Dr. Atkins igen igen
Fra : CLM

Dato : 26-01-04 19:52

Hejsa gruppe

Så har jeg lige investeret i "Dr. Atkins' nye kost revolution". Jeg tror
lige det er en kur/kostplan efter min smag. Men jeg har lige et par
spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med:

1. Der står at man ikke må drikke kaffe fordi koffeinen virker vanddrivende
og øger lysten til sukker. Koffein-fri kaffe er jo ok så, men hvad hvis jeg
ikke føler større lyst til sukker selvom jeg fortsat drikker en masse kaffe,
er det så OK? Eller er der andre grunde til ikke at drikke kaffe?

2. I induktionsfasen står at fløde smør mv. er helt i orden. Vil det sige at
en aftensmad bestående af: 2 store kyllingbrystfileter og Bearnaise-sovs
lavet udelukkende på fløde og smør er OK? Det virker jo lidt vildt

3. HJÆLP hvad skal jeg spise til morgenmad, jeg kan ikke lave omelet osv.
hver eneste dag. Mit forslag til i morgen er SORT kaffen med fløde og
blødkogte æg.

4. Sidst: Har jeg forstået det ret når jeg siger at kodeordet er: Ingen
sukker, ingen frugt, og massere af kød evt. med sovs. De opskrifter der er i
bogen er for mit vedkommende lidt for omfangsrige, og en typisk aftensmad
vil derfor bestå af kød, sovs og evt. lidt af de tilladte grøntsager.

Nå, det var en længere smøre, jeg håber der er nogen der kan svare (René
Hjorth evt. .

Sidst kan jeg sige at jeg er i gang og har taget et "før" billede så jeg
rigtigt kan sammenligne.

Mvh
Carsten

Fra : sune vuorela

Dato : 26-01-04 21:07

En der kalder sig "CLM" <fake@fake.com> skrev:

>1. Der st?at man ikke m?rikke kaffe fordi koffeinen virker vanddrivende
>og ?lysten til sukker. Koffein-fri kaffe er jo ok s?men hvad hvis jeg
>ikke f?st?lyst til sukker selvom jeg fortsat drikker en masse kaffe,
>er det s?K? Eller er der andre grunde til ikke at drikke kaffe?

jeg har ingen problemer med at drikke kaffe, så det gør jeg. Det giver
ikke mig problemer.

>2. I induktionsfasen st?at fl?m?. er helt i orden. Vil det sige at
>en aftensmad best?de af: 2 store kyllingbrystfileter og Bearnaise-sovs
>lavet udelukkende p?l?g sm? OK? Det virker jo lidt vildt

Sørg for at få nogle fiberrige grøntsager også - ellers får du
problemer med maven!
Og bernaisesauce laves af æggeblommer og smør + eddike (bernaise
essens) og esdragon - også på atkins.

>3. HJ?P hvad skal jeg spise til morgenmad, jeg kan ikke lave omelet osv.
>hver eneste dag. Mit forslag til i morgen er SORT kaffen med fl?g
>bl?te ?

Pølse - bacon
salat
naget med ost

>4. Sidst: Har jeg forst? det ret n?jeg siger at kodeordet er: Ingen
>sukker, ingen frugt, og massere af k?t. med sovs. De opskrifter der er i
>bogen er for mit vedkommende lidt for omfangsrige, og en typisk aftensmad
>vil derfor best?f k?ovs og evt. lidt af de tilladte gr?ger.

Igen: Husk grønsagerne - de er vigtige - både som fyldmiddel i maven
og som hjælpemiddel i tarmen. Du må spise 20 gram eff. kulhydrater om
dagen. Brug dem primært på fiberholdige kulhydrater.

Og har du læst bogen? Det skal du også huske!

--
Sune

Fra : CLM

Dato : 27-01-04 19:00

Tak for svaret.

> Og har du læst bogen? Det skal du også huske!

Ja ja jeg skal nok. Har læst til og med induktionsfasen, men jeg har dog
stadig mange spørgsmål.

Mvh
Carsten

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-04 23:14

[CLM | Mon, 26 Jan 2004 19:52:01 +0100]

>Eller er der andre grunde til ikke at drikke kaffe?

Atkins (og andre) mente at koffeinen i kaffen havde en
insulinproducerende virkning hvofor det bør være koffeinfri kaffe. De
fleste mennesker på Atkins plejer dog at drikke kaffen alligevel :)

>2. I induktionsfasen står at fløde smør mv. er helt i orden. Vil det sige at
>en aftensmad bestående af: 2 store kyllingbrystfileter og Bearnaise-sovs
>lavet udelukkende på fløde og smør er OK? Det virker jo lidt vildt

Som Sune 100% korrekt skriver: Husk dine grøntsager; selvom de måske
ikke biddrager med store mængder næringsstoffer giver de variation og
tilfører kostfibre som din fordøjelse har godt af.

>4. Sidst: Har jeg forstået det ret når jeg siger at kodeordet er: Ingen
>sukker, ingen frugt, og massere af kød evt. med sovs.

Ingen raffineret sukker, basta, men når du er kommet over de første 2
uger kan du begynde at tilføre frugt - især bær indeholder ofte flere
fibre ift. mængden af frugtsukker.

Og som Sune sagde: Tænk på dine grøntsager, og brug dine kulhydratyer
fornuftigt.

>Nå, det var en længere smøre, jeg håber der er nogen der kan svare (René
>Hjorth evt. .

Tak for rosen, men der er altså mange andre herinde end mig med forstand
på slige sager :)

>Sidst kan jeg sige at jeg er i gang og har taget et "før" billede så jeg
>rigtigt kan sammenligne.

Sjovt, det kunne jeg bare ikke få mig til - tilfældigvis fandt jeg så
for et år siden et billede alligevel, og blem i den grad foirfærdet over
hvor meget anderledes jeg så ud dengang ift. min egen opfattelse af mig
selv.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : CLM

Dato : 27-01-04 19:01

Tak for svaret.

Lige et tillægsspørgsmål.

Laver I alle jeres sovser fra bunden, eller hvordan kommer i uden om diverse
pulversovser?

Mvh
Carsten

Fra : sune vuorela

Dato : 27-01-04 19:25

En der kalder sig "CLM" <fake@fake.com> skrev:

>Laver I alle jeres sovser fra bunden, eller hvordan kommer i uden om diverse
>pulversovser?

Er der ikke masser af kulhydrater i pulversaucer?

Jeg har ikke brugt dem - men man kommer langt med at putte et par
champignoner på panden efter at ha stegt bøfferne - og så et skvæt
piskefløde.

--
Sune

Fra : CLM

Dato : 28-01-04 18:43

> Er der ikke masser af kulhydrater i pulversaucer?

Det ser ikke sådan ud på pakken, men jeg stoler ikke helt på dem.

> Jeg har ikke brugt dem - men man kommer langt med at putte et par
> champignoner på panden efter at ha stegt bøfferne - og så et skvæt
> piskefløde.

Det var en god idé og jeg vil prøve det.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-01-04 20:52

[CLM | Wed, 28 Jan 2004 18:43:00 +0100]

>Det ser ikke sådan ud på pakken, men jeg stoler ikke helt på dem.

Det tror jeg nu godt at du kan, der er ret strenge regler på området -

Men naturligvis hvorfor "spilde" f.eks. 4 gram netto kulhydrat på en
portion dårlig bearnaise, når man istedet kan lave den selv og kun bruge
½ ?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Gabriella Alsøe

Dato : 27-01-04 19:49

Hej NG

Så går mit projekt igang mandag. Er meldt ind i fitness center, og skal lige
have samlet de sidste kostråd sammen. Og så tænker jeg, nu jeg læser herinde
om Atkins, at det måske ville være godt som Arne Astrup siger, at bruge den
som kickstarter. Hvad siger I?

Hvor kan man finde ud af hvilke grøntsager man godt må spise (er ret glad
for grønt)?

Så håber jeg at jeg kan se resultater snart. Ejer dog ingen vægt, men må så
gå på apoteket eller til lægen og ellers måle på mit tøj.

/Gabriella

Fra : mimsen3004

Dato : 30-01-04 07:57

"CLM" skrev d. 26-01-04 19:52 dette indlæg :
> Hejsa gruppe

Dejligt at møde andre "Atkins" på nettet. Omkring kaffe, så kan jeg ikke
drikke kaffen sort, men kommer lidt fløde og vand i.

Med hensyn til morgenmaden, har jeg selv lidt svært ved at klare æg, kød
og grøntsager om morgenen. Nogle morgener laver jeg et par blødkogte æg,
men om morgenen savner jeg mine kulhydrater. Men da man skal spare meget
på dem, har jeg søgt meget efter noget der kunne bruges i stedet. Jeg
fandt ud af at man kan købe nogle klidkiks af mærket MINIMUN. Dem kommer
jeg så smør og ost på. Det er en fornøjelse sammen med en tår kaffe. Men
sørg for at tælle kulhydrater.

Som en af de andre læsere, kan jeg også finde på at stege en bøf og
champignon for derefter at komme lidt fløde og vand på panden. Det giver
fornemmelsen af smag.

Hvis jeg skal have en hurtig frokost, åbner jeg en dåse markrel i tomat,
citronsaft på og godt med mayonasise.

Atkins er en god måde at tabe sig på. Jeg tabte 6 kg i løbet af de
første 14 dage, og jeg er nu på Induktionen på 23. dagen. Jeg har aldrig
været i stand til at kunne tabe mig før.

Mvh. Marie

http://www.kandu.dk/

Fra : Helena H

Dato : 30-01-04 13:48

Jeg har lige et tillægsspørgsmål til Atkins, nu hvor den er oppe at vende:

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Atkins, men vil høre om kuren fungerer
lige godt i alle vægtklasser, forstået på den måde, at jeg ikke er
overvægtig men godt kunne trænge til at tabe 5 kg (169 cm høj og 65,2 kg
idag - vil gerne ned på ca. 60 kg). Altså, er den effektiv (nok), når der
ikke skal smides decideret overvægt, men blot lidt "kosmetisk"?

-- Helena

Fra : Tove Kristensen

Dato : 30-01-04 21:42

Hej

Jer har også købt bogen, har tabt 4 kg den første uge. Er det normalt ?
Jeg sintes det er en del, er det kun i starten at det går så stærkt ? Hvad
er der normalt st tabe pr. uge efter den forste tid, på 20 kal.
Hilsen Tove

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-04 06:10

"Tove Kristensen" <thk900@msn.com> skrev i en meddelelse

Hej Tove

> Jer har også købt bogen, har tabt 4 kg den første uge. Er det normalt ?
> Jeg sintes det er en del, er det kun i starten at det går så stærkt ?

Ja i starten går det som regel stærkt da du taber en masse væske. Det er
altså ikke fedt du taber i starten, men væske.

Hvad er der normalt st tabe pr. uge efter den forste tid, på 20 kal.

Hvor meget du taber dig ved kun 20 Kal.?? (mener du ikke Kulhydrater) ved
jeg ikke, men et vægttab på ½-1 kg. om ugen er en sund måde at tabe sig på.

> Hilsen Tove

Mvh
HP.

Fra : Tove Kristensen

Dato : 31-01-04 14:03

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvor meget du taber dig ved kun 20 Kal.?? (mener du ikke Kulhydrater) ved
> jeg ikke, men et vægttab på ½-1 kg. om ugen er en sund måde at tabe sig

Tak for svaret, og det er selvfølgelig Kulhydrater jeg mener. ½ til 1 kg om
ugen er nok det sundeste, det er vi ikke uenig om. Jeg vil nu gerne have en
lidt flyvende start, de første uger. Det må da hjælpe på motivationen.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-01-04 15:12

[Tove Kristensen | Sat, 31 Jan 2004 14:02:58 +0100]

>Jeg vil nu gerne have en lidt flyvende start, de første uger.
>Det må da hjælpe på motivationen.

Det er rigtigt, men så må du også huske at "holde fast på den"
motivation.

For efter de første flyvende uger (hvor man bl.a. har tabt en del
væske), går der nogle uger hvor det hele ser ud til at være gået lidt i
stå (mens væsken bygges op igen) og først derefter kan du begynde at se
dit reelle vægttab.

Poster lige en opskrift på citronfromage i mad+drikke konferencen, for
at hjælpe dig med motivationen :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Tove Kristensen

Dato : 31-01-04 16:39

Mange tak.

Men på den ny addresse, den anden dur` ikke længere. "havde glemt at det var
den jeg havde her"

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-01-04 18:56

Det er rigtig flinkt gjort, hvis man skærer i det man svarer på og svarer
UNDER det man svarer på. Det gør det nemlig nemmere at læse indlæg og man
skal hente mindre, der tillige fylder mindre på harddisken. *S*

Her står der mere om at citere, så man generer mindst muligt:

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-02-04 10:12

[Tove Kristensen | Sat, 31 Jan 2004 16:39:23 +0100]

>Men på den ny addresse, den anden dur` ikke længere. "havde glemt at det var
>den jeg havde her"

Du misforstår - jeg skrev en opskrift i dk.kultur.mad+drikke
konferencen, men skal gerne sende en kopi til dig :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk