Når naboens træer genere?
Fra : Kent Sørensen

Dato : 26-01-04 09:37

Hej NG.

Hvordan er man stillet hvis naboen efter adskillige påtaler ikke får sine
træer beskåret og grenene fortsætter med at genere tag på hus og garager med
kraftig mos og gren affald til følge.

Som hovedregel har jeg fået oplyst at man i princippet selv må tage affære
hvis de pågældende træer/grene rager ind over grunden. Men jeg har ikke
kunnet få det dukomenteret.
Jeg har kigget i hegnsloven, men det er minimalt hvad der står vedr. træer
og grene.

Er der nogen der kan henvise til andre skrivelser?

Mvh.

Kent Sørensen

Fra : F.B. [3000]

Dato : 26-01-04 12:07

"Kent Sørensen" <kentsorensen@esenet.dk> skrev i en meddelelse:
> [...]
> kunnet få det dukomenteret.
> Jeg har kigget i hegnsloven, men det er minimalt hvad der står vedr. træer

-------------------------------------

Du skriver "påtaler", og jeg udleder deraf at jeres snak ikke har ført noget
med sig, andet end dårlig naboskab (måske). Dette vanskeliggør en løsning,
netop da naboen ikke generes af træet og at selve træet og dets placering
som udgangspunkt ikke foretager sig noget ulovligt.

Hvis træerne fungerer som hegn er det et hegnssyn der skal til for at
afklare om træerne udgør risiko for person og eller bygninger.

Hvis træet står på naboens grund hvis grene rager ind over skellinie og du
mener at træet (erne) udgør person og eller bygningsfare, er det den lokale
underret (byret) der skal afgøre spørgsmålet.
Træer der vokser på nabogrund må ikke forhindre dig i at færdes uhindret på
din egen grund.

Jeg er næsten sikker på at du ikke får medhold i at blade og grene kan gøres
til genstand for en "sag" da det er forventeligt at naturen opfører sig
sådan, men at træer der udgører en væsentlig skyggefaktor og som sådan
nedsætter din haves "herlighedsværdi" i langt højere grad kan gøres til
genstand for en afgørelse ved retten.

Hvis du mener at dine bygninger udsættes for en (alvorlig) skade, ville jeg
anbefale en byggesagkyndigs vurdering og lade den indgå i en evt. sag.

Jeg ville under alle omstændigheder prøve at forlige mig med naboen og finde
en mindelig løsning, og den er alt andet nemmere at finde, hvis du står med
en sagkyndigs udtalelse i (bag)hånden.

Jeg mener at du i denne sag kommer du til at sikre bevisbyrden!

Her er lidt om retspraksis: http://www.hegnsloven.dk/retsprak.html der er
også omtale af sager hvor naboens træer er gjort til genstand for hegnsyn
og, for det meste, afvist.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-01-04 12:58

F.B. [3000] skrev:

> [...]
> og som sådan nedsætter din haves "herlighedsværdi" i langt højere
> grad kan gøres til genstand for en afgørelse ved retten.

....gælder dette osse for træer, der *ikke* står i skel, men fx. midt på
grunden?
Hans

Fra : F.B. [3000]

Dato : 26-01-04 23:12

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse

> ...gælder dette osse for træer, der *ikke* står i skel, men fx. midt på
> grunden?

Hmmm; hvis jeg husker det korrekt, så kan træer der står 1,75 bag skellinie
ikke gøres til genstand for nogen som helst anke, med mindre at grene udgør
en fare for naboerne.
Hvis træerne stod der da du købte din ejendom så var du vidende om deres
tilsredeværelse og deres evt. indflydelse på skyggedannelse, mos osv. Dvs.
at naboen har en hævdvunden ret, altså; hvis jeg ellers husker det her
korrekt.

Hvis naboen, derimod planter store træer (cypres f.eks.) mere end 1,75 m.
fra skel og i en mængde der gør at der hurtigt dannes skygge, så kan der
gøres indsigelse grundet en urimelig nedsættelse af mængden af sollys på
terrasse og plæne osv. Dette sker mens I er naboer og i denne sammenhæng en
forringelse af din haves herlighedsværdig. Her er der åbenlyst ingen
hævdvunden ret og naboen vil typisk dømmes til reetablering eller udtynding
af træer for at genskabe status quo.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-01-04 10:11

F.B. [3000] skrev:

> [...]
> herlighedsværdig. Her er der åbenlyst ingen hævdvunden ret og naboen
> vil typisk dømmes til reetablering eller udtynding af træer for at

....jeg har boet samme sted siden -85 - og løvet på naboens kirsebærtræ,
der står over 1,75 m. fra skel, er blevet højt og flot...
Hans

Fra : F.B. [3000]

Dato : 27-01-04 16:25

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> skrev i en meddelelse :
> ...jeg har boet samme sted siden -85 - og løvet på naboens kirsebærtræ,
der står over 1,75 m. fra skel, er blevet højt og flot...

Ja de har det jo med at vokse, de små!

Jeg går ud fra at flg.:

Træets grene udgør ikke fare for dig og dine på jeres grund og du kan
uhindret færdes langs skellinien uden at ramle ind i kræ...træet! (?)

Løvfald sker ikke kun i vindstille vejr, så en hvis portion blade fra
omgivelserne må påregnes.

At sollyset i "det store hele" har rimelig adgang til jeres grund, sådan at
du og familien kan sidde på terrassen og nyde strålerne.

At du ikke bruger store summer på mosbekæmpelse pga. skygge fra naboens
kirsebærtræ!
-----------------

Hvis flg. er opfyldt tror jeg ikke du skal regne med den store hjælp fra
byretten, men jeg tænker at din nabo vel vil vise forståelse for jeres
problem hvis træet udgør en klar forringelse af jeres brug af have og evt.
påførte gener.

Du kan evt. tilbyde at deltage i projektet med at grave træet op, køre det
væk og grave et nyt ned, et sted på hans grund der ikke genere i samme
omfang.

---
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *suckers*

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-01-04 19:42

F.B. [3000] skrev:

> Jeg går ud fra at flg.:
>
> Træets grene udgør ikke fare for dig og dine på jeres grund og du kan
> uhindret færdes langs skellinien uden at ramle ind i kræ...træet! (?)

....jeps...

> Løvfald sker ikke kun i vindstille vejr, så en hvis portion blade fra
> omgivelserne må påregnes.

....pyt med dét...

> At sollyset i "det store hele" har rimelig adgang til jeres grund,
> sådan at du og familien kan sidde på terrassen og nyde strålerne.

....det skygger for mit hus de første ca. 2 timer hver morgen...

> At du ikke bruger store summer på mosbekæmpelse pga. skygge fra
> naboens kirsebærtræ!

....right...
-----------------

> [...]
> fra byretten, men jeg tænker at din nabo vel vil vise forståelse for
> jeres problem hvis træet udgør en klar forringelse af jeres brug af

....han ville godt skære det ned - spørgsmålet er bare hvornår han gør
det - jeg har "kun" sagt det til ham én gang sidste efterår...

> Du kan evt. tilbyde at deltage i projektet med at grave træet op,
> køre det væk og grave et nyt ned, et sted på hans grund der ikke
> genere i samme omfang.

....dét tror jeg alligevel jeg vil holde mig for go' til

....hvis han forlangte ét af mine træer væk, skulle jeg nok vælte det
selv...

Tak for besvarelsen!
Hans