Leksikon omhandlende lægeurter.
Fra : Iben Park Hybel

Dato : 28-01-04 23:10

Har lige fået et rigtig lækkert leksikon omhandlende lægeplanter som gave,
det er tysk og hedder "Lexikon der Arneipflanzen und drogen". Jeg er dog
elendig til tysk og sidder hele tiden og slår op i en ordbog - nogen der ved
om der findes noget tilsvarende på dansk.

Fra : arc@na

Dato : 28-01-04 23:08

"Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> wrote in

> [...]
> Jeg er dog elendig til tysk og sidder hele tiden og slår op i en
> ordbog - nogen der ved om der findes noget tilsvarende på dansk.

Det er tilfældigvis mit speciale - tryk den af!

--
Quidquid latine dictum sit altum viditur
Med venlig hilsen

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 28-01-04 23:49

"arc@na" <this@ress.is.invalid.com> wrote in message
> "Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> wrote in

> Det er tilfældigvis mit speciale - tryk den af!

Det må gerne være noget der er omfattende. Gerne med plantehistorie,
farvefotos og kemi. Kunne også godt tænke mig noget uddybende materiale
vedr. tilberedning af urter.

Har iøvrigt et spørgsmål? Har du nogensinde prøvet den udvindingsprocess
hvor man lægger sarte blomsterblade på fedt og lader fedtet absorberer den
æteriske olie. Jeg kunne så godt tænke mig at prøve (selvom resultatet nok
bliver ret ynkeligt). Vil også gerne prøve at videreudvinde duften med
alkohol. Ved du hvordan man gør?

En ting til - jeg har lige fået en prøve æterisk tangerinolie til min
samling - den er fantastisk

Fra : arc@na

Dato : 29-01-04 14:38

> Det må gerne være noget der er omfattende. Gerne med plantehistorie,
> farvefotos og kemi. Kunne også godt tænke mig noget uddybende
> materiale vedr. tilberedning af urter.

Politikens bog om Lægeplanter er det tætteste jeg kan komme på - den er
desværre udsolgt fra forlaget, så du må på jagt hos antikvarboghandlerne.

> Har iøvrigt et spørgsmål? Har du nogensinde prøvet den
> udvindingsprocess hvor man lægger sarte blomsterblade på fedt og lader
> fedtet absorberer den æteriske olie. Jeg kunne så godt tænke mig at

Enfleurage? Nej!

> prøve (selvom resultatet nok bliver ret ynkeligt). Vil også gerne
> prøve at videreudvinde duften med alkohol. Ved du hvordan man gør?

Man tager et stativ med plads til flere glasplader. Disse glasplader skal
indsmøres i fedt (man bruger en helt speciel kombination af dyrisk fedt,
som er renset), og derpå lægger man rosen- eller jasminblomster på
pladerne og skifter dem mange gange, indtil fedtstoffet er mættet. Derpå
smelter man meget forsigtigt fedtstoffet (som nu hedder pomade) af
pladerne, og opløser i ren alkohol. Alkoholen dampes væk, og man står så
tilbage med en ganske lille mængde rosen- eller jasmin-absolut. Der går
ca. et kilo rosenblade til en milliliter absolut - god arbejdslyst!
Og hvis du vil lave jasmin-absolut, skal blomsterne plukkes inden daggry,
da jasminen mister sin duft når solen står på.

Det er også derfor at ægte rosen- og jasminolie er så stinkende (hehe)
dyrt.

> En ting til - jeg har lige fået en prøve æterisk tangerinolie til min
> samling - den er fantastisk

Jeg har selv en pæn samling - min favorit er hvidgran, som hensætter mig
til mit foretrukne sted i Himalaya, når jeg lugter til den.

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 29-01-04 16:05

> "Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> wrote in

> Politikens bog om Lægeplanter er det tætteste jeg kan komme på - den er
> desværre udsolgt fra forlaget, så du må på jagt hos antikvarboghandlerne.

Den har jeg - og den er faktisk rigtig god (jeg opkøber alt jeg kan opdrive
om emnet). Flotte billeder, gode plantebeskrivelser og let overskuelig. Jeg
kunne blot godt tænke mig noget der også omfattede mere sjældne og eksotiske
lægeplanter - men som sagt kan jeg jo også bare bide i det sure æble og
starte på et tyskkursus.

> [...]
> da jasminen mister sin duft når solen står på.
>
> Det er også derfor at ægte rosen- og jasminolie er så stinkende (hehe)

Hvad nu hvis jeg opkøbte en masse tørrede roser (kender ingen der vil lade
mig klippe hovederne af alle deres have blomster) - ville det give samme
resultat eller skal de være friske? Eller måske kunne jeg tage til stranden
og plukke en masse hybenroser,,,,,,,.

> Jeg har selv en pæn samling - min favorit er hvidgran, som hensætter mig
> til mit foretrukne sted i Himalaya, når jeg lugter til den.

Den kender jeg ikke - ligner den pine? Jeg har egentlig ikke nogen
ynglingsduft, jeg kan bedst lide sammensatte dufte men min næse er desværre
ikke noget at råbe hurra for. Jeg kan godt lide trædufte, de mere friske
blomsterdufte og eucalyptus/pebermynte/teatree agtige dufte. Jeg er ikke så
vild med jasmin, ylang ylang, hyacint, liljekonval m.f. de er så tunge og
gør mig døsig på den dvaske/lade måde. Er du god til at sammensætte dufte?

Fra : arc@na

Dato : 29-01-04 22:10

> Den har jeg - og den er faktisk rigtig god (jeg opkøber alt jeg kan
> opdrive om emnet). Flotte billeder, gode plantebeskrivelser og let

Tak - det er mig som har oversat den og lavet den danske bearbejdelse.

> [...]
> give samme resultat eller skal de være friske? Eller måske kunne jeg
> tage til stranden og plukke en masse hybenroser,,,,,,,.

De SKAL være friske. Det er lissom fidusen.

Men du kan udtrække tørrede rosenblade med alkohol - der får du dog
garvesyren med ud, så det kan bruges til adstringerende cremer.

> dufte. Jeg er ikke så vild med jasmin, ylang ylang, hyacint,
> liljekonval m.f. de er så tunge og gør mig døsig på den dvaske/lade

Enig - men rose er god!

> måde. Er du god til at sammensætte dufte?

Jeg har engang lavet både 4711 og "Opium" ud fra opskrifter, og de blev
meget vellykkede. Men på grund af prisen er det ikke noget jeg gør meget
i.

Fra : Ulla Petersen

Dato : 29-01-04 17:14

Hej Iben

Nu ved jeg ikke, hvor du bor. Men på Esrum Kloster i Nordsjælland sælger de
en masse bøger om lægeurter.
Der er også rundvisning i klostret, hvor der bliver fortalt om lægeplanter,
medicin og gamle helbredelsesformer.

Hilsen Ulla