Hickory Liquid Smoke
Fra : newsfan

Dato : 26-01-04 16:49

Hej,
Er der nogle der ved hvor man kan købe Hickory Liquid Smoke
til brug i Cajun mad?

Mvh
Mad-fanatikeren

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 26-01-04 16:52

"Americana" i KBH centrum (find den med Google / krak.dk)
De har hele stribe af cajun krydderier m.m.m.

Sandra

Fra : newsfan

Dato : 26-01-04 16:53

aaahhh!! Of Course!
Tak for det!
¨
Mvh
cg

Fra : newsfan

Dato : 27-01-04 03:16

Du skulle vel ikke også have en opskrift på Cajun Kylling,
den jeg har fundet på nettet er på gocajun.dk, jeg synes bare
ikke den er så fyldig og jeg ville gerne have at vide, hvad
man får til. (Det står der ikke .. er det ris eller grønsager?)
Tak!

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-01-04 08:09

"newsfan" skrev i en meddelelse...

> Du skulle vel ikke også have en opskrift på Cajun Kylling,

Her er en lækker opskrift..

Cajun majs- og kyllingegryde:
4 pers.

2 kyllinger, skåret i 8-12 stykker

Lav selv en cajun-krydderiblanding af..
1 tsk hvidløgssalt
1 tsk cayennepeber
1 tsk sort peber
1 tsk basilikum
½ tsk salt
½ tsk oregano
½ tsk hvid peber
½ tsk løgpulver

... eller brug 3 spsk cajun-krydderi (kan købes i alm. supermarked)

1 dl olie
2 ds majs eller 500 g frosne
2 store løg, fint hakkede
1 stor grøn peberfrugt, fint hakket
500 g tomater eller 2 ds flåede, groft hakkede
8 dl hønsebouillon
4 dl ris

Bland hvidløgssalt, cayennepeber, sort peber, basilikum, salt, oregano,
hvid peber og løgpulver i en lille skål. Drys ca. halvdelen af den
hjemmelavede krydderiblanding (eller 1½ spsk cajun-krydderi "købt")
over kyllingestykkerne og læg dem i en plasticpose.
Læg den i køleskabet natten over.
Tag kyllingestykkerne ud af køleskabet og lad dem stå ved stuetemperatur
½-1 time. Opvarm halvdelen af olien i en stegepande eller gryde, som er
stor nok til kyllingestykker, ris og grøntsager, og som er ovnfast. Brun
halvdelen af kyllingerne 5 min. på hver side. Tag kyllingerne op og læg
dem på fedtsugende papir og sæt dem i ovnen for at holde dem varme.
Kom evt. mere olie på og brun resten af kyllingestykkerne. Tag dem op
og læg dem sammen med de andre stykker.
Tilsæt halvdelen af majsene og brun dem i ca. 6 min. Tilsæt ¼ af din
hjemmelavede krydderiblanding (eller ¾ spsk cajun-krydderi "købt"), rør
rundt og lad majsene koge i 7-8 min. Kom løg, peberfrugt og resten af
krydderierne i. Lad grøntsagsblandingen koge 5 min. med låg på.
Tilsæt resten af majsene og tomaterne. Rør rundt, læg låg på og lad
det koge 10 min. Hæld grøntsagsblandingen i en skål og hold den varm.
Opvarm ovnen til 180°.
Kom hønsebouillonen og risene i en gryde/stegepande. Bring bouillonen
i kog, rør rundt en gang eller to. Læg kyllingestykkerne over risene.
Majsblandingen lægges over til sidst. Læg låg på og bag i ovnen i 25 min.
Lad retten hvile 10 min. med låg på, før den serveres med grøn salat og
groft brød.

Nemt og lige til - Velbekommen!

Mvh. Peter W. Bosse

Cajun-madlavning er en stil fra et andet århundrede.
Louisianas kokke siger, at deres retter skal have smag, der
får smagsløgene til at danse hos alle og enhver. Det meste
af cajun-maden er meget krydret. Det kan virke, som om man
blot hælder alle de krydderier, man har, ned i retten. Men
sandheden er, at de forskellige krydderier omhyggeligt er
udvalgt for at fremhæve smagen og fylde munden med en
oplevelse. - Husk at spise masser af ris og brød til disse retter!

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-01-04 12:08

Hvor kan man spise god cajunmad i København?

/David

Fra : newsfan

Dato : 27-01-04 13:45

Souls i Vestergade

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 27-01-04 14:39

> ikke den er så fyldig og jeg ville gerne have at vide, hvad
> man får til. (Det står der ikke .. er det ris eller grønsager?)
> Tak!

Jeg tror jeg brugte bogen "Mit amerikanske køkken"... og jeg husker ris,
okra...
Og jeg fik også en "pamphlet" hos Americana! der var også Jambalaya osv.

Sandra

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 27-01-04 17:17

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ved hvor man kan købe Hickory Liquid Smoke

Et lille spørgsmål: hvad dælen er det for noget? Er det "flydende røgaroma"?

Mvh Mads

Fra : newsfan

Dato : 29-01-04 00:54

aner det ikke, det er det nok. Sandra?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-01-04 19:52

On Tue, 27 Jan 2004 17:17:23 +0100, "Mads Thorning Pedersen"
<cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote:

>Et lille spørgsmål: hvad dælen er det for noget? Er det "flydende røgaroma"?

Præcis. http://www.hickoryliquidsmoke.com/

Jeg bruger det mest, når jeg laver min egen BBQ marinade.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang