Kornblomst
Fra : Gorm Joergensen

Dato : 21-04-01 18:48

Hvordan kan jeg hurtigst blive dem kvit ?

Jeg har plantet nogle i et bed, har gravet dem op og flyttet dem til et
andet bed - men de kommer stadig i det første bed ??!!??

Jeg syntes ellers at jeg har fjernet alle rødder. RoundUp kan heller ikke
tage livet af dem. De er sgu være en skvalderkål.

Gorm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-01 20:17

On Sat, 21 Apr 2001 19:48:06 +0200, "Gorm Joergensen"
<gjdkeu@get2net.dk> wrote:

>Hvordan kan jeg hurtigst blive dem kvit ?
>
>Jeg har plantet nogle i et bed, har gravet dem op og flyttet dem til et
>andet bed - men de kommer stadig i det første bed ??!!??

Den rigtige kornblomst er etårig og spreder sig ved frø. Den må være
rimelig nem at slippe af med for man ser den næsten ingen steder
længere...

Men det kan jo være det er den som hedder knopurt du har. Blomsten
ligner en kornblomst på en prik, den er bare en god del større.
Bladene på knopurt er aflang-ovale og sølvgrå, og de er så småt fremme
allerede. Den spreder sig også nemt ved frø. Frøplanterne kan nemt
hakkes over med et skarptslebet hakkejern, det skal bare gøres inden
er der for store.
Men nye frøplanter kan nemt blive ved med at komme hele sommeren.

>Jeg syntes ellers at jeg har fjernet alle rødder. RoundUp kan heller ikke
>tage livet af dem. De er sgu være en skvalderkål.

Jeg har en valmue som er på samme måde. Den titter frem hvert år, selv
om det er 5 år siden den blev flyttet, og selv om jeg hver sommer 3-4
gange fjerner alle bladene og så meget af roden som jeg lige kan/gider
grave frem med klør fem. Roundup har jeg ikke prøvet på den og det gør
jeg heller ikke. Kun i det tilfælde at den spreder sig til et større
område, hvilket det ikke lader til den har planer om.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Gorm Joergensen

Dato : 22-04-01 06:01

> Men det kan jo være det er den som hedder knopurt du har. Blomsten
> ligner en kornblomst på en prik, den er bare en god del større.

Jep det er det den hedder.

> Men nye frøplanter kan nemt blive ved med at komme hele sommeren.

OK jeg må frem med hakkejernet.

mvh
Gorm