Varm vand fra oliefyr.
Fra : Peter Olesen

Dato : 23-01-04 11:20

Hej i NG.

Jeg vil gerne have gode råd til mit problem:

Vi har oliefyr, og termostaten er sat til 60 grader.

Når vi skal bruge varmt vand til brusebad eller lign, er der slet slet ikke
nok varmt vand til et bad. Det vi gør lige p.t. er, at skrue op for fyret
til 85-90 gr. 15 min. før badet for at have varmt vand nok.Vi har ikke
termostat-blandingsbatteri på bruseren.

Fyret er vistnok et " Rabami" eller lign og kedlen er fra 60érne.
Oliefyrsmanden siger, at kedlen er sund og fin. Brænderen er nyere så
udskiftning af oliefyr er ikke lige vores første idé

Kan jeg tilslutte noget ekstra beholder eller lign. der løser mit problem.
--

Lone Ibsgaard
Peter Olesen

Fra : Jørgen

Dato : 23-01-04 11:45

Hvor måler du den temp. er det en termometer der siger det, eller er det den
lille knap du skruer op for, når du vil hæve vandet temp. Den lille knap
kan du ikke regne med da du kan tage "hatten" af og stille den lige hvor det
passer dig.

Hvis du får varmt vand nok på et kvarter, ved at skrue op, vil jeg tro at du
bare kan stille temp. fast på 65 - 70 grader, og så evt. skrue ned for
shunten.

Noget andet er, at i måske er nogen fråserøve , tænk på at en M3 varmt vand,
nemt løber op i 50 -60 kr. vandafgift, kloak afgift og opvarmning.
Det er måske en god ide at vandet bliver kold så lukker i da. Der skal
måske bare gå 10 min mere inden den anden går i bad.

Hilsen Jørgen

Hilsen
Jørgen

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-01-04 12:01

Jørgen skrev:

> tænk på at en M3
> varmt vand, nemt løber op i 50 -60 kr. vandafgift, kloak afgift og
> opvarmning.

....lyder *noget* dyrt!?
Hans

Fra : Jørgen

Dato : 23-01-04 15:12

Prøv at regne på det en 30 - 40 kr. M3 i vansledningsafgift, vandafgift og s
olie til opvarmning Jørgen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-01-04 10:05

Jørgen wrote:
> Prøv at regne på det en 30 - 40 kr. M3 i vansledningsafgift, vandafgift og s
> olie til opvarmning Jørgen

Hvoran finder du ud af hvor meget olie der går til vandet og hvor
meget går til opvarming?

Endsige hvor meget af vandet der er varmt og hvor meget er koldt??

På mit fyr er der en cirkulationspumpe til radiatorerne og een til
varmt vand, begge er thermostatstyrede.

Mvh
Roberto

Fra : Peter Olesen

Dato : 26-01-04 12:48

¨Jeg aflæser temperaturen ved at kigge på drejeknappen. Jeg var ike klar
over at den ikke er så sikker.
Jeg har ikke noget termometer jeg kan se på.

> [...]
du
> bare kan stille temp. fast på 65 - 70 grader, og så evt. skrue ned for

Og nej, min kone og hendes lange hår er ikke en fråserøv.
Jeg har faktisk luret hende lidt af i weekenden, og hun tager 5 min uden
håret, og 8-10 min med hårvask og hårkur..!

Peter

Fra : Jørgen

Dato : 26-01-04 13:18

Hvis du har en vin termometer eller lign. kan du når i har det varmeste vand
ud af hanerne sætte den under, i en kop. Så har du temp.på det varme vand.

Dreje knappen er rimelig, hvis der ikke er nogen der har haft hatten af den

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-01-04 13:32

Jørgen wrote:
> Hvis du har en vin termometer eller lign. kan du når i har det varmeste vand

Plejer et vinthermometer at gå til 60 grader?
Et stegethermometer er nok et bedre bud.

> [...]
>
> Dreje knappen er rimelig, hvis der ikke er nogen der har haft hatten af den

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-01-04 11:48

Peter Olesen skrev:

> Kan jeg tilslutte noget ekstra beholder eller lign. der løser mit
> problem.

....jeg fik i sin tid sat en elektrisk varmtvandsbeholder op, og fik at
vide, at jeg ville / kunne spare et ton olie om året - i sommerhalvåret
står mit oliefyr så stille...

....da jeg godt ka li karbad, er beholderen en ordentlig moppedreng...
Hans

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 25-01-04 16:55

"Hans Paulin" <glem@det.invalid> wrote in

> ...jeg fik i sin tid sat en elektrisk varmtvandsbeholder op, og fik at
> vide, at jeg ville / kunne spare et ton olie om året - i sommerhalvåret
> står mit oliefyr så stille...

Sådan een har jeg også. Jeg er bare i tvivl, om jeg skal slutte strømmen
til.

Mit spørgsmål er selvfølgelig: Hvor meget steg din elregning for at spare
den ton olie.

Spørgsmålet er så meget desto mere relevant, da jeg har installeret en
brændeovn, som i denne tid helt uproblematisk varmer hele huset op (ca 160
m2). oliefyret - en gammel salamander med en 15 år gammel riello brænder
laver faktisk kun varmt vand nu, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at
smide oliefyret helt ud. Jeg er bare lidt betænkelig for elregningen.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-01-04 09:47

Lars M. Pedersen skrev:

> Mit spørgsmål er selvfølgelig: Hvor meget steg din elregning for at
> spare den ton olie.

....elvandvarmeren kom op umiddelbart efter at jeg købte huset, så dét
kan jeg desværre ikke fortælle dig...

....jeg bruger en del strøm som sådan, men har osse div. varmeblæsere i
flere rum til at "varme tæerne med" - har lavenergipærer alle vegne -
men en del trafoer og bevægelsessencorer...

....strømregningen ligger på en 24-2400 i kvartalet for et hus på 104 m2
beboet af én mand...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-01-04 10:24