Andet multimedie
bentjuul 3670
CMYK
Fra : EnjoyNews

Dato : 27-01-04 17:37

Hej NG

Jeg har lavet et visitkort som skal trykkes...

Når jeg gemmer det i Tiff format som CMYK, så har det en hel anden farve
når jeg loader det ind igen. Det bliver mørkere...

Hvordan kan det være at farven ændrer sig..
De skal bruge det i CMYK farver, og det skulle jo gerne blive som det BMP
billede vi har...???

mvh
Michael

Fra : Morten Johansen

Dato : 27-01-04 19:02

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har lavet et visitkort som skal trykkes...
>
> Når jeg gemmer det i Tiff format som CMYK, så har det en hel anden farve
> når jeg loader det ind igen. Det bliver mørkere...

Trykkeren har vel ikke bedt om at få det i Tiff ?? det ville da
være´mærkeligt

> Hvordan kan det være at farven ændrer sig..
> De skal bruge det i CMYK farver, og det skulle jo gerne blive som det BMP
> billede vi har...???

Hvis du ændre et billede fra RGB til CMYK kan du ikke undgå at faverne ændre
sig
ligeledes må du heller ikke regne men det du ser på skærmen har noget at
gøre med trykfaver..!

Mvh
Morten

Fra : Bo Dudek

Dato : 27-01-04 19:14

[...]

>Hvis du ændre et billede fra RGB til CMYK kan du ikke undgå at faverne ændre
>sig ligeledes må du heller ikke regne men det du ser på skærmen har noget at
>gøre med trykfaver..!

nej, det er en hel videnskab for sig at få skærmfarver til at passe
med trykfarver.. mange steder arbejder man med kalibrering af skærme
med specielle instrumenter osv., men sandheden er vel, at det er
umuligt at ramme 100%

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-01-04 23:17

Dvs, at hvis man har et projekt på skærmen som ser ud nøjagtig som man vil
have det, så bliver farverne ændret på trykkeriet når de konverterer til
CMYK ?
Eller skal jeg forstå det sådan at min skærm bare ikke kan vise CMYK farve
ordentlig, og at trykkemaskinen vil trykke det som jeg ser det på skærmen
inden det konverteres ?

Mvh
Michael

Fra : Morten Johansen

Dato : 28-01-04 01:37

> [...]
> have det, så bliver farverne ændret på trykkeriet når de konverterer til

Når Du laver et projekt på din skærm som skal bruges til skal du lave det i
> [...]

> ordentlig, og at trykkemaskinen vil trykke det som jeg ser det på skærmen

Det korrekt at din skærm ikke kan vise CMYK faver kun RGB du kan dog
alligevel godt arbejde med dit projekt i CMYK faverum faverne på din skærm
vil bare ikke være korrekte. Derfor bruger man feks favetabeller feks en
Pantone skala vælger du så en specifik grøn farve i pantone skalaen og
bruger i dit projekt vil den grønne farve på din skærm ikke være den samme
som den du ser i skalaen men når du så får det trykt vil farven blive
korrekt håber du forstår.!
(Ps. til dem der nu skal til at fortælle det ikke passer helt så ved jeg det
godt men jeg ser ingen grund til forvirre Michael mere end nødvendigt)

Mvh Morten

Fra : Andersen

Dato : 28-01-04 06:48

> [...]
>
> Hvordan kan det være at farven ændrer sig..
> De skal bruge det i CMYK farver, og det skulle jo gerne blive som det BMP

http://www.kier.dk/tips_branchestandard.htm

her er lidt information, som du sikkert kan bruge. Prøv også at læse de
andre områder

Det digitale kamera
Skannere
Filformater
CMYK versus RGB
Working smart
Farvetilstande i Photoshop 7.0

Mvh
Andersen

Fra : Morten Johansen

Dato : 28-01-04 18:54

"Andersen" <No@post-to-me.dk> skrev i en meddelelse

> "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.kier.dk/tips_branchestandard.htm
>
> her er lidt information, som du sikkert kan bruge. Prøv også at læse de
> andre områder

Jeg tror Vagn Ebbe og jeg kunne får en meget meget lang dabat om hva der er
rigtigt og forkert
men for at gøre det kort så er det der farvemessigt er "mest korrekt" på
computere/skærmen ikke det der absolut giver det mest korrekte resultat på
tryk...

Mvh Morten

Fra : Thom/-\\s

Dato : 28-01-04 18:11

> [...]
> Hvordan kan det være at farven ændrer sig..
> De skal bruge det i CMYK farver, og det skulle jo gerne blive som det BMP

Og oven på alle de forklaringer du lige har fået, vil jeg tilføje at CMYK
ikke bare er CMYK - der er forskellige farverum indenfor CMYK, hvor du skal
vælge et der passer til dit trykkeri, ellers skal dit trykkeri levere det
til dig (det kaldes en ICC farveprofil).

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-01-04 18:35

Tusind tak for jeres svar...
Jeg tror jeg blev lidt klogere.. må vi håbe..