Unix programmer (mac OS X)
Fra : morten.reippuert@get~

Dato : 21-04-01 22:14

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 21-04-01 22:42

"morten.reippuert@get2net.dk" <morten@localhost> wrote:

Ikke nok med at du er boligløs, nu har du også mistet de dansk bogstaver

> Pt har jeg hentet og isntaleret f¿lgende via dette via Fink: Gimp (unix
> photoshop),Pine, Lynx, Pilot, Gnome og jeg er i gang med VNC, saa jeg
> ogsaa har Xwindows naar min xTools demo udl¿ber. freeX86, XonX, XDarwin
> har jeg ikke rigtigt mod paa (med mindre Jan eller Thomas har en
> skudsikker vejledning)

Skudsikker er så meget sagt, men ganske OK: http://www.mrcla.com/XonX/
Hent den binære udgave, dvs. du nok får brug for din kendte wget *
nogenlunde fra ftp://ftp.xfree86.org/pub/XFree86/4.0.2/binaries/Darwin/,
kør Xinstall.sh, og følg blot instruktionerne. Du vil dog nok være
interesseret i en anden window manager end twm, der kan bl.a. findes et
lille udvalg på
http://softrak.stepwise.com/Apps/WebObjects/Softrak.woa/4/wa/displayCate
gory?os=70&category=9208
Jeg kan dog ikke prale med at have fået nogen af dem til at virke endnu

Tak for tippet om fink.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-01 00:12

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> "morten.reippuert@get2net.dk" <morten@localhost> wrote:
>
> Ikke nok med at du er boligløs, nu har du også mistet de dansk bogstaver

Ved, jeg kunne ikke skrive Å i Pine men i og med Æ og Ø ikke gav
problemer tog jeg desværre ikke notits af det. Det er dog ikke noget
stort problem når først man vender sig til det - Jeg kan godt se de
danske tegn(?)

Ved du hvorledes jeg sætter Pine op til at hente news offline . pt
henter den alle headders _hver_ gang Jeg kan egenlig godt lide måden
den betjenes på frem for emacs...

> [...]
> kør Xinstall.sh, og følg blot instruktionerne. Du vil dog nok være
> interesseret i en anden window manager end twm, der kan bl.a. findes et

Jeg ser på det, xTools er ellers lækker med både 2D og 3D acceleration
og en Aqua-like windowmanager.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-04-01 00:42

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ved du hvorledes jeg sætter Pine op til at hente news offline . pt
> henter den alle headders _hver_ gang Jeg kan egenlig godt lide måden
> den betjenes på frem for emacs...

Nope, har kun brugt pine i ca. 1 time indtil jeg fandt ud af at skrive
M-x gnus

> Jeg ser på det, xTools er ellers lækker med både 2D og 3D acceleration
> og en Aqua-like windowmanager.

Den prøvede jeg vist nok ved public beta eller DR4. Meget fint stykke
software, men i forhold til XFree har det, skal man sige, et
prisproblem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-01 16:46

> [...]

> Den prøvede jeg vist nok ved public beta eller DR4. Meget fint stykke
> software, men i forhold til XFree har det, skal man sige, et

det kan vi vist godt blive enige om...

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 21-04-01 23:25

"morten.reippuert@get2net.dk" <morten@localhost> wrote:

> Hej, nu er jeg efterhaanden blevet nogenlunde fortrolig med Mac OS X -
> 9'eren og Classic milj¿et bootesnu _kun_ til newsl¾sning med MacSOUP og

Hum...du skal altså gøre noget ved Æ, Ø og Å
--
Jesper Oersted
"If you pick up the criminel code, it doesn't say anything about the

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-01 16:46

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Hum...du skal altså gøre noget ved Æ, Ø og Å

ved der læs mit svar til jan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-01 04:01

Hej Morten

Som det ses af de fire ord, jeg har ladet stå fra dit indlæg, så viser det,
at der ikke er danske karakterer til æ, ø og å.... Har du skrevet via OS X,
- eller hvad har du brugt her?

- Hvis du har brugt OS X, så synes jeg faktisk, det er for dårligt, at den
ikke kan læse/skrive de danske bogstaver. - Og hvis det er tilfældet,
hvordan vil den så klare de svenske, tyske og andre, - for ikke at nævne
dem, der kræver en af ALK'erne.....

- Og jeg som regnede med, at OS X + de brugbare programmer alle var 100%
Unicode compatible....(-

"morten.reippuert@get2net.dk" wrote:

> milj¿et..... newsl*sning ..... m*rkelige.....naar

Hvis det er rigtig, så er der lange udsigter til, at jeg går på X, da jeg
bruger flere forskellige tegnsæt/dialects til forskellige alfabeter!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-04-01 16:44

> [...]
> ikke kan læse/skrive de danske bogstaver. - Og hvis det er tilfældet,
> hvordan vil den så klare de svenske, tyske og andre, - for ikke at nævne

Fald nu bare helt ned. Mac OS X programmer vil lige som tidligere OS'er
fint kunne håndtere "underlige" bogstaver, men det er ikke nogen garanti
for, at suspekte terminal programmer (som Mortens pine) kan det trick.

> Hvis det er rigtig, så er der lange udsigter til, at jeg går på X, da jeg
> bruger flere forskellige tegnsæt/dialects til forskellige alfabeter!

Den frigivne version er henvendt til "early adopters", hvor ofte skal
det siges før det trænger igennem til alle? Ovenstånde betyder mere
eller mindre at systemet virker, men forvent ikke at indeholdt er alt
hvad du er vant til. Derfor: Stiller du krav om stort set noget andet
end et fungerende OS, så _UNDERSØG_ om det er tilgængeligt, hvis ikke,
så lad være med at købe eller bruge systemet.

Som det ser ud i øjeblikket, får man ikke andet reelt brugbart i OS X
end OS 9.1, medmindre du er en af følgende personer:

Udvikler, det gælder både soft- og hardware.
Halv nørden, en person som bare vil være med helt fremme før alle andre.
Versionitis ramt, giver sig selv.
Nysgerrig, en person som blot vil se, hvad dette underlige kryds efter
OS står for.
CLI ramt, dit liv giver ikke mening uden en kommando prompt.
Grænsen mellem halv nørd og CLI ramt er hårfin men eksisterende.

Dem som skal holde sig fra OS X er bl.a.:

Den konservative, en person som ikke er meget tilhænger af fornyelse.
Afhængige, en som er afhængig af at OS'et fungere med en stribe
soft-/hardware.

Den det sidste skal der nævnes, at der p.t. ikke findes (brugervenligt)
software til stort set noget som helst...lidt som at købe en G4 pga.
velocity engine. Til internet mangler: Browser (IE = beta, OmniWeb lidt
af en udfordring), dit sædvanlige e-mail program, newsreader og sikkert
flere. Rundt regnet ingen af de kendte grafiske programmer er klar. Kun
AppleWorks som office pakke. Det eneste sted disse mangler ikke er et
problem, er på Apples marketing kontor, samt for den ovennævnte gruppe
early adopters i deres ekstreme form.

Det er naturligvis ikke politisk korrekt at sætte folk i bås, derfor kan
et givent individ også svinge mellem forskellige personærketyper. De som
gør dette må så afveje med sig selv, hvorvidt pengepungen og tidsskemaet
tillader en OS X installation. Til Apples halvforsvar kan det siges, at
de endnu engang har givet, hvad de sagde de ville, men ikke hvad folk
håbede på.

Fra : Michael Jack

Dato : 22-04-01 19:12

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Som det ser ud i øjeblikket, får man ikke andet reelt brugbart i OS X
> end OS 9.1, medmindre du er en af følgende personer:

En tilføjelse:

Webudvikler, der ønsker at udvikle lokalt med den dynamiske trio
Apache/PHP/MySQL _samt_ anvende BBEdit som teksteditor (BBEdit er netop
kommet i en Carbon version).

Mvh. Michael

[Man skal nok være ansat hos IBM for at kalde database-baserede
hjemmesider for "applikationer"]

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:14

Michael Jack <mjack@mac.com> wrote:

> Webudvikler, der ønsker at udvikle lokalt med den dynamiske trio
> Apache/PHP/MySQL

Eller den langt bedre PostgreSQL database.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-04-01 00:49

Hej Jan

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Fald nu bare helt ned. Mac OS X programmer vil lige som tidligere OS'er
> fint kunne håndtere "underlige" bogstaver, men det er ikke nogen garanti
> for, at suspekte terminal programmer (som Mortens pine) kan det trick.

-) tjah, - men jeg har ellers hørt - netop om Pine, at den var/er Unicode
compatibel, - men det kan jeg jo så regne ud, at det er den så ikke alligevel.

> [...]
> det siges før det trænger igennem til alle? Ovenstånde betyder mere
> eller mindre at systemet virker, men forvent ikke at indeholdt er alt

Det forventer jeg sandelig heller ikke, men alligevel.... - så havde jeg trods
alt regnet med noget mere...

> Derfor: Stiller du krav om stort set noget andet
> end et fungerende OS, så _UNDERSØG_ om det er tilgængeligt, hvis ikke,
> så lad være med at købe eller bruge systemet.

Det bliver jo konsekvensen, men vi havde jo nok regnet med, at det allerede nu
ville ævre muligt med lidt mere, - især nu da MBROLA-projektet er ved at skifte
således, at det vil være tilgængelig for stort set alle Linux/Unix baserede
styresystemer - inkl. OS X. Og det er ihvertfald noget af det, jeg har fundet
ud af ved at læse de forskellige artikler, at der stadig mangler de
væsentligste dele i X, for at div. talesynteser vil kunne virke. (MBROLA er det
fælleseuropæiske talesynteseprojekt, der vil blive platformuafhængig).

> Som det ser ud i øjeblikket, får man ikke andet reelt brugbart i OS X
> end OS 9.1, medmindre du er en af følgende personer:

Det gør jeg også....

> [...]
> CLI ramt, dit liv giver ikke mening uden en kommando prompt.
> Grænsen mellem halv nørd og CLI ramt er hårfin men eksisterende.

Ha! - Hvad så, hvis man er ramt af noget af det hele -)) ? - nå ja, så må man
jo vælge imellem tilstandene -)

> Dem som skal holde sig fra OS X er bl.a.:
>
> Den konservative, en person som ikke er meget tilhænger af fornyelse.
> Afhængige, en som er afhængig af at OS'et fungere med en stribe
> soft-/hardware.

Jamen Jan, så skal man jo til at lære sig selv at kende -))) - Spøg til side...
Det, som jeg for nuværende ville bruge X til, var at finde ud af, hvor _langt_
man kunne komme med en del af de programmer, der allerede nu er på vej til brug
for både X og Classic OS. Jeg venter ikke noget særligt pt af rene X
programmer.

> [...]
> AppleWorks som office pakke. Det eneste sted disse mangler ikke er et
> problem, er på Apples marketing kontor, samt for den ovennævnte gruppe

Det er desværre rigtig. - Men til gengæld har jeg AWKS 6.12 nu, og det har
absolut ikke gjort den dårligere, at den er blevt 'dobbelt' i grundstrukturen.
- Ja, og så varer det jo nok heller ikke så længe, inden fx. Opera kommer i en
X-version, mon?.

> [...]
> tillader en OS X installation. Til Apples halvforsvar kan det siges, at
> de endnu engang har givet, hvad de sagde de ville, men ikke hvad folk

Skal jeg være ærlig, - og det skal man jo, - så har jeg faktisk læst alle de
foromtaler af X som givende udtryk for, at sådan noget som Unicode _var_
implementeret _fuldt_ud_ - allerede fra starten. - Og at det netop var noget af
det, som mange glædede sig til, fordi man i Unicode ville undgå de Language
Kits og alle de problemer de medfører.

Jeg lader min sunde fornuft (pengepungen) råde indtil videre, og lader den
blive i lommen, indtil det med 100%'s sikkerhed vides, at Unicode _er_ fuldt
tilgængelig.

- Og så prøver jeg en nu en OS 9.2 og ser, om den skulle være endnu mere
'unicodisk' end 9.1 allerede er...-)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:14

> - Og så prøver jeg en nu en OS 9.2 og ser, om den skulle være endnu mere
> 'unicodisk' end 9.1 allerede er...-)

9.2? Mig bekendt er 9.1 den sidste traditionelle MacOS-variant!

Det er i øvrigt også den mest stabile, der nogensinde har kørt på min nu
seks år gamle 6100/60/72 .

Fra : Peter Perlsø

Dato : 05-05-01 07:38

in article 1esxcnj.1uxlqdy1ha6wfN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 05/05/01 8:13:

> 9.2? Mig bekendt er 9.1 den sidste traditionelle MacOS-variant!

9.2/9.5 er på vej.... kommer til Juli.

> Det er i øvrigt også den mest stabile, der nogensinde har kørt på min nu
> seks år gamle 6100/60/72 .

Echo!

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac news portal for haX0rs
- http://titancity.com - My philosophical hideout...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 08:55

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> in article 1esxcnj.1uxlqdy1ha6wfN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at

> 9.2/9.5 er på vej.... kommer til Juli.

Så kommer det vel bundled sammen med MacOS 10.x, når jeg til den tid
køber min Cube .

Fra : Peter Perlsø

Dato : 05-05-01 10:08

in article 1esxhwu.1yksag61utvk5yN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 05/05/01 9:55:

> Så kommer det vel bundled sammen med MacOS 10.x, når jeg til den tid
> køber min Cube .

Sandsynligvis!

- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-01 16:25

Hej Per

Officielt og til salg - ja! - Men der er allerede nu kommet en 9.2a2 Beta
version. Jeg har desværre endnu ikke haft tid til at få den installeret, så
jeg kan ikke sige, hvor / hvorvidt den er endnu bedre end 9.1.

mbh. Erik Richard

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-01 16:46

> - Og jeg som regnede med, at OS X + de brugbare programmer alle var 100%
> Unicode compatible....(-

Programmerne skal selvfølgelig understøtte unicode - i dette tilfælde er
der tale om en rent komandolinie program. som jeg endnu ikke ved
hvorledse skal sættes op korrekt.

> Hvis det er rigtig, så er der lange udsigter til, at jeg går på X, da jeg
> bruger flere forskellige tegnsæt/dialects til forskellige alfabeter!

hold du dig bare fra X Det kommer an på softwaren og hvordan den
sættes op.

NB. hvis du har læst dagens indlæg ser du sikkert at jeg er opmærksom på
problemet.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 07:14

> [...]

> ogsaa har Xwindows naar min xTools demo udl¿ber. freeX86, XonX, XDarwin
> har jeg ikke rigtigt mod paa (med mindre Jan eller Thomas har en

Du bør bestemt bruge emacs som editor i stedet for den ubrugelige vi.

Og så bør du se på et stort, gratis relationsdatabaseprogram som
PostgreSQL. I realiteten er det en Ingres [Ingres startede som et
universitetsprojekt som kaldtes PostgreSQL, og dermed freeware, og
gruppen bag lavede så en kommerciel udgave bagefter], og du kan bruge
PHP til at lave skærmbilleder.

> Hjaelp, jeg er boligloes i Koebenhavn

Tja, jeg kan ikke hjælpe ;-(.

Jeg solgte sidste år min 1-værelses ejerlejlighed i Ishøj for 414.000
kroner, efter at jeg arvede mine forældres 2,5 værelses andelslejlighed
i Husum til 130.000 kroner. Det tog i øvrigt kun /timer/ at få solgt
lejligheden, der blev købt af den første der så på den, så mon ikke
ejendomsmægleren har sat prisen for lavt?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 05-05-01 08:12

in article 1esxc2h.j7uhp9kmthzN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 05/05/01 8:13:

> Du bør bestemt bruge emacs som editor i stedet for den ubrugelige vi.

Sjovt, dem der bruger vi siger at emacs er noget lort...?

dk.bolig

> [...]
> lejligheden, der blev købt af den første der så på den, så mon ikke
> ejendomsmægleren har sat prisen for lavt?

Alligevel synes 400 kilo meget for en etværelses med låg... man lad os nu
ikek diskutere politik igen. :)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 08:55

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> in article 1esxc2h.j7uhp9kmthzN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at

> Sjovt, dem der bruger vi siger at emacs er noget lort...?

Mærkeligt at jeg endnu ikke er stødt ind i en sådan. Dem der bruger vi
gør det fordi det er indlagt på /alle/ UNIX-systemer, og fordi de som
konsulenter skal rundt på forskellige firmaers UNIX-maskiner.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 05-05-01 11:40

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Mærkeligt at jeg endnu ikke er stødt ind i en sådan. Dem der bruger vi
> gør det fordi det er indlagt på /alle/ UNIX-systemer, og fordi de som
> konsulenter skal rundt på forskellige firmaers UNIX-maskiner.

Prøv at snakke med nogle garvede profesionelle UNIX brugere. Så vil
du hurtigt opdage, at det drejer sig om religion.

Dog står det fast, at vi brugere er bedre til paintball end emacs
brugere:

http://slashdot.org/articles/older/9805291626231.shtml

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 05-05-01 11:51

[Thomas Bjørn Andersen]

| Prøv at snakke med nogle garvede profesionelle UNIX brugere. Så vil
| du hurtigt opdage, at det drejer sig om religion.

som se f.eks. her

http://www.dina.kvl.dk/~abraham/religion/vi-tutorial.html

eller les alt.religion.emacs.

det er forøvrig Emacs som er best.