Støbning af fundament??
Fra : Ultimatos

Dato : 24-01-04 17:14

Hvordan støber man et fundament "efter alle kunstens regler"? (Tilbygning,
helårsbebyggelse)

m.v.h.

Fra : Peter C:\\>

Dato : 24-01-04 17:22

"Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk)"> skrev i en meddelelse
> Hvordan støber man et fundament "efter alle kunstens regler"? (Tilbygning,
> helårsbebyggelse)

Dit spm. er ikke helt let at besvare sådan uden videre

Her er et bud:

Først foretages geoteknisk undersøgelse af jorden så man kender dens
bæreevne.
Med den geotekniske rapport er det nu muligt at beregne sig frem til
udgravningsdybde, betonstyrke og armering
Så graves renden, og betonen+armering puttes i

Jeg gætter på at det næppe var den type svar du var ude efter, men
forhåbentlig kan du se hvorfor du ikke "bare lige" kan få svar i en
nyhedsgruppe hvordan du støber fundement "efter alle kunstens regler" til
din tilbygning.

MVH Peter C:\

Fra : Ultimatos

Dato : 24-01-04 19:59

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhåbentlig kan du se hvorfor du ikke "bare lige" kan få svar i en
> nyhedsgruppe hvordan du støber fundement "efter alle kunstens regler" til

Du har ganske ret Peter; det var ikke den type svar, jeg er ude efter, men
findes der ikke hjemmeside el. lign (evt. fra en offtentlig instans), hvor
man kan se, hvordan et fundament skal laves?
Problemet er, at jeg skal have lavet en tilbygning på ca. 50 kvm. Den lokale
bygmester anslår, at fundamentet alene vil beløbe sig til ca. 80.000,- og nu
mener jeg, at det må kunne laves billigere, hvis jeg nu udfører det selv.
Det skal siges, at jeg aldrig har prøvet det før!

m.v.h.

Fra : Holten

Dato : 24-01-04 20:03

> [...]
> mener jeg, at det må kunne laves billigere, hvis jeg nu udfører det selv.
> Det skal siges, at jeg aldrig har prøvet det før!

Under normale forhold vil man lave en 35-40 cm bred rende. Dybden på denne
rende skal være min. 90 cm, da det er frostfri dybde.
Denne fyldes med beton, som kan armeres med armeringsjern.

Oven på denne sokkel sætter man så 2 stk. lecablokke.

Dette er under normale forhold, men andre faktorer kan nemt spille ind.

Hvad mål er der på din tilbygning; længde + bredde ?

MVH

Holten

Fra : Ultimatos

Dato : 24-01-04 21:44

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette er under normale forhold, men andre faktorer kan nemt spille ind.
>
> Hvad mål er der på din tilbygning; længde + bredde ?

Ca. 6 gange 8 meter.

m.v.h.

Fra : Holten

Dato : 25-01-04 21:34

> "Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> og
> selv.

> Ca. 6 gange 8 meter.

Så skal der bruges beton for ca. kr.10.000.
Gravearbejdet koster vel et par timer med en rendegraver ca. 1000 kr.
Så skal du selv leje en stavvibrator og bortskaffe opgravet jord.

Dette under forudsætning for at der er alm. jordbundsforhold, men hvorfor
skulle der ikke være det.
Bruger du en entreprenør i lokalområdet til opgravning af rende, så kender
han nok lidt til undergrunden.

Jeg vil mene at ovenstående ikke burde koste mere end kr. 20.000 hvis vi kun
snakker sokkel/fundament uden at du rører en finger.

MVH

Holten

Fra : S@ndman

Dato : 26-01-04 09:28

> [...]
kun
> snakker sokkel/fundament uden at du rører en finger.

--------------

Det vil sige du antager man kan lave det hele for ca. 60.000 på en 140kvm
stor
grund (helårshus)...??

Jeg påtænker at bygge et sommerhus på ca. 100kvm, og det vil så kunne laves
for ca. 42000,-

Jimmy

Fra : Holten

Dato : 26-01-04 18:16

"S@ndman" <sandman@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stor
> grund (helårshus)...??
>
> Jeg påtænker at bygge et sommerhus på ca. 100kvm, og det vil så kunne

Ja der lyder meget rimeligt, hvis vi snakker udgravning + støbning af
sokkel.
Mange gange graver man dog af til gulv i samme omgang og det koster jo også
lidt.

MVH

Holten

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 25-01-04 19:23

"Ultimatos" <"(perrikke@privat.dk)"> skrev i en meddelelse
> Hvordan støber man et fundament "efter alle kunstens regler"? (Tilbygning,
> helårsbebyggelse)

http://www.sundolitt.dk har et beregnings program som kan bruges til
terrændæk.
Det eneste man så mangler er kendskab til undergrunden men det kan en
geotekniker hjælpe med. Der er nogle som tilbyder en pakke løsning med 2
stk. boreprøver og besigt af udgravningen for ca. 8000kr. Måske kan en
"Rådgivende ingeniør" med lokal kendskab give en anvisning.

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 26-01-04 12:49

Ultimatos wrote:
> Hvordan støber man et fundament "efter alle kunstens regler"? (Tilbygning,
> helårsbebyggelse)
>
> m.v.h.

Hej

Prøv: