykker, men den
mister meget hurtigt sin skarphed. En korrekt håndslebet æg er glat og
helt uden takker og holder meget længere.

Et af de bedste eksempler på dette er en barberkniv som skal være så
skarp at den kan overskære et enkelt hår der holdes frit i luften.

> Et stemmejern (og alle andre instrumenter, der skal være superskarpe)
> er hulslebne.

Kun hvis de er maskinslebne, og det bliver de absolut ikke bedre af.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-04 18:30

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev>

> Kun hvis de er maskinslebne, og det bliver de absolut ikke bedre af.

Øh, nå!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen

Dato : 03-02-04 22:56

> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev>

> [...]
Har fundet løsningen på det problem.
Jeg bruger en vinkelsliber til at skære maden ud, så slipper jeg for at
slibe en kniv
(og man sparer turen blenderen ved hvidkålen)

/S

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-01-04 01:37

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> ikke den mest holdbare, men det kan strygestålet gøre noget ved, især de
> keramiske, der næsten kan slibe en kniv.

Jeg har for et stykke tid siden anskaffet mig flg.:

Bænksliber med alm. slibesten og langsomtgående vådsten (ca. korn 120)
Korn 400 vådsten og
polereskive (stof) til montering på denne maskine.
Hertil polerevoks.

Bænksliber med bånd og alm. slibesten
Pudseskive (stof) og
Korn 120 slibebånd til montering på denne maskine.
Pudse/finslibevoks.

Kan jeg bruge dette "setup" til slibning af køkkenknive (det var lidt
planen)?

Hvordan griber jeg det bedst an? Svaret på dette spørgsmål er sådan set
den manglende brik i min plan udover selvfølgelig håndelaget

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-01-04 19:10

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev
> [...]
>
> Bænksliber med bånd og alm. slibesten
> Pudseskive (stof) og
> Korn 120 slibebånd til montering på denne maskine.

Den langsomme vådsten er det optimale, her får du også en svag hulslibning.
Sælg resten af udstyret og køb et keramisk strygestål for pengene

Hvis du alligevel vil eksperimentere med polereskive, så husk at kniven kan
gribe i, med deraf eventuelle katastrofale følger, hvis skiven kører ind mod
æggen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-01-04 09:29

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev

> Den langsomme vådsten er det optimale, her får du også en svag hulslibning.
> Sælg resten af udstyret og køb et keramisk strygestål for pengene

Grunden til at jeg har de forskellige ting er ikke udelukkende med
knivslibning for øje, men polere og pudseskiverne med tilhørende voks
har jeg fået anbefalet af en gammel slagter, der desværre ikke er mere.

"Vådstenen er god til knive, der bare skal være skarpe, men skal de
'laves færdige' skal du bruge meget fint slibevoks på en stof eller
filtskive...". Det var den besked jeg fik.

> Hvis du alligevel vil eksperimentere med polereskive, så husk at kniven kan
> gribe i, med deraf eventuelle katastrofale følger, hvis skiven kører ind mod
> æggen.

Lidt fornemmelse for hvad man laver har man vel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-04 18:38

> [...]
> 'laves færdige' skal du bruge meget fint slibevoks på en stof eller
> filtskive...". Det var den besked jeg fik.

Det er også fuldstændig rigtigt, men i en husholdning er det at skyde
gråspurve med kanoner. Hvis man kigger sig lidt for (diskret) i de hjem man
besøger, er det ofte ikke svært at finde en kniv, man roligt kunne presse
mod struben og file lidt med, uden så meget som at komme i nærheden at skære
sig.

> Lidt fornemmelse for hvad man laver har man vel

Spørg skadestuen, hvor meget formnemmelse gennemsnitsdanskeren har.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-02-04 12:57

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> mod struben og file lidt med, uden så meget som at komme i nærheden at skære

Det er jeg ganske klar over, men nu har jeg altid været en udstyrsfreak
om det så var elektrisk Lego-tog

Nu /har/ jeg imidlertid udstyret - det blev faktisk indviet igår.
Selv med min udprægede mangel på håndelag lykkedes det mig at slibe mine
tre stemmejern op til "sløvt barberblads"-niveau. Dvs. de kan fjerne hår
fra armen, men de springer ikke selv af

> kan

> mod

Desuden kunne jeg heller ikke finde på at slibe imod æggen med noget der
roterer med 3000rpm

> Spørg skadestuen, hvor meget formnemmelse gennemsnitsdanskeren har.....

Tak for dén rubricering!

Fra : Søren Hindsholm

Dato : 29-01-04 22:43

Jeg har gode erfaringer med Fiskars knivsliber - det er en lille sag til
ca. 60 kr., hvor man trækker kniven hen over et lille, keramisk hjul.
Den holder vores Globalknive meget skarpe.

Rosendahl laver en tilsvarende, den er bare meget dyrere.

/Søren

Fra : //zigge

Dato : 30-01-04 03:42

> [...]
> Hej alle, jeg håber ikke jeg er alt for off-topic..... jeg leder efter
> noget info omkring slibning af køkkenknive, kort fortalt , hvordan gør

Jeg er temmelig fanatisk med at holde mine køkkenknive og er gennem årene
kommet frem til følgende løsning.
Jeg bruger et Lansky slibesæt til grundslibningen af knivene og et keramisk
strygestål til vedligeholdelse af æggen.

Lansky sættet består af en holder man sætter på kniven og et antal slibesten
af forskellig grovhed der styres korrekt vha. holderen. På den måde får man
en meget nøjagtig slibning af æggen i den ønskede vinkel på mellem 15 og 25
grader alt efter knivens anvendelse. Ved at starte med en grov og gradvist
gå op i finhed af stenen kan man slibe selv "umulige" knive op til
barberblads skarphed, hvor længe de så holder æggen er selvfølgeligt
afhængigt at knivens kvalitet og brug.

Strygestålet bruger jeg "hele tiden", dvs lidt og tit. Min foretrukne
køkkenkniv er en medium stor kokkekniv som jeg bruger til det meste. F.eks.
stryges der en fire fem gange og snitts grøntsager, kniven skylles og
stryges igen, så skæres kød osv osv. Det er svært at sige hvad lidt og tit
er, men jeg prøver at passe det ind på en naturlig måde i madlavningen. På
et tidspunkt får men vel nogle vaner om hvornår man stryger.
Som et notabene så er noget af det jeg syntes sløver knivene mest, når man
slagter gris. Man kan virkeligt mærke hvordan kniven hurtigt sløves under
udskæringen af kødet og uden at have talt det, vil jeg gætte på at jeg
stryger kniven op mellem 20 og 30 gange under udskæringen af en hel gris.

Brugen af strygestålet er noget der kræver lidt øvelse. Man tager det i
venstre hånd og holder det vandret ud for brystkassen imod højre. Så lægger
man kniven an imod strygestålet i spidsen af det, med hælen (den del af
æggen der er tæt på skaftet) og stryger nedad imens man lader æggen glide
henimod skaftet på strygestålet. Man skal ikke "trykke" men bare holde
kniven stabilt imod strygestålet og næsten lodret med spidsen opad.
Bevægelsen gentages på begge sider af kniven tre fire gange. De første gange
man prøver er det lidt akavet, men man bliver hurtigt god til det og så
tager det kun sekunder at stryge kniven.

Mvh
//zigge

Fra : Rene Nielsen

Dato : 30-01-04 04:07

On Fri, 30 Jan 2004 03:42:05 +0100, "//zigge"
<ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote:

>Jeg bruger et Lansky slibesæt til grundslibningen af knivene og et keramisk
>strygestål til vedligeholdelse af æggen.

Mine knive er meget slidte...... Bløde tomater bliver let maste hvis
jeg har travlt
Det lyder umiddelbart til at jeg skal ud og investere i sådan et sæt.

>Brugen af strygestålet er noget der kræver lidt øvelse.

Kunne jeg godt forestille mig, skal man ikke være meget påpasselig med
at holde vinklen præcis, så man ikke ødelægger sit eget arbejde ?

> De første gange man prøver er det lidt akavet, men man bliver hurtigt
>god til det og så tager det kun sekunder at stryge kniven.

Jeg vil forsøge med de billigere knive først

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Fra : //zigge

Dato : 31-01-04 00:15

> Mine knive er meget slidte...... Bløde tomater bliver let maste hvis
> jeg har travlt
> Det lyder umiddelbart til at jeg skal ud og investere i sådan et sæt.

Jeg købte et af de halvstore Lansky sæt, da jeg havde haft lejlighed til at
afprøve en bekendt's sæt først. Men da de findes i forskellige størrelser og
man altid kan få løse sten og reservedele til det, så kan man sagtens starte
med et af de mindste sæt.
Det er naturligvis ikke særligt dyrt at købe en kaborundomsten, en belgisk
brokke og så håndslibe sine knive. Men det kræver øvelse - tro mig. Jeg er
uddannet snedker og har slebet stemmejern, høvljern osv i mange år, det kan
stadig gå galt for mig.
Lansky sættets fordele er at du bruger en holder der sikre den korrekte
vinkel ligemeget hvad du gør, samtidigt med at det egntligt bare er en god
gammeldags slibning med flad sten og olie. De fine "sten" er lavet af
presset keramik og der er et fantastisk "bid" i dem.
Sammelignet med det der skal til for at slibe "elektrisk" hvor man helst
skal have en langsom vådsliber og en læderskive til diamantpasta, endda
helst to forskellige grovheder vådsten. Så syntes jeg at Lansky sættet er
både billigt og effektivt. Plus det er nemt at tage i en stor lomme og have
med... Og nej jeg er ikke tilknyttet Lansky på nogen måde :D ... det er bare
et f.. godt stykke værktøj.

> Kunne jeg godt forestille mig, skal man ikke være meget påpasselig med
> at holde vinklen præcis, så man ikke ødelægger sit eget arbejde ?

Det værste man kan gøre er at trykke for hårdt, vinklen er ikke så kritisk,
da det der sker er at man "massere" æggen frem og tilbage, hvorved den
modeleres mere spids. Det lyder vildt at man kan flytte stålet i en knivsæg,
men det er det der sker. Kontaktfladen imellem det runde strygestål og den
spidse æg er et enkelt meget lille punkt og derfor er trykket faktisk enormt
lige i punktet, selvom man ikke "trykker".

> Jeg vil forsøge med de billigere knive først

Det er altid en god ide De er også næsten altid bløde i stålet og
hurtige at slibe...

Mvh
//zigge

Fra : Steen

Dato : 03-02-04 22:58

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Rene Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> keramisk

Hvem hander med de Lansky slibesæt?

/Steen

Fra : Ole Jensen

Dato : 04-02-04 08:56

Steen wrote:
> "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem hander med de Lansky slibesæt?
>
> /Steen

Hej

Spejdersport er vist de billigste, fandt jeg ud af da jeg undersøgte før
jul. Jagtforretningerne var dyrest.

mvh
Ole-J

Fra : Jens Juul

Dato : 30-01-04 19:50

Hej

>hvordan gør

>man og hvad skal der bruges... ?

Der skal bruges en slibesten med 2 grovheder (20 kr hos isenkræmmeren), et
stk strygestål ligegyldigt hvilket (et stk svejseelektrode gør det også)
og så noget øvelse på de billige knive. På stenen sliber du væk fra dig
selv i een fejende bevægelse i en vinkel på 15-25 grader. Med fejende
menes at startposition er ved skæftet af kniven og slut er ved spidsen -
når kniven så er slebet meget skarp på stenen pudser du den lige af med
strygestålet og de næste 5 år vedligeholder du den med stålet HVER gang du
benytter den. På den måde bevarer du din kniv i lang tid ..........

Mvh Jens

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 09-02-04 11:57