et råd om valg af database
Fra : Tommy

Dato : 26-01-04 14:48

Jeg skal i gang med at skrive et program der evt skal gemme indtastede data
i en database. Det er så meningen at programmet med database skal sælges i
flere eksemplare. Hvilekn databse bør jeg vælge til formålet så det ikke
bliver for dyrt? MS forlanger en Access licens til hvert program og det kan
det ikke bære, MySQL koster ? 80,- for hver licens når det er kommercielt.
Filemaker developer er en mulighed til $ 490,- her kan man distribuere så
mange databaser man vil (hvis jeg har forstået det rigtigt) Før jeg kaster
mig ud i projektet ville jeg være taknemlog for gode råd vedr. valg af
database.

På forhånd tak

Tommy

Fra : (Per Røn

Dato : 26-01-04 15:32

Tommy <info@manniken.dk> wrote:

> [...]
> mange databaser man vil (hvis jeg har forstået det rigtigt) Før jeg kaster
> mig ud i projektet ville jeg være taknemlog for gode råd vedr. valg af

Du kunne også have nævnt den kommercielle Oracle, verdens mest udbredte
database .

Eller PostgreSQL, som er freeware. Bygget over Ingres [faktisk omvendt].
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-01-04 16:22

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Røn ne) wrote in
lid

> Du kunne også have nævnt den kommercielle Oracle, verdens mest
> udbredte database .

Og det er jo ikke fordi den er dyr :)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : (Per Røn

Dato : 26-01-04 18:45

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

> per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Røn ne) wrote in
> lid

> Og det er jo ikke fordi den er dyr :)

Næh, som udvikler kan man jo downloade den gratis. Man må så blot ikke
bruge den kommercielt.

http://otn.oracle.com/software/index.html
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Legart

Dato : 26-01-04 18:49

On 2004-01-26, Per Rønne <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote:

> Næh, som udvikler kan man jo downloade den gratis. Man må så blot ikke
> bruge den kommercielt.
>
> http://otn.oracle.com/software/index.html

Nu spurgte manden jo efter en database han billigt kunne shippe som en del
af et produkt - der er Oracle nok et temmelig daarligt valg.

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : (Per Røn

Dato : 26-01-04 19:31

Michael Legart <michaelnospam@hest.nu> wrote:

> Nu spurgte manden jo efter en database han billigt kunne shippe som en del
> af et produkt - der er Oracle nok et temmelig daarligt valg.

Jep, og så spurgte jeg dels om /til hvad/, dels nævnte jeg
freeware-databasen PostgreSQL.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-01-04 16:09

Tommy wrote:

> Før jeg kaster
> mig ud i projektet ville jeg være taknemlog for gode råd vedr. valg af
> database.

Tjek eventuelt også dette link. Så kan du programmere til en masse
forskellige databaser på én gang.

http://java.sun.com/blueprints/corej2eepatterns/Patterns/DataAccessObject.html

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Michael Legart

Dato : 26-01-04 18:52

Har du kigget paa http://www.hibernate.org/ ?

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Lars Dam

Dato : 26-01-04 19:19

On Mon, 26 Jan 2004 14:48:04 +0100
> [...]

> mange databaser man vil (hvis jeg har forstået det rigtigt) Før jeg kaster
> mig ud i projektet ville jeg være taknemlog for gode råd vedr. valg af

forslag; postgresql

> På forhånd tak
>
> Tommy

vh. ld

Fra : Tommy

Dato : 26-01-04 20:03

Jeg ser lige på jeres forslag

Tak

Tommy

Fra : Tommy

Dato : 26-01-04 20:00

Jeg er ikke nødvendigvis ude efter noget der er gratis men nok heller ikke
en Oracle løsning. Det er et program der skal laves i java, den der har
bestilt programmet skal have mulighed for at indtaste data i det og herefter
sælge det med disse data. Jeg havde forestillet mig at det var nemmest at
indtaste disse data (tekst, senere hen i forløbet også billeder) i en
database ved hjælp at et bruger interface. Prisen der kan opnås for
programmet når det skal sælges til slutbrugerne vil nok ikke være særlig
høj, jeg tror ikke at det kan bære de 80 euro/stk. MySQL tager for
erhvervlicenser. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke beskrive selve
programmet nærmere.
Det jeg er ude efter er en billig løsning hvor jeg samtidig kan overholde
alle licensbetingelseer uden de store problemer.

Tommy

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-01-04 20:22

Tommy wrote:

> Det jeg er ude efter er en billig løsning hvor jeg samtidig kan overholde
> alle licensbetingelseer uden de store problemer.

Er kunderne adminer, der kan opsætte software på deres egne servere,
eller er det "Hr. og Fru Jensen"?
Måske en simpel tekst-fil og en mappe i filsystemet til billederne
kunne gøre det? (Evt. pakket i en .zip eller .jar fil).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : gooz

Dato : 27-01-04 15:43

On Mon, 26 Jan 2004 20:21:45 +0100, Jonathan Stein wrote:

> [...]
> Måske en simpel tekst-fil og en mappe i filsystemet til billederne
> kunne gøre det? (Evt. pakket i en .zip eller .jar fil).

Har du nogen oversigt over hvor meget information der skal gemmes i den
database? En mulighed kunne jo være at hive alle informationer ind i RAM
under programstart og så bare gemme til disk når der sker ændringer.
Kig evt. på Java's muligheder for at serialisere klasser.

- Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-04 21:48

gooz wrote:

> Har du nogen oversigt over hvor meget information der skal gemmes i den
> database?

Nej, - ingen anelse. (Tommy ved sikkert mere om det)

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-01-04 20:30

Tommy wrote:
Hej Tommy,

> Det jeg er ude efter er en billig løsning hvor jeg samtidig kan overholde
> alle licensbetingelseer uden de store problemer.

Har du egentlig ikke en lille lyst til at sparke de relationelle
databaser ad h.t. ? Med mindre man laver noget meget simpelt, eller
laver meget ringe (ugenbrugelig) kode, kommer der altid til at gå
evigheder med at samle de to forskellige verdener, obj. orienterede
modeller og relationelle databasser.

Jeg ved ikke om du kender Prelayler (google den) og har overvejet noget
i den retning - og om det kan bruges til dit projekt ? OK billeder skal
i så fald gemmes som separate filer - men det er alligevel det mest
almindelige også med rel. db.

Jeg vil gerne vise dig et lille projekt som jeg har lavet m et par
kammerater, som persiterer med Prevayler, hvis du er int. Virker
glimrende, og er ikke til at crashe.

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 27-01-04 00:05

Soren Kuula <dongfangspam@bitplanet.net> wrote:

> Jeg ved ikke om du kender Prelayler (google den) [...]

Lidt googling gav:

Prevayler
http://www.prevayler.org/

Fra : Filip Larsen

Dato : 26-01-04 21:38

Tommy skrev

> [...]
har
> bestilt programmet skal have mulighed for at indtaste data i det og

Måske http://hsqldb.sourceforge.net/ er interessant. Her kan du bundle
databasen sammen med dit java program og køre det ganske uden egentlig
installation af databasen.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-01-04 10:58

> Før jeg kaster mig ud i projektet ville jeg være taknemlog for gode råd
vedr. valg af
> database.

Jeg har gode erfaringer med Borland Interbase 6.0 som er gratis (og
parallelversionen Firebird som også er gratis) sammen med Java.
Derudover har Borland JDataStore som er skrevet helt i Java og også kan
distribueres gratis.

Hilsen
Niels Dybdahl

Fra : Tommy

Dato : 27-01-04 14:58

Jeg takker for jeres vejledning.

Søren ... jeg ville meget gerne se det eksempel du tilbyder, meget gerne !

Med hensyn til Interbase er den i.flg Borland ikke gratis at distribuere og
JDataStore ja så kommer der her en snip af en mail fra Ravenholm
<SNIP>
Du finder ingen anden database på (tilnærmelsesvis) FileMaker prisniveau,
som er royaltyfree. Men kig evt. på Borland's rene Javadatabase JDataStore,
som er meget skalerbar, nem at bruge og meget hurtig - og hvor du køber en
udviklerlicens til kun kr. 690,- per-processor deployment licens til kr.
8.520,-. Læs om JDataStore på http://www.borland.com/jdatastore/.

(priserne er eks.moms og gældende 8 dage)

</SNIP>

Tommy

Fra : (Per Røn

Dato : 27-01-04 15:25

Tommy <info@manniken.dk> wrote:

> Du finder ingen anden database på (tilnærmelsesvis) FileMaker prisniveau,
> som er royaltyfree.

Hvad med 4th Dimension? Her kan man endda få en demoversion.

http://www.attention.dk/
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 30-01-04 10:27

> Med hensyn til Interbase er den i.flg Borland ikke gratis at distribuere

Interbase 6.0 var gratis at distribuere, men jeg kan ikke længere finde den
hos Borland. Der findes dog et Open Source projekt som bygger på Interbase
6.0 koden som hedder Firebird (ikke at forveksle med Mozilla firebird).
Firebird findes på http://firebird.sourceforge.net/ Vi har brugt den lidt i
flæng med Interbase 6.0 sammen med Java, C++ og Delphi. Jeg synes det er en
rigtig god database, med stored procedures, transactions etc.

Hilsen Niels

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 30-01-04 11:00

> Interbase 6.0 var gratis at distribuere, men jeg kan ikke længere finde
den
> hos Borland.

Jo det kunne jeg alligevel:

http://info.borland.com/devsupport/interbase/opensource/

V 6.01 kan frit bruges og den virker. Desværre virker den aht på hyperthread
PCere, men det er der så meget andet der også gør, så slå hyperthreading
fra.
Det ser ud til at der er en løsning på hyperthread problemet på vej med
firebird 1.5:

http://www.ibphoenix.com/downloads/Firebird_v15.107_ReleaseNotes.pdf

Hilsen Niels

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 27-01-04 14:04

Tommy wrote:
> [...]
> mange databaser man vil (hvis jeg har forstået det rigtigt) Før jeg kaster
> mig ud i projektet ville jeg være taknemlog for gode råd vedr. valg af

Tjah hvis du ikke har brug for de store muligheder for at søge effektivt
i _store_ mængder data vil jeg helt sikkert foreslå XML hvor du så
anveder Xpath eller XML Query til at lave dine data udtræk. Der findes
mange implementationer af Xpath, jeg ved ikke om der findes nogle, der
ikke er opensource, der er gratis. Men det koster ihvertfald ikke alverden.

mvh
Jesper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-04 10:46

Jesper Sørensen wrote:

> [...]
> ikke er opensource, der er gratis. Men det koster ihvertfald ikke alverden.

I Java 1.4 er Apache Xalan og Xerces indbygget, og kan bruges uden
yderligere dikkedarer.

Det er dog min erfaring at denne løsning skalerer dårligt, og derfor kun
bør bruges ved små datamængder.

JBoss bruger også en indlejret database, og de bruger den Hetellerandet
som er nævnt tidligere. Den koster ikke noget.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"