Andet multimedie
bentjuul 3670
Udskriv billede over mange A4-ark
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-01-04 13:54

Jeg har et JPG-billede som jeg gerne vil have udskrevet så det
fylder omtrent et A2-ark. Mit problem er at jeg kun har en
A4-printer, så det må skrives ud i flere dele. Jeg ønsker så med
min udemærket saks, at klippe marginerne fra og så ellers samle
de enkelte print til den store udgave. Mit problem er at jeg ikke
kan finde ud af at skrive et billede ud i mange dele. Jeg har en
del forskellige programmer, dog _ikke_ Photoshop.

Hvad kan jeg bruge?

Lars

Fra : emj

Dato : 23-01-04 14:07

On Fri, 23 Jan 2004 13:53:37 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> Mit problem er at jeg ikke
>kan finde ud af at skrive et billede ud i mange dele.

Klip billedet i stykker før du skriver det ud.
Hilsen emj

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-01-04 14:31

emj wrote:
> Klip billedet i stykker før du skriver det ud.

Måske kender jeg ikke mine grafikprogrammer godt nok, men
umiddelbart lyder det som en rimelig omstændelig procedure. For
hvis jeg nu ønsker at det skal skrives i A1 istedetfor A2, så må
jeg klippe igen. Jeg ville gerne at jeg blot kunne angive en
udskrivningsstørrelse i højde/bredde eller et procenttal, fx 500%
af normalen. Så skulle printeren bare skrive ud til det antal
A4-ark der var nødvendigt. Findes denne funktionalitet ikke i et
eller andet program?

Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-01-04 15:38

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af normalen. Så skulle printeren bare skrive ud til det antal
> A4-ark der var nødvendigt. Findes denne funktionalitet ikke i et

Jo, de fleste grafikprogrammer vil have denne mulighed.
Ihvertfald Illustrator, Pagemaker, Indesign, men sikkert også Corel Draw.

Måske du kunne skrive hvillke programmer du har til rådighed, - så kan det
være lidt lettere at vejlede dig.

/Per

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-01-04 15:55

Per Christoffersen wrote:
>Måske du kunne skrive hvillke programmer du har til rådighed, -

> kan det være lidt lettere at vejlede dig.

Jep, selvfølgelig. Måske er mit program sortiment alligevel ikke
så stort som jeg har givet udtryk for jeg har ingen af de nævnte
programmer.

Følgende har jeg:

Paint Shop Pro 7
Irfanview 3.85
ACDSee 3.1
Adobe PhotoShop Album 2.0
CorelDraw8 (ikke installeret mere)

Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-01-04 14:41

> Jeg har et JPG-billede som jeg gerne vil have udskrevet så det
> fylder omtrent et A2-ark. Mit problem er at jeg kun har en
> A4-printer, så det må skrives ud i flere dele.

Mange printere har mulighed for at man kan indstille udskrivning
over flere ark inde i printerdriveren.
Har du checket om din printer har den mulighed ?
--
Peter J

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 23-01-04 15:22

> [...]
> kan finde ud af at skrive et billede ud i mange dele. Jeg har en
> del forskellige programmer, dog _ikke_ Photoshop.

Publisher har denne funktion , hor du også har muligheder for at tilføje
skæremærker.
Har prøvet med A1 format,- virker fint.

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : Bjarne Aabrandt

Dato : 26-01-04 13:13

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in news:40111952$0$89805
$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> [...]
> A4-printer, så det må skrives ud i flere dele. Jeg ønsker så med
> min udemærket saks, at klippe marginerne fra og så ellers samle

Du kunne prøve med det udmærkede og gratis program MyAlbum.
Det er ganske gratis og kan findes her:
http://www.myalbumpro.com

M.v.h.
Bjarne Aabrandt

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-01-04 14:42

Bjarne Aabrandt wrote:
> Du kunne prøve med det udmærkede og gratis program MyAlbum.
> Det er ganske gratis og kan findes her:
> http://www.myalbumpro.com

Tak Bjarne. Det løser fint mit problem med udskrift over mange
sider. Skulle andre have lyst til at prøve, så er her lige et par
hints.

Download IKKE den danske oversættelse. Den mangler flere
funktionaliteter, bla. muligheden for at lave posters!

Man behøver ikke oprette et album. Ved opstart trykkes blot
'Annuler', hvorefter hovedprogrammet er klar.

Herefter skal indlæses det ønskede billede ved tryk på ikonet til
højre for printeren. Tilsidst trykkes Ctrl-Shift-P. Med zoom
factor kan man bestemme størrelsen.

Lars