ikoner -- mappeikoner
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 24-01-04 14:38

Hej NG!

Et måske rimelig newbee-spørgsmål: Kan man udskifte mappe-ikonerne i
Finder uden brug af små-software? I givet fald: Hvilket format skal
disse ikoner være i? .svg?

Var der ikke noget med at man i system 7-9 kunne trække et billede over
i info-vinduet for en given mappe -- og så: Vupti?.

Skal bruge det som visuel støtte til navigering rundt i mapperne.

--Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-01-04 14:46

"Martin Agersted Jarl" skrev 24.01.2004 14:37:

> [...]
>
> Var der ikke noget med at man i system 7-9 kunne trække et billede over
> i info-vinduet for en given mappe -- og så: Vupti?.

Du åbner et info-vindue til mappen (æble-i), så klikker du på ikonet oppe i
øverste venstre hjørne af vinduet så det bliver markeret (få en ramme på).

Nu kan du blot paste (æble-v) grafik ind, som du fx har kopieret fra
PhotoShop.

/kristian

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 24-01-04 16:13

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> øverste venstre hjørne af vinduet så det bliver markeret (få en ramme på).
>
> Nu kan du blot paste (æble-v) grafik ind, som du fx har kopieret fra

Såre simpelt altså. Præcis hvad jeg regnede med. Jeg er tit forbavset
over hvor simple tingene er i Mac OSX og regner derfor ikke med
muligheden .

Men normalt er ikonerne i .svg-format -- eller hvad. Hvad med det format?

--Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-01-04 17:17

"Martin Agersted Jarl" skrev 24.01.2004 16:13:

> Såre simpelt altså. Præcis hvad jeg regnede med. Jeg er tit forbavset
> over hvor simple tingene er i Mac OSX og regner derfor ikke med
> muligheden .

Ja. Men det er nu præcis samme fremgangsmåde som det har været siden
muligheden kom med System 7. (I MacOS X er mulighederne dog udvidet med
højtopløste, skalerbare ikoner)

> Men normalt er ikonerne i .svg-format -- eller hvad. Hvad med det format?

Det ved jeg faktisk ikke. Umiddelbart mener jeg bare det er en eller anden
form for bitmap-format, nok nærmere PNG (et gæt!).

/kristian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-01-04 01:10

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> writes:

> Men normalt er ikonerne i .svg-format -- eller hvad. Hvad med det format?

Gå til http://www.google.com og skriv "define: svg" i søgefeltet, så
finder du ud af det

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 25-01-04 12:28

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Gå til http://www.google.com og skriv "define: svg" i søgefeltet, så
> finder du ud af det

Fint nok, men jeg ved godt hvad svg-formatet er. Men bruger ikonerne
dette format? De genuine mac osx-ikoner bruger vel en aller anden form
for vektor-format.

Prøv at gå ind på google og skrive "define: dyslexia" i søgefeltet hvis
du har vanskeligheder ved at læse mit spørgsmål

mvh
Martin

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 25-01-04 15:09

Martin Agersted Jarl skrev:

> De genuine mac osx-ikoner bruger vel en aller anden form
> for vektor-format.

Nej, symboler (som er det navn Apple på dansk bruger for det engelske
"icons") bruger faktisk et bitmap-format, ".icns". Jeg går ud fra, at
det er Apples "eget" format. Det kan indeholde billeder i:
Thumbnail: 128x128 (32 bit med 8 bit-maske),
Huge: 48x48 (32/8/4/1 bit med 1/8 bit-maske),
Large: 32x32 (32/8/4/1 bit med 1/8 bit-maske),
Small: 16x16 (32/8/4/1 bit med 1/8 bit-maske) og
Mini: 16x12 (8/4/1 bit med 1 bit-maske).

Jeg bruger selv "Iconographer" til symbolredigering, men der er mange
andre.

Man kan bruge Apple's "icns Browser" til at se, hvilket billeder og
masker (hedder det det på dansk?) et symbol indeholder. Apple's "Icon
Composer" bruges til at lave et symbol ud fra nogle billeder i de
forskellige størrelser. Begge programmer er en del af Developer-pakken
af Mac OS X (Xcode hedder det vel).

Jeg synes i øvrigt stadig, at det er imponerende, så godt Mac OS X
skalerer disse bitmap-billeder ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 25-01-04 16:25

Jesper Juellund Jensen wrote:

> [...]
> Large: 32x32 (32/8/4/1 bit med 1/8 bit-maske),
> Small: 16x16 (32/8/4/1 bit med 1/8 bit-maske) og
> Mini: 16x12 (8/4/1 bit med 1 bit-maske).

Ok, så er det opklaret.

> [...]
> af Mac OS X (Xcode hedder det vel).
>
> Jeg synes i øvrigt stadig, at det er imponerende, så godt Mac OS X

Det kan man kun være enig i. Jeg synes dog at Gnome/nautilus til *nix
gør et godt stykke arbejde også. Så vidt jeg ved, kører Gnome fra og med
version 2.4 med svg-ikoner (eller kan gøre det).

--Martin