Gulerødder
Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 15:17

Hejsa

jeg har flere steder hørt, at gulerødder ikke er den optimale grønsag når
man er på kur, men det jeg har hørt er, at det er KOGTE gulerødder som ikke
er så godt pga. et eller andet der sker med sukker indholdet under
kogningen. Men hvad med RÅ gulerødder, hvordan ser det ud med dem?

Mvh
HP

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 16:05

Hej HP

Spis du bare løs af både de kogte og de rå gulerødder, men det er vigtigt
at du tygger dem godt. Du kan evt. rive dem fint. Dette er for at øge din forbrænding.

Mvh Steen

www.nylivsstil.dk

Fra : CB

Dato : 02-04-04 17:01

jeg går hos DDV og spiser ikke gulerødder fordi der er en del stivelse i g
det kan for nogle hæmme fordøjelsen....Så for mig virkede det at lade være
med at spise for mange af dem.

CB

Fra : Mai Espersen

Dato : 28-01-04 16:08

<BogH> wrote> jeg har flere steder hørt, at gulerødder ikke er den optimale
> [...]
> er så godt pga. et eller andet der sker med sukker indholdet under
> kogningen. Men hvad med RÅ gulerødder, hvordan ser det ud med dem?

De danske vægtkonsulenter siger man helst ikke skal spise for mange
gulerødder -rå såvel som kogte. Det fandt jeg dog først ud af et stykke
henne i mit vægttabs projekt og jeg tabte mig ganske efter planen. Jeg blev
dog mere sulten hvis jeg indtog et stort antal gulerødder til frokost (fx.
300 gr.).
Der findes en del grønsager, der er langt bedre end gulerødder fordi de
indeholder færre kulhydrater og langt flere fibre. Fx. Broccoli og andre af
de grønne grønsager.
Jeg mener dog ikke der sker noget ved at spise gulerødder mens man er på
kur, men det skal nok ikke være dem man vælger at spise sig mæt i.

Hilsen Mai

Fra : JBH

Dato : 28-01-04 16:17

> [...]
> Jeg mener dog ikke der sker noget ved at spise gulerødder mens man er på
> kur, men det skal nok ikke være dem man vælger at spise sig mæt i.

Jeg spiser også DDV mad og har kun hørt det ved kogte gullerødder pga noget
med det Glykemiske indeks for gullerødder åbenbart er forholdsvis højt.

Jeg retter mig dog ikke efter dette - men er heller ikke med i den "rekord"
om at tabe mest pr uge. Jeg spiser masser af gulerødder. Dog sjældent de
kogte da det ikke just er min yndlingsgrøntsag som kogt.

Brug den sunde fornuft. Varier dine grøntsager.

Laila

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 16:38

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip

> Brug den sunde fornuft. Varier dine grøntsager.
>
> Laila

Hejsa

Jeg spiser skam også meget varieret med grøntsager, men mit spørgsmål blev
stillet fordi jeg på mit arbejde skal have en hurtig form for mad kl 09 og
kl 11 (pauserne) Det er jo med at spise mange små "måltider" i løbet af
dagen og jeg syntes det er dejligt let, at skrælle én stor gulerod og dele
den i 2 så den rækker til begge pauser. Har læst mig frem til, at frugt er
godt i små mængder, men at man ikke må overdrive pga. deres indhold af
sukker. Jeg spiser derfor 1 gulerod i hver pause om formiddagen og en salat
med kylling eller rejer til frokost.

Til aften står den på alt muligt forskelligt når det kommer til grøntsager,
broccoli, hvidkål, rosenkål, blomkål, bønner, squash osv. Er der andre
grøntsager som ikke er så gode når man prøver at smide et par kg.? Har hørt
noget om, at ærter og majs ikke skulle være det bedste valg pga. deres
indhold af stivelse.

Fra : JBH

Dato : 28-01-04 16:46

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
hørt
> noget om, at ærter og majs ikke skulle være det bedste valg pga. deres

Det lyder da rigtig godt og sundt.

Fra : Mai Espersen

Dato : 28-01-04 19:42

<BogH> wrote in

> [...]
> godt i små mængder, men at man ikke må overdrive pga. deres indhold af
> sukker. Jeg spiser derfor 1 gulerod i hver pause om formiddagen og en

Det er en god ide med en gulerod i pauserne -har selv benyttet mig af det
samme.
Som variation til dette har jeg nogengange haft skoleagurker eller et stykke
af en almindelig med.
Eller cherrytomater -det er næsten ligesom blommer bare bedre

> [...]
hørt
> noget om, at ærter og majs ikke skulle være det bedste valg pga. deres

Det er rigtigt at majs og ærter ikke er det bedste valg, men du kan sagtens
spise dem i mindre mængder.
De danske vægtkonsulenter anbefaler man ikke spiser mere end 125 gr af dem
pr. dag -altså i samlet mængde...
men det er altså også en del...

De grønsager du nævner er alle gode. Spis også gerne auberginer, tomat,
peberfrugt og spinat. -tja.. jeg kunne jo egentlig blive ved

God appetit
/Mai

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 20:28

"Mai Espersen" <mai@maise.dk> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
stykke
> af en almindelig med.
> Eller cherrytomater -det er næsten ligesom blommer bare bedre

Ja agurk har jeg godt nok overvejet som variation til guleroden, er bare i
tvivl om den mætter på samme måde som guleroden, da den jo er meget "vandet"
i det?

Klip

> [...]
> spise dem i mindre mængder.
> De danske vægtkonsulenter anbefaler man ikke spiser mere end 125 gr af dem

Ja det må man sige, elsker især majs så det er jo en god nyhed

> De grønsager du nævner er alle gode. Spis også gerne auberginer, tomat,
> peberfrugt og spinat. -tja.. jeg kunne jo egentlig blive ved

Auberginer laver jeg tit, oftest farseret med kakunkød. Tager kernerne ud,
laver en blanding af hakket kalkunkød, løg, peberfrugt, selleri, hvidløg og
stærk karry. Til sidst tilsætter jeg en smule fromage frais og rører det
hele sammen. Dette fylder jeg i auberginernerne og bager dem i ovenen til de
er møre. Det smager bare suverænt!

Tomat får jeg også hver dag, både i salaten til middag men også tit bagt i
ovnen. Pakker dem ind i staniol sammen med basilikum, det giver en rigtig
god smag. Spinat er skam også tit på bordet, enten frisk dampet eller som
dybfrost (optøet) som kommes inden i et lille farsbrød lavet af kalkunkød.
Sammen med spinaten kommer der et par skiver cheasy 5% ost.

> God appetit
> /Mai

Jo tak

Mvh
HP

Fra : Mai Espersen

Dato : 28-01-04 22:43

<BogH> wrote

> Ja agurk har jeg godt nok overvejet som variation til guleroden, er bare i
> tvivl om den mætter på samme måde som guleroden, da den jo er meget
"vandet"
> i det?

Næ, det har du ret i, men sådan nogle sommer-drivhuse-agurker er virkelig
fantastiske synes jeg -og man kan jo bare spise lidt mere agurk. I følge ddv
kan man spise al den agurk man vil -netop fordi der er så meget vand deri.
(en skam det samme ikke gælder for vandmelon i øvrigt *S*)

> [...]
> hele sammen. Dette fylder jeg i auberginernerne og bager dem i ovenen til

Det lyder bekendt *S* Jeg benytter mig af nogenlunde samme opskrift -bare
med okse eller kalvekød. Og ja... det er fabelagtig mad Af og til
varierer jeg med peberfrugter, bøftomater eller squash... men auberginen er
nu det største hit...

Fra : JBH

Dato : 28-01-04 22:53

> [...]
> hele sammen. Dette fylder jeg i auberginernerne og bager dem i ovenen til

Lyder godt nok lækkert - omend jeg nok vil bruge græsk yoghurt eller Gaio da
jeg spiser DDV'sk.
Blander du aubergine-kernerne i farsen og er farsblandingen stegt inden du
fylder det i Auberginerne?
Hvor længe skal de sådan omtrent have?

Laila

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-04 05:44

> [...]

> jeg spiser DDV'sk.
> Blander du aubergine-kernerne i farsen og er farsblandingen stegt inden du

Hej Laila

Nej jeg blander ikke kernerne i. steger først kalkunkødet på en slip-let
pande uden fedtstof (da fedtstoffet havner i retten da det er en slags
"sammenkogt") tilsætter så de øvrige ingr. og lader det hele blandes. Tilsæt
så en ½ dl. bullion og lad det simre i ca 15 min. Bland så et par spsk.
fromage frais el. græsk yoghurt i til sidst. Fyld blandingen i de udkernede
aubeginer, put dem i et ildfast fad, dæk fadet med staniol og smid det i en
forvarmet ovn på 200 g. Lad dem bage i ca. ½ time til aubeginerne er mører.

Mvh
HP

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 28-01-04 21:57

> [...]
> spise dem i mindre mængder.
> De danske vægtkonsulenter anbefaler man ikke spiser mere end 125 gr af dem

Hov hov... der var lige en fejl. Majs kan skam ikke spises, som man lyster
(125 gram). Faktisk er der megen stivelse i majs, så det er på linje med
pasta, ris og kartofler. I følge DDV's program "koster" majs en frugt, eller
må spises til frokost i stedet for brød - dog maks. 75 g.

Generelt kan det siges, at grønsager, der smager sødligt, ofte indeholder
mange kulhydrater. Disse grønsager er også dem, man begrænser i følge DDV. I
hvert fald nævner min konsulent ofte, at der er megen stivelse i gulerødder,
så man ikke bare skal spise løs .

Mvh.
Mette (der bare lige ville komme med en inskudt bemærkning .

Fra : Mai Espersen

Dato : 28-01-04 22:32

"Mette Nylander Sørup" wro
> [...]
eller
> må spises til frokost i stedet for brød - dog maks. 75 g.

Aha... er det nyt? Jeg synes bestemt jeg har set majs under begrænsede
grønsager i ddv's "bibel" (den gamle gule udgave...), men det kan da være
jeg tager fejl... Anyway... det er i hvert fald det jeg har spist udfra -og
uden de store problemer med mit vægttab (-men det varierer selvfølgelig fra
person til person hvordan man reagerer...)

> [...]
> mange kulhydrater. Disse grønsager er også dem, man begrænser i følge DDV.
> hvert fald nævner min konsulent ofte, at der er megen stivelse i

Jep, det er vi enige om. Dog har jeg spist mange gulerødder under min kur
uden problemer. (før jeg fik at vide det ikke var det bedste man kunne
indtage)
-For øvrigt står gulerødder under de almindelige grønsager ddv's "bibel",
hvilket undrer mig, når nu flere konsulenter nævner det ikke er verdens
sundeste grønsag!

> Mvh.
> Mette (der bare lige ville komme med en inskudt bemærkning .

Og tak for den Jeg ville jo nødigt gå rundt og fejlinformere folk...

/Mai

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 29-01-04 08:30

> Aha... er det nyt? Jeg synes bestemt jeg har set majs under begrænsede
> grønsager i ddv's "bibel" (den gamle gule udgave...), men det kan da være
> jeg tager fejl.

Hej Mai

Om det er nyt er vist relativt. Jeg fik min bibel i starten af januar sidste
år - med majs lig kartofler, pasta og ris . Min var i hvert fald ikke
gul. Er du blevet færdig med idt vægttab?.

Mvh.
Mette (der lige er lidt nysgerrig)

Fra : Mai Espersen

Dato : 29-01-04 10:25

"Mette Nylander Sørup wrote

> Om det er nyt er vist relativt.
>Jeg fik min bibel i starten af januar sidste
> år - med majs lig kartofler, pasta og ris . Min var i hvert fald ikke
> gul. Er du blevet færdig med idt vægttab?.

Hej Mette
Jeg må indrømme du har ret (pokkers*S*) Majs hører til sammen med kartofler
m.v.-Jeg tjekkede det nu til morgen... hvorfor jeg har bildt mig det andet
ind aner jeg ikke. Jeg var helt overbevist om de var i samme familie som
ærterne... Gad vide om det ville ha' gjort en forskel for mit vægttab hvis
jeg havde vist det??? -Nå men... mange tak for informationen...

Jeg er ikke helt færdig endnu. Jeg har holdt nogle pauser ind i mellem,
hvilket har gjort det har taget længere tid end jeg havde regnet med, men
det vigtigste er jo at nå frem... -Jeg mangler nok omkring 5 kg, tror jeg,
men de er virkelig svære at komme til livs synes jeg...

Hvad med dig?

Hilsen Mai

> Mvh.
> Mette (der lige er lidt nysgerrig)

-det skal man være... ellers lærer man jo ikke noget nyt *S*

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 29-01-04 10:33

> [...]
> det vigtigste er jo at nå frem... -Jeg mangler nok omkring 5 kg, tror jeg,
> men de er virkelig svære at komme til livs synes jeg...

Hej Mai

Det med pauserne, kan jeg nikke genkendende til. Jeg er lige startet op
efter et halvt års pause. Ellers har jeg indtil nu tabt 28,3 kilo. Hmm....
og mangler vel omkring 25 endnu, men jeg er fuld af fortrøstning - i hvert
fald er jeg for tiden fuld af kampånd. Så det skrider pænt fremad. Gad vide,
hvordan det går med andre i gruppen?!

Hilsen
Mette - der tror aner håb forude....*SSS*

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 16:44

<BogH> skrev i en meddelelse
> [...]
> er så godt pga. et eller andet der sker med sukker indholdet under
> kogningen. Men hvad med RÅ gulerødder, hvordan ser det ud med dem?

I kender den måske i forvejen, men fandt denne side. Den ser ud til at
indeholde en masse nyttig info.
http://www.kalorietabel.dk/

Mvh
HP