Re:Nedfaldsprojektiler
Fra : B.J.Hansen

Dato : 21-04-01 19:23

Betragtninger vedrørende vertikale skud:

De forsøg der beskrives, stammer hovedsagelig fra Aberdeen Proving Grounds
forsøg med lodrette skud, foretaget dels i Daytona og Miami i Florida, samt
på selve Aberdeens prøve station (APG) i staten Maryland U.S.A., og er
udgivet i følgende rapport fra Ordnance Office " Official Report of Vertical
Times of Flight for Small Arms Ammunition".

Forsøgene er fra omkring 1940 - 1950, men er stadig valide, da der ikke
foreligger andre test der modsiger beregninger fra den tid.

Der er hvor det er skønnet nødvendigt, omregnet fra tomme systemet til det
metriske system, da det ikke er alle der er lige begejstret for kun at få
det i tommer og pounds.

Forsøgene er udført på en platform , anbragt i en vig med stille vand, alt
tænkeligt måle udstyr, og anordninger for at sikre et nøjagtigt lodret skud
er tilstede.

Som forsøgs ammunition og våben er valgt den amerikanske service riffel
30-06 og med to forskellige projektiler, med vægt på hhv. 150 og 175 grains.
( 9,72 - 11,34 gram), 150 grains (9,72 gram) med flad base, og med orgive R
= 7, 175 grains ( 11,34 gram) med basen som boat-tail, orgive R=7.

Mr. R. L. Tippins, udførte ca. 1920, i England, lignende forsøg, men havde
ikke det måleudstyr man senere rådede over, så hans forsøg gik mere på at
måle hvor lang tid det tog for projektilet at vende tilbage. Tippins målte
at projektilet vendte tilbage et sted mellem 50 og 60 sekunder efter
affyringen, og udregnede en middeltid til 55 sekunder.

Tilbage til Aberdeen Proving Grounds prøver. De valgte projektiler blev
afskudt med en begyndels hastighed på 2700 f/sec. (823 m/sek.) , nøjagtig
vertikalt, i stille vejr og under indflydelse af tilnærmelsesvis STP
Standard temperatur og tryk : Lufttryk = 29,53 tomme kviksølv ( 750 mm hg)
temperatur = 59 grader F ( 15 grader Celsius) , luftfugtighed 78%) dette er
den normale værdier for STP.
STP måles ved havets overflade. (ASL) at sea level

Ud af mere en 500 skud, vendte kun 4 projektiler tilbage til udgangspunktet,
og en af dem en 150 grains flat-base ramte den platform hvorfra skuddet var
afgivet, Projektilet vendte tilbage med basen først, som er normalt, hvis
ikke projektilet er ustabilt, ramte kanten af platformen ( som var bygget
af træ) faldt herefter i vandet. Projektilet efterlod et 3 mm dybt mærke i
træværket på platformen. Yderlig to projektiler landede i en spand med
kølevand til maskingeværet, og efterlod et aftryk , som viste at
projektilerne var kæntret på siden . Et anden af projektilerne ramte toften
i en lille båd, og efterlod ligeledes et 3mm dybt mærke, ud fra mærket kunne
man bestemme at projektilet var væltet ca. 450. Hvilket kunne tyde på et
ustabilt projektil.

Vindforhold i højderne, kan ofte være anderledes en lige ved overfladen, og
derfor er det næsten umuligt at få et projektil til at vende nøjagtigt
tilbage til sit udgangspunkt.

Ud fra disse tests, kunne man konkludere, at projektilerne vendte tilbage
med en hastighed på ca. 300 f/sec. (91,5 m/sek.) og med en projektil vægt på
150 grains (9,72 gram) ramme jorden med en energi på 30 foot pounds (4,145
kgm ). Den amerikanske hær, har besluttet at der skal mindst 60 foot-pounds
(8,29 kgm) til at gøre en soldat ukampdygtig.

De fleste af de afskudte projektiler i cal. 0.30, som er vendt tilbage inden
for måleområdet, ser ud til opnå den samme sluthastighed, der kan være små
variationer, som tillægges vægten af projektilet. Uanset om et projektil
bliver skudt nøjagtig nedad fra et højt beliggende sted over jorden, vil
dets sluthastighed være omkring 300 f/sec. ( 91,5m/sek.) . dette sker, fordi
luftmodstanden tiltager ved stigende hastighed.

Et projektil med en vægt på 150 grains (9,72 gram) vejer omkring 0,021
pounds (0,009513 kilogram) og vil når det retunere til jorden opnå en
hastighed hvor luftmodstanden udligner vægten af projektilet, hvorved
projektilet ikke længere tiltage i hastighed, selvom den er under
indflydelse af tyngdekraften, projektilet balancere nu med vægten af
luftmodstanden, og kan ikke længere forøge sin hastighed.

Der er foretaget utrolig mange test med luftmodstandens indvirkning på netop
cal.0.30 projektiler, og man kender derfor nøjagtig luftmodstandens virkning
på projektilet. For et eksperimental projektil med orgive R=2 og let rundet
næse, vil luftmodstanden på spidsen ved en hastighed på 2700 f/sec. (823
m/sek.) være 2,3 lbs. ( 0,16 kg) - ved 2000 f/sec. (609 m/sek.) 1,5 lbs.
0,10 kg) - ved 1500 f/sec. ( 457 m/sek.) 0,89 lbs. ( 0,0625 kg) - ved 1000
f/sec. (304 m/sek.) 0,17 lbs. ( 0,0119 kg) - ved 500 f/sec. (152 m/sek.)
0,04 lbs ( 0,0028 kg) - ved 350 f/sec. (107 m/sek.) 0,025 lbs ( 0,00175
kg) - ved 320 f/sec. ( 97,5 m/sek.) 0,021 lbs ( 0,00147 kg) og vil stoppe
yderlig tilvækst af hastigheden ved et faldende projektil.

Ved et meget spidst projektil, vil luftmodstanden selvfølig være mindre, og
faldhastigheden lidt større, hvis det kommer nedad med spidsen først.
Ligeledes vil projektiler der kommer ned med basen først, falde langsommere,
og projektiler med en stump næse, som kommer først nedad, vil falde
hurtigere end hvis den kom med basen først. For projektiler med en større
vægt, vil disse falde hurtigere end projektiler med lavere vægt. Til
eksempel kan nævnes, en 12,7 mm ( cal. 0.50) på 718 grains ( 46,5 gram) vil
opnå en sluthastighed på nær ved 500 f/sec. ( 152 m/sek.) .

Ved lodret skud med et cal. 0.30 flad base 150 grains (9,72 gram)
projektil, afskudt med en begyndelseshastighed på 2700 f/sec. (823 m/sek.),
vil et sådan projektil vende tilbage til jorden efter 49,2 sekunder, det
samme projektil afskudt med en hastighed på 1200 f/sec. (366 m/sek.) vil
vende tilbage efter 40,8 sekunder, hvilket viser at en hastigheds
nedsættelse på over 50% kun giver ca. 9 sekunders forskel. Det interessante
er at luftmodstanden nedsætter hastigheden 60 gange så meget som
tyngdekraften. Tyngdekraften modvirker altid den opadgående bevægelse med
32 f/sec2. ( 9,81 m/sek2. Indtil projektilet ikke længere bevæger sig,
samtidig med at hastigheden falder, formindskes luftmodstandens indvirkning
på projektilet. I samme øjeblik projektilet begynder sin nedadgående
bevægelse, er det under indflydelse af tyngdekraften, ( projektilets
begyndelseshastighed er 0, ) og det tiltager med 32 f/sec2. ( 9,81 m/sek2.),
men er når hastigheden tiltager, under indflydelse af luftmodstanden, som
bliver større jo hurtigere projektilet bevæger sig.

Når projektilet når sit højeste punkt, og starter på nedturen vil det stadig
være i spin, ( pga. riffelgængerne i løbet er det jo sat i spin ) og vil
hvis projektilet er vel afbalanceret og stabilt, falder det med basen først,
( en del af de eksperimental projektiler der blev brugt i Miami var ikke
godt nok stabiliseret.).

Det har vist sig, at når korte serie er afskudt lodret op, vil projektilerne
komme tilbage i grupper med forskelligt tidsinterval, nogle grupper vil
komme ned igen på 1 minut og 6 sekunder, mens andre kom ned på 1 minut og 46
sekunder. Kalkulationer viste at projektiler der returnerede på 1 minut og 6
sekunder, kom med basen først, mens projektiler der kom ned senere var
tumlet rundt.

Forsøg med cal. 0.30 , 150 grains ( 9,72 gram) afskudt med 2700 f/sec. (823
m/sek.) afskudt lodret op, vil stige til 9000 feet (2743 meter), dette vil
tage 18 sekunder. Herefter begynder projektilet sin tilbagetur til
udgangspunktet, som yderlig vil tage 31 sekunder, de sidste få tusind fod
( 2500 feet) ca. 1000 mtr. Vil det opnå en hastighed på 300 f/sec. ( 92
m/sek.) = (330 km/t) .
Den samlede tid er 49 sekunder.

Hvis samme projektil, eller for den sags skyld et hver andet projektil, var
afskudt i vacum ved samme hastighed, ville dette stige til en højde af
113000 feet, ( 34,5 km ) og der ville medgå 84 sekunder før det nåede
toppen, den ville være samme tid om at nå tilbage til jorden igen,
sammenlagt 168 sekunder, dette er teori, da man jo af gode grunde ikke kan
have et så stort rum i vacum, men det giver en god ide om hvor meget
luftmodstanden betyder ved lodret skud. Hvis samme skud var foretaget i en
vinkel på 45 grader, ville det nå ud på en afstand på nærved 43 miles ( 69
km) og der ville medgå 59 sekunder til dette. ( I normal atmosfære, vil den
optimale skudafstand være et sted mellem 29 og 32 grader).

Når det opad gående projektil når til det punkt hvor hastigheden kun er
9,81 m/sek., vil det tage dette langsomt gående projektil endnu et helt
sekund at stige de sidste 5 mtr. Før det begynder sin tilbagetur til jorden,
herefter falder det 5 mtr, som også tager et helt sekund. Den langsomme fart
og den dermed medgående tid (2 sek.) betyder, at projektilet er særlig
sårbar overfor vindpåvirkninger i denne højde, da der som tidligere nævnt
kan være andre vindforhold i højderne, end ved jorden, kan vinden skubbe
projektilet ganske lidt ud af kurs, således at det lander langt fra
affyrings stedet.

Udregningerne dækker kun over cal. 0.30, og ved en given udgangshastighed.
Ved større udgangshastighed og mindre cal. Vil tallene være anderledes, men
for en jægersmand, med en riffel inden for cal. .222 - 30-06 og deromkring,
og ved udgangshastigheder mellem 650 - 950 m/sek. vil der kun være ganske
lidt udsving fra de opgivne tal. Som gennemsnit kan man godt regne med at
stighøjden vil ligge inden for 2600 - 3000 meter, og tiden lidt længere for
projektiler med højere udgangshastighed.

Med venlig hilsen

Bent Juhl Hansen
1

Fra : Peder Porse

Dato : 21-04-01 20:08

Tak for din påpegning af fejlen ved at se bort fra luftmodstanden. Det er jo den
helt afgørende faktor i det her for mig at se.

pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/

Fra : Peder M Hundebøll

Dato : 26-04-01 08:57

En opsumering af B.J.Hansens glimrende indlæg er vel at hvis et projektil
kommer tilstrækkelig højt op, kan det ved frit fald under påvirkning af
tyngdekraft og luftmodstand opnå en maximal hastighed ved nedslaget på ca
91,5 m/s. Det vil ske uanset projektilets vægt. Situationen ville være den
samme hvis man sad i en flyvemaskine/luftballon og slap projektilet. Men for
et luftgevær f.eks. vil udgangshastigheden være for lav til at projektilet
kan nå op i tilstækkelig højde til at opnå max.nedslagshastigheden.
Jeg havde i et tidligere indlæg gættet på en nedslagshastighed på ca 100m/s
(det var også let at regne med i hovedet). Det var altså lige i overkanten.
Den anden del af problemstillingen var skadevirkningen. Hvis vi holder fast
i de 91,5m/s bliver den afgørende forskel på anslagsenergien for
sallonprojektiler og de nævnte militærprojektiler alene vægten af
projektilet. Hvis sallonprojektilet vejer 0,003 kg vil anslagsenergien være
ca 12,5 Joule - sammenlignet med de 60 foot pounds / ca 82 Joule som
amerikaner regner med skal til at gøre en "soldat ukampdygtig" dør man altså
næppe af at blive ramt (undtagen af chok), men det kan godt være ubehageligt
og kan vel godt lædere et øje i uheldigste fald. det kan vel også give
småbuler i biler/ smadre et drivhusvindu o.l.
Det står der vel egentlig også i den artikel i Jagt og Natur som der
tidligere er refereret til.
Personligt ville jeg ikke bruge sallonriflen inde i byen, selv om jeg ikke
desideret slår nogen ihjel. Chancen for at det faldende projektil rammer et
eller andet som giver ubehageligheder bagefter er trods alt for stor.
Peder