kæmpe dmg fil
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-01-04 14:44

Hej alle

Jeg har en 1.4 GB dmg fil som jeg ønsker at brænde til CD, men de har jo
som bekendt højst plads til 800 MB. Jeg har intet DVD-drev. Og på dmg'en
ligger kun to pkg filer, hvoraf den ene næsten er på de 1.4 GB.

Så har jeg overhovedet en chance?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-01-04 17:17

Martin Ammentorp - martin@xyzammentorp.org on 24/01/04 14:44 wrote:

> [...]
> som bekendt højst plads til 800 MB. Jeg har intet DVD-drev. Og på dmg'en
> ligger kun to pkg filer, hvoraf den ene næsten er på de 1.4 GB.

Nej. Du kan ikke splitte den.

--
/peter

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 24-01-04 17:26

Peter Kiil wrote:

> Nej. Du kan ikke splitte den.

Kan man ikke bruge tar fra terminalen. Prøv "man tar" inde fra
terminalen. Følgende kommer frem i uddrag:

" --multi-volume Create/list/extract multi-volume archive."

Jeg kender ikke den konkrete parameter til løsning af dit problem,
Martin. Men du kan eventuelt spørge i dk.edb.system-unix. Der findes en
masse hjælpesomme mennesker som kender tar bedre end deres egen navle.

--Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-04 20:36

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> som bekendt højst plads til 800 MB. Jeg har intet DVD-drev. Og på dmg'en
> ligger kun to pkg filer, hvoraf den ene næsten er på de 1.4 GB.

Har du et .Mac medlemsskab?

For hvis du har, kan Backup klare opgaven.

Så back´er du up til CD og programmet beder selv om x antal CD´er, der
skal til.

M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-01-04 20:56

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Har du et .Mac medlemsskab?
>
> For hvis du har, kan Backup klare opgaven.

Hmm - ser efterhånden ud som om man må ha' det....

tak til Morten, Martin og Peter for svar

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-01-04 02:00

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> Jeg har en 1.4 GB dmg fil som jeg ønsker at brænde til CD, men de har jo
> som bekendt højst plads til 800 MB. Jeg har intet DVD-drev. Og på dmg'en
> ligger kun to pkg filer, hvoraf den ene næsten er på de 1.4 GB.

Hvis du kan leve med at skulle samle dmg-filen på din harddisk inden
du skal bruge den igen, kan du bruge kommandoen "split" i en terminal:
split -b 700m megafil.dmg mindre-filer
Så får du et antal (2?) 700 MB filer du kan brænde på cd.

For at genskabe dmg filen kopierer du den første fil (mindre-fil1) ind
på harddisken og omdøber den til megafil.dmg. Herefter indsætter du
næste cdrom og skriver
cat mindre-fil2 >> megafil.dmg

Kommandoen "cat" udskriver indholdet af en fil. Når du skriver
"kommando >> filnavn" betyder det, at output fra kommandoen skal
indsætte bagefter indholdet af filnavn. Husk at der skal være to

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-01-04 12:56

> [...]

> som bekendt højst plads til 800 MB. Jeg har intet DVD-drev. Og på dmg'en
> ligger kun to pkg filer, hvoraf den ene næsten er på de 1.4 GB.

Via terminalen kan du bruge hdiutil.

Syntaksen er:

hdiutil segment -o <segmentnavn> -segmentSize <segmentstørrelse>
<sti/til/imagenavn>

Eksempel: Segmenterne skal hedde DeltImage, størrelsen 780 MB og
originalimage hedder StortImage.dmg

hdiutil segment -o DeltImage -segmentSize 780m StortImage.dmg

Herefter oprettes DeltImage.dmg, DeltImage.002.dmgpart,
DeltImage.003.dmgpart osv. hver på 780 MB.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-01-04 16:30

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> Via terminalen kan du bruge hdiutil.

Sådan - og tak

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 17:40

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Sådan - og tak
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Hæ, dér sparede du 600,- spir
M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-01-04 21:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hæ, dér sparede du 600,- spir

tjah - men måske skulle jeg alligevel få en .mac konto.... Så vidt jeg
kan forstå er der da nogle fordele.

-- og det er jo enklere at bruge et stk dedikeret software i stedet for
at rode i Terminalens dos-agtige kommandoer (ikke just derfor jeg købte
mac i sin tid)

((og de 600 blir jo bare brugt på cigaretter whisky og...

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-04 21:42

> [...]

> mac i sin tid)
>
> ((og de 600 blir jo bare brugt på cigaretter whisky og...

Hej Martin

Jeg har haft kontoen i tre år nu - først som "forsøg"/iTools og senere
som introduktionstilbud og senest til fuld pris.........

det er en samlet udgift for mig på 44$ i år 2002 og 99¤ i år2003.

For de penge har jeg i tre år haft:

15MB postplads

100MB serverplads

Virex 7.2 (værdi: kr:700,-)
BackUp (værdi: temmelig meget)
PhotoStudie (værdi: 400,-)
og masser og masser og masser af masser andre tilbud gennem tiderne,,,,,

Et .Mac medlemsskab "tjener" sig selv hjem på under et år.......og det
siger én, der har været med fra begyndelsen.......

Glemte jeg at nævne, at når man laver backup - kører det hele med iSync
- iCal m.m.?

Kære Martin

Det er kun mere besværligt, ikke at være med, men sådan er der jo så
meget.......

Spørg vores allestedsnærværende multiengagerede sygehusansatte
Henrik.....

........Tror, han vil give mig ret(håber)

Hej fra
Morten, der håber, du stadig vil bruge lidt likvider på c........,
w...... og n..... p....

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-04 22:51

> [...]

> Spørg vores allestedsnærværende multiengagerede sygehusansatte
> Henrik.....
>
> .......Tror, han vil give mig ret(håber)

Bestemt. Jeg er også glad for min .Mac konto. Jeg havde Virex før, så
jeg sparer årsabonnementet der. Til gengæld kan jeg ikke nøjes med
Bakcup, men har Retrospect. Jeg ved ikke, hvor mange af de andre
programmer, jeg har brug for, men det sker da, jeg lægger et par
billeder på hjemmesiden, og det er jo dejligt nemt. Først og fremmest
nyder jeg følelsen af at være med i fællesskabet, men de er jo nok pjat.
Du glemte i øvrigt at nævne, at man får rabat, hvis man henviser
nye medlemmer. Man får også nogle spil til download. Da jeg sidst
fornyede, kunne jeg vælge mellem et par gaver. Jeg valgte Sims, som jeg
fik sendt på cd og det hele. Sønnen synes, det er spændende. Det er bare
svært at passe spædbørn. De bliver hele tiden hentet af de sociale
myndigheder. Men han er jo også kun ni år og forstår ikke engelsk.

> Hej fra
> Morten, der håber, du stadig vil bruge lidt likvider på c........,
> w...... og n..... p....

Rygning er altså usundt. Meget usundt. Alkohol går an i begrænsede
mængder. Det samme gælder kvinder, hvis altså konen ikke opdager det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 26-01-04 00:52

> Rygning er altså usundt. Meget usundt. Alkohol går an i begrænsede
> mængder. Det samme gælder kvinder, hvis altså konen ikke opdager det.

Klokkende sjov, det er du altså må en eller anden dag opstøve dit
ugeblad og se om du er lige så sjov deri.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-04 02:25

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Klokkende sjov, det er du altså må en eller anden dag opstøve dit
> ugeblad og se om du er lige så sjov deri.

Jeg er desværre underlagt censur og min trods alt lidt sunde fornuft.
Jeg har desværre erfaring for, at folk ikke synes, deres sygdom er noget
at spøge med. Og på skrift kan folk ikke altid opfatte, at noget er en
spøg. Grundreglen er faktisk, at det skal stå i blinkende neon, hvis man
laver sjov, bruger ironi e.l. Hvis noget kan misforstås, så bliver det
misforstået.
Når jeg har folk foran mig på sygehuset, kan jeg til gengæld
godt lave lidt sjov. Mit personale hader, når jeg skal tage leverprøver
fra folk, og jeg så lader som om, jeg ikke aner, hvad der er op og ned
på udstyret. Hvis jeg så siger: "Nu må vi håbe, det går godt - denne
gang", så er de helt ødelagte.

- Åh doktor, jeg er så nervøs. Jeg har aldrig fået lagt lungedræn før.
- Det skal De ikke være ked af lille frue. Jeg er også lidt nervøs, for
jeg har heller aldrig prøvet det før.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-01-04 15:58

> [...]
> fra folk, og jeg så lader som om, jeg ikke aner, hvad der er op og ned
> på udstyret. Hvis jeg så siger: "Nu må vi håbe, det går godt - denne

Jeg arbejdede som ung på KH (Kommunehospitalet, Kbh.) Her var en læge
som når han skulle give intra muskulære injektioner tegnede en
skydeskive på patientens lår og "kastede" nålen i. (Han blev senere
gået, vist nok for åbenmundethed)

så pas hellere på Henrik

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-01-04 23:50

> [...]
> som når han skulle give intra muskulære injektioner tegnede en
> skydeskive på patientens lår og "kastede" nålen i. (Han blev senere

Hmmmm, brude tråden ikke døbes om til "lægers syge humor"? Det virker
lige som en lidt mere relevant og bedre beskrivende overskrift

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 22:17

> Jeg er desværre underlagt censur og min trods alt lidt sunde fornuft.

Det lyder kedeligt

> [...]
> fra folk, og jeg så lader som om, jeg ikke aner, hvad der er op og ned
> på udstyret. Hvis jeg så siger: "Nu må vi håbe, det går godt - denne

that's more like it.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 26-01-04 18:31

> Klokkende sjov, det er du altså må en eller anden dag opstøve dit
> ugeblad og se om du er lige så sjov deri.

Jeg må medgive at Henrik bidrager kraftigt til motionering af mine
ansigtsmuskler

Nu vi er ved det så er der en interessant skærmrens til den indvendige
side Et godt tip: Rens skærmen mens "lillemor" er i køkkenet!)

http://mirrored.flabber.nl/boob.cursor/ciagnijcycka.swf

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-04 11:15

> Du glemte i øvrigt at nævne, at man får rabat, hvis man henviser
> nye medlemmer.

Aha! Pyramidespil!

I øvrigt tak for idolbilledet. En anden gang vil jeg dog sætte pris på,
at det er signeret.

Du holder dig forresten godt og ser meget ung ud af en par og fyrreårig.

Men hvorfor er din far dog med på billedet?

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-04 00:56

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> I øvrigt tak for idolbilledet. En anden gang vil jeg dog sætte pris på,
> at det er signeret.
>
> Du holder dig forresten godt og ser meget ung ud af en par og fyrreårig.

Ha-ha! Er det takken for at eksponere Apple i en landsdækkende
publikation? Vi har endda fået Maria Hirse til at sidde med en iBook.
Bedre reklame kan Apple da ikke ønske sig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 27-01-04 10:50

> Ha-ha! Er det takken for at eksponere Apple i en landsdækkende
> publikation? Vi har endda fået Maria Hirse til at sidde med en iBook.
> Bedre reklame kan Apple da ikke ønske sig.

Jeg ved snart ikke... Jeg har hørt rigelig med kommentarer som fx
tøsecomputer uden at det behøver at blive bekræftet i en husstandsomdelt
publikation. Jeg fik dog overbevist den studerende, der sagde "Gud, hvor
er den nuttet - en rigtig computer for piger" om at det ikke var
tilrådeigt, at hun gik til eksamen.

--
Christian

Fra : Olav Noksagt

Dato : 27-01-04 11:54

Henrik Münster skrev:

> Ha-ha! Er det takken for at eksponere Apple i en landsdækkende
> publikation? Vi har endda fået Maria Hirse til at sidde med en iBook.
> Bedre reklame kan Apple da ikke ønske sig.

Hvilket idolbillede?
Olav,
Nysgerrig

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-01-04 23:43

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

> Hvilket idolbillede?
> Olav,
> Nysgerrig

Vi har været med i en husstandsomdelt reklame for Ude og Hjemme, som
blev delt ud med de andre reklamer sidste weekend.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-01-04 15:58

> Rygning er altså usundt. Meget usundt. Alkohol går an i begrænsede
> mængder. Det samme gælder kvinder, hvis altså konen ikke opdager det.

Ryger kun pibe, maven tåler ikke længere "hård" spiritus. Og konen
opdager det altid (altså ikke at jeg ryger og kun drikker vin, men...

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-04 19:45

> Ryger kun pibe, maven tåler ikke længere "hård" spiritus. Og konen
> opdager det altid (altså ikke at jeg ryger og kun drikker vin, men...
>
> venlig hilsen
>
> Martin

......"charming.....so charming, dear"
M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-01-04 16:35

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> det er en samlet udgift for mig på 44$ i år 2002 og 99¤ i år2003

Det ser da ud til det koster 799,- kr (men ok det er vel også ca 99¤)

overvejer at komme med i flokken - har nu haft en del forbehold (har
også prøvet det gratis, dengang synes jeg ikke der var så mange fordele.
Og så oprettede jeg den via en us fake-adresse. Og den er desværre
stradig optaget, så jeg ikke kan bruge min gamle adresse. Snyd betaler
sig ikke

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Tom

Dato : 26-01-04 16:44

On 26/01/04 16:35, in article
1g86gmm.pz3ggw1m1ww5gN%martin@xyzammentorp.org, "Martin Ammentorp"
> [...]

> Og så oprettede jeg den via en us fake-adresse. Og den er desværre
> stradig optaget, så jeg ikke kan bruge min gamle adresse. Snyd betaler

Blot lige en kommentar.
Jeg er flere gange stødt på delte DMG filer.
Kan det passe at det er muligt at gøre med softwaren torrent !?
Tom
PS
Filerne er typisk inddelt I 20-30MB, og "samles" ved at trykke på den første
del af DMGerne, hvorefter den selv leder efter resten ( og skriver hvis der
er fejl!)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-01-04 19:12

Tom <nospam@fakemail.dk> writes:

> Kan det passe at det er muligt at gøre med softwaren torrent !?

Torrent gør det hele automatisk, og du ender med en kopi af præcis de
filer der oprindeligt blev lagt ind på serveren.

BitTorrent er skrevet i Python så det skulle være porteret til OS X

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-01-04 19:33

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> BitTorrent er skrevet i Python så det skulle være porteret til OS X

Jeg er gået fra BitTorrent til Azureus: Meget bedre hastighed!!

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 10:05

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Jeg er flere gange stødt på delte DMG filer.
> Kan det passe at det er muligt at gøre med softwaren torrent !?

nej... det er bare segmenterede images, noget Apples SW har kunnet i
al den tid jeg har haft mac.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-01-04 17:32

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> overvejer at komme med i flokken

Hej Morten

Er nu med i flokken (med et oprindelige navn - ændrede bare landet
til dk)

-- og jeg bruger ikke engang Rexona, men må undvære for 99¤ pibetobak,
vin og damer (glæder nok dr Henrik)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Per Madsen

Dato : 26-01-04 22:22

> [...]

> Og så oprettede jeg den via en us fake-adresse. Og den er desværre
> stradig optaget, så jeg ikke kan bruge min gamle adresse. Snyd betaler

Hvorfor ikke bruge www.spymac.com. Deres service ligner .mac's men er
til gengæld gratis. Man får ialt 375 mb gratis plads...

http://macnyt.dk/default.tpl?news=20040117025442

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Morten

Dato : 27-01-04 10:04

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bruge www.spymac.com. Deres service ligner .mac's men er
> til gengæld gratis. Man får ialt 375 mb gratis plads...

> http://macnyt.dk/default.tpl?news=20040117025442

udbyder de osse syncronisering af adressebog, kalender og bogmærker?
sidstnævnte er den feature jeg har fundet mest anvendelig.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-01-04 15:24

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bruge www.spymac.com. Deres service ligner .mac's men er
> til gengæld gratis. Man får ialt 375 mb gratis plads...

-- er registreret her (også) - men giver Morten Lind ret i, at der
følger rigtig meget god, gratis software med, og iSync er jo heller ikke
at foragte

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-04 13:47

> [...]

> Hvorfor ikke bruge www.spymac.com. Deres service ligner .mac's men er
> til gengæld gratis. Man får ialt 375 mb gratis plads...

Det lyder godt, men jeg kan ikke få det til at virke. WebDAV-dimsen
giver en Forbidden You don't have permission to access / on this
server. Jeg har godt nok ændret passwordet, men har tastet det rigtigt
ind. Fører maillinket til webmail - der kan jeg heller ikke logge ind
(der kommer ingen reaktion overhovedet).

--
Christian

Fra : Per Madsen

Dato : 28-01-04 16:45

> [...]

> ind. Fører maillinket til webmail - der kan jeg heller ikke logge ind
> (der kommer ingen reaktion overhovedet).

Har du været inde og kigge på Spymac's support forum....

Fra : Jesper

Dato : 25-01-04 13:18

> [...]

> som bekendt højst plads til 800 MB. Jeg har intet DVD-drev. Og på dmg'en
> ligger kun to pkg filer, hvoraf den ene næsten er på de 1.4 GB.

Brænd den til DVD, den kan klare over 4 GB
global village idiots. - Paul Ginsparg.