Fri beton i gulvafløb
Fra : Heidi

Dato : 25-01-04 16:03

I det hus vi er ved at købe, står der i tilstandsrapporten at der er fri
beton i gulvafløbet i badeværelset (bruseren), og i noten står der, at
det giver mulighed for skader i den underliggende konstruktion. Det er
betegnet som en K3er.
I følge det jeg har hørt rundt omkring skulle det være meget normalt for
huse fra starten af 70'erne, og det er heller ikke sikkert det er
nødvendigt at gøre noget ved det.
Men hvis det skal fixes, hvordan foregår det så, uden at man skal til at
brække det halve gulv op - og hvor meget vil sådan noget mon ca. koste,
hvis det skal laves af en VVS-mand?

X-postet i dk.bolig + dk.fritid.hus-og-have
FUT sat til dk.fritid.hus-og-have
(nu håber jeg at jeg har gjort det rigtigt...)
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-01-04 10:17

"Heidi" skrev...
> [...]
> beton i gulvafløbet i badeværelset (bruseren), og i noten står der, at
> det giver mulighed for skader i den underliggende konstruktion. Det er

Det er et punkt den byggesagkyndige altid checker.

> I følge det jeg har hørt rundt omkring skulle det være meget normalt for
> huse fra starten af 70'erne, og det er heller ikke sikkert det er
> nødvendigt at gøre noget ved det.

Det kommer lidt an på hvad der er nedenunder.
Et flydende betondæk tager antagelig ikke skade
af det.
Vurderingen er mest henvendt til forsikringsselskabet
som dermed kan fraskrive sig et evt. erstatningsansvar
på følgeskader.
Det var vist heller ikke god latin i 70'erne men er
lavet en del steder hvor gulvet er hævet p.gr.a.
gulvvarme etc.

> Men hvis det skal fixes, hvordan foregår det så, uden at man skal til at
> brække det halve gulv op - og hvor meget vil sådan noget mon ca. koste,
> hvis det skal laves af en VVS-mand?

Skal det leve op til nutidige krav skal hele
bruseafdelingen ha' en vandtæt membran som
fortsætter ned i gulvafløbet, gulvet skal skæres op og
skålen forlænges med plastringe som limes sammen
med silikone. Derefter skal den byggesagkyndige
godkende reparationen, hvad han sikkert alligevel ikke
vil uden forbehold.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Mygind

Dato : 26-01-04 14:43

Hej Heidi.

Problemet med "fri beton i gulvafløbet" er at der kan sive vand ud i
betonlaget.
For at rette dette, skal der sættes et nyt gulvafløb i.
Få en VVS gut til at se på om der kan gøres noget ved det, uden at
brække gulvet op.

Mvh Mygind