partionere disk?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 26-01-04 09:34

Hej i Gruppen

Har problemer med at få styr på mine musiknumre, da der ikke er plads på
HD.

Jeg er blevet forslået at smække itunesmappen på en extern disk (hvor
musikken ligger), men det vil så betyde at jeg ikke kan have itunes på
computeren, right?
Og jeg vil gerne have et par hundrede numre på comp. , da jeg ikke altid
har ipod og extern HD på mig.

Så tænkte jeg på, at hvis man partitionerer disken, kan man så have et
stk. itunes på hver partition, uden at de går karambolage med hinanden?

Og hvordan forgår skift mellem partioner igrunden?

Spændt på at høre om det holder...:-/

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 10:13

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg er blevet forslået at smække itunesmappen på en extern disk (hvor
> musikken ligger), men det vil så betyde at jeg ikke kan have itunes på
> computeren, right?

jo du kan.

> Og jeg vil gerne have et par hundrede numre på comp. , da jeg ikke altid
> har ipod og extern HD på mig.

Er der nogen Apple gadgets du _ikke_ har købt? OG hvad fandt du
iøvrigt ud af mht. hørebøffer?

> Så tænkte jeg på, at hvis man partitionerer disken, kan man så have et
> stk. itunes på hver partition, uden at de går karambolage med hinanden?

det lyder som noget rod. lad være med at partitionere af den grund.

> Og hvordan forgår skift mellem partioner igrunden?

HVis du mener mellem partitioner der kan bootes fra: "Alt" når du
starter, eller brug kontrolpanelet "Startdisk"

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lone Schmidt

Dato : 26-01-04 19:02

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> jo du kan.
Hvordan er din opskrift?

> Er der nogen Apple gadgets du _ikke_ har købt? OG hvad fandt du
> iøvrigt ud af mht. hørebøffer?

Hvad mener du med Apple gadgets? Åeeh, lyttebøfferne må desværre vente
lidt, økonomien er lidt presset...

> det lyder som noget rod. lad være med at partitionere af den grund.

Ok, dit ord er min lov

> HVis du mener mellem partitioner der kan bootes fra: "Alt" når du
> starter, eller brug kontrolpanelet "Startdisk"

Merci buko
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 09:14

> Hvordan er din opskrift?

Den vi jeg ikke dele med dig Jeg har nemlig en bedre løsning, sæt
din iTone til _ikke_ at kopiere MP3'ere ind i iTone's Biblioteksmappe.
Flyt de MP3'ere du ikke vil ha' med til din USB-disk. Fjern de MP3'ere
fra iTone biblioteket du just har kopieret til disk'en. Tilføj de
MP3'ere der nu ligger på USB disken.

Nu er alle dine MP3'ere stadig i dit iTone bibliotek, men en del af
dem ligger på USB-disken, resten på din PB. Hvis disken ikke er
tilsluttet og du forsøger at afspille de MP3'ere der ligger på den vil
iTone blot spørge omn du vil fjerne dem fra dit bibliotek, det skal du
svare nej til. Således vil du kunne afgspille dem uden at skulle
tilføje dem igen når disken er tilsluttet.

> Hvad mener du med Apple gadgets? Åeeh, lyttebøfferne må desværre vente
> lidt, økonomien er lidt presset...

tænkte nu mest på at du ikke rigtigt kan proppe Apples medfølgende
ørebøffer ind i dine ører, da de jo er allerede er fyldt op.

Iøvrigt, vil jeg anbefale dig at afprøve Grado's hørebøffer når du
engang når så langt, tror at SR80 vil kunne sidde godt på dig -
derudover lyder de rigtig godt og kan trækkes af din iPod (hvad de
større modeller fra Senheiser, AKG og Beyer ikke kan). SR60 og 80 er
iøvrigt identilske bortset fra bøffens udforming.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-01-04 17:02

> [...]

> Den vi jeg ikke dele med dig Jeg har nemlig en bedre løsning, sæt
> din iTone til _ikke_ at kopiere MP3'ere ind i iTone's Biblioteksmappe.

Med_ikke_ at kopiere i biblioteksmappe, mener du at det er:
itunes/instill./avanceret/ "kopier arkiver til mappen itunes music, når
de føjes til bilbioteket? (ligger indstillingerne i " ~/ " )
Fjern flueben?

> Flyt de MP3'ere du ikke vil ha' med til din USB-disk. Fjern de MP3'ere
> fra iTone biblioteket du just har kopieret til disk'en. Tilføj de
> MP3'ere der nu ligger på USB disken.

Når du skriver: "flyt alle de mp3 filer jeg ikke vil have med", mener du
så en slags "nulstilling" af itunes, før jeg smækker det hele ind?

> [...]
> svare nej til. Således vil du kunne afgspille dem uden at skulle
> tilføje dem igen når disken er tilsluttet.

Det er en smart løsning Morten, men lige nu er der 10 GB ledig på
ALU-book , og der er nok ca. 40 GB musik

Kan være at jeg formattere computer og så laver dit stunt!
(så er nøgleringsproblemet osse ude af verdenen

> tænkte nu mest på at du ikke rigtigt kan proppe Apples medfølgende
> ørebøffer ind i dine ører, da de jo er allerede er fyldt op.

Nemli´, dels med ørepropper, men osse for en stor del, med øregejl!

> [...]
> større modeller fra Senheiser, AKG og Beyer ikke kan). SR60 og 80 er
> iøvrigt identilske bortset fra bøffens udforming.

Jeg kan se, at du ved hvad det drejer sig om, nemlig hvordan de sidder.
Hvis de sidder og trykker mod øret, hyler det som en stukket gris!

Samtidig er jeg ikke vild med "Månebase Alpha" look´et, så når der
kommer mønt, kigger jeg på de modeller I har beskrevet.
Bliver Grado´s lyttebøffer forhandlet overalt eller specielle steder?

Glæder mig til at høre svar og kommer vist med flere sprørgsmål
senere...

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 17:27

> [...]

> itunes/instill./avanceret/ "kopier arkiver til mappen itunes music, når
> de føjes til bilbioteket? (ligger indstillingerne i " ~/ " )

jep.

> Når du skriver: "flyt alle de mp3 filer jeg ikke vil have med", mener du
> så en slags "nulstilling" af itunes, før jeg smækker det hele ind?

nej find dem fysisk på dusken, kopier dem til USB dimsen - fjern de
sange itunes nu ikke kan finde fra itunes. tilføj de sange der nu
ligger på USB dimsen.

> Det er en smart løsning Morten, men lige nu er der 10 GB ledig på
> ALU-book , og der er nok ca. 40 GB musik

ligger de ikke på din PB nu? tanken her var de de skulle flyttes _fra_
din PB _til_ din USB dims.

> Jeg kan se, at du ved hvad det drejer sig om, nemlig hvordan de sidder.
> Hvis de sidder og trykker mod øret, hyler det som en stukket gris!

jep (har sikkert monteret høreapperater lige mange gange som dig), kig
på Grado SR80 i din søgning (SR60 vil ikke due til dig). Et andet plus
ved Grado'erne er at de lyder fabelagtigt godt, men om det også gælder
for dig ved jeg ikke - Akustikken på et selvhørende øre og et
forstærket er jo ikke den samme.

> Bliver Grado´s lyttebøffer forhandlet overalt eller specielle steder?

prøv TopSound på Østerbrograde. (og tag din ipod med derind så du kan
prøve bøfferne fra den) Han har også et udvalg fra Senheiser, AAKG mm.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-04 18:12

On Tue, 27 Jan 2004 17:27:09 +0100, Morten wrote
(in article <t3gie1-jo3.ln1@reippuert.dk>):

> nej find dem fysisk på dusken

Hvad?!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-04 18:13

On Tue, 27 Jan 2004 18:11:56 +0100, David Blangstrup wrote
(in article <bv664s$30b0$1@news.cybercity.dk>):

> On Tue, 27 Jan 2004 17:27:09 +0100, Morten wrote
> (in article <t3gie1-jo3.ln1@reippuert.dk>):

> Hvad?!

Morten, Freud kunne få meget ud af dit tsatur...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-01-04 21:23

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> On Tue, 27 Jan 2004 18:11:56 +0100, David Blangstrup wrote
> (in article <bv664s$30b0$1@news.cybercity.dk>):

> Morten, Freud kunne få meget ud af dit tsatur...

LOL
Ikke nok med det, jeg har tit undret mig over, hvordan terminalen kan
forstå ham!! )

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 21:59

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Ikke nok med det, jeg har tit undret mig over, hvordan terminalen kan
> forstå ham!! )

Der skriver jeg skam helt rigtigt. Mine usenet indlæg er en blanding
af tilfældige og bevidste fejl.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-01-04 23:50

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Der skriver jeg skam helt rigtigt. Mine usenet indlæg er en blanding
> af tilfældige og bevidste fejl.

Det kan da godt være, at du skriver helt korrekt i din egen terminator.
Men hvad har du dog ikke prøvet at lokke mig (og måske andre og mere
uskyldige væsener) til at gøre gennem tiden

På Usenet: du mangler at få ansat en aspeller-fætter efter, at først jeg
og siden Karl quittede jobbet

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Karl Antz

Dato : 28-01-04 00:26

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> På Usenet: du mangler at få ansat en aspeller-fætter efter, at først jeg
> og siden Karl quittede jobbet

hovhov - jeg hat sqm ikke kbittet noeved job
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-01-04 08:01

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-01-04 22:16

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> hovhov - jeg hat sqm ikke kbittet noeved job

LOL

Nej, med de her demonstrerede kvalifikationer blev selv du vel fyret?

På den anden side måtte du jo have været i stand til at læse
ansættelseskontrakten? Nå, nej, du fik heller ikke nogen kontrakt !
Jeg fik en tilbudt i "terminalsk", men den kunne jeg slet ikke få ned på
dusken :....(

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 21:58

> Morten, Freud kunne få meget ud af dit tsatur...

Tænkte at jeg ville se om nogen overhovedet opdagede det - læg nøje
mærke til hvordan jeg ikke har skrevet "disk" ét eneste sted i indlæget.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-04 22:15

On Tue, 27 Jan 2004 21:57:44 +0100, Morten wrote
(in article <8vvie1-7l5.ln1@reippuert.dk>):

> Tænkte at jeg ville se om nogen overhovedet opdagede det - læg nøje
> mærke til hvordan jeg ikke har skrevet "disk" ét eneste sted i indlæget.

Ja ja, og den skal vi hoppe på, ha ha...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 22:27

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Ja ja, og den skal vi hoppe på, ha ha...

jammen det er jo rigtigt.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-01-04 21:23

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej find dem fysisk på dusken, kopier dem til USB dimsen - fjern de
> sange itunes nu ikke kan finde fra itunes. tilføj de sange der nu
> ligger på USB dimsen.

Jeg er helt med på det med min dusk ! Og USB dimsen. Men hvordan
kopierere man samtlige numre som mp3 filer i itunes, UDEN at åbne en
masse mapper?

Har lige besluttet mig for at jeg vil have en ekstra dusk at lege med

Det bliver jeg nødt til for ~/home/, er nu så omfangsrig (bl.a. musik
at jeg ikke kan tage back-up af den, selv om jeg har slettet alt
overflødigt, incl. gl. back-up.

> ligger de ikke på din PB nu? tanken her var de de skulle flyttes _fra_
> din PB _til_ din USB dims.

Morten, jeg må gå til bekendelse Musikken ligger ca. 12 forskellige
steder,i et syndigt rod
Mangler software til bl.a. at finde dubletter, for der er mange ens
numre , som ligger forskellige steder, men orker ikke at ordne det
manuelt, jeg skulle jo gerne finde tid til at få læst noget UNIX

Kend din dusk , kvinde

> [...]
> ved Grado'erne er at de lyder fabelagtigt godt, men om det også gælder
> for dig ved jeg ikke - Akustikken på et selvhørende øre og et

Nej, lige præcis, der er stor forskel, men jeg kan godt høre forskel på
lydkvalitet, men nuancerne mellem de forskellige kvaliteter skal bare
være meget større end hos Jer

> prøv TopSound på Østerbrograde. (og tag din ipod med derind så du kan
> prøve bøfferne fra den) Han har også et udvalg fra Senheiser, AAKG mm.

Tak for din hjælp og betænksomhed, Morten, hvis du vidste hvor meget jeg
værdsætter at du drager omsorg for min dusk
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 22:07

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg er helt med på det med min dusk ! Og USB dimsen. Men hvordan
> kopierere man samtlige numre som mp3 filer i itunes, UDEN at åbne en
> masse mapper?

Hvis ikke de ligger ét sted er der vel ingen anden vej en af lede
efter dem. Kan de alle være på din iPod, der er sikkert en iPod
ejer der kan fortælle om du kan synce numrene tilbage til en Mac
(slette iTone biblioteket på mac'en og erstatte med iPodens muzak - i
givet fald er det en oplagt måde at samle dem alle på ét sted)

> Har lige besluttet mig for at jeg vil have en ekstra dusk at lege med

hmm, hvad siger Keld til det?

> Mangler software til bl.a. at finde dubletter, for der er mange ens
> numre , som ligger forskellige steder, men orker ikke at ordne det
> manuelt, jeg skulle jo gerne finde tid til at få læst noget UNIX

brug tiden til fra iTone at slette de dubletter du vil af med, det kan den
nemlig godt (altså slette nummre, eller flytter den dem bare til
paipirkurven - det kan jeg ikke huske)

Nu er du altså uartig! <fy!>

Fra : Lone Schmidt

Dato : 28-01-04 08:01

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hmm, hvad siger Keld til det?

At jeg skal huske _ikke- at pille for meget

> brug tiden til fra iTone at slette de dubletter du vil af med, det kan den
> nemlig godt (altså slette nummre, eller flytter den dem bare til
> paipirkurven - det kan jeg ikke huske)
Ja, ingen probs med at slette dem, mere det at scrolle alle numrene
igennem og finde dubletterne.

Men det kunne ligesågodt være dokumenter, der må da findes software som
kan analyse indhold af mapper og pikke dubletterne ud.

> Nu er du altså uartig! <fy!>

Nej da, Morten! Jeg er dybt seriøs, der er da ikke nogle, som har et så
indgående kendskab til min dusk, som dig
Ka´du ikke huske da vi legede tunnel- leg med min dusk?

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Per Madsen

Dato : 28-01-04 16:45

http://www.sarpy.com/ema/moulage/shock.jpg
--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 29-01-04 16:58

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> http://www.sarpy.com/ema/moulage/shock.jpg

LOL, er det dig selv Per? Det er noget af en grimasse!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Per Madsen

Dato : 29-01-04 19:42

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> LOL, er det dig selv Per? Det er noget af en grimasse!

Neeej,- det er ikke mig....men jeg så sådan ud da jeg læste tråden

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-01-04 10:36

> [...]

> stk. itunes på hver partition, uden at de går karambolage med hinanden?
>
> Og hvordan forgår skift mellem partioner igrunden?

Måske var det smartere, at have 2 brugere på din Mac.
En "ude i byen bruger", der har de vigtigste numre på den interne HD.
og en "hjemme bruger", som har iTunes indstillet til at lytte på den
eksterne HD, med den komplette samling af musik.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 26-01-04 19:02

> [...]
> og en "hjemme bruger", som har iTunes indstillet til at lytte på den
> eksterne HD, med den komplette samling af musik.

Hej Preben

Din anvisning, viser mig at jeg ikke kan se skoven for bar´træer!
Løsningen er umiddelbar og smart

M.h.t. flere brugere, kan jeg så ikke indstille computeren til at alt er
fælles med anden bruger, således at de to brugere er 100% identiske,
bortset fra itunesmapperne? Hvor er det man indstiller det? Kigger lige
i system indstillinger
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-01-04 22:31

> [...]
> fælles med anden bruger, således at de to brugere er 100% identiske,
> bortset fra itunesmapperne? Hvor er det man indstiller det? Kigger lige

Idéen i Mac OSX er jo netop flerbrugersystemet.
Standardopbygningen er at programmer lægges i mappen Programmer og
indstillinger i Bibliotek.
De enkelte brugere kan så lægge deres programmer i Hjem/Programmer og
indstillingerne i Hjem/Bibliotek.
Mange programmer virker dog ved at ligge i Programmer og
indstilllingerne i Hjem/Bibliotek.
Det gælder bl.a. iTunes.

Du burde måske bare oprette en ny bruger og kopiere de relevante ting
fra din anden brugers Hjemmappe/Bibliotek.
Der er vel andre ting end iTunes, der ikke er relevant, at ha med "på
farten".
I princippet burde du kunne dubblere hele din hjem mappe til den nye
bruger. Er dog ikke 100% sikker.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 09:01

> I princippet burde du kunne dubblere hele din hjem mappe til den nye
> bruger. Er dog ikke 100% sikker.

Nok kan hun i Netinfo Managaer sætte to forskellige konti til at have
samme hjemmemappe, men de to bruger (og derfor osse deres filer) vil
ikke have samme UID, så det er en løsning der RÅBER på problemer.

Er det ikke nemmer om Lone sætter sin iTone til /ikke/ at kopiere
tilføjede MP3'ere ind i hendes iTone mappe og rent fysisk placerer de toner
hun ikke ønsker at medbringe på hendes eksterne disk?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-01-04 12:36

> [...]

> samme hjemmemappe, men de to bruger (og derfor osse deres filer) vil
> ikke have samme UID, så det er en løsning der RÅBER på problemer.

Det var nu heller ikke at bruge samme home jeg tænkte.
Mere at kunne kopiere sine filer til anden brugers home.
Kan godt ser den er "Lone-farlig" alligevel

> Er det ikke nemmer om Lone sætter sin iTone til /ikke/ at kopiere
> tilføjede MP3'ere ind i hendes iTone mappe og rent fysisk placerer de toner
> hun ikke ønsker at medbringe på hendes eksterne disk?

Muligvis. Mener Lone kunne undvære flere andre ting, fra sin
defauelt-bruger, når hun er på farten. Email etc.

Min egen bedste løsning er en juke-box løsning, hvor en puter agerer
musikserver på ens LAN og naturligt forsvinder, når man er out.

Men det blir jo Lones valg.
Svært, hva Lone

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Karl Antz

Dato : 26-01-04 10:36

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg er blevet forslået

stakkels dig ...

(undskyld - jeg ku ikke dy mig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-04 11:56

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> stakkels dig ...
>
> (undskyld - jeg ku ikke dy mig

Hæ, jeg turde ikke......
M.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 26-01-04 19:07

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]

Tak for korrekturen, det er skønt at blive oplyst på en sjov måde

> Hæ, jeg turde ikke......
> M.

Så slem er jeg da ikke vel.....? :-/.........GGGGRRRR........ )
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-04 19:42

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak for korrekturen, det er skønt at blive oplyst på en sjov måde

> Så slem er jeg da ikke vel.....? :-/.........GGGGRRRR........ )

Nej søde...... *SS*
M.